Miten toimia? asiaa mummista ja ukista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Outoja vastauksia suurin osa, en ymmärrä.

Olenko ainoa, joka mielestä Anna on ihan eri nimi kuin Anna-Kaisa? Itse en ikinä voisi kutstua ketään Anna-Kaisaa Annaksi. Lempinimet on sitten erikseen, mutta erisnimi ei mielestäni voi olla lempinimi.

Jos vanhemmat valitsee lapselle nimen, niin muut ihmiset kunnioittaa sitä ja kutsuu lasta tällä nimellä. Myöhemmin, kun lapsi osaa itse asiaan ottaa kantaa voidaan käytäntöä muuttaa. Mutta siihen asti mennään sillä nimellä, joka lapselle on annettu ja rakkaudella valittu. Ei mummot ja vaarit voi itse päättää, että mepä sanotaan Mattia Mikoksi, kun se on paljon kivempi nimi...

Meillä aikanaan sama ongelma (ja vielä edelleenkin joskus). Aina korjaan ystävällisesti nimen (ja samalla mielessäni kiroan, että on se kumma kun asia ei mene joillekin kaaliin!)
Eri asia kavereiden kesken, millä lempinimillä toisiaan kutsuvat/haluavat kutsuttavan.

[QUOTE="...";26142872]Outoja vastauksia suurin osa, en ymmärrä.

Olenko ainoa, joka mielestä Anna on ihan eri nimi kuin Anna-Kaisa? Itse en ikinä voisi kutstua ketään Anna-Kaisaa Annaksi. Lempinimet on sitten erikseen, mutta erisnimi ei mielestäni voi olla lempinimi.

Jos vanhemmat valitsee lapselle nimen, niin muut ihmiset kunnioittaa sitä ja kutsuu lasta tällä nimellä. Myöhemmin, kun lapsi osaa itse asiaan ottaa kantaa voidaan käytäntöä muuttaa. Mutta siihen asti mennään sillä nimellä, joka lapselle on annettu ja rakkaudella valittu. Ei mummot ja vaarit voi itse päättää, että mepä sanotaan Mattia Mikoksi, kun se on paljon kivempi nimi...[/QUOTE]

näin se juuri minunkin mielestä menee.

Taloyhtiössäni asui kerran tuiki tavallinen perhe. Muksujen nimet olivat kaksiosaisia. Varmasti äiti oli ne nimet valinnut suurella hartaudella ja ladannut niihin kaiken sen hyvän ja kauniin, minkä vain pystyi. Tämä äiti huuteli suurella ylpeydellä hiekkalaatikolla ollessaan "Emma-Sofia" ja "Valtteri-Viljami" tai jotain sinne päin. Ja hän huuteli näitä nimiä hartaudella ja moneen moneen kertaan, niin että kaikki varmasti kuulivat jopa tuon väliviivan joka nimissä esiintyy. Ei minulle tullut mieleenkään, että olisin vääntänyt nimen "Emma-Sofia" joksikin muuksi, esim. Emmaksi. Kyseinen äiti olisi varmasti loukkaantunut verisesti. Hän halusi että hänen muksunsa erottuvat massasta. Vanhempi sukupolvi ei oikein tahdo ymmärtää tätä nimillä hienostelua.

Minulla itselläni on kaksiosainen nimi ja varmasti hartaudella senkin vanhemmat olivat miettineet, mutta kyllä se toinen nimi tipahti hyvin nopeasti sieltä perästä pois, enkä itse käytä sitä koskaan ( paitsi virallisissa papereissa )

Kyllä on aloittajalla pienet murheet! En voi ymmärtää ihmisiä, joiden mielestä lasta ei saa kutsua lempinimellä, ihme jäykistelyä. Sehän on hellittelyä! Meillä on lapsille monia lempinimiä ja sukuilaiset ovat keksineet lisää.

[QUOTE="aloittaja";26142815]kse on aikuisista eikä lapsen kavereista. kaverit ok ymmärrän mutta aikuisten kyllä pitäisi jaksaa sanoa lapsen koko nimi HUOM JAKSAA!! (mikä on niin laiskaa ettei muka voi sanoa kaksiosaista nimeä) ja, kyllä, nimellä on paljon merkitystä!! ei meidän lapsi ole ? vaan hän on ?-? eli, -nimi-väli-viivalla-[/QUOTE]

Laitapas se nimi nyt tänne niin saadaan porukalla analysoida.

Toki ymmärrän jos et laita. Kyse on kumminkin jostain nimihirvityksestä tyyliin Juulia-Pirkko tms.

Tuttavapiiriini kuuluu joitakin yhdistelmänimellä varustettuja aikuisia ja muutama lapsi, kaikkia kutsutaan ensimmäisellä nimellä. Tosin en ymmärrä miksi pitää väkisin antaa lapselle etukäteen vaikeaksi tiedettävä nimi...

[QUOTE="Vieras";26145022]Kyllä on aloittajalla pienet murheet! En voi ymmärtää ihmisiä, joiden mielestä lasta ei saa kutsua lempinimellä, ihme jäykistelyä. Sehän on hellittelyä! Meillä on lapsille monia lempinimiä ja sukuilaiset ovat keksineet lisää.[/QUOTE]

Jos lukisit koko ketjun, saisit selville että lapsella on lempinimi!!!!!!

hohhoijaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Metsäpeikko;26145034:
Laitapas se nimi nyt tänne niin saadaan porukalla analysoida.

Toki ymmärrän jos et laita. Kyse on kumminkin jostain nimihirvityksestä tyyliin Juulia-Pirkko tms.

Tuttavapiiriini kuuluu joitakin yhdistelmänimellä varustettuja aikuisia ja muutama lapsi, kaikkia kutsutaan ensimmäisellä nimellä. Tosin en ymmärrä miksi pitää väkisin antaa lapselle etukäteen vaikeaksi tiedettävä nimi...

En tietenkään laita lapsen oikeaa nimeä tänne. Ei ole vaikeasti sanottava nimi. ei todellakaan. Se sointuu todella hyvin ja on helppo sanoa esim. tyyliin Anna-Kaisa. Kyllä muut tuttavat ym.. kutsuvat lasta koko nimellä, eikä tuota vaikeuksia.

No mun miehellä on kaksiosainen nimi, pienempänä häntä on kutsuttu vain ensimmäisellä nimellä. Itse vaatii käytettävän molempia nimiä, välillä joku vanha sukulainen tai joku rippipappi yms. saattaa sanoa vain yhdellä nimellä, eikä tahdo oikein minäkään ymmärtää kenestä on puhe. En tiedä missä vaiheessa käytäntö on muuttunut, itse sanoo että on aina sanottu molemmilla, ilmeisesti jotkut ovat vain itse päättäneet sen lyhentää?

Minulla on kaksiosainen nimi ja lapsena vaadin, että minua kutsutaan kokonimellä. Lopulta ala-asteen viidennellä nimi lyheni, koska kyllästyin siihen, ettei nimeäni ikinä kirjoitettu oikein. Oli helpompi olla pelkkä Anna kuin milloin mikäkin Annamaria, Annamarja tai Anna-Mari. Väärä nimi tuntui loukkaukselta ja muistan kuinka lastenleirillä sain leiridiplomin väärällä nimellä, eikä sitä suostuttu korjaamaan. Kokonimeni on varsin hieno ja pidän siitä mutta nykyään olen tottunut pelkkään lyhennelmään.

Lempinimi on minusta täysin eriasia kuin lyhennelmä. Itselleni ei koskaan ole kukaan antanut lempinimeä mutta siskollani niitä on useita. Lyhennelmä, kun kuulostaa enemmän siltä, ettei alkuperäinen nimi kelvannut. Lempinimelle taas voi olla monta syytä. Minusta ainakin on ihan eri, jos Kukka-Maariaa sanotaan Kukkikseksi tai Kukaksi. No, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Toivottavasti hellittelynimeä.

mulla on kaksiosainen ja käytän vain ekaa nimeä, niin käyttää kaikki muutkin paitsi kaverini kutsuvat minua sukunimestä tehdyllä lempinimellä, eli varsinkin poikien äidit kannattaa varautua että siitä onni-petteristä tuleekin korhonen..

• Tykkää
Reactions: Lilith
Mitä haittaa tuosta nyt on. Meillä esikoisen kutsumanimenä on toinen nimi ja kaikissa virallisilla tahoilla lasta kutsutaan ekalla nimellä, eikä se minua haittaa. Lapsella on myös kutsumanimestä muotoutunut lempinimiä, isänsä käyttää yhtä ja tätini toista. Sehän on vain rikkaus, että lapsella on monta nimeä.
Kuopusta ei edes kutsuta oikealla nimellä, hänellä on ollut lempinimi syntymästä lähtien, joka ei ole lähelläkään oikeaa nimeä.

Minun ystäväni lapsineen alkoi kutsua kuopusta ristiäisistä saakka lempinimellä joka oli mielestäni kammottava. Sanoin siitä ihan nätisti pari kertaa mielipiteeni, ja kun ystävä jatkoi, niin pari kertaa kutsuin häntä ja lapsiaan samalla päätteellä väännetyllä lempinimellä: kas kummaa, kuopukseni nimi ei ollutkaan niin hankala sanoa oikein ;)
Suosittelen kokeilemaan, koska jos heitä ei oikeasti haittaa joku väännös omasta nimestään niin sitten antaisin olla.

[QUOTE="vieras";26142634]
Älä anna periksi. Jos homma jatkuu, keksit isovanhemmille uudet nimet. Esim. Riitta-mummista tuleekin Marja-Kirsikka ja Eino-papasta Kustaa-Viljami. Saatan olla lapsellinen, mutta näin tekisin itse kunnes oppisivat.[/QUOTE]

Tosi typerää, eiväthän isovanhemmat sentään ole uusia keksineet, vaan käyttävät lyhennettyä muotoa lapsen oikeasta nimestä. Jos tuolle linjalle lähtee, niin silloin voi Riitta-mummin nimeen lisätä hänen toisen nimensä, silloin kyse on sentään hänen oikesta nimestään. Jos tuolle täysin uuden keksimislinjalle lähtee, niin ap tekee itsestään tosi naurettavan ja saa täysin idiootin maineen koko suvun kesken.

[QUOTE="aloittaja";26147752]Jos lukisit koko ketjun, saisit selville että lapsella on lempinimi!!!!!!

hohhoijaa!![/QUOTE]

Niin se sinun hyväksymäsi. Voit kuule varautua, että lapsesi tulee vielä saamaan monen monta uutta lempinimeä liikkuessaan eri porukoissa. Koulukaverit voivat antaa pari, jokaisessa harrastusjutussa voi tulla parisen muuta jne.

[QUOTE="vieras";26148206]Niin se sinun hyväksymäsi. Voit kuule varautua, että lapsesi tulee vielä saamaan monen monta uutta lempinimeä liikkuessaan eri porukoissa. Koulukaverit voivat antaa pari, jokaisessa harrastusjutussa voi tulla parisen muuta jne.[/QUOTE]

ei lempinimen käyttäminen olekaan kiellettyä! vai missä kohtaa näin väitin????? kyse oli koko nimen käyttämisestä! ja sen jaksamisesta sanoa se koko nimi! ja se minkä mummi sanoi lempinimeä käytettävän, ei ole lapsen nimeä lähellekään sopiva esim. anna-kaisaa kutsutaan tuuliaksi.

KYSE ON SIIS SIITÄ MIKSEI AIKUINEN JA LÄHISUKULAINEN JAKSA SANOA LAPSEN KOKO NIMEÄ!!

Yksi turhimmista harmistuksen aiheista, joista olen täältä lukenut. Ehkä se oli turhempaa, kun joku harmistui naapurin katsovan heidän talonsa suuntaan ohi kävellessään.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26148052:
Minun ystäväni lapsineen alkoi kutsua kuopusta ristiäisistä saakka lempinimellä joka oli mielestäni kammottava. Sanoin siitä ihan nätisti pari kertaa mielipiteeni, ja kun ystävä jatkoi, niin pari kertaa kutsuin häntä ja lapsiaan samalla päätteellä väännetyllä lempinimellä: kas kummaa, kuopukseni nimi ei ollutkaan niin hankala sanoa oikein ;)
Suosittelen kokeilemaan, koska jos heitä ei oikeasti haittaa joku väännös omasta nimestään niin sitten antaisin olla.

Kiitos!

Yhteistyössä