Miloin ja miten henkilöä/lasta aletaan kutsumaan toisella nimellä etunimen sijaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pojallani on käytössä toinen nimi. Halusin antaa nimet koska ovat minulle läheisiä mutta ensimmäinen sopii paremmin vanhemmalle kuin taaperolle. Jos myöhemmin haluaa itse ottaa käyttöönsä ensimmäisen nimensä en pistä pahaksi.

Mulla on yhdysnimi, ja pienenä, ennen kouluikää mua kutsuttiin aina sillä jälkimmäisellä nimellä tai koko yhdistelmänimellä. Kouluaikana opettajat ottivat automaattisesti käyttöön ekan nimen. Kun olin isompi, aloin taas käyttää koko yhdistelmää... mutta omat kaverit ja mies käyttää ensimmäistä. Sitten mun sisarukset ja heidän ystävänsä käyttävät mulle pikkutyttönä keksimäänsä lempinimeä.

Isoveljellä on myös toisesta nimestä lyhennetty kutsumanimi, ja hän käyttää etunimeään vain virallisissa tilanteissa.

Lähes kaikki tuntemani toista nimeä käyttävät ovat aina käyttäneet sitä. Eli ihan vauvasta lähtien kutsuttu toisella nimellä. Vain yhden tiedän, joka on alkanut käyttää toista nimeä vasta teini-iässä. Ja sitten peräti pari tapausta, joita perhepiirissä kutsutaan toisella nimellä ja virallisemmissa yhteyksissä ensimmäisellä, ja välillä molemmillakin nimillä. Yleensä ihmisiä itseään tämä ei näytä häiritsevän yhtään, vain jotkut ulkopuoliset hämmentyvät, kun ihmisellä ei ole vain yhtä "oikeaa" nimeä. Joillekin on vaikea tajuta, että kyseiselle ihmiselle on ihan sama kumpaa nimeä käytetään.

Itselläni on vielä nimi, joka on olemassa monessakin kielessä, mutta lausuminen vaihtelee. (Tyyliä Nina.) Suomessakin siitä on helposti käytössä kahta lausumista. Vaikka itse pääasiassa käytänkin yhtä lausumismuotoa, käytännön syistä tulee lausuttua se välillä eri tavalla varsinkin ulkomailla. Eikä häiritse vaikka se lausutaan välillä eri tavalla, mutta jotkut eivät meinaa käsittää, ettei minua ahdista mitenkään vaikka nimi lausuttaisiin "väärin".

meillä tyttöö kutsutaan toisella nimellä. Se ei ollut aluneperin ees tarkotus vaan reilu viikko ristiäisten jälkeen mies alkoi puhutella keskimäisellä nimellä tyttöö ja siit se jäi..

pikkuveljee kans puhutellaan toisella nimellä mut ihan tarkoituksella. Ensimmäinen nimi on ortodoksinimi ja toinen on kutsumanimi..

Tiedän ihmisiä, joita on kutsuttu ihan vauvasta asti sillä toisella nimellä. Jotkut taas saattavat itse ottaa joskus käyttöön toisen nimensä. Minusta se on henkkoht ärsyttävää, kun etunimeni välillä tulee esiin kun joka paikassa ei tietenkään tiedetä, että kutsumanimeni on toinen nimeni, olenkin sen ajatellut virallisesti muuttaa että kutsumanimeni on ensimmäinen etunimeni mutta kenties vasta sitten naimisiinmenon yhteydessä, kun tulee muutenkin uusittua ajokortit yms.

Mullakin toinen nimi kutsumanimi, ekaa en oo käyttänyt koskaan. Terveyskeskus on ainoa paikka oikeastaan, jossa sen kuulee, sen lisäksi sitten postia tulee välillä ekalla nimellä. Joskus lapsena oli koulussa inhottavaa kun opettajat kutsuivat ekalla nimellä ja olin kauhean ujo niin oli ahdistavaa korjata.. Joskus en edes viitsinyt korjata lainkaan. :| Silloin siis tuli päätettyä että itse kyllä annan ekaksi nimeksi sen millä kutsutaan.

Nykyään ei kyllä enää oo mitään haittaa että toka nimi on se "oikea". =)

no tännepä oi tullut vastauksia, sillä aikaa kun käytiin lenkillä.

meillä on sitten ollut ihan väärä luulo siitä että ensimmäinen etunimi oli se "oikea" kutsumanimi.

ja alunperin ollaan ajateltu että ensimmäinen nimi olisi ollut kutsumanimi, mutta nyt tämä kolmas pitkä nimi on tullut käyttöön yhä enemmän. sillä kutsutaan silloin kun halutaan muksun huomio nopeasti tai sitten vaan hellittelynimenä koska taipuu moneksi.

onko tyhmää että vasta nyt alle 2v nimi "muuttuu" kokonaan kolmanneksi nimeksi?
ettei jo vauva-aikana...

käytössä on koko ajan ollut oikeastaan kaikki kolme nimeä. monena hellittelyversiona. rakkaalla lapsella monta nimeä :D

ei kuitenkaan siinä määrin että muksulle nyt jokin identiteettikriisi olisi syntymässä B)

toivottavasti

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Meillä on Emilia Ella-Maria. Kutsuma nimenä pelkkä Ella-Maria, joka usein vielä lyhentyy pelkäksi Ellaksi. Ja ihan siitä syystä että että nimet eivät soinnu toisin päin.

Ai, minusta sopisi ja sointuisi oikein kauniisti myös näin päin: Ella-Maria Emilia. Mutta, tietysti vanhempien täytyy antaa nimi niin päin kuin se heistä parhaimmalta kuulostaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ella2:
Meillä on Emilia Ella-Maria. Kutsuma nimenä pelkkä Ella-Maria, joka usein vielä lyhentyy pelkäksi Ellaksi. Ja ihan siitä syystä että että nimet eivät soinnu toisin päin.

Ai, minusta sopisi ja sointuisi oikein kauniisti myös näin päin: Ella-Maria Emilia. Mutta, tietysti vanhempien täytyy antaa nimi niin päin kuin se heistä parhaimmalta kuulostaa!

Mun mielestä sopii molemmin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja Neilikka77:
Alkuperäinen kirjoittaja ella2:

Mun mielestä sopii molemmin päin.

Samaa mieltä olen, molemmat sopii :)

tiiän kaksi tapausta joissa lapsi on saanut nimensä jo odotusaikana.
toisessa tapauksessa kutsumanimeä ei ole virallisessa nimessä ollenkaan,ja toisessa se on kolmesta nimestä keskimmäisenä,siis kutsumanimenä.

Jokainen vanhempi antaa varmasti lapsellensa nimen rakkaudella ja harkiten, mitä nimeä sitten myöhemmin käytetään ja missä järjestyksessä nimet ovat, eivät varmaan ketään pahenna... Lempinimiä/kutsumaniniä kuitenkin varmaan jokaisella, toiset lempparit vain jäävät elämään omaa elämäänsä... :D

mua on kutsuttu vauvasta asti toisella nimellä ja edelleenkin kutsutaan. vanhemmat näin päättivät. tulee kyl näiti esim lääkärissä käyntejä et kutsutaan etunimellä. eipä tuo paljon ole elämää haitannut.

muoks, ja tytöllämme on myös kutsumanimi toinen nimi. näin halusin :wave:

Yhteistyössä