Miten tekisitte tässä tilanteessa?? Muutto ja uudet työt..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hanna"

Vieras
Eli tilanne seuraavanlainen. Mä saatan saada töitä. Työt on tuolta n. 300km päästä täältä missä olemme nyt asuneet miehen ja lasten kanssa 6vuotta. Sieltä nimenomaan olen töitä halunnutkin saada.

Noniin, eli sain tietää, soitettuani tälle esimiehelle, että joulukuun puolessa välissä tulee avoimeen hakuun parikin virkaa, joihin voisin hakea. Hakijoita ei sinne yleensä paljoa ole ja esimiehen kanssa olemme soitelleet jo aiemmin ja hän muisti minut. Olen myös menossa käymään tämän esimiehen luona viikon päästä, näin muuten vaan näyttäytymässä. Eli kun nämä työt joulukuun puolessa välissä tulee hakuun, ne tulisi pystyä aloittamaan mahdollisimman pian.

Eli meillä on pari vaihtoehtoa:
A) Irtisanoa tämä asunto nyt marraskuun lopussa (1kk:n irtisanomisaika) ja toivoa, että saan työn. Tuolta ko. paikkakunnalta ei kuitenkaan vapaita asuntoja vielä löytynyt eli takuuta ei asunnosta ole.. naapuripaikkakunnalta varmaan jonkinlainen asunto vois löytyäkin..

B) Jäädä tänne odottelemaan tietoa pääsenkö töihin, jos pääsen, irtisanon heti joulukuussa ja näin joudumme maksamaan tammikuussa sekä tämän asunnon että uuden asunnon vuokraa tai sitten pääsisin aloittamaan työn vasta helmikuussa :/

Jotenkin tuntuu siltä, että pitäisi nyt irtisanoa ja lähteä vaan tälle uudelle paikkakunnalle (esimies antoi sellaisen kuvan siitä, että voisin olla vahvoilla ja pyysi hoitamaan asuntoasiat kuntoon mutta mistäs sitä tietää millaisia kokeneita hakijoita yhtäkkiä tuleekaan, minäkun olen vastavalmistunut). Mies taas on sitä mieltä, että ei voida irtisanoa tätä asuntoa ilman takuuta työstä, varsinkin kun ei ole asuntoakaan tiedossa.. Hän tahtoisi asua täällä niin kauan kunnes töitä konkreettisesti on löytynyt. Mies ei siis tahdo, että muutetaan sinne olemaan toimettomina (jos ei töitä löydykään) kun täällä kaikki tällä hetkellä sujuu ja menee omalla painollaan.. Mies siis opiskelee ja etsii myös töitä mutta ei vielä ole hänelle tullut vastaan mitään.

Miten te tekisitte?

Miehesi on oikeassa. Ei asuntoa voi irtisanoa, jos ei ole tietoa uudesta asunnosta. Suunnitelmia voi tehdä silla perusteella, että on vahvoilla, mutta toteutus pitää jättää, kunnes tietää, onko tullut valituksi vai ei.

Töiden aloitusta ei mielestäni kannata myöhentää, jos tosissasi haluat sen työpaikan. Sen sijaan miettisin sinuna miten voisin sukkuloida kuukauden verran vanhan kodin ja työpaikkakunnan väliä. Pääsisitkö viikoiksi jonkun nurkkiin asumaan? Viikonloput sitten kotona. Tai onko jotain muita majoitusmahdollisuuksia, entä voisitko kulkea kuukauden ajan 300 km työmatkaa? Pitkähän se on, mutta kk on lyhyt aika. Tai voisitko vuokrata yksiön kuukaudeksi ja asua siellä viikot?

[QUOTE="qwerty";29257322]Töiden aloitusta ei mielestäni kannata myöhentää, jos tosissasi haluat sen työpaikan. Sen sijaan miettisin sinuna miten voisin sukkuloida kuukauden verran vanhan kodin ja työpaikkakunnan väliä. Pääsisitkö viikoiksi jonkun nurkkiin asumaan? Viikonloput sitten kotona. Tai onko jotain muita majoitusmahdollisuuksia, entä voisitko kulkea kuukauden ajan 300 km työmatkaa? Pitkähän se on, mutta kk on lyhyt aika. Tai voisitko vuokrata yksiön kuukaudeksi ja asua siellä viikot?[/QUOTE]

Tietysti tahdon sen paikan, olis juuri mun koulutusta vastaava ja sitä mitä olen etsinytkin. Jotain kai pitäis keksiä..
Sen tiedän, että en aio yksin muuttaa tuolle paikkakunnalle, en vaan mitenkään päin tahdo kokea sitä että olen vain viikonloppuäiti. Eiei, se ei tule kysymykseen vaikka olis millanen työpaikka.

Semmonen vaihtoehto tietty olisi, että muutettais mun vanhempien luokse n. 80km päähän työpaikasta ja kulkisin sitä väliä mutta ei tuokaan nyt mikään unelma ratkaisu ole.. Ja mahtaako vanhemmat jaksaa katsella meitä kuukautta putkeen, lapsetkin kun on pieniä ja huomiota haluavia.

[QUOTE="hanna";29257455]Tietysti tahdon sen paikan, olis juuri mun koulutusta vastaava ja sitä mitä olen etsinytkin. Jotain kai pitäis keksiä..
Sen tiedän, että en aio yksin muuttaa tuolle paikkakunnalle, en vaan mitenkään päin tahdo kokea sitä että olen vain viikonloppuäiti. Eiei, se ei tule kysymykseen vaikka olis millanen työpaikka.

Semmonen vaihtoehto tietty olisi, että muutettais mun vanhempien luokse n. 80km päähän työpaikasta ja kulkisin sitä väliä mutta ei tuokaan nyt mikään unelma ratkaisu ole.. Ja mahtaako vanhemmat jaksaa katsella meitä kuukautta putkeen, lapsetkin kun on pieniä ja huomiota haluavia.[/QUOTE]
Kuukauden nyt pärjää miten vaan. Joko viikonloppuäitinä tai sitten vanhempiesi luona, jos se vanhemmillesi sopii. Kun käyt työpaikalla, niin kysy on heillä mahdollisesti tiedossa asuntoja. Meillä saa vuokrattua työnantajan kautta asuntoja (vuokranantaja ei ole työnantaja). On kämppisasuntojakin, jotka sopisivat jos olet väliaikaisesti yksin paikkakunnalla.

Kuukauden nyt pärjää miten vaan. Joko viikonloppuäitinä tai sitten vanhempiesi luona, jos se vanhemmillesi sopii. Kun käyt työpaikalla, niin kysy on heillä mahdollisesti tiedossa asuntoja. Meillä saa vuokrattua työnantajan kautta asuntoja (vuokranantaja ei ole työnantaja). On kämppisasuntojakin, jotka sopisivat jos olet väliaikaisesti yksin paikkakunnalla.

okei, täytyypä kysellä noita asuntoja.. viime puhelussakin kyllä sanoin, että asunto-ongelmia saattaa tulla ja ei esimies mistään asunnoista puhunut eli luulen, ettei niitä ole.

Nyt vaan hämmentää, kun esimies varmaan olettaa, että me irtisanotaan tämä asunto ja muutetaan kuukauden sisällä tuolle uudelle paikkakunnalle ihan sillä perusteella, että töitä saattaa tulla vastaan. Täytyy varmaan kysellä jos saisi häneltä edes jotain lupausta jostain työstä, vaikka tuskinpa tuo on mahdollista jos työt selviää vasta joulukuussa.

Sillä mihin suuntaan olette muuttamassa on myös merkitystä. Jos asutte nyt huonolla työllisyystilanteeella olevalla seudulla ja muuttamassa isompiin keskuksiin, jossa töitä jokatapauksessa on tarjolla enemmän, kannattaa muuttoa alkaaa järkkäämään heti. Jos taas päinvastoin, ei kannata muutta kun vasta varma työpaikka (olisin sen koeajan vanhempieni luona..).

Sillä mihin suuntaan olette muuttamassa on myös merkitystä. Jos asutte nyt huonolla työllisyystilanteeella olevalla seudulla ja muuttamassa isompiin keskuksiin, jossa töitä jokatapauksessa on tarjolla enemmän, kannattaa muuttoa alkaaa järkkäämään heti. Jos taas päinvastoin, ei kannata muutta kun vasta varma työpaikka (olisin sen koeajan vanhempieni luona..).

No asutaan tällä hetkellä suht. isossa yliopistokaupungissa mutta täällä on todella huonosti töitä kenellekään. Työtarjontaa huonosti ja hakijoita hirveesti.
Ollaan muuttamassa pienemmälle paikkakunnalle, tuolla päin on paremmat työmarkkinat ja jatkuvasti on jotain ollut haussa. Ei ole vaan vielä tärpännyt, kun ei ole tuota kokemusta hirveästi. Tuonne suunnalle muutetaan joka tapauksessa jossain vaiheessa, olen etsinyt sieltä nyt töitä n. 4kk aktiivisesti ja tarkoituksena on ollut muuttaa heti kun töitä tulee.

En irtisanoisi kämppää. Vaikka pomo kuinka lupailisi paikkaa, niin silti saattaa olla joku toinen parempi hakija. Ne paikatkaan ei ole vielä haussa, tilanne voi valitettavasti muuttua työpaikallakin nopeasti, eikä paikkoja avatakaan.

Jos kumminkin aiotte joka tapauksessa muuttaa ko. paikkakunnalle, niin asuntoa kannattaa totta kai etsiä. Yksi kuukausi tuplavuokraa antaa myös rauhaa muuttamiselle, ettei pahimmassa tapauksessa tarvitse luovuttaa vanhan kämpän avaimia ennen kuin uusia saa tms. Jos uutta asuntoa ei löydy heti ja työt alkaa, kulkisin sitä pitkää työmatkaa tai punkkaisin itse viikot siellä vanhemmilla ja vkolopuksi kotiin (ja sitten tingittäisiin sen tulevan asunnon vaatimuksista, jotta sellainen löytyisi helpommin ja koko perhe olisi koossa).

[QUOTE="tii-";29258680]En irtisanoisi kämppää. Vaikka pomo kuinka lupailisi paikkaa, niin silti saattaa olla joku toinen parempi hakija. Ne paikatkaan ei ole vielä haussa, tilanne voi valitettavasti muuttua työpaikallakin nopeasti, eikä paikkoja avatakaan.

Jos kumminkin aiotte joka tapauksessa muuttaa ko. paikkakunnalle, niin asuntoa kannattaa totta kai etsiä. Yksi kuukausi tuplavuokraa antaa myös rauhaa muuttamiselle, ettei pahimmassa tapauksessa tarvitse luovuttaa vanhan kämpän avaimia ennen kuin uusia saa tms. Jos uutta asuntoa ei löydy heti ja työt alkaa, kulkisin sitä pitkää työmatkaa tai punkkaisin itse viikot siellä vanhemmilla ja vkolopuksi kotiin (ja sitten tingittäisiin sen tulevan asunnon vaatimuksista, jotta sellainen löytyisi helpommin ja koko perhe olisi koossa).[/QUOTE]

Joo voi olla, että vanhemmilla pitäis asua vaikka se ei kyllä mikään ihana ratkaisu olisikaan.. Ei meillä nimittäin välttämättä olisi varaa maksaa kahta vuokraa. Täällä nykyisellä paikkakunnalla on niin korkeat vuokrat, että jos kahta vuokraa joutuisimme maksamaan, menisi pelkkiin vuokriin 1500e.. että se siitä palkasta sitten :/ Ja sekin palkka tulisi vasta jälkikäteen, ei mitenkään saataisi maksettua 3kk:n takuita ja vielä kahden asunnon vuokraa, kun tällä hetkellä olen minimi lastenhoidon tuella ja mies ei saa penniäkään mistään. Eli sosiaalituilla olemme ihan täysin. :(

Yhteistyössä