Miten tekisin tulevan 1. luokkalaisen ip-hoidon kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkop
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkop

Vieras
Täällä Kuopiossa alkaa ilmoittautuminen ekaluokkalaisten koulunjälkeiseen ip-hoitoon ensi viikolla. Jos hoitoaika on 3h / iltapäivä ja alle 15h / vko, on hinta 60€ kuukaudessa. Jos taas 4h / iltapäivä ja yli 15h / vko, niin maksu on 80€ kuukaudessa.

Tällä hetkellä olen kokopäivätyössä, mutta on mahdollista, että vaihdan myöhemmin keväällä osa-aikatyöhön. Nyt, kun hoitoon ilmoittautuminen on, en kuitenkaan vielä asiaa tiedä... Jos ilmoita lapsen, sitoo se koko lukuvuoden kestävään ip-hoitosopimukseen. Sopimuksen ehdoissa on, että sen voi purkaa mm työllisyystilanteen muuttuessa, mutten tiedä onko työn muuttuminen vain osa-aikaiseksi sellainen syy, vai tarkoitetaanko tuossa esim työttömyyttä.

Jos en ilmoita lasta ip-hoitoon, on riski että syksyllä sitä kuitenkin tarvitaan. Ja jos taas ilmoitan, on se ilmoittamista vähän niin kuin "varmuuden vuoksi" jos jäänkin osa-aikaiseen työhön (eli olen iltapäivät kotona).

Lisäksi tuo esikoinen varmaan vielä haluaisi leikkiä kavereidne kanssa iltapäivähoidossa myös ekalla luokalla, vaikka olisinkin iltapäivät kotona... Miten ihmeessä nyt tähän sompailisin että se olisi järkevää? Järki sanoo, että tietekin ilmoitan varmuuden vuoksi sen yli 15h viikossa.

Mä ilmoitin varmuuden vuoksi.
Tosin meidän ilmoittautumisessa ei tainnut lukea mitään että olisi sitova, eikä sitä saisi peruttua. Lisäksi kaikki jotka paikkaa tarvii sen saa.

Mutta, mitä tulee tuohon että "lapsi varmasti haluaa leikkiä kavereidenksa kanssa koulun jälkeen".. totta varmasti sekin, mutta muista se että koulupäivä on lapselle rankka. Kun sen jälkeen menee vielä ip-kerhoon jää läksyjen tekoon iltasella sitten aika vähän aikaa ja lapsi on väsynyt.
Joten jos olet kotona, anna lapsen tulla kotiin heti koulun jälkeen niin on paljon virkeämpi tekemään ne läksyt ja jaksaa sitten mahdollisesti vielä illalla harrastaakin jotain.

No mie ilmottasin varmuuden vuoksi. Meillä ei silti ole sitoutettu käyttämään sitä haettua määrää. Ja on korostettu sitä, että iltis on tarkoitettu sellaisille lapsille joiden kummatkin vanhemmat ovat työssä. Sinne ei anneta paikkoja, jos toinen on kotona. Esim. meidän tilanne muuttu siten, että mies lomautettiin nyt yllättäen pariksi kk:ksi. Ilmoitin vain iltsuun, että laps tulee nyt toistaiseksi vain tarvittaessa muuttuneen tilanteen vuoksi.

Meillä hinnat menee niin, että max 10 pv/kk 30 € ja yli 10 pv 60 €.

Mä ilmoitin varmuuden vuoksi.
Tosin meidän ilmoittautumisessa ei tainnut lukea mitään että olisi sitova, eikä sitä saisi peruttua. Lisäksi kaikki jotka paikkaa tarvii sen saa.

Mutta, mitä tulee tuohon että "lapsi varmasti haluaa leikkiä kavereidenksa kanssa koulun jälkeen".. totta varmasti sekin, mutta muista se että koulupäivä on lapselle rankka. Kun sen jälkeen menee vielä ip-kerhoon jää läksyjen tekoon iltasella sitten aika vähän aikaa ja lapsi on väsynyt.
Joten jos olet kotona, anna lapsen tulla kotiin heti koulun jälkeen niin on paljon virkeämpi tekemään ne läksyt ja jaksaa sitten mahdollisesti vielä illalla harrastaakin jotain.

Toki annan tulla kotiin koulupäivän jälkeen jos olen itse kotona =D Mutta kun poika usein eskassakin haluaa jäädä koko iltapäiväksi klo 16 saakka leikkimään, vaikka olisi toisinaan mahdollisuus tulla kotiin ja olla vaan ns puolipäiväläinen klo 12.30 asti.

[QUOTE="alkup.";23205893]Toki annan tulla kotiin koulupäivän jälkeen jos olen itse kotona =D Mutta kun poika usein eskassakin haluaa jäädä koko iltapäiväksi klo 16 saakka leikkimään, vaikka olisi toisinaan mahdollisuus tulla kotiin ja olla vaan ns puolipäiväläinen klo 12.30 asti.[/QUOTE]

Eskarista harvemmin tulee niitä läksyjä, joten tilanne on hieman eri. (tiedän kyllä että tämä käytänyö vaihtelee, myös saman kaupungin sisällä)
Meillä ei ole vielä kertaakaan tullut. Eikä varmaan tulekaan, paitsi jos lapset niitä haluaa.

Viimeksi muokattu:
Eskarista harvemmin tulee niitä läksyjä, joten tilanne on hieman eri. (tiedän kyllä että tämä käytänyö vaihtelee, myös saman kaupungin sisällä)
Meillä ei ole vielä kertaakaan tullut. Eikä varmaan tulekaan, paitsi jos lapset niitä haluaa.

Miten läksyt tähän asiaan liittyy? Tai siis miten niin eri tilanne? Siellä ip-kerhossahan niitä juuri on mahdollisuus tehdä. Meidän eskarilaisella on tullut silloin tällöin pieniä läksyjä. Kolmen jälkeen tulee kotiin ja hyvin ehtii tehtävänsä tehdä.

Ap:na tosiaan varaisin sen pidemmän ajan hoitoon. Eihän se varmaa ole, saako sen muutettua puoipäiväläiseksi, mutta kun ei sinunkaan puolipäiväisyys vielä ole varmaa. Joka tapauksessa helpompi noin päin, kuin alkaa miettiä, mistä hoitopaikka, jos sulla kokopäivätyöt jatkuukin.

Meillä myös mietitään tota hoitoasiaa. Miten te tässä tilanteessa tekisitte? Olen itse työttömänä tällä hetkellä. Töitä haen, mutta mitään vakipaikkaa tuskin saan. Pätkiä ollut tähänkin asti, välillä useammin välillä harvemmin. Eli varaanko myös sen ip-hoitopaikan lapselle? Kun oiskin joku, jonka tarvittaessa vaan pyytäisi kotiin lapsenvahdiksi.

[QUOTE="hmm";23206232]Miten läksyt tähän asiaan liittyy? Tai siis miten niin eri tilanne? Siellä ip-kerhossahan niitä juuri on mahdollisuus tehdä. Meidän eskarilaisella on tullut silloin tällöin pieniä läksyjä. Kolmen jälkeen tulee kotiin ja hyvin ehtii tehtävänsä tehdä.
[/QUOTE]

Se, mitä täkäläisistä olen kuullut niin ip-kerhossa leikitään, ei tehdä läksyjä.
Tämäkin tosin saattaa ilmeisesti vaihdella ip-kerhojen kesken.

Olen kuunnellut yhden ystävän ekaluokkalaisen läksyjen tekoa, ja sitä mitä opettaja vaatii.
Parin sivun lukuläksyjä hän on joutunut toistamaan 15 kertaa. Ei sitä jaksa putkeen tehdä, ei vaan yksinkertaisesti kärsivällisyys riitä.
Hänellä läksyjen tekoon menee vähintään tunti, joskus enemmänkin. Nimenomaan siis näihin lukuläksyihin.

Eskariläksyt ja koululäksyt eroo mielestäni aika oleellisesti toisistaan. Vai oleko tässäkin asiassa nyt väärässä?

Se, mitä täkäläisistä olen kuullut niin ip-kerhossa leikitään, ei tehdä läksyjä.
Tämäkin tosin saattaa ilmeisesti vaihdella ip-kerhojen kesken.

Olen kuunnellut yhden ystävän ekaluokkalaisen läksyjen tekoa, ja sitä mitä opettaja vaatii.
Parin sivun lukuläksyjä hän on joutunut toistamaan 15 kertaa. Ei sitä jaksa putkeen tehdä, ei vaan yksinkertaisesti kärsivällisyys riitä.
Hänellä läksyjen tekoon menee vähintään tunti, joskus enemmänkin. Nimenomaan siis näihin lukuläksyihin.

Eskariläksyt ja koululäksyt eroo mielestäni aika oleellisesti toisistaan. Vai oleko tässäkin asiassa nyt väärässä?

Meilläkin tulee eskasta läksyjä, mutta helppoja tehtäviähän ne ovta. Meillä lapsi oppi lukemaan ja kirjoittamaan jo 5-vuotiaana ja tällä hetkellä osaa kirjoittaa pitkiäkin satuja. Lisäksi osaa plus- ja vähennyslaskut. Eli ekaluokan läksyt ei välttämättä ole hänelle vielä hirveän vaikeita. Mutta ymmärrän toki, että kuolupäivän jälkeen voi olla väsyneempi ja siksipä lapsi tottakai saa tulla kotiin jos haluaa ja olen kotona :) Mutta jos haluaa leikkiä kavereiden kanssa (lapsella on ihan hillitön mielikuvitus ja rakastaa mielikuvisleikkejä hyvien kavereidne kanssa), niin annan mennä ip-hoitoon.

Kiitos vastanneille :)

Ethän vielä tiedä edes lapsen tulevaa lukujärjestystä, vaikea on sopia sitovasti sitä päivän pituutta, kun ei tiedä mikä on todellinen tarve. Täällä muistaakseni se lopullinen sitova päätös tehtiin vasta syksyllä. Kannattaa varautua, että koulupäivät voivat alkaa vasta vaikka kymmeneltä, toisaalta voi olla päiviä, jolloin koulu loppuu jo klo 11.

Täällä kyllä läksyt tehdään siellä iltapäiväkerhossa, meidän tytöllä oli poikkeuksena yksi kahden päivä, silloin tuli iltapäiväkerhoon välipalalle ja hoitajat siellä kysyivät, miten tehdään sen päivän läksyjen kanssa, tehdäänkö siellä vai saako mennä leikkimään kun suurin osa muusta porukasta on jo leikkimässä.

Yhteistyössä