Miten teillä toimittaisi tässä tilanteessa (teini-ikäiseen liittyvää)

Reipas teini kun kävelee 11km, aika moni olisi soittanut kyydin.

Mutta asiasta, teineistä ei ole vielä omaa kokemusta eli vastaukset sen mukaan. :D En varmaan tuosta mitään isompaa meteliä nostaisi tai rangaistuksia jakaisi, jotenkin laskisin jo tuon mittaisen kävelymatkan olevan jonkinlainen opetus.

Varmaan kuitenkin pitäisin pienen puhuttelun siitä että ei valehdella (jos tuossa siis oli kysymys valehtelusta), ne sovitut kodin velvollisuudet kuten se ruuanlaitto pitää hoitaa ja jos tulee kyydeissä/kotiintuloajoissa muutoksia niin niistä ilmoitetaan. Tarkentaisin vielä että sitä kyytiä voi todellakin soittaa jos tarve tulee. Ihan yleisestikään kotona ei tarvi olla kl 19-20 joka ilta, mutta vanhempien pitää tietää missä ollaan.

Täällä on kokemusta teineistä ja myös siitä että nille tulee päähänpistoja kuin hyttysiä sateen jälkeen :)

Mä toimisin kyllä niin että jos antaisin sen luvan jäädä kaupungille niin en ees miettisi enää sitä ruuanuuniinlaitto-juttua, oka sua tuntui kaihertavan. Teineille ei kannata mutkutella koska ne itse elää aikalailla hetkessä... Tossa kyytiasiassa voi olla nyt mitä vaan takana, mutt sen mä olen tehnyt selväksi että soitetaan jos viivästytään sovitusta. Eli sanoisin teinille siitä, enkä niinkään mistään kyydin puuttumisesta. (en lukenut koko ketjua että jos siellä oli jotain sopimatonta niin asia eri)

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Tulee mieleen että ap on ollut aina toitottamassa kuinka HÄN aikoo sitten KASVATTAA lapsensa niin ettei niistä tule sitä tai tätä... Nyt on ensimmäisiä tilanteita jossa teini poikennut hieman äitylin kurista ja ohjeista ja nyt ap mehuissaan miettii että millä nyt rankaisisi kun hän niin kasvattaa mitä muut ei tee... Huhhuh, ap on varmaan tosi räväkkää seuraa tähän elämään...

Niin lisään omasta puolestani vielä:

Ap oli jättänyt jotakin hyvin olennaista alkuperäisestä tekstistä, eli pojalla oli joku kotihomma tekemättä ja muitakin velvollisuuksia kotona. Siitä minäkin olisin saattanut kiukustua ja jopa saarnatakin. Velvollisuudet ensin, sitten kaupungille kavereiden kanssa.

• Tykkää
Reactions: Data
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28361590:
Niin lisään omasta puolestani vielä:

Ap oli jättänyt jotakin hyvin olennaista alkuperäisestä tekstistä, eli pojalla oli joku kotihomma tekemättä ja muitakin velvollisuuksia kotona. Siitä minäkin olisin saattanut kiukustua ja jopa saarnatakin. Velvollisuudet ensin, sitten kaupungille kavereiden kanssa.

Mutat eikös hän itse luvannut näistä hommista huolimatta että saa olla hetken kaupungilla..? Ei silloin voi omasta luvastaan alkaa väkisemään :)

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Ap suostui että teini menee kaupungille.
Turha siinä sitten enää on niistä ruoan laitoista sun muista alkaa väkättämään.

Kerro ap, mikä oli lopullinen sanktiosi?

Eli sua ap vitutti kun kotiin mentyäsi ruoka ei ollutkaan valmista? Tottakai keksit jonkin todella inhottavan rangaistuksen tuosta, mitä sitten vaikka teinille annoitkin luvan mennä kaupungille. Tässä näkee kunnioituksen sinua kohtaan, kun kaupungille meno oli tärkeämpää kun oman äidin ravinto.

[QUOTE="vieras";28361675]Eli sua ap vitutti kun kotiin mentyäsi ruoka ei ollutkaan valmista? Tottakai keksit jonkin todella inhottavan rangaistuksen tuosta, mitä sitten vaikka teinille annoitkin luvan mennä kaupungille. Tässä näkee kunnioituksen sinua kohtaan, kun kaupungille meno oli tärkeämpää kun oman äidin ravinto.[/QUOTE]

Mun mielestä tässä näkee sen että äiti ei itsekään tiedä linjaansa ja teini nyt tietysti sitten ei sitä tiedä hänkään :)

Annoit luvan mennä kaupungille, pitkin hampain, mutta luvan kuitenkin.

Teini meni kaupungille. Sillä piti olla kyyti, joka peruuntui. Teini käveli kotiin 11km ja oli kotona ennen yhdeksää illalla. Joten hänen täytyi lähteä kävelemään samoihin aikoihin kuin piti alunperin olla kotona.

Et voi tietää kyytiasiasta mitään. Voi olla että teinin kaveri sanoi että pääsee heidän kyydillä (jotta saa kaverin kaupungilla notkumiseen vielä hetkeksi). VOi olla että teinisi ei halunnut että mamma ottaa kyytiin kaupungilta kavereitten edestä... et voi tietää.

Jokatapauksessa se ei ollut yhdeksään saakka kaupungilla vaan oli kävelemässä kotiin.

Sulla ei ollutkaan ruoka valmiina uunissa kun kotiuduit. Olithan itse antanut luvan mennä kaupungille. Toivottavasti et sen vuoksi nyt aivan nälkää joutunut näkemään...

Mä en vaan ymmärrä mikä tässä on ongelmana.

[QUOTE="vieras";28361675]Eli sua ap vitutti kun kotiin mentyäsi ruoka ei ollutkaan valmista? Tottakai keksit jonkin todella inhottavan rangaistuksen tuosta, mitä sitten vaikka teinille annoitkin luvan mennä kaupungille. Tässä näkee kunnioituksen sinua kohtaan, kun kaupungille meno oli tärkeämpää kun oman äidin ravinto.[/QUOTE]

Äiti olisi kai ollut tyytyväinen jos teini olisi sanonut "äiti rakas tietenkin mieluummin kokkaan sinulle kuin menen kavereitten kanssa kaupungille!" ja jättänyt menemättä.

Kyse ei ollut siitä ruoasta. Ja jos kysyn, miten muut tilanteesa menettelisi ja mietin sanktioita, niin se ei todellakaan tarkoita pää punaisena huutamista ja viittä raipaniskua. Monella palstalaisella taitaa alkaa mopo keulimaan näissä jutuissa, oletetaan omiaan ja mennään ihan ääripäihin.

Pojan kanssa on asiasta asiallisesti keskusteltu ja sai eilisen illan tietokonekieltoa.

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";28361715]Kyse ei ollut siitä ruoasta. Ja jos kysyn, miten muut tilanteesa menettelisi ja mietin sanktioita, niin se ei todellakaan tarkoita pää punaisena huutamista ja viittä raipaniskua. Monella palstalaisella taitaa alkaa mopo keulimaan näissä jutuissa, oletetaan omiaan ja mennään ihan ääripäihin.

Pojan kanssa on asiasta asiallisesti keskusteltu ja sai eilisen illan tietokonekieltoa.[/QUOTE]

Mistä hyvästä?
Vastaa, miksi olet NIIN varma että poika valehteli kyytiasiasta?

Eikö itselläsi mene koskaan suunnitelmat uusiksi?

[QUOTE="No niin";28361271]"Meillä ei uskota rangaistuksiin."

Ei herranjumala mikä meininki! Enpä yhtään ihmettele, miksi tunnen niin paljon huonokäytöksisiä kakaroita. Jos ei mistään ikinä tule rangaistusta, mitä se lapselle opettaa? Nimenomaan, että voi tehdä mitä huvittaa. En nyt sano, että tästä ko. tapauksesta olisi pitänyt tulla monen viikon aresteja, mutta etteikö lasta rangaista ikinä? Ei ihme, että koulussa on niin paljon häiriökäyttäytymistä, kun mitään ei kotona opeteta. Ja sitten opettajalle sanotaan: "Mutta eihän meidän Jani-Petteri!"[/QUOTE]

päinvastoin ystävä hyvä, päinvastoin.
meillä opetetaan lapset tekemään järkeviä päätöksiä ajattelemalla, et osaavat miettiä asioita ennen tekemistä, eikä tekemään oikein rangaistuksen pelossa.

muoks. meillä lapset saa tehdä virheitä, niin teen itsekkin, niistä vaan opitaan aina jotain ja sitten mennään eteenpäin.En oleta että lapseni ovat täydellisiä, koska itsekkään en sitä ole.

ja tuo rankaisemattomuus johtuu lähinnä siitä, et joskus täälläkin lukee et toiset antaa esim kotiintuloajasta myöhästymisestä tms viikon kotiarestia, menee kännyt ja tietsikat pannaan jne niin en ymmärrä minkä rangaistuksen voi antaa esim varastelusta, pahoinpitelystä tai jostain muusta isommasta asiasta.Mun käsityksen mukaan rangaistus pitäisi olla sit johdonmukainen, ja tekoon suhteutettu et lapsi oppisi siitä jotain.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28361952:
ja tuo rankaisemattomuus johtuu lähinnä siitä, et joskus täälläkin lukee et toiset antaa esim kotiintuloajasta myöhästymisestä tms viikon kotiarestia, menee kännyt ja tietsikat pannaan jne niin en ymmärrä minkä rangaistuksen voi antaa esim varastelusta, pahoinpitelystä tai jostain muusta isommasta asiasta.Mun käsityksen mukaan rangaistus pitäisi olla sit johdonmukainen, ja tekoon suhteutettu et lapsi oppisi siitä jotain.

Keppälerttu kiteytti sen loistavasti

Mistä hyvästä?
Vastaa, miksi olet NIIN varma että poika valehteli kyytiasiasta?

Eikö itselläsi mene koskaan suunnitelmat uusiksi?

Meillä olisi vastaava tullut ihan siitä että jätti ilmoittamatta sen että ei pääsekään kaverin kyydillä kotiin, ja myös siitä että jos olisi valehdellut pääsevänsä kaverin kyydillä vaikka koko ajan tiesi ettei pääsekään. Oli se asia kummin tahansa (eli velehteli tai sitten suunnitelmat vain muuttuivat) niin poika teki väärin, ja rangaistus oli mielestäni sopiva.

Meillä olisi vastaava tullut ihan siitä että jätti ilmoittamatta sen että ei pääsekään kaverin kyydillä kotiin, ja myös siitä että jos olisi valehdellut pääsevänsä kaverin kyydillä vaikka koko ajan tiesi ettei pääsekään. Oli se asia kummin tahansa (eli velehteli tai sitten suunnitelmat vain muuttuivat) niin poika teki väärin, ja rangaistus oli mielestäni sopiva.

Toivottavasti äiti vaan ensin on tehnyt itselleen selväksi mitä vaatii lapselta, tekikö sen lapselle selväksi, mistä hermostui ja onko se tehty lapselle selväksi. Muutenhan tuo rangaistus on ihan kuin mäikis karannutta koira sitten kun se kiltisti juoksee kotiin (jolloin koira yhdistää rangaistuksen kotiintuloon eli ei ollenkaan oikeaan asiaan).

Meillä olisi keskusteltu siitä miksi ei ilmoittanut myöhästyvänsä sovitusta ajasta, mutta ap:ta se ei näyttänyt ensisijaisesti kiinnostavan.

Toivottavasti äiti vaan ensin on tehnyt itselleen selväksi mitä vaatii lapselta, tekikö sen lapselle selväksi, mistä hermostui ja onko se tehty lapselle selväksi. Muutenhan tuo rangaistus on ihan kuin mäikis karannutta koira sitten kun se kiltisti juoksee kotiin (jolloin koira yhdistää rangaistuksen kotiintuloon eli ei ollenkaan oikeaan asiaan).

Meillä olisi keskusteltu siitä miksi ei ilmoittanut myöhästyvänsä sovitusta ajasta, mutta ap:ta se ei näyttänyt ensisijaisesti kiinnostavan.

Vaikka jokaista käännettä ei palstalle kirjoitakaan niin se ei silti tarkoita etteikö näin ole. Mulle ei tulisi mieleenkään olettaa että ap ei osaisi normaalilla järjellä lasta kasvattaa vaikka erehtyikin yteen asiaan täältä mielipidettä kysymään.

täällä on teinimammat vissiin liikkeellä kun eivät ymmärrä miksi ja mitä rajat tarkoittaa. Kun meidän nico-petteri on niin herkkä ettei sille voi laittaa rajoja. Rajat ovat rakkautta.
En nyt itsekkään asettaisi hirveätä sanktiota mutta jos 13v on 2 tuntia myöhässä ja valehtelee niin kyllä siinä täytyy jotain "ainakin" keskustella.

Rajat on rakkautta, kyllä mutta mielivaltaisesti sen asian päättäminen valehteliko teini vai ei ja sen vuoksi täällä mäkättäminen ei ole rakkautta vaan huonoa vanhemmuutta.

Huhhuh mitä hulluja taas liikenteessä ollut. Ei ihme, että nykyajan nuoriso on niin sekopäistä, kun saavat hillua ja luuhata ja myöhästellä miten lystäävät, koska "eihän nyt 13-vuotiasta voi vaatia tulemaan klo 19 kotiin". Jösses.

Ap:n rangaistus oli järkevä ja poika varmasti oppi tilanteesta jotain.

Olen itse jo äiti nuoresta iästä huolimatta, mutta auta armias kyllä mun nuoruus olis ollu kakkaa jos olis noin nipo äiti ollut, HAHA!
Ja silti minusta tuli ihan hyvä nuori, yhden lapsen äiti, aviomies ja kouluna helsingin yliopisto.

Olisin itse toiminut samoin kuin ap. Eli kotiin pitää aina ilmoittaa jos suunnitelmat muuttuvat ja valehtelua ei sallita. Eihän tässä ongelmana ollut kotiintuloaika (ap jo toi ilmi että poika olisi saanut olla ulkona klo 21 asti ihan luvan kanssakin jos olisi tähän pyytänyt luvan etukäteen) vaan se, että poika ei ilmoittanut että ei olekaan tulossa siihen aikaan kun piti ja toisaalta valehteli kyytiasiasta (joka siis oli sellainen asia jonka ap oli kaverin äidiltä selvittänyt ja mitään kyytiä ei koskaan oltu luvattukaan, tämä ilmeisesti meni ohi monelta joka ei viitsinyt lukea koko ketjua). Eli haluaisin kyllä selityksen siihen, miksi näin toimi. Sinänsä 11 km kävely sellaisessa säässä kuin tänään ei ideana edes hullumpi.

Yhteistyössä