miten teillä synnytys käynnistynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joskohan pian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eka käynnistettiin, joten se alko sillä :D rv 42+5
Tokasta mulla oli joo maha sekasin... Supistukset ei missään vaiheessa ollu liian kivuliaat, kun vihdoin ja viimein sairaalaan mentiin olin jo 9cm auki ja tyttö synty melko pian, sairaalassa ehittiin olla tunti. rv. 41+1

jonkin verran kipeitä supistuksia tuli jo 1-2 viikkoa ennen synnytystä. Sen takia jouduinkin kerran menee sairaalaan turhan takia, kun mitään ei sit tapahtunutkaan. Myöhään illalla 39+4 alkoi taas suht kipeet supparit ja olin taas ihan äimänä et syntyyköhän se nyt sit vai ei. Tätä kesti noin neljä tuntia enkä pystyny nukkuu koko yössä. Aamuyöstä lähdettiin sit sairaalaan ja autossa tuska oli jo mieletön. Sairaalassa olin auki vasta muutaman sentin ja ajattelin et ei s***tana tätä kestää sit viel jonkin aikaa. Maximimäärällä epiduraalia ja ilokaasulla poitsu sit synty 15 tunnin yrityksen jälkeen. Ei muuta kuin tsemppiä!

Ekassa heräsin yöllä joskus kahden aikaan kun supisti kipeästi. Kävin vessassa ja jatkoin unia.N. neljän aikaan heräsin uudestaan kun poltteli ärsyttävästi eikä saanut nukuttua. Kattelin sitten formulan aika-ajoja ja kiersin ympäri kämppää kun ei pystynyt paikallaan olemaan. Kaheksan aikaan herätin miehen ja puol kymmeneltä oltiin synnärillä. Yhden aikaan synty poika ja rv oli 39+3. Muistan että supisteli pari päivää aikasemmin kipeästi, mutta sitten oli pari päivää ihan hiljasta ennen kun synnytys alko.

Toinen käynnistettiin raskausmyrkytyksen vuoksi rv40+1. Puolikas Cytotec suun kautta riitti. Kätilö ihmetteli, että noin lähti käyntiin kun yleensä joudutaan kuitenkin ottamaan uusi annos. Kymmenen aikaan sain tabun ja kahden aikaan olisin saanut uuden, mutta synnytys oli jo täydessä käynnissä. Kuudelta oli tyttö maailmassa.

Kolmas supisti kipeästi n. viiden aikaan kun laiton ruokaa. Kuuden aikaan soitin isovanhemmille että tulevat hakemaan isommat ipanat pikku hiljaa. Kahdeksan aikaan lähettiin synnärille ja 23.00 oli poika syntyny.

Ennakko-oireita en muista kun ekassa sen, supistelun pari päivää ennen ja sitten "hiljaisuus" ennen kuin alko synnytys. Mulla on alko edennyt hitaasti, mutta loppua kohti vauhti kiihtyy. :D Kuopuksesta kätilö vielä sano että taitaa tulla seuraavan päivän eka vauva. Totesin vaan että kyllä se tänään vielä syntyy. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mäkin haluun jo vauvan:
tosin viikkoja vasta 37+6.eikä oireitä...:(

Mulla ei synnytys oireillut mitenkään, se lähti rytinällä käyntiin kun aika oli =) Synnytyksen käynnistymistä on todella vaikea ellei mahdoton ennustaa... Kyllä se sieltä tulee aikataulunsa mukaan :)

ekasta alkoi tihkuttaa lapsivettä viikolla 40+5, sitten vähän sytotecia, niin tyttö syntyi 40+6
tokasta käynnistys alotettiin viikolla 36+0 ja poika syntyi 37+0: kuuden päivän käynnistys! siten meni lapsiveet ja poika syntyi "kuin itsestään"

Mulla alko vuorokautta ennen pojan syntymää sellaset kevyet supistelut.. siis menkkamaiset tuntemukset tavallaan, supisteli n. 10minuutin välein, mutta niin kevyesti että menin nukkumaan. Nukuin koko yön sikeästi ja herättyäni huomasin että edelleen supistelee säännöllisesti n. 10minuutin välein, muttei vieläkään kipeästi.
Käytiin miehen kanssa kaupassa ja miehen kaverilla kahvilla, -siellä sitten alkoi tuntua kivuliaalta ne supistukset ja käytiin näytillä synnärillä.
Kätilö sanoi että voi mennä muutamasta tunnista muutamaan päivään koska kohdunsuu oli vasta kahdelle sormelle auki ja supistusten väli sen 10min edelleen.
Mentiin kotiin, söin ja katselin tv:tä.. sitten huomasin että supistusten väli oli enää 6min, -kellottelin sitä pariin kertaan ja päätin käydä vielä suihkussa ennen sairaalaan lähtöä..
Suihkussa kaikki lähtikin sitten etenemään niin rytinällä että shamppoot tukassa lähdettiin, -mies peruutti auton kotiovelle ja sitten renkaat ulvoen sairaalaan..
Pääsin suoraan synnytys-saliin ja olin jo reilut 7cm auki tässävaiheessa :whistle:

Eli periaatteessa tunsin aika tarkalleen 24h ennen pojan syntymää että synnytys on käynnistymässä, mutta 3h ennen pojan syntymää vasta tajusin että NYT se syntyy :D

Mitään merkkejä en huomannut, kun menin illalla nukkumaan. Mieskin oli sopivasti yövuorossa. Heräsin siihen, kun jotain lorahti housuihin. Pomppasin sängystä ylös ja kiroilin itsekseni "pitääkö mun kaiken lisäksi vielä kusta housuihinkin?!"
Kesti hetken aikaa tajuta, että se on menoa ny..

Eli 40+1 vedet meni yöllä n. klo 3.00. Suppareita ooteltiin loppu yö ja aamukin. Käytiin kävelyllä (jos sitä kävelyksi voi sanoa ) n. yhdeksän aikaan aamulla, jolloin kivuliaat supparit kunnolla alkoivat. Sitten se oli sellaista kivuliasta odottelemista. Kokeilin lämmintä suihkua ja kylpyä. Kävin kerran oksentamassa kivun vuoksi, jonka jälkeen pyysin jotain vahvempaa kivunlievitystä (kohtu auki 6cm ) . Sain epiduraalin, jonka jälkeen olo oli taivaallinen n. tunnin. Samalla laitettiin "vauhditustippa". Kivut hiljailleen palailivat. Pyysin uutta annosta, mutta en sitä enään saanut (9cm auki ) . Seuraavaksi sitten jo ponnistettiinkin. Poika syntyi klo 15.23. :heart:

ennestään on yksi lapsi (4v.) mutta tuntuu et kaikki tässä raskaudessa on ihan uutta ja ihan kun en aiemmin ois raskaana ollutkaan, en muista supistuksia, taikka millloin on aika lähtee sairaalaan... kai sen sitten tuntee kun on SE aika.
Viikkoja nyt 38+2. esikoinen syntyi 41+1

39+2 alkoi aamuyöllä suppareilla, jotka tuntuivat aluksi vain kovilta menkkakivuilta. Aamunkoitteessa alkoivat tihentymään ja oli pakko lähteä sairaalaan, jossa kalvot puhkaistiin ja vauva syntyi puoli yhdentoista aikoihin.

Mitään ennakkotuntemuksia ei ennen tätä ollut. Oli varautunut siihen, että yli lasketun ajan mennään. Yksi kipeä supistus oli ollut pari päivää ennen synnytystä. Eli kärsivällisyyttä vain ekan odottajille. Kyllä se synnytys voi alkaa piankin, vaikkei olisi mitään ennakko-oireita.

Supistuksilla kotona molemmista. Limatulppaa tuli esikoisesta vähän kerrallaan pari viikkoa ennen ja kuopuksesta en muista koko limatulppaa edes tulleen. Esikoisen supistuksia seurasin kotona 4 tuntia, mutta tuosta 2 tuntia tuli 5-3min välein. Syntyi rv 37+4. Kuopuksesta supistukset alkoivat melkein heti säännöllisinä 5min välein, kotona olin sen 4 tuntia taas vaihteeksi, sit sairaalaan kun oli jo kivuliaat. Syntyi rv 38. :) Molemmista puhkaistiin kalvot sairaalassa ja synnytykset eteni sitten tämän jälkeen tosi nopeasti.

Yhteistyössä