Miten teillä jaetaan kotityöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Keskusteltiin eilen miehen kanssa kotitöiden tekemisestä. Hän oli sitä mieltä, että minun kuuluu hoitaa kotityöt, koska olen vauvan kanssa kotona. Ja juu, minähän ne meillä teenkin, hyvä jos mies itse saa edes takkiaan ripustettua naulakkoon. Mies ehkä joskus vie roskat ja tiskaa. Minusta ei kuitenkaan ole reilua, että hoidan päivät huonosti päiväunia nukkuvaa vauvaa, joka ei viihdy yksikseen lainkaan.

Niin, miten teillä jaetaan kotityöt?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keskusteltiin eilen miehen kanssa kotitöiden tekemisestä. Hän oli sitä mieltä, että minun kuuluu hoitaa kotityöt, koska olen vauvan kanssa kotona. Ja juu, minähän ne meillä teenkin, hyvä jos mies itse saa edes takkiaan ripustettua naulakkoon. Mies ehkä joskus vie roskat ja tiskaa. Minusta ei kuitenkaan ole reilua, että hoidan päivät huonosti päiväunia nukkuvaa vauvaa, joka ei viihdy yksikseen lainkaan.

Niin, miten teillä jaetaan kotityöt?

Jäi tuo toisiksi viimeinen lause kesken.. eli kun vauva nukkuu huonosti ja ei viihdy yksin, niin minusta ei ole reilua, että minun oletetaan hoitavan vielä kaikki kotityötkin lisäksi.

Minä hoidan pääasiassa kodin mut ihan päivittäin mies auttaa vauvan hoidossa ja tekee jotain pientä kotihommaakin, esim. ripustaa pyykit kuivuun tai laittaa astiat tiskikoneeseen tai imuroi jne. Ihan tyytyväinen olen. Ja meillä mies hoitaa "raskaammat" kotityöt eli pesee saunan ja kylppärin lattian.

Se tekee joka ensin ehtii. Mies imuroi ennemmin kuin vahtii lapsia... Ja minäkö käytän sitä törkeästi hyväkseni? :whistle:
Oikeasti, tosi tasapuolisesti. Pyykit on mun alue ja tietokoneet ja autot miehen.

Meillä mies laittaa enemmän ruokaa kuin minä, molemmat tosin viihdytään keittiössä. Vähän vuorotellaan siinä. Mies tamppaa matot, monesti tiskaa, pesee pyykkiä kun sitä on, vie roskat ja imuroikin kun ehtii. On ihan minun vika että minä olen alkanut tehdä viikkoimuroinnit ja luuttuamiset sillä aikaa kun mies on maanantai- ja tiistai-iltana kurssilla töiden jälkeen. On niin mukava rauhassa siivota ja odottaa kultsia siistiin kotiin. Eli mukavasti tasan menee. Oikeestaan meillä tekee se joka ensin ehtii kun ollaan molemmat siistejä ihmisiä
:) :)

Minä käytännössä hoidan kaikki kotityöt. Mutta meillä helppohoitoinen kerrostalokolmio ja myös helppohoitoinen seitsenkuinen joka nukkuu parin tunnin päikkärit ja viihtyy hyvin lattialla katselemassa mun puuhia. Mies vie roskat ja pesee usein oman pyykkinsä. Ehkä kerrran kuussa varsinaisesti siivoaa ja ruokaa tekee muutamana viikonloppuna kuussa. Jälkensä kyllä saisi korjata vähän paremmin, siitä joutuu välillä sanomaan. Iltaisin jos on kotihommia, niin mieluummin teen ne itse, että mies saa olla lapsen kanssa.

Jos minä en tee kaikkea eli siivoa, pyykkää, laita ruokaa, käy kaupassa, hoida lapsia jne. Ei niitä tee kukaan muukaan! Mies on reissutyössä taas vaihteeksi niin en todellakaan jätä näitä töitä sille. Se vähä mitä ehtii kotona olla niin ollaan sitten perheenä, levätään ja touhutaan yhdessä ja käydään sitten vaikka ulkona syömässä. Kun sitä laadukasta kotiruokaa saa muualtakin kuin minun keittiöstä :D Käydään yhdessä harrastaa tai viedään lapsia harrastuksiin, ulos jne.
Sitten taas, kun mies enemmän kotona, jutut menee toisin.

ei oikeastaan mitenkään jaeta niitä. Olen tällä hetkellä kotona, lapsia on kolme; esikoinen ekalla luokalla, keskimmäinen 4v ja kuopus puoli vuotias. Teen päivän aikana, mitä ehdin (yleensä ruuat, tiskaukset ja imuroinnin, pyykinpesun yms.), mies sitten töitten jälkeen kyllä osallistuu kaikkiin kotitöihin, mitä nyt tekemättä sattuu olemaan. On päiviä, jolloin miehen ei tarvitse tehdä juuri mitään, toisinaan taas on päiviä, jolloin melkein kaikki "kaatuu hänen niskaansa". Viikonloppuisin, kun olemme kaikki kotona, teemme kotityöt yhdessä.

Lisäystä vielä... Ei tuossa sinun tilanteessasi ole ihan oikein, että joudut tekemään kaiken yksin, kun eihän sitä vaan pysty ja ehdi, jos lapsi vaati koko ajan huomiota. Ekat kuukaudet kun meidän tyttö nukkui yöt tosi huonosti, niin käytin päiväuniajan lepäämiseen. Kai mies vähän enemmän silloin teki kotitöitä, mutta pääasiassa homma hoitui silloin niin, että meillä vaan oli vähän sotkuista. Ja silloinkin mies ennemmin oli tytön kanssa kuin siivosi, ja ihan hyvä niin, kun kumminkin mies on päivät poissa tytön luota.

Minä hoidan meillä lapset ja kodin,ruokakaupassa käynnit jne.Mies pyörittää omaa firmaa ja illat+viikonloput rakentaa taloa.Ei oikein kerkiä auttaan kotitöissä,enkä kyllä kehtaisi edes olettaa.On hänellä kädet täynnä työtä muutenkin.Sitten on eri juttu kun asutaan uudessa talossa.

Meillä mies hoitaa suurimmaksi osaksi kotityöt. Ruokaa teen ehkä 3 kertaa kuussa, tiskannut olen viimeisen puolen vuoden aikana 2 kertaa. Imurikin on enemmän miehen, kuin minun käsissäni ja pyykkikonettakin kuluttaa käytössä tuo mies minua enemmän.

Mä olen kotona vauvan ja 5v pojan kanssa. Teen lähestulkoon kaiken. Joskus pyydän et tyhjää vaatteet pesukoneesta, vie roskat, tekee ruuan tai muuta pientä ja kyllä se ne tekee. Muuten kaikki mulla. Sopii mulle sillä miehen työ on raskasta ja se on tosi poikki illalla, ja sittempä viikonlopun haluan sen relaavan :D . Se aina sanoo et mun pitää vaan pyytää niin se tekee, mutta en paljoa pyydä kun niin raato töistä.

Minä teen oikeastaan kaiken, siis sen minkä vauvan ja kahden uhmaikäisen hoidolta ehdin.
Aamusta tehotunti vauvan nukkuessa, iltapäivällä paikkojen järjestelyä, imurointia ja illalla vielä tehopuolituntinen.
Pyykinkäsittely yms. joissain välissä pienten apureiden kanssa.
Jos mies on viikonloppuna kotona hän ulkoilee lasten kanssa että saan tehtyä rauhassa kunnon viikkosiivouksen.

Yhteistyössä