Miten teidän perhe pärjää taloudellisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Palkkoja ei tarvitse kertoa mutta kertokaa vähän oletteko töissä vai mitä teette ja miten rahat riittävät. Kuinka paljon täytyy suunnitella ja säästää että jotain extraa voi tehdä?

Me ollaan molemmat töissä eikä rahat riitä perusasioiden lisäksi mihinkään kivaan kuten matkustamiseen tai sisustamiseen.

Meidän taloudessa 2 aikuista. Nettotulot yht. 2400 ?, mutta silti tuntuu että ollaan koko ajan köyhäilemässä :( Vuokralla asutaan, auto sentään löytyy.
Reissussa ei olla kauheasti oltu, kerran Bulgariassa ja pari viikonloppumatkaa Viroon.

Meillä mies on kokopäiväisenä, minä osa-aikaisena. Tiukkaa on nyt ollut, mutta tuo on vähän niinkun oma valinta, koska emme halua laittaa lapsia vielä hoitoon. Ei täälläkään mihinkään erikoiseen koskaan riitä rahat, elämiseen ja isompien lasten harrastuksiin uppoaa melkein kaikki.
Nyt on ollut vähän helpompaa, kun sain perintöä, mutta toisaalta harmittaa tuokin että mies ostelee kaikenlaista vähän niinkun turhaa tuolla rahalla, kun taas itse olisin mielummin matkustanut tai lyhentänyt asuntolainaa.

Mä olen kotihoidontuella ja mies saa peruspalkkaa, nettona n. 1900. Ihan hyvin pärjätään. Ei meidän tartte erikseen säästää, kun on aina sellanen vararahasto olemassa. Tosin ei kyllä matkustellakaan, eikä pahemmin sisusteta. Ei meillä mene rahaa paljon mihinkään. No, aika usein käydään ravintolassa syömässä, mutta vaatteisiin yms. ei tuhlata. Meillä on kyllä asumiskulut tosi alhaiset.

Ihan kivasti. Asuntolainaa on kyllä aika paljon.
Ei tarvitse suunnitella rahankäyttöä mutta ei silti ihan mahdottomuuksiakaan voi törsätä jatkuvasti. Ulkomailla käydään keskimäärin pari kertaa vuodessa.
Säästöönkin menee aika paljon mutta ne rahat on lähinnä kesiä varten kun jompikumpi lorvii lasten kanssa kotona =)

Molemmat ollaan töissä. On rahaa matkusteluun ja hemmotteluun ilman säästämistä. Ihan ok tilanne siis. Ainahan sitä rahaa enemmän sais olla, mutta ei olla ahneiksi ruvettu eli yhteinen aika tärkeämpää kuin ylitöiden painaminen.

Ihan hyvin. Teen tällä hetkellä puolta viikkoa, mies täyttä viikkoa. Rahaa on sen verran kuin tarviikin. En mieti hankintoja, ostetaan sitä, mitä oikeestaan halutaan (= enemmän vois miettiä, jäis turhaa ostostelua pois). Taloa ollaan just ostamassa.

palstan mittapuun mukaan olemme kroisoksia, kummatkin hyvätuloisia. Omasta mielestäni tavallinen elämä soljuu ok, mutta rahaa ei tule korvista ulos. En matkustele tai omisteta kahta autoa, asunto ei ole laitettu viimeisen päälle. Varmasti törsätään tahaan aina johonkin muuhun.

Suunnitelmallisuus on rahatalouden aa ja oo. Kumpikin säästää.

Mies töissä, minä opiskelen tällä hetkellä. Lapsia kolme. Pärjätään, mutta jos jotain isompaa halutaan hankkia, niin pitkään säästetään, jotta sen saamme (ei viitti säästötililtä ottaa, sinne yritetty vähän sivuun laittaa hätätilanteitten varalta). Aika lailla siis tällä hetkellä kaikki mitä tulee, niin meneekin. Onneksi tämä tilanne ei enää kestä kovin kauan.

Minä vanh.vapaalla, kaksi lasta, vp-raha bruttona noin 2 800 e.

Mies valtion hommissa, palkka noin 4 000 e brutto.

Asuntolaina, mökkilaina, autolaina, remppalaina.

Nyt pärjätään hyvin, paremmin kun menen töihin, hoitovapaalla aion olla vähän aikaa koska ei varaa eikä haluakaan olla pitkään.

Molemmat töissä, yksi lapsi. Palkat on hyvät mutta menot kovat. Lainanlyhennys on iso ja ison okt:n kulut myös. Ruuasta ei tarvi tinkiä mutta kaikki menee mitä tulee, eikä ole rahaa matkusteluun ym "ylellisyyteen". Mutta itsepä haluttiin tämä unelmiemme koti.

Itsellä kouraan 700e + lapsilisät 500e. Miehellä verojen jälkeen jää 1900-2000e. Asumiseen 1000e/kk + lainaan 200e/kk + muut laskut. Ei polteta, sisusteta, matkustella, käydä ravintoloissa syömässä (eikä juomassa ) ja vain lapset harrastaa. MUTTA minusta meillä jää ihan mukavasti rahaa, enkä kaipaa elämääni mitään edellä mainituista!!! Voin ostaa vaatteita lapsille mitä tykkään, eikä kaupassa tarvitse valita ottaako 20 senttiä halvemman tuotteen vai ei. Olen oikein tyytyväinen tähän :)

Mä olen töissä, yrittäjänä. Taloudessa asuu lisäksi 18 v lukiolainen. Omassa taloudessaan asuu 23 v opiskelija. Pärjätään ihan hyvin, vaikkei muita tuloja taloudessa olekaan kuin mun tienestini. Tai siis kuopus kyllä on tienannut kesätöissä rahaa, mutta ne on hänen omiaan ja käyttää mihin tykkää.

Etukäteen suunnitteluun vaikuttaa se, millaisesta ylimääräisestä summasta on kyse. Nostan itselleni palkkaa sen mukaan, mitä arvioin tarvitsevani enkä summaa, mikä olisi mahdollista. Nelinumeroiset summat voin nostaa seuraavassa palkassa, viisinumeroisissa summissa pitää varautua etukäteen.

Olen opiskelija yh ja elän kädestä suuhun. Eli kaikki mitä tulee menee välttämättömyyksiin.
Matkustelut rajoittuvat mummolareissuihin ja mitään isompaa en voisi kuvitellakkaan ostavani; minun mittapuullani kaikki mikä maksaa yli 25 euroa on isompaa.

Yleensä tili ei ole koskaan nollilla, koska olen todella pihi, mutta nyt alkuvuonna on sattunut olemaan pari isoa maksua ja nyt hirvittää miten tämä kevät selvitään kun ei ole penniäkään puskurirahaa.
Onneksi valmistun tänä vuonna koulusta ja sitten toivottavasti elämä helpottaa.

Mies on töissä, miä sairaspäivärahalla. lisäksi meillä 1 lapsi
Rahat riittää hyvin. Voi ostaa, mitä tarttee ja aina on sen verran jemmassa, ettei talous kaadu vaikka esim. jääkaappi tms hajois tai uudet sohvat haluaa

mies on töissä ja mitään lisiä ei ole, mä olen kotona kahden lapsen kanssa 2v ja 3v eli ihan kotihoidontuella ja kyllähän tää välillä sellasta kituuttamista on (niin kuin esim. nyt 19,44e tilillä ja 26.pv tulee lapsilisä) vaippoja ja ruokaa pitäis ostaa ja tietysti toivoa et synnytys ei käynnistyis ennen tuota 26.pv tai muuten pitää tilata ambulanssi että päästään sairaalaan kun autossa palaa bensavalo.Ylimääräisiin tempauksiin on kyllä rahaa kun hieman nipistää ja tarkasti katsoo mitä kaupasta ostaa ja mitä ruokaa ostaa.Onneksi molemmat lapset on samaa sukupuolta niin paljon säästyy vaatehankinnoissa ja harrastusvälineissä.Onneksi miehellä on niin lyhyt työmatka että kävelee töihin ja mä oon vähään tyytyväinen=)
Koskaan ei olla käyty ulkomailla ja onneksi kummallakaan ei sinne mitään hinkua ole.Kotimaassa sukuloidaan kaksi-kolme kertaa vuodessa ja silloin ei lasketa senttejä ja kaikki s-bonukset säästetään sinne tilille aina reissuja varten että sitten on varaa vähän nauttia=)
Sisustaminen on lähinnä tavaroiden roudaamista paikasta toiseen ja verhojen vaihtamista, kirppareilta ja alennusmyynneistä oon tehnyt hyviä sisustuslöytöjä halvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää:
Palkkoja ei tarvitse kertoa mutta kertokaa vähän oletteko töissä vai mitä teette ja miten rahat riittävät. Kuinka paljon täytyy suunnitella ja säästää että jotain extraa voi tehdä?

Me ollaan molemmat töissä eikä rahat riitä perusasioiden lisäksi mihinkään kivaan kuten matkustamiseen tai sisustamiseen.

Ollaan oltu yhdessä 15-vuotta, melkein koko ajan vaan toinen tienannut (opiskelin 3,5 vuotta, molemmat alkuun opiskeltiin vuosi-puolitoista samaan aikaan, 4 lasta saatu ja hoitovapaallakin oltu) kaippa ollaan vaan niin totuttu siihen ettei KOSKAAN ole rahaa mihin vaan tuhlata.
Tällä hetkellä olen jäämässä hoitovapaalle, jolloin nettotuloni noin 550e/kk, lapsilisät 500e/kk ja miehen nettotulot noin 1700/kk. Eli pienet on tulot =)
Asuntolainaa on 104 000e ja kaksi velatonta autoa.

Mutta säästetään paljossa; ruoka edullista tavallista (käyn kerran viikossa kaupassa, plus pikasesti maitoa yms. päivitystä toinen kerta viikossa), ei tule lehtiä kotiin (sanomalehtitilaus on joululahja) vaatteet ja lelut pääosin kirppikseltä, turhaa tavaraa vältetään ostamasta, kasvimaa käytössä, sykyisin marjastetaan/sienestetään. Kumpikaan ei polta, ja ainoastaa mies ottaa joskus muutaman oluen, oman metsän puut (sen verran iso tontti että puut saadaa tästä) lämmittää pääosin talon... Perheen naisilla pitkät hiusket (ei käydä koskaan kampaajalla, itse leikataan) ei missään hemmottelujutuissa (esim. hieronnat)
Mitä kivaa ekstraa tehdään; lyhyill lomilla (esim. kylpylähotellissa yö 80e/porukalta) isovanhempien merenranta mökillä, retkillä, on lemmikkejä jne.

Eli pärjätään loistavasti, mutta ihan koko ajan tiedostetaan mitä ostetaan...Säästetään myös koko ajan, viimeksi säästöillä ostettiin kylpytynnyri ja sitä ennen tehtiin piharakennus. Ulkomaille toiveena esim. neljän vuoden sisään, pikkuhiljaa säästäen...

Tilillä aina (no melkein) aina rahaa, nytkin jemmatilillä 500e ja lainanlyhennytraha jo odottamassa, käyttötilillä 700.

Molemmat vanhemmat ollaan töissä. 2 lasta, joista toinen jo lapsilisän ulkopuolella.
Ihan hyvin riittää raha. Perusasioissa ei tarvitse juurikaan miettiä mitä maksaa, isommissa tokikin. Pyritään pistämään aina osa tuloista säästöön, joilla rahoitetaan sitten isompia hankintoja tai matkoja.
Rahaa ei ole liikaa, mutta ollaan mielestäni opittu elämään melko hyvin sen kanssa mitä on.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
mies on töissä ja mitään lisiä ei ole, mä olen kotona kahden lapsen kanssa 2v ja 3v eli ihan kotihoidontuella ja kyllähän tää välillä sellasta kituuttamista on (niin kuin esim. nyt 19,44e tilillä ja 26.pv tulee lapsilisä) vaippoja ja ruokaa pitäis ostaa ja tietysti toivoa et synnytys ei käynnistyis ennen tuota 26.pv tai muuten pitää tilata ambulanssi että päästään sairaalaan kun autossa palaa bensavalo.Ylimääräisiin tempauksiin on kyllä rahaa kun hieman nipistää ja tarkasti katsoo mitä kaupasta ostaa ja mitä ruokaa ostaa.Onneksi molemmat lapset on samaa sukupuolta niin paljon säästyy vaatehankinnoissa ja harrastusvälineissä.Onneksi miehellä on niin lyhyt työmatka että kävelee töihin ja mä oon vähään tyytyväinen=)
Koskaan ei olla käyty ulkomailla ja onneksi kummallakaan ei sinne mitään hinkua ole.Kotimaassa sukuloidaan kaksi-kolme kertaa vuodessa ja silloin ei lasketa senttejä ja kaikki s-bonukset säästetään sinne tilille aina reissuja varten että sitten on varaa vähän nauttia=)
Sisustaminen on lähinnä tavaroiden roudaamista paikasta toiseen ja verhojen vaihtamista, kirppareilta ja alennusmyynneistä oon tehnyt hyviä sisustuslöytöjä halvalla.

Mutta ei kai tuolla 20e:lla voi mitenkään elää ensi viikon loppuun asti? Johan ne vaipat maksaa puolet tuosta! MIten teette sen? Meillä menee 6:lla hengellä tuo summa yhteen kauppareissuun, jos ei "osteta mitään" eli päivän ruoka, hedelmät, leivät, maidot...

Lisäys:
sisustusjuttuja...kierrellään ja usein löytyy jotain löytöjä. Joskus tutuilta/ystäviltä saa edullsiesti kun vaihtavat omiaan, kirppiksellä on vaikka mitä, joskus roskalavaltakin jotain tarttunut mukaan. Itse on tuunattu monenlaista. Yleensä sisustusta piristää tosin ihan tavaroiden kierrättäminen kodin sisällä, tai tekstiilit tms. pieni juttu. Muutenkin tykätään aika yksinkertaisesta, eli mitään koriste-esineitä ei kovin paljon edes halua. Ilmaisia sisustusjuttujakin löytyy, esim. pyöreistä kivistä tms. saa aika hienoja juttuja, samoin, esim. olen nähnyt hienoja puusta tehtyjä kukka"telineitä" mikä sitten mihinkin somii, mutta mielikuvitus auttaa ylipäätään.

Yhteistyössä