Miten tehdä kevyttä lasagnea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karvinen

Vieras
mä voisin syödä lasagnea joka päivä vaikka kahdesti.... miten saisin mahdollisimman kevyttä siitä?

mikähän on kevyintä juustoa mitä voi käyttää ruuanlaitossa?

Onkohan siinä mitään järkeä?

Mutta jos pakko olisi, tekisin sen paistijauhelihaan, öljyttä.
Ja valkokastikkeen tietty rasvattomaan maitoon, maustaisin pienellä määrällä mahdollisimman maistuvaa juustoa (vaikka parmesania) ja lisäksi tunkisin kunnon kerroksen raejuustoa levyjen väliin.
Ja tietysti täysjyvälasagnelevyjä.

Kevyin juusto, mitä mä tiiän on 5% rasvaa. Esim. Kadett tai Polar.

Ja jos jauhelihalasagnesta kyse, niin sitä jauhelihaakaan ei tartte paljoo laittaa, ku saa hyvän lasagnen (ja jos käyttää vielä kevytjauhelihaa). Korvaa tomaattimurskalla tai kasviksilla yms.

saako joku oikeesti tehtyä rasvattomasta maidosta kastikkeen! wau :D AINA palaa pohjaan vaikka mitä teen, ei onnistu.
jostain olen lukenu ettei noita 5% juustoja vois kuumentaa, että niiden koostumus muuttuu oudoksi tai jotain... siks mietin että mikä ois se sopiva rasvaprosentti...

Käyta jauhelihan tilalla kanasuikaleita ja sitten tomaattimurskaa. Sekaan esim. pakasteesta vihannesta. Juustokastikkeeseen raastat vaikka 5% polaria. Ja rasvaton maito.

Unohtakaa ne 5-prosenttiset transrasva-"juustot" =P

Kun mä teen itse lasagnen, teen vain jauhelihakastikkeen ja korvaan valkokastikkeen kokonaan raejuustolla. Ja hyvää tulee!

Ihan pahaa tekee lukea, mitä olette tehneet tai ainakin aiotte tehdä lasagneparalle. Jos lähtisin keventämään korvaisin makaroonit vaikka kesäkurpitsalla ja pitäisin huolen että rasvaa riittäisi. Ei sekään enää lasagnea olisi, mutta herkkua kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja pihvi:
Ihan pahaa tekee lukea, mitä olette tehneet tai ainakin aiotte tehdä lasagneparalle. Jos lähtisin keventämään korvaisin makaroonit vaikka kesäkurpitsalla ja pitäisin huolen että rasvaa riittäisi. Ei sekään enää lasagnea olisi, mutta herkkua kuitenkin.
Kaikkien elimistö ei kestä rasvaa =)

AP: mä olen tehnyt lasagnea ihan vaan pastasta ja kasviksistakin, esim papulasagne on likan lemppari. Myös porkkanaraaste sopii hyvin lasagneen. Juustokastikkeen sijasta voi tehdä valkosipulilla maustetun valkokastikkeen, johon laittaa korkeintaan hieman vähärasvaista sulate- tai tuorejuustoa.

Käytä täysjyvä lasagnelevyjä, juustokastikkeen sijasta voi käyttää kaupata saatavaa valmista tomaatti-vuohenjuusto keittoa ( tulee muuten tosi hyvää! !), tomaattikastikkeeseen murskaa, valkosipulia jne, vuoan voitelu öljyllä. Päälle jotain alle 20%juustoa, kohtuudella. Ei sitä tarvitse useita senttejä siinä olla :)

Yhteistyössä