Anoppi yrittää syöttää lapsille melkein viikon vanhaa lasagnea?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Appivanhemmilla ei ole pienintäkään hajua ruuansäilytyksestä ja periaate on että mitään ei heitetä roskiin ja syödään vaikka 2 viikkoa vanhaa ruokaa.

Ollaan täällä viikon vierailulla ja eilen yritti syöttää meidän 3vuotiaalle em. lasagnea, poika vaan haistoi ja jätti syömättä. Ei käynyt anopilla edes mielessä että olisi ehkä pilaantunut, laittoi sen vaan takas jääkaappiin. Luultavasti yrittää myöhemmin tarjota sitä lapsille.

Nyt mulla on kova vahtiminen ettei lapset vaan syö sitä ja jos näen anopin laittavan sitä niille ruuaksi, mun on pakko sanoa siitä että ei ole enää hyvää...miten siitäkin sanoo ilman että loukkaantuu.

Mitä tarkoittaa melkein viikon vanha? Kyllä meilläkin syödään välillä loppuviikosta edellisen viikonlopun ruokia, tokikin tarkan syynin jälkeen. Harva ruoka pilaantuu päivässä tai kahdessa.

Ehkei ruoka vielä haise pilaantuneelta, mutta eiköhän se mikrobitoiminta ole jo aikamoisessa vauhdissa. En käyttäisi noin vanhoja ruokia. Ruokamyrkytyksen puuttuminen ei ole ainoa kriteeri hyvälle ruoalle.

Jotkut arvostavat itseään ja lapsiaan niin paljon, että suostuvat syömään vain hyvää ja laadukasta ruokaa, mahdollisimman tuoreena.

[QUOTE="heh";23482255]Mitä tarkoittaa melkein viikon vanha? Kyllä meilläkin syödään välillä loppuviikosta edellisen viikonlopun ruokia, tokikin tarkan syynin jälkeen. Harva ruoka pilaantuu päivässä tai kahdessa.[/QUOTE]

juuri googletin ja löysin tietoa pastan säilyvyydestä, pasta säilyy ilmatiiviissä rasiassa kylmässä säilytettynä 2 päivää.

[QUOTE="Lila";23482327]Ehkei ruoka vielä haise pilaantuneelta, mutta eiköhän se mikrobitoiminta ole jo aikamoisessa vauhdissa. En käyttäisi noin vanhoja ruokia. Ruokamyrkytyksen puuttuminen ei ole ainoa kriteeri hyvälle ruoalle.

Jotkut arvostavat itseään ja lapsiaan niin paljon, että suostuvat syömään vain hyvää ja laadukasta ruokaa, mahdollisimman tuoreena.[/QUOTE]

Ollaan itse aika tarkkoja siitä mitä suuhun laitetaan, ei olla ronkeleita mutta ruokaa syödään vain valmistuspäivänä ja sitä seuraavana, ei yhtään vanhempaa.

ap

[QUOTE="vieras";23482367]Ollaan itse aika tarkkoja siitä mitä suuhun laitetaan, ei olla ronkeleita mutta ruokaa syödään vain valmistuspäivänä ja sitä seuraavana, ei yhtään vanhempaa.

ap[/QUOTE]
no huh huh. Eli heitätte sitten täysin syömäkelpoista ruokaa roskiin. Kyllä se jääkaapissa säilytettynä säilyy sen 5 vrk ihan hyvin, ehkä kalaa en kuitenkaan niin pitkään säilyttäis.

[QUOTE="vieras";23482367]Ollaan itse aika tarkkoja siitä mitä suuhun laitetaan, ei olla ronkeleita mutta ruokaa syödään vain valmistuspäivänä ja sitä seuraavana, ei yhtään vanhempaa.

ap[/QUOTE]

Peesi.

Niin tuttua. Ruoka saattaisi säilykin vielä jotenkin viikon verran, mutta ei varmasti säily jos sitä aina välillä lämmitetään ja sitten laitetaan takaisin kylmään, jos laitetaan. Meillä anopilla on vielä se ongelma, että ruokaa ei edes lämmitetä kunnolla. Ruoka lämmitetään vain haaleaksi, jolloin varmasti kaikki mahdolliset pöpöt säilyvät hengissä. Omalla äidilläni oli myös samanlaisia ongelmia. Jos hedelmäsalaatti homehtui, niin siitä saatoi hyvin tehdä kiisselin. Marjat sulatettiin pakastimesta syötäväksi. Jos ne eivät tulleet syödyksi, niin ne laitettiin uudestan pakastimeen seuraavaa käyttökertaa varten.

Jos menee vieraisille vanhempien ihmisten luo, niin on hyvä varautua ottamalla ruuat mukaan ja tarjota niitä kaikille. Vain siten voi olla varma, että ruoka on syötäväksi kelpaavaa.

Niin tuttua, niin tuttua... Anoppilassa sama meininki, ellei pahempi. Mitään ei heitetä pois, jos lapsilta jää jotain syömättä lautaselle, syö ne itse kun minä kieltäydyn syömästä. Jääkaappi löyhkää välillä ihan kamalalle, samaa ruokaa lämmitetään kattilassa uudestaan ja uudestaan päivätolkulla - ja loput taas takaisin jääkaappiin... Joka kerta kun käydään kylässä, yritän ajoittaa siten ettei vaan olla siellä ruoka-aikaan koska koskaan ei tiedä mitä jääkaapin perältä löytyy. Pullapitko oli kerran ihan homeessa toisesta päästä, mutta anoppi vain totesi ettei se haittaa. Leikkasi homeisen osan pois ja lämmitti loppua hieman mikrossa - ja avot pöytään vaan. Mieheni on myös vähän sitä mieltä, että heillä on aina syöty samaa, sunnuntaina tehtyä ruokaa koko arkiviikko, että kyllä se ruoka hyvin säilyy... *pidättelee oksennusta*

Kyllä kypsennetty ruoka säilyy viikonkin hyvänä, mutta silloin se pitää olla nopeasti jäähdytetty ja oikein säilytetty. Kotioloissa vaan harvoin on mahdollista esim. nopeaan jäähdytykseen. Usein ne ruoat seisoo hellalla monta tuntia, sitten ne työnnetään liian lämpimään jääkaappiin, ja pahimmillaan vielä lämmitellään moneen kertaan.
Itse syön kotona 4 päivää vanhaa ruokaa, lapselle (1v) syötän 2-3 päivää. Koiralle sitten ne kaapin perälle unohtuneet viikon vanhat, jotka yleensä kyllä näyttävät ja "haisevat" ihan hyvälle.

[QUOTE="Kaiku";23482551]Niin tuttua, niin tuttua... Anoppilassa sama meininki, ellei pahempi. Mitään ei heitetä pois, jos lapsilta jää jotain syömättä lautaselle, syö ne itse kun minä kieltäydyn syömästä. Jääkaappi löyhkää välillä ihan kamalalle, samaa ruokaa lämmitetään kattilassa uudestaan ja uudestaan päivätolkulla - ja loput taas takaisin jääkaappiin... Joka kerta kun käydään kylässä, yritän ajoittaa siten ettei vaan olla siellä ruoka-aikaan koska koskaan ei tiedä mitä jääkaapin perältä löytyy. Pullapitko oli kerran ihan homeessa toisesta päästä, mutta anoppi vain totesi ettei se haittaa. Leikkasi homeisen osan pois ja lämmitti loppua hieman mikrossa - ja avot pöytään vaan. Mieheni on myös vähän sitä mieltä, että heillä on aina syöty samaa, sunnuntaina tehtyä ruokaa koko arkiviikko, että kyllä se ruoka hyvin säilyy... *pidättelee oksennusta*[/QUOTE]

Meillä ei edes onnistu tuo ajoitushomma, kun asutaan kauempana ja ollaan aina koko viikonloppu anoppilassa. Pakko siinä on jotain syödä...

Aika jännä juttu toi ruoan uudelleenlämmitys. Jo kauan ennen kuin tavallinen kansa tiesi mikrobeista mitään tiedettiin, että ruokaa ei saa lämmittää montaa kertaa. Se perustuu siis siihen, että lämmittäessä kuolee aina osa bakteereista ja siellä pääsevät sitten jylläämään ne bakteerit, jotka kestävät kuumennuksen. Niiden aiheuttamiin infektioihin on kuollut ihmisiä.

Meillä ei ole onneksi mummoloissa tuota ongelmaa, mutta isoisovanhempien kohdalla kylläkin. Isomummo kantaa joka viikko lapsille jugurttia, jossa päiväykset mennyt jo muutama päivä sitten, aivan mustia banaaneja, mätiä viinirypäleitä jne. Joskus, tosin onneksi nykyään harvemmin, joudumme koko perheen voimin kahvittelemaan isomummolaan. Täytekakku voi hyvinkin olla yli viikon vanhaa, ja sitä on tarjottu moneen kertaan vieraille, ja aina kakku on seissyt pöydällä jopa tunteja. Sama juttu kaikkien muidenkin ruokien kanssa. Kiva sitten pikkulasten kanssa mennä käymään kun lapset eivtä vielä osaa kieltäytyä ja mummo tietysti loukkaantuu jos ei anneta lasten ottaa tarjottuja ruokia.

Yhteistyössä