Miten tehdään lihaperunasoselaatikko? (eli kokkailua tiedossa tälle päivälle) *muoks* LOPPURAPORTTI VALMIS!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mää teen aina muusin sähkövatkaimella. En lämmitä maitoa vaan lisään sen kuumien perunoiden joukkoon. Ensin voi, sitten maito ja lopuksi suola. Helppoa ja nopeeta.
Heitän paistetun ja maustetun jauhelihan joukkoon ja sekoitan ja koko ihanuus uuniin.

nälkähän tässä tulee :D

AP, kun meitä kädettömiä kokkeja on enemmänkin nii miten ois jos sä alat pitään blokia ja laitat kuvia myös tuotoksista sinne :D ja tietty sit nää kaikki ohjeet myös :p

Mullakin tuli kaupassa nälkä kun ajattelin että chef kohta aloittaa taas ihanan ruokaketjun. :D Mutta mä teen tänään sen lasagnen. :whistle: Mä en ole koskaan muusiin enkä varsinkaan lihaperunasoselaatikkoon kuumentanut maitoa, en oikein ymmärrä miksi pitäisi. :o Ainakin siitä tulee ihan kuumaa kun maidon laittaa juuri keitettyjen perunoiden joukkoon. Ja minä tosiaan saan siitä kyllä kuohkeaa ihan ilman sähkövatkainta, en sitten tiedä mitä minä sössin, mutta sähkövatkaimella meidän muusista tulee liisteriä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Tuli niin nälkä että mäkin tein muusilaatikkoa uuniin :D
Ja kanamunalla kokeilen minäkin sitä tänään!

No just...jaa että nyt sitä tullaan mun ketjuun oikeen pröystäilemään että KYLLÄ MÄÄ VAAN OSAAN! Niin juuri...melko reilua :laugh:

Mä saavuin hetki sitte kaupasta ja kohtapuolin valtaan keittiön itselleni :p :/ :D

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
nälkähän tässä tulee :D

AP, kun meitä kädettömiä kokkeja on enemmänkin nii miten ois jos sä alat pitään blokia ja laitat kuvia myös tuotoksista sinne :D ja tietty sit nää kaikki ohjeet myös :p

Mä juuri tänään miehelle ehdotin, että mähän voisin ruveta ottamaan noista mun ruoista kuvia ja sitä blogia olen myös pohtinut...mutta en mä sen blogin kautta saa ohjeita ja neuvoja reaaliajassa joten en mä tiedä miten saisin siitä kovinkaan toimivaa.

Joten ainakin toistaiseksi mennään sillä tyylillä, että mun kokkailut löytyy profiilista :saint:

Tuleekin nälkä jo lukiessa... :p Pitää joku päivä kokeilla, en oo tuota tehnykään..

Meillä mies tekee niin että ensin sillä muussaimella ja sen jälkeen vielä sähkövatkaimella..miulle kelpais pelkällä muussaimella muussaus.

Noniin...nyt on keittiö siivottu jotta siellä on vähän mukavampi kokata.

Mies ei taaskaan tue mua lainkaan, mutta vielä mä joku päivä sille näytän että musta on tähän :kieh: :laugh:

Ihan ensimmäisen mokan mä tein jo kaupassa, mutta se ei ole iso moka, joten sitä ei lasketa. Eli ostin niitä "punaisia" perunoita (ei siis väriltään vaan niitä muusiin soveltuvia) irtomyynnistä jotta sain isoja pottuja joiden kuoriminen on mukavampaa. Ajattelin että ostan sen 3 kiloa ja lappasin pottuja säkkiin kunnes niitä mielestäni oli se määrä. Kun ne punnasin, niin vaakaan paukahti lukema 4,172kg eli tuo painon arviointi ei selvästikään kuulu vahvuuksiini.
Eli nyt mulla on niitä sitten aika iso satsi ja meinaan laittaa tuon koko määrän koska se että milloin seuraavaksi teen muusia onkin taas jo ihan eri luku sinänsä...se kun riippuu aika paljon siitä, miten menee seuraavat 2-3 tuntia :saint:

Jauhelihaa ostin 8 pakettia (kyllä, mä haalin aina tarjouksesta pakkasen piukkaan) ja ajattelin että laitan sen 800g sitä jauhelihaa sinne sekaan. Ajattelin (typeränä tein sen ajattelutyön ääneen) että koska pottuja on yli 4 kg, niin jos sittenkin laitan 1200g, mutta mies kuuli pohdintani ja alkoi aukomaan naamaansa sen suhteen, etten saa tehdä niin isoa satsia, kun sitten sitä pitää syödä niin monta päivää.

Mun mielestä se taas olisi ihan pirun kätevää...mulle kun passaa sama sapuska kahtena peräkkäisenäkin päivänä. Mä voisin syödä samaa ruokaa jopa viikon, mutta muksujen vuoksi pitää useammin kokata. Ja näköjään miehenkin vuoksi.

Eli nyt sitten suunnitelmiin kuuluu laittaa se n. 4kg pottuja ja 800g jauhelihaa. Ainoa vaan että ei mulla ole niin suurta kattilaa johon noi kaikki potut mahtuu...eikä tuo satsi kyllä varman mene enää sihen uunivuokaankaan. Eli mä joudun keittelemään niitä pottuja 2-3 kattilassa ja paistamaan sen laatikon kahdessa erässä.

Joten seuraavalle ostoslistalle lisättäköön iso kattila.

Vaikka mieli teksi vielä tuota sapuskanvalmistusta pitkittää, niin pakko kai se on aloittaa, jotta pääsee siitä kurjimmasta hommasta yli, eli siitä perunoiden kuorimisesta :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
:D Älä lämmitä sitä. Kaada purkista vaan, niin mäkin aina teen.

No mutta et silti osaa arviota antaa? Litra?

Niin mutta ota huomioon, että mä olen periaatteessa niinkun kaksi, kun mun pitää syödä kahden edestä jotta vauvallekin riittää ravintoa :D

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
:D Älä lämmitä sitä. Kaada purkista vaan, niin mäkin aina teen.

No mutta et silti osaa arviota antaa? Litra?

Niin mutta ota huomioon, että mä olen periaatteessa niinkun kaksi, kun mun pitää syödä kahden edestä jotta vauvallekin riittää ravintoa :D

Vauvan ravinnontarve on ehkä yhden voileivän verran... :whistle: En mä kyllä osaa arvioida. :o Kaada kunnes on sopivaa, luulis että nyt ainakin litra menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Perunathan voi kaupassa punnita välillä ja lisätä tai vähentää tarpeen mukaan.

No en mä kehtaa mennä vähentämään...vaikka mä ne pussilla otin, niin siltikin mä olen niitä ikäänkuin hiplannut.

:laugh:

Onko siitä hirveesti haittaa jos sipulia on liikaa? Meinaan että jos sitä on silmämääräisesti katsottuna saman verran kun jauhelihaa? :laugh:

:o öööh... no ainakin siitä tulee aika... sipulista. :whistle: En mä nyt ihan 800g sipulia siihen kyllä laittais.

Onko siitä hirveesti haittaa jos sipulia on liikaa? Meinaan että jos sitä on silmämääräisesti katsottuna saman verran kun jauhelihaa? :laugh:

:o öööh... no ainakin siitä tulee aika... sipulista. :whistle: En mä nyt ihan 800g sipulia siihen kyllä laittais.

No ei siinä pussissa 800g ollut, mutta kun tuota pannua kattelee niin sitä sipulia on kyllä likemmäs puolet :ashamed:

Nyt mä olen sen muusin kimpussa...ei suju ihan putkeen, mutta katsotaan nyt, että mitä tästä tulee :D

hyvää se on kun hauduttelee pannulla jauhelihan kanssa :p

No ei siinä pussissa 800g ollut, mutta kun tuota pannua kattelee niin sitä sipulia on kyllä likemmäs puolet :ashamed:

Nyt mä olen sen muusin kimpussa...ei suju ihan putkeen, mutta katsotaan nyt, että mitä tästä tulee :D

No jos pitää sipulista. :D

onko tää ihan oikeesti totta?? :laugh: ihana että joku uskaltaa kysyä neuvoa kun ei kerta osaa :)

monta ihmistä teitä on syömässä? aattelin kun meidän 3-4 hlön perhe syö kyllä ruuasta päivän ja vähän toista jos on 400g jauhelihaa...

Muusin mä teen aina jauhoisista perunoista. Kuumennan maidon. Ensin survon vähän sillä sähkövatkaimen päällä, sitte voita joukkoon ja alan vatkaamaan. Lisään vähän kerrallaan kuumaa maitoa ja vatkaan ihan möykyttömäksi ja kuohkeaksi :p

Mä uskon että toi liisteriytymisen riski kasvaa jos käyttää kiinteitä perunoita, antaa perunoiden jähtyä liikaa ennen survomista ja käyttää kylmää maitoa joka jäähdyttää vielä entisestään...

Mä teen mummonmuusista ja jauhelihasta, ja ennen kun uuniin laitan, niin sauvasekoittajalla teen sen hienoksi mössöksi. Tulee parempi, kun ei ole isoja jauhelihakökköjä seassa =)

Yhteistyössä