Noniin...nyt on keittiö siivottu jotta siellä on vähän mukavampi kokata.
Mies ei taaskaan tue mua lainkaan, mutta vielä mä joku päivä sille näytän että musta on tähän :kieh:
Ihan ensimmäisen mokan mä tein jo kaupassa, mutta se ei ole iso moka, joten sitä ei lasketa. Eli ostin niitä "punaisia" perunoita (ei siis väriltään vaan niitä muusiin soveltuvia) irtomyynnistä jotta sain isoja pottuja joiden kuoriminen on mukavampaa. Ajattelin että ostan sen 3 kiloa ja lappasin pottuja säkkiin kunnes niitä mielestäni oli se määrä. Kun ne punnasin, niin vaakaan paukahti lukema 4,172kg eli tuo painon arviointi ei selvästikään kuulu vahvuuksiini.
Eli nyt mulla on niitä sitten aika iso satsi ja meinaan laittaa tuon koko määrän koska se että milloin seuraavaksi teen muusia onkin taas jo ihan eri luku sinänsä...se kun riippuu aika paljon siitä, miten menee seuraavat 2-3 tuntia :saint:
Jauhelihaa ostin 8 pakettia (kyllä, mä haalin aina tarjouksesta pakkasen piukkaan) ja ajattelin että laitan sen 800g sitä jauhelihaa sinne sekaan. Ajattelin (typeränä tein sen ajattelutyön ääneen) että koska pottuja on yli 4 kg, niin jos sittenkin laitan 1200g, mutta mies kuuli pohdintani ja alkoi aukomaan naamaansa sen suhteen, etten saa tehdä niin isoa satsia, kun sitten sitä pitää syödä niin monta päivää.
Mun mielestä se taas olisi ihan pirun kätevää...mulle kun passaa sama sapuska kahtena peräkkäisenäkin päivänä. Mä voisin syödä samaa ruokaa jopa viikon, mutta muksujen vuoksi pitää useammin kokata. Ja näköjään miehenkin vuoksi.
Eli nyt sitten suunnitelmiin kuuluu laittaa se n. 4kg pottuja ja 800g jauhelihaa. Ainoa vaan että ei mulla ole niin suurta kattilaa johon noi kaikki potut mahtuu...eikä tuo satsi kyllä varman mene enää sihen uunivuokaankaan. Eli mä joudun keittelemään niitä pottuja 2-3 kattilassa ja paistamaan sen laatikon kahdessa erässä.
Joten seuraavalle ostoslistalle lisättäköön iso kattila.
Vaikka mieli teksi vielä tuota sapuskanvalmistusta pitkittää, niin pakko kai se on aloittaa, jotta pääsee siitä kurjimmasta hommasta yli, eli siitä perunoiden kuorimisesta :headwall: