Miten tehdään lihaperunasoselaatikko? (eli kokkailua tiedossa tälle päivälle) *muoks* LOPPURAPORTTI VALMIS!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ÄssänÄiti:
Mä en ole ikinä käyttänyt kananmunaa tuossa jauhelihaperunasoselaatikossa. En tykkää muutenkaan kovin kittaantuneesta muussista.

Kananmunahan se just tekee tästä ruuasta kuohkeaa ja hyvää. On kyllä outoja käsityksiä ruoka-aineiden vaikutuksista. Mutta kittailehan sinä, olen kyllä omalla tekotavallasi sössinyt ruokasi.

Yhteenveto:

Jauhoisia pottuja...kuorin ne ja paloittelen ja keitän kypsiksi.

Sitten kaadan vedet pois ja kuumennan maidon. Muussaan survimella ensin pottuja ja sitten hiljalleen lisään sinne maitoa kunnes siitä tulee hyvää...ja siinä samassa se voi + suola joukkoon.

Sillä välin, kun potut kiehuu, paistan jauhelihan jota ennen vissiin kuullotan (en tällä kertaa paista) sipulit ja sitten maustan sen höskän.

Lopulta lykkään nuo yhteen ja lisään pari munaa joukkoon.

Ja sitten uuniin, olikos se nyt joku 200 astetta ja about puolisen tuntia.

Näillä mennään :D

Itse teen muusin näin:
- perunat kuorittuina ja paloina kiehumaan
- kypsistä kaadetaan vedet pois
- kiireesti kaadetaan maitoa kattilaan joka on siis vielä kuuma --> kuumentaa maitoa riittävästi eikä tarvitse esilämmitellä
- SÄHKÖVATKAIMELLA sekaisin ja joukkoon oikeaa voita ja hiukan suolaa

Ei se liisteröidy kun kuumaan kattilaan tekee sen.

Ja vinkkinä herkkumuusille on se että laittaa perunoiden mukaan kiehumaan silputtua sipulia, antaa hauskan säväyksen, poronkäristyksen muussia.

Mun täytyy tunnustaa et ensin mua vähän huvitti että joku kysyy muusin tekoon apua, totesin sitten vaan et okei, ei siinä, kaikkien pitää oppia..Mut kun kävin lukee ton lasagne jutun niin rakastuin suhun! :D Kerrankin joku on ees rehellinen siitä ettei homma nyt ihan mene niinku pitäis.. :) Ihailtavaa että viitsit ees YRITTÄÄ opetella tekee erilaisia ruokia, noin sen on kaikki aikanaa alottanu... :p

Tuo reijällinen metalli survin on kyllä ehdottomasti parempi kun puinen.
Ja perunoista Van gogh on jauhoinen lajike. Kannattaa ostaa irtomyynnistä perunat eikä pussissa, jos et paljon ruuanlaitosta välitä. Siitä pussista jää kuitenkin yli ja sit ne alkaa itää ennen kun tarvitset seuraavan kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Mä en ole ikinä käyttänyt kananmunaa tuossa jauhelihaperunasoselaatikossa. En tykkää muutenkaan kovin kittaantuneesta muussista.

Kananmunahan se just tekee tästä ruuasta kuohkeaa ja hyvää. On kyllä outoja käsityksiä ruoka-aineiden vaikutuksista. Mutta kittailehan sinä, olen kyllä omalla tekotavallasi sössinyt ruokasi.

Oikeastiko kananmuna saa lihaperunasoselaatikon kuohkeaksi? Jos näin on, niin mun pitää kokeilla. Mun olettamus perusti makaronilaatikkokokemuksiin. Jos laitan 2 munaa makaronilaatikkoon, se on lähes betonia...

(Ja näin sivuhuomautuksena haluaisin udella, että miksi sun vastauksessa on niin ilkeä sävy? Olenko tehnyt jotain sen ansaitakseni?)

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mun täytyy tunnustaa et ensin mua vähän huvitti että joku kysyy muusin tekoon apua, totesin sitten vaan et okei, ei siinä, kaikkien pitää oppia..Mut kun kävin lukee ton lasagne jutun niin rakastuin suhun! :D Kerrankin joku on ees rehellinen siitä ettei homma nyt ihan mene niinku pitäis.. :) Ihailtavaa että viitsit ees YRITTÄÄ opetella tekee erilaisia ruokia, noin sen on kaikki aikanaa alottanu... :p

Mä tosiaan uskon huvittavani ihmisiä näine kokkauksineen niin hyvässä, kuin siinä pahassakin :laugh:

Kyllä varmaan moni ajattelee, etten voi olla todellinen hahmo koska kukaan ei VOI olla näin peukalo keskellä kämmentä ruoanlaiton suhteen, mutta kyllä mä ihan aito olen...valitettavasti :D

Mä palailen tähän ketjuun vielä tänään illemmalla, kun kauppareissu on käyty ja kaikki tarvittava haalittu jotta pääsen itse sen kokkailun pariin. Sitä ennen pitänee tehdä muutama hengitysharjoitus ja pitää muutama meditaatio tms...jos niistä vaikka olisi jotain apua :p

Alkuperäinen kirjoittaja M:

Oikeastiko kananmuna saa lihaperunasoselaatikon kuohkeaksi? Jos näin on, niin mun pitää kokeilla. Mun olettamus perusti makaronilaatikkokokemuksiin. Jos laitan 2 munaa makaronilaatikkoon, se on lähes betonia...

(Ja näin sivuhuomautuksena haluaisin udella, että miksi sun vastauksessa on niin ilkeä sävy? Olenko tehnyt jotain sen ansaitakseni?)
No vähäsen hermostuin niiden munien puolesta, kun käsitin että syytit niitä muussin kittaantumisesta...sori.

Alkuperäinen kirjoittaja alaston sydän:
Tuo reijällinen metalli survin on kyllä ehdottomasti parempi kun puinen.
Ja perunoista Van gogh on jauhoinen lajike. Kannattaa ostaa irtomyynnistä perunat eikä pussissa, jos et paljon ruuanlaitosta välitä. Siitä pussista jää kuitenkin yli ja sit ne alkaa itää ennen kun tarvitset seuraavan kerran.

Eihän siinä pussissa ole kuin 2 kg?

Pitääkö mun nyt sitten taas vähän tarkistuttaa tuota määrää, ettei käy kuten viimeksi sen lasagnen kanssa :ashamed:

Eli mä olin ajatellut tekeväni tuon laatikon siten että 2 kg (pussillinen tai irtomyyntinä mutta määrä olisi tuo) perunoita ja 800g jauhelihaa. Mutta onko tuo nyt sitten huono määrä tai siis jotenkin epätasapainoinen tjtn?

Ja sitten ne 2 munaa.

Ja mulla on siis iiiiso vuoka, eli sinne kyllä mahtuu.

Itse muusia tehdessäni käytän survinta ja sitten vatkaan kuohkeaksi. Eikä tule mitään liisteriä.

Ja muusiin käytetään sitten kunnon voita ja vähintään sinistä maitoa, ei mitään rasvatonta litkua...

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mulla on ollu 2kg pottuja ja 400g jauhelihaa, mut sehän on ihan siitä kiinni kuinka paljon haluaa lihaa sinne... :)

Ok...eli mä laitan sitten vain sen 400g...osaatko yhtän arvioida minkä kokoiseen vuokaan tuo määrä menee?

On se 2kg hyvä määrä, jos sulla on tuo määrä jauhelihaa ja kun tarkoituksena on laittaa koko pussi.

Irto myynnissä perunat on vähän halvempiakin, mutta nyt onkin tärkeämpää että laatikko onnistuu helpolla :)

Mä voin panostaa kyllä tähän pöperöön rahallisesti, koska se homma taita mennä niin että mitä paremmat raaka-aineet, sitä parempi lopputulos. Ja JOS tuo vaikka onnistuisi ensimmäisellä yrittämällä ja käytössä olisi hyvät raaka-aineet niin siinä kohtaa se on sitten ihan varmasti TODELLA hyvää :D

Ota tarpeeksi iso vuoka ettei laita ääriä myöden täyteen (ettei tule uunissa yli kuplien)

Juu, meillä on kyllä iso vuoka, mutta meinasin, että voisinkohan mä saada siihen mahtumaan 3 kg pottuja + 800g jauhelihaa...eli että saisin isomman satsin tehty. Meillä kun tuota sapuskaa tuppaa menemään isot satsit.

Onhan sulla mahdollisuus paistaa tuo satsi kahdessa eri astiassa, jos ei yhteen mahdu. Ja siinähän toisaalta on sekin hyvä puoli että jos sun muussista tulee liian kiinteätä (jos sen huomaa siinä vaiheessa kun on jo paistettu) niin toiseen vuokaan pystyt vielä lisäämään maitoa.

Ja yhtä hyvää raaka-ainetta on ostaa irtona kuin pussissa. Irtona jopa ehkä parempaa kun saa itse valita ne perunat, mutta ne on yleensä vaan multasia. Pusseissa on helpompi ostaa ja ne on pestyjä.

Onhan sulla mahdollisuus paistaa tuo satsi kahdessa eri astiassa, jos ei yhteen mahdu. Ja siinähän toisaalta on sekin hyvä puoli että jos sun muussista tulee liian kiinteätä (jos sen huomaa siinä vaiheessa kun on jo paistettu) niin toiseen vuokaan pystyt vielä lisäämään maitoa.

Ja yhtä hyvää raaka-ainetta on ostaa irtona kuin pussissa. Irtona jopa ehkä parempaa kun saa itse valita ne perunat, mutta ne on yleensä vaan multasia. Pusseissa on helpompi ostaa ja ne on pestyjä.

Vuoka on niin iso että vie koko uunin, mutta toki voin sitten kahdessa erässä paistaa jos niikseen menee...ehkä mä siis kokeilen tuota isoa määrää ja paistan sitten kahdessa erässä jos muu ei auta :)

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Ja tämä on nyt sitten auttakaa avutonta, osa 5 :D

Eli pohjana ja lähtökohtana on se, että teen muusin aina noista Oolannin pakastemuusipusseista joihin lisätään vesi, voi, suola ja maito. Sitten se laitetaan mikroon ja eikun syömään.

Nyt kuitenkin ajattelin yrittää tehdä muusin IHAN ITSE! :saint:

Olen kyllä joskus tehnyt muusia ihan itsekin, mutta en mitenkään järisyttävin hyvin tuloksin. Lopputuloksena on ollut lähes aina joko liisteriä (jonka saa kai periaatteessa vältetty sillä, ettei vatkaa liikaa) tai klimppilaatikkoa (jonka saa kai periaatteessa vältettyä sillä, että vatkaa riittävästi).

Ja jauhelihaa olen paistanut ja nyt sitten ne sipulitkin ruskistanut (ja saanut ohjeita kuorimiseen jonka avulla ei tule itku) eli tuo puoli on ainakin periaatteen tasolla hallussa. Käytäntö toki voi olla eri.

Nyt siis kaipaan idioottivarmaakin varmempaa ohjetta jota voisin noudattaa. Ystävämme google varmaan antaisi muutaman tuloksen mutta jälleen hakusessa on ohje jonka joku on todennyt varmasti hyväksi.

Ja jälleen tarvitsen ohjeet sitten ihan Aasta Ööhön, eli ihan voidaan vaikka aloittaa siitä, että minkämerkkisiä (lajike) pottuja ostan, jotta ne ovat hyviä muusiin =) Lähden kohtapuolin Prismaan, eli valikoimaa pitäisi olla.

:D :laugh:

Aamuäree kertoki jo tosi hyvät neuvot, paitti että mie en sitä keitinvettä koskaan lorauttele sekaan. pelekkää maitoa.

lukasin tuon lasagnejutun ja voi helevetti että nauroin itteni tärviölle :laugh: :laugh: :laugh:

en suinkaan sen takia että ruokakokeilusi epäonnistu vaan sen takia miten seikkaperäsesti kirjottelit ja miten mie vielä visualistina pystyin kuvittelemaan ihan jokaikisen työvaiheen silimieni etteen :D

vinkkinä sille maitokastikkeelle: jotta siittä ei tuu kokkareista niin sekota ens kerralla ne jauhot erillisessä kupissa öljyyn niin että siittä tulee hieman paksumpaa ku hunaja (ei siis se hunaja joka on levyinä ja kovaa vaan esim. se mesimestarin hunaja joka on purkissa ja on miltei juoksevaa tahnaa), pistät ensin sen maidon kattilaan, kiehautat ja sitten lirutat sen öljy-vehnäjauhoseoksen sinne kokoajan sekottaen. lopuksi sitten se suola ja valakopippuri ja juustoraaste sinne :D tulee älyttömän hyvää, ja vielä parempaa ku lisäät sinne ennen juustoraastetta kaks kananmunan keltuaista (raakaa) samalla reippaasti sekottaen :p

Mä laittaisin sen 2kg perunaa ja 800g lihaa. musta ei ole hyvää jos lihanmurenet etsii toisiaan, eli reilusti lihaa ja on hyvää ja täyttää paremmin :) sulla kun ei tarvinnut pihistelläkään. itse raastan vielä porkkanaa sekaan.

Yhteistyössä