Miten tehdään lihaperunasoselaatikko? (eli kokkailua tiedossa tälle päivälle) *muoks* LOPPURAPORTTI VALMIS!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ja tämä on nyt sitten auttakaa avutonta, osa 5 :D

Eli pohjana ja lähtökohtana on se, että teen muusin aina noista Oolannin pakastemuusipusseista joihin lisätään vesi, voi, suola ja maito. Sitten se laitetaan mikroon ja eikun syömään.

Nyt kuitenkin ajattelin yrittää tehdä muusin IHAN ITSE! :saint:

Olen kyllä joskus tehnyt muusia ihan itsekin, mutta en mitenkään järisyttävin hyvin tuloksin. Lopputuloksena on ollut lähes aina joko liisteriä (jonka saa kai periaatteessa vältetty sillä, ettei vatkaa liikaa) tai klimppilaatikkoa (jonka saa kai periaatteessa vältettyä sillä, että vatkaa riittävästi).

Ja jauhelihaa olen paistanut ja nyt sitten ne sipulitkin ruskistanut (ja saanut ohjeita kuorimiseen jonka avulla ei tule itku) eli tuo puoli on ainakin periaatteen tasolla hallussa. Käytäntö toki voi olla eri.

Nyt siis kaipaan idioottivarmaakin varmempaa ohjetta jota voisin noudattaa. Ystävämme google varmaan antaisi muutaman tuloksen mutta jälleen hakusessa on ohje jonka joku on todennyt varmasti hyväksi.

Ja jälleen tarvitsen ohjeet sitten ihan Aasta Ööhön, eli ihan voidaan vaikka aloittaa siitä, että minkämerkkisiä (lajike) pottuja ostan, jotta ne ovat hyviä muusiin =) Lähden kohtapuolin Prismaan, eli valikoimaa pitäisi olla.

Jauhoisia pottuja, eli punaisesta pussista.

Keität kuorittuina ja sitten muussaat, et missään nimessä vatkaa!
Ja aloitat tuon muussaamisen ihan pelkistä perunoista, et holauta sitä nestettä sinne heti mukaan.
Jätät hiukan keitinvettä jota tarvittaessa vähän lisäilet, lämmität maitoa jota lorauttelet pikkuhiljaa sekaan, ettei tule liian vetelää muusia.

Lisäät voita, suolaa, maistelet joka välissä että mimmosta tästä tulee.

Mun täytyy tunnustaa etten oo ikinä ees kattonu mitä perunaa otan, taitaapi olla yleensä keltanen pussi...
Kuoret pois, palasiks ja kiehumaan, kun ovat kypsiä, vedet pois ja runsaasti voita kattilaan, sit vähä pyöräyttää vatkaimella, sen jälkeen lämmintä maitoo ja vatkaa, vatkaa ja lisäilee maitoo kunnes on tasasta, maistaa ja lisää maun mukaan suolaa/voita.

ruskista jauheliha ym tykötarve, mausta, muusi ja lihat sekasin, kaada voideltuun vuokaan ja vaikka voi silmiä pari päälle niin näyttää ja maistuu kivalta, n.200-225 astetta kunnes pinta ruskea, näin se meillä on tehty... =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Ja aloitat tuon muussaamisen ihan pelkistä perunoista, et holauta sitä nestettä sinne heti mukaan.
Jätät hiukan keitinvettä jota tarvittaessa vähän lisäilet, lämmität maitoa jota lorauttelet pikkuhiljaa sekaan, ettei tule liian vetelää muusia.

Millä vehkeellä on paras muussata se muussi?

Mä teen perunamuusin aina survimella. :whistle: Riittävän kauan kun nuijii, niin ei edes tule klimppejä, joita ei mun muusissa saa kyllä olla. Ei tule liisteriä. :saint: Mä en uskalla enää antaa ohjeita, koska me kaikki tiedämme miten sinun lasagnellesi kävi. :whistle:

Min en välttämättä laittais muusiin suolaa jos maustaa jauhelihan vähän reilummalla kädellä. Mutta voita kuitenkin ehdottomasti joukkoon.

Valitse jauhoisia perunoita. Valmiissa pusseissa lienevät keltaisella värillä merkittyjä. Niistä saa mainiota muussia (just eilen tein). Keitä perunat kuoritta kypsiksi, sit lisää voita tai margariinia. Aloita soseuttaminen sähkövatkaimella tai muussaimella (joka siis käy lihasvoimalla). Lisää maitoa varovasti ja katso, milloin koostumus on mielestäsi sopiva. Lisää pikkuisen suolaa.
Ruskista jauheliha ja sipuli pannulla. Mausteeksi pikkuisen suolaa ja pippuria sekä paprikamaustetta (tai sit jotain jauhelihamaustetta, silloin ei tarvii laittaa lisäksi suolaa eikä pippuria).
Voitele uunivuoka. Sekoita muussi ja jauheliha-sipuli keskenään ja laita vuokaan. Uunissa 200 astetta ja n. puoli tuntia? Tuosta uunissaoloajasta en ole varma, kannattaa vähän pitää silmällä, ettei pääse kärähtämään.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Voi että sä oot ihana :)

Kirjoittaisin ohjeen sulle muuten, mutta kun mä käytän aina mitä perunoita milloinkin.

Mun mies on sitä mieltä, että mä olen kamala. Se yritti jo antaa mulle porttikiellon keittiöön :laugh:

Mun mielestä sen pitäisi olla tyytyväinen, että mä edes yritän. Kyllä mä vielä joskus opin ja sitä kautta herran ei tarvitse olla ainoa joka vastaa ruoan valmistuksesta :ashamed:

prismassa kerrotaan pottulajikkeidenkohdalla mihin ne soveltuu, eli siitä ostat jauhoista lajiketta.
Kuori ja pilko ne potut ennen keittämistä. Se pilkkominen mun mielestä auttaa muusin teossa.
Määriä en osaa sanoa, koska ite teen aina mutu-tuntumalla.
Muusi jätetään löysemmäksi kun normisti. Potut ja jauheliha sekoitetaan, ja sekaan lisätään muutama raaka muna.
Sit ei kun hetkeksi uuniin

Punainen pussi tosiaan perunaa ja jos käytät sähkövatkainta, niin lisää 1-2 raakaa kananmunaa joukkoon, ei tuu liisteriä :)
Puikulaperunasta ei tuu liisteriä, vaikka kuinka vatkaa, tosin se on vähän kalliimpaa :)
Ja maito kannattaa lisätä lähes kiehuvana.
Kun teet laatikon muussista, niin muussi kannattaa tehdä löysemmäksi, kuin mitä tekisi lisukemuussista, näin laatikosta ei tule liian kuivaa :)

Mulla on semmoinen survin mitä kutsun perunatömpäksi :D

Kato sieltä Prismasta keittiövälineosastolta semmosta.
Siinä on varsi ja semmoinen lituskainen osa jossa on reikiä tai sitten se voi olla semmoinen metallilankaviritelmä, ei kuitenkaan sukuakaan vispilälle.
Teen mä joskus sähkövatkaimellakin, mutta enemmän mä saan klimppejä aikaseks niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mun täytyy tunnustaa etten oo ikinä ees kattonu mitä perunaa otan, taitaapi olla yleensä keltanen pussi...
Kuoret pois, palasiks ja kiehumaan, kun ovat kypsiä, vedet pois ja runsaasti voita kattilaan, sit vähä pyöräyttää vatkaimella, sen jälkeen lämmintä maitoo ja vatkaa, vatkaa ja lisäilee maitoo kunnes on tasasta, maistaa ja lisää maun mukaan suolaa/voita.

ruskista jauheliha ym tykötarve, mausta, muusi ja lihat sekasin, kaada voideltuun vuokaan ja vaikka voi silmiä pari päälle niin näyttää ja maistuu kivalta, n.200-225 astetta kunnes pinta ruskea, näin se meillä on tehty... =)

Ok...eli ei tarvita mitään munia joukkoon, kuten makaroonilaatikossa...tuohan kuulostaa sitten helpolta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jonina:
Punainen pussi tosiaan perunaa ja jos käytät sähkövatkainta, niin lisää 1-2 raakaa kananmunaa joukkoon, ei tuu liisteriä :)
Puikulaperunasta ei tuu liisteriä, vaikka kuinka vatkaa, tosin se on vähän kalliimpaa :)
Ja maito kannattaa lisätä lähes kiehuvana.
Kun teet laatikon muussista, niin muussi kannattaa tehdä löysemmäksi, kuin mitä tekisi lisukemuussista, näin laatikosta ei tule liian kuivaa :)

Ja jauheliha-perunaseoksen pinnalle voi vuokaan ripotella vielä korppujauhoja :)

Kuori perunat ja paloittele (mieluummin jauhoisia), keitä kypsiksi, kaada vesi pois ja survo tasaiseksi. Lisää maitoa sen verran, että saan löysän soseen. Mausta suolalla ja nokareella voita, maista suolaisuus. Sekoita joukkoon ruskistettu ja maustettu jauheliha ja pari munaa.
Laita voideltuun vuokaan, päälle korppujauhoja, 200 astetta reilu puoli tuntia.

Aih, ei se mulla löysäks oo kyl ikinä jääny..Mut mä en jätäkkää muusia kamalan löysäks..Hyvä kikka, täytyy laittaa mieleen jos joskus meinaa tulla sutta ja sekundaa.. :)

Sun kannattaa ostaa esim. Rosamunda perunoita, sellaisia punaisia. Kaupoissa on myös valmiiksi pussitettuja perunoita ja jauhoiset perunat on pakattu punaisiin pusseihin. Jauhoisista perunoista siis tulee paras muussi.

Itse teen muussin niin, että kuorin ja paloittelen perunat. Pienemmät palat kypsyvät nopeammin, kuin kokonainen peruna. Sitten kun perunat ovat pehmeitä, kaadan veden pois ja survon perunat sellaisella muussinuijalla, jossa on reikiä pohjassa. Ei siis sellaisella puisella perinteisellä. Tässä vaiheessa lisään yhden lihaliemikuution muussin joukkoon, niin perunasoselaatikkoon tulee makua. Sitten lisään voita/margariinia, hieman suolaa ja maitoa. Maitoa niin paljon, että muussista tulee tooosi löysää. Sitten lisään ruskistetun maustetun jauhelihan ja +sipulit. Nämä sekoitellaan tasaiseksi ja jos tarvetta, lisätään maitoa. Sitten kaadan koko seoksen voideltuun uunivuokaan ja paistan reilussa 200 asteessa, kunnes pinta on ruskea. Saa ruskistua ihan kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä teen perunamuusin aina survimella. :whistle: Riittävän kauan kun nuijii, niin ei edes tule klimppejä, joita ei mun muusissa saa kyllä olla. Ei tule liisteriä. :saint: Mä en uskalla enää antaa ohjeita, koska me kaikki tiedämme miten sinun lasagnellesi kävi. :whistle:

Survin?

Siis kun meillä on semmoinen vehje...siis semmoinen juttu missä on metallinen alaosa jossa on reikiä...siis joku muusintekovehje. Sellaistako tarkoitat vai sitten sellaista puista juttua, missä ei ole reikiä? Siis semmosta niinkun paksua keppiä tjtn :)

Meillä on semmonen metallinen, reijällinen, mutta muuton yhteydessä mä sen puisen heitin roskiin, kun me ei tehdä kahdella (eikä oikeastaan yhdelläkään) muusintekovehkeellä mitään. Mutta jos se puinen juttu on parempi, niin Prismasta varmaan moisen uuden saa :)

Kyllä sä voit antaa ohjeita...mutta älä kerro määriä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Kanamunaa? :o Tää oli ihan uus juttu mullekkin...Mikä sen virka siinä on?

Kiinteyttää sitä muusia, tai hyydyttää, miten se nyt sanotaan. Mä olen tehnyt ilman kananmunia ja kananmunien kanssa. Niiden kanssa tulee musta parempaa, mutta ilmankin oikein hyvää.

Se puinen kepakko jossa on klöntti päässä on tömppä :D Se ei ole ollenkaan paras muusinuija.

Miten sille lasagnelle sitten oikein kävi? :o

Ok...eli meillä on sitten se parempi verme kotona...eli oikean ratkaisun tein, kun sen tömpän (pitää koittaa painaa tää uusi sana mieleen) pois viskoin ja tuon pidin :)

Lasagnen traagisen tarinan voit lukea mun profiilin kautta (siellä linkki) :)

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Survin?

Siis kun meillä on semmoinen vehje...siis semmoinen juttu missä on metallinen alaosa jossa on reikiä...siis joku muusintekovehje. Sellaistako tarkoitat vai sitten sellaista puista juttua, missä ei ole reikiä? Siis semmosta niinkun paksua keppiä tjtn :)

Meillä on semmonen metallinen, reijällinen, mutta muuton yhteydessä mä sen puisen heitin roskiin, kun me ei tehdä kahdella (eikä oikeastaan yhdelläkään) muusintekovehkeellä mitään. Mutta jos se puinen juttu on parempi, niin Prismasta varmaan moisen uuden saa :)

Kyllä sä voit antaa ohjeita...mutta älä kerro määriä :laugh:

Just se on survin. :D Tee sillä. =)

Yhteistyössä