Miten teette korvikkeen jauheesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli miten tehdä helpoiten korviketta jauheesta? Tuleeko vesi keittää juuri ennen tekoa vai voiko keittää etukäteen ja sitten vain lämmittää ja tehdä. Vauva "hieman" kärsimätön nälkäisenä enkä usko, että jaksaa odottaa jäähdyttelyä kovin kauaa.

tällaisen ohjeen olen saanut monelta kätilöltä ym kahdelle lapselle:

Keitä kattilassa vettä, jäähdytä, laita isoon kannuun ja jääkaappiin.
Sitten kun vauva nälkäinen, lämmitä vesi ja lisää jauhe.
Näin maito ei pilaannu.
Ja uusi vesi keittää joka päivä.

Ennakointi on kova sana :) Minä tiedän jo aika hyvin, milloin vauva on nälkäinen ja laitan veden kiehumaan hyvissä ajoin. Tosin imetänkin vielä ja esim. yöt menee rintamaidolla, niin ei ole sitä hankaluutta. Joskus jos on tullut kiire, niin ollaan kaadettu keitetty vesi vähän jäähtyneenä pulloon ja jäähdytetty kylmässä vedessä esim. vesikannussa. Siinä ei montaa minuuttia kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Näin maito ei pilaannu.

:o olen sanaton. Ja nama ohjeet annettiin vuonna ?

Näin maito ei pilaannu.

Mä teen näin, paitsi että laitan sen jäähdytetyn veden valmiiksi pulloihin jotka sitten laitan jääkaappiin.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Näin maito ei pilaannu.

Mä teen näin, paitsi että laitan sen jäähdytetyn veden valmiiksi pulloihin jotka sitten laitan jääkaappiin.

käy se niinki,ihan sama mihin kuhan on jääkaapissa

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:

Näin maito ei pilaannu.

:o olen sanaton. Ja nama ohjeet annettiin vuonna ?

Mä sain vastaavat vuonna 2002 ja 2009 :D

Tassa ihan viralliset takalaisen terveysministerion ohjeet. Lisaa tietoa asiasta loytyy Food standards agencyn sivuilta.
http://www.dh.gov.uk/prod_consum_dh/groups/dh_digitalassets/@dh/@en/documents/digitalasset/dh_4123620.pdf

Näin maito ei pilaannu.

tätä mietin itsekin, mutta en ollut varma voiko näin tehdä, kun paketissa lukee toisin. kiitoksia kaikille. ehkä meilläkin siirrytään sitten jauheen käyttöön...

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
keita vesi ja tee jääkaappiin vrk annos kerrallaan..

Ei näin! Ei missään nimessä. Tällaisessa vuorokauden säilytyksessä on aina mahdollisuus saada Enterobacter sakazakii -bakteeri. Googleta toi bakteeri, jos haluat tietää, mistä on kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja tollo:
hei makia, me ollaan suomessa.Eikä olla hysteerisiä joka asiasta.

Tan ma kylla ymmarran, mutta se nyt vaan on tutkittu juttu ja joissakin asioissa siella tullaan takana. Ja tuosta hysteerisyydesta nyt en olis kuitenkaan ihan samaa mieltya...

Meidän lapsi käy säännöllisin väliajoin erikoislääkärillä ja ravitsemusssuunnittelijalla.
Pepti Junior-jauhe kyseessä ja vuorokaudeksi tein valmiiksi jääkaappiin,ei pilaannu jos kylmässä on.Turhaaa hysteriaa!!!!!!
Ja näin sanoi ihan rav.suun.

Näin maito ei pilaannu.

Näin minäkin sen oon tehnyt, varmistelin vielä jostakin netistä hmm.. löytyisköhän... no googlettamalla sen joskus löysin.
Mutta siis, ei kuitenkaan riitä, että veden keittimessä sen veden keittäisi (varuiksi muistutan), vaan 5min kattilassa ja jäähdytys ja jääkaappiin.
Se bakteeri mitä tässä nyt varsinkin varotaan, ei elä jääkaapissa. (tosi hatara muisti mulla)
Ja parasta olisi jos pullotettuun lähdeveteen sen tekisi (sekin pitää keittää ).
Neuvolassa sanoi mulle että pullotettuun sen takia, kun täälläpäin on niin paljon rautaa vedessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lähinnä mietityttävät juuri nuo yösyötöt, koska en imetä enää. ennakointi silloin vaikeaa, päivällä tietysti hieman helpompaa :)

Entä jos käyttäisit yöllä purkkeja, päivällä jauhetta?

tämä muuten hyvä, mutta yöksi ei riitä 2dl purkki ja 5 dl purkista jäisi sen verran päiväksi, etten tiedä olisiko kannattavaa kuitenkaan. kulutus tällä hetkellä 6-8 dl päivässä. öisin siis menee reilut 2 dl.

lähinnä mietityttävät juuri nuo yösyötöt, koska en imetä enää. ennakointi silloin vaikeaa, päivällä tietysti hieman helpompaa :)

tämä muuten hyvä, mutta yöksi ei riitä 2dl purkki ja 5 dl purkista jäisi sen verran päiväksi, etten tiedä olisiko kannattavaa kuitenkaan. kulutus tällä hetkellä 6-8 dl päivässä. öisin siis menee reilut 2 dl.

vuorokauden verranhan se 5dl purkki siellä jääkaapissa avattuna säilyy, eli miksi sitä ei voi yöllä käyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:

vuorokauden verranhan se 5dl purkki siellä jääkaapissa avattuna säilyy, eli miksi sitä ei voi yöllä käyttää?

siis en tiedä onko kannattavaa käyttää jauhetta jos avaan tuon 5 dl purkin ja käytän sen ja sitten pari desiä jauheesta tehtyä niin tuleeko käytettyä se jauhe siinä ajassa kun pitää... ja kahta yötähän en oman järkeni mukaa voi mennä samalla purkilla.

Niin siis meinasin, että jos et yöllä jaksa läprätä jauheita yms, niin jos avaat yöllä puolen litran pönikän, niin voithan antaa siitä aamulla. Ja loppu päivä taas jauheella ja yöllä uusi purkki. Noh, en minä tiedä. Meillä menee suunnilleen 8dl-1l päivässä ja käytetään noita puolen litran purkkeja. Käytettiin jauhettakin, mutta kun olis pitäny vedetkin kantaa kaupasta, niin vaihdettiin valmiiseen.

Äh nyt vasta luin ajatuksella :ashamed: teillä oliki pienempi tuo kulutus.

Mutta mulla on ollut kannussa keitetty vesi jääkaapissa. Ja sitten tarvittaessa mikrottanut ja lisänny jauheen.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:

siis en tiedä onko kannattavaa käyttää jauhetta jos avaan tuon 5 dl purkin ja käytän sen ja sitten pari desiä jauheesta tehtyä niin tuleeko käytettyä se jauhe siinä ajassa kun pitää... ja kahta yötähän en oman järkeni mukaa voi mennä samalla purkilla.

Jauhehan ensinnäkin säilyy kuukauden avattuna ja nehän on vielä kahdessa pussissa. Siinä ei ole mitään ongelmaa. Toisekseen kaksi yötä voit hyvin mennä yhdellä 5 desin purkilla, eikö niin? Yksi vuorokausihan ne erottaa... Eikä siinä mitään napsahdusta kuulu juuri sillä hetkellä kun se vuorokausi täytyy :) eli vaikka ei juuri samaan aikaan syötöt olisikaan niin se ei ole ongelma. Yksi 5 desin purkki riittäisi käsittääkseni juuri sopivasti kahdeksi yöksi.

Yhteistyössä