Miten pitkään imettäisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Kyseessä allerginen vauva, itse olen imetysdietillä monesta eri ruoka-aineesta, mutta täysin selkoa ei allergioista ole, enkä usko ihan täysin tulevankaan. Nyt ikää 2,5kk ja öistä menee aina aamuyö vauvalla kutinan vuoksi pilalle. Välillä parempia kausia ihossa, välillä pahempia. Osasta allergioista reagoi vatsakivuilla, osasta iholla. Itsellä alkaa tekemään tiukkaa, että jaksaa väsätä monia eri ruokia perheelle, muille lapsille haluaa kuitenkin tarjota monipuolista ja tavallista ruokaa. Itselle sitten osittain eri ruuat. Ajattelin ottaa tavoitteeksi, että jaksaisin imettää kunnes vauva on n.4kk. Pääsisi silloin pikkuhiljaa muutakin ruokaa antamaan, ensin etsisi sopivan korvikkeen ja sitten olisi helpompi aloittaa kiinteiden maistelut, kun ei omat syömät ruuat vaikuta siihen, mistä vauvalle tulee oireita. Tuleekohan siinä ajassa jo imetyksen hyötyjä hyvin vauvalle? Vai pitäisikö jaksaa vielä kauemmin, miten itse tekisitte?

Mä imetin kuopusta sen 4kk kunnes maito lopahti. Kyllä se on ihan hyvin tähän päivään asti kasvanut ja voinut.

Allergiat ovat vähän kinkkisiä juttuja. Itse olen ollut pienestä pitäen todella monelle ruoka-aineelle ja muille jutuille allerginen, enkä voisi kuvitellakaan elämää yhtä allergisen vauvan kanssa. Kaikki on yhtä kokeilua ja väsymystä.
suosittelisin, että katsot ihan oman jaksamisen kannalta. Neuvolasta varmaan sanotaan samalla tavalla, että on turha itseään "kiduttaa", jos vauva voisi yhtä hyvin juoda pullosta. Tottahan äidinmaito on se paras ravinto, eikä korvikkeista tässä kohtaa taida olla takeita, ettei allergisoisi, mutta se 4kk riittää paremmin kuin hyvin. Kyllä siitä ne hyödyt tulee hyvin. :)

Lääkärin suosituksesta lopetimme imettämisen kun vauva 4 kk ja pari viikkoa päälle.

Takana pitkät dieetit, joista apu ei löytynyt. Siitä sitten kiinteiden kanssa yksi kerrallaan eteenpäin, pitkään syötiin pelkkää bataattia ja kesäkurpitsaa =)

Jos lasta ei saisi oireettomaksi ja oma jaksaminen alkaa olemaan tiukilla, alkaisin etsimään korviketta heti. Sopivan löytämiseen voi mennä kuukausia ja testausrumba on itsessään jo raskasta, joten ei kannata venyttää sen aloittamista siihen asti, kun ei kerta kaikkiaan enää jaksa. Varsinkin kun korvikkeen löytämisen jälkeen aletaan etsimään niitä sopivia kiinteitä ja huonot yöt jatkuvat.

Itse imetin allergista tosi pitkään, pitkälti sen vuoksi, että homma toimi jotenkuten ja en enää vain jaksanut aloittaa korvikkeen etsimistä, kun ajatus vielä pahemmista öistä ja nouseminen korvikepulloa lämmittelemään öisin oli ihan mahdoton. Ei vaan ollut enää jaksamista siihen, vaikka se ehkä olisi helpottanutkin jossain vaiheessa.

Eli jos tuntuu, että et enää jaksa ja riittävän toimivaa imetysdieettiä ei löydy, niin aloita vaan sopivan korvikkeen etsiminen pian.

Yhteistyössä