miten teette jauhelihakastikkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono keittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono keittäjä

Vieras
jauhelihaa olis... tavallista sipulia ja vehnäjahuoja suurustamiseen tietty mausteitakin jotain on mutta ei sitten muuta... saako tuosta mitään joka maistuu ees hyvälle? mitä laitan ja missä järjestyksessä?

No joskus teen ihan vanhan käristys kastikkeen eli rasvaa ja jauhoja kattilaan, ruskista, kaada vettä sekaan, mausta.

Joskus taas tomaattipohjaisen jonka suurustan ihan vehnäjauhoilla tai maizenalla..

Pilko sipuli. Ruskista jauheliha ja sipuli. Heitä sekaan vehnäjäuhoja ja vettä, jotta saat ksteikkeen. Mausta lihaliemikuutiopalalla, suolalla musta- ja valkopippurilla. Lorauta vähän ketsuppia ja anna hautua. Näin mie teen jauhelihakastikkeen.

Pastan kanssa:

Paistan jauhelihan, sipulin ja valkosipulin.
Heitän joukkoon tomaattimurskan, tomaattipyrettä, suolaa, pippuria ja yrttejä.
Anna hautua.

Joskus saatan tehdä perunoiden kanssa ruskean kastikkeen:

Paistan jauhelihan, sipulin ja valkosipulin.
Heitän joukkoon jauhoja, ruskistan ja lisään veden.
Lisään mausteita ja annan hautua.

Itse teen jauhelikastikkeen ihan perinteisellä menetelmällä. Kuullotan sipulin lisään jauhelihan ja ruskistan, siirrän kattilaan. Sulatan rasvan, lisään jauhot, ruskistan, lisään lihaliemen, sekoitan tasaiseksi ja kaadan jauhelihan päälle. Lisään mausteet ja annan kiehua kypsäksi.

Paistan jauhelihan pannulla, laitan sipulisilpun sekaan pehmenemään, maustan.
Sitten lisään vehnäjauhoja, sekoittelen hetken ja lisään veden. Sitten vielä laitan pienen palan lihalientä, sekä vähän ketsuppia sekaan. :p Nopeaa ja hyvää =)

En muista että olenko ikinä tehnyt tuollaista ihan ruskeata jauhelihakastiketta. Näin teen jauhelihakastikkeen ainakin pastalle:
Porkkana tai pari raastettuna, iso sipuli pilkottuna. Niitä freesataan pannulla kunnessa sipuli kunnolla läpikuultavaa. Sitten n. 300 g paistijauhelihaa. Paistetaan, murustellaan.
1 purkki tomaattimurskaa tai kokonaisia tomaatteja, mieluiten kirsikkatomaatteja, 1 purkki paseeratttua tomaattia, 1 purkki tomaattipuretta. Suolaa maun mukaan. Ehkä vähän oreganoa, mustaa pippuria. pari kolme valkosipulin kynttä. ehkä loraus chilikastiketta. Ruokalusikka tai pari sokeria.
Annetaan muhia vähintään 40 min, mieluiten tunti. Ja siten njam.

Paista jauheliha, lisää joukkoon silputtu sipuli (ja halutessas aurinkokuivattua tomaattia, porkkanaraastetta yms.) ja purkki ruokakermaa, sinappia ja tomaattipyreetä sekä mausteita oman maun mukaan. Tuolla ohjeella ei voi mennä metsään :P

Minä paistan ensin sipulin erikseen (voissa), sitten jauhelihan erikseen. Tai samaan aikaan eri pannuilla. Sitten ruskistan (voissa) jauhot ja lisään veden. Annan suurustua ja lisään sipulit ja annan kiehua hetken. Tässä vaiheessa laitan mausteita, eli ainakin suolaa ja pippuria. Muut mielen mukaan. Sitten viimeiseksi jauheliha.

Tomaattikastikkeen teen niin että pilkon tomaatit, sipulit ja valkosipulit ja laitan öljyssä kasariin kiehumaan (mausteeksi suola, sokeri, pippuri ja viimeiseksi juuri ennen tarjoilua tuore basilika). Paistan jauhelihan ja lisään tomaattisoseen sitten sen päälle.

Jos teen ruskeaa kastiketta paistan jauhelihan erikseen ja lisään "valmiiseen" kastikkeeseen. Jauhelihan sekaan heitelty jauho ei meinaa ruskistua niin hyvin. Tomaattikastike tulee yleensä sillä, että lisään paseerattua tomaattia jauhelihan sekaan. Joskus suurustan, joskus vaan kaadan soseen sekaan. Ja yleensä vähän kermaa pehmentämään makua.

Itse kyllä tykkään siitä perinteisestä ruskeasta kastikkeesta ja sitä syödään meillä monesti myös pastan kanssa. Muut saattavat turauttaa ketsuppia sekaan, mutta minä en pilaa hyvää kastiketta sillä ;).

Mitä mausteita käytätte jauhelihakastikkeessa? Itse en tykkäis käyttää lihaliemikuutioita mutta joka kerta kun oon yrittäny tehdä ilman on lopputulos ollu ihan kökkö. En saa siitä hyvän makuista. Ja nyt siis tarkoitan sitä perinteistä ruskeeta jauhelihakastiketta :)

[QUOTE="äiti";25358089]Mitä mausteita käytätte jauhelihakastikkeessa? Itse en tykkäis käyttää lihaliemikuutioita mutta joka kerta kun oon yrittäny tehdä ilman on lopputulos ollu ihan kökkö. En saa siitä hyvän makuista. Ja nyt siis tarkoitan sitä perinteistä ruskeeta jauhelihakastiketta :)[/QUOTE]

Suolaa, mustapippuria, paprikajauhetta, chiliäkin vaikka... maku tulee myös voista ja siitä että ruskistaa kunnolla.

[QUOTE="äiti";25358089]Mitä mausteita käytätte jauhelihakastikkeessa? Itse en tykkäis käyttää lihaliemikuutioita mutta joka kerta kun oon yrittäny tehdä ilman on lopputulos ollu ihan kökkö. En saa siitä hyvän makuista. Ja nyt siis tarkoitan sitä perinteistä ruskeeta jauhelihakastiketta :)[/QUOTE]

No voita paistoon tietty ;) ja malttaen hiljalleen jauhojen ruskistus, jauhettu maustepippuri, suola ja hieman jauhelihamaustetta, ketsuppia purskautus ja joskus soijakastiketta. Porkkanaraastekin antaa makua, kun keittää niin kauan kastiketta, että porkkana menee mössöksi :p

En nyt lue muita. Jauheliha ja silputtu sipuli ruskistetaan voissa, maustetaan suolalla, paprikajauheella ja mustapippurilla. Vehnäjauhot lisätään joukkoon, ruskistetaan hieman ja lisätään vettä pikkuhiljaa, annetaan muhia hiljasella tulella. Ennen tarjoilua kastikkeeseen lisätään noin desi kuohukermaa, annetaan lämmetä. Ja ei kun syömään.

Valkosipuli, mustapippuri, suola, chili, paprikajauhe, basilika.

Minä paistelen ensin sipulit kuivalla pannulla, sitten lisään rypsiöljyä ja kypsennän vielä sipulia ja sen jälkeen lisätään jauheliha, joka paistetaan "harmaaksi" (mieluiten naudan- tai paistijauhelihaa), sitten lisätään jauhoja jauhelihan sekaan ja lisätään vettä niin, että kastikkeesta tulee sakeaa. Lihaliemikuutio lisätään. Kastiketta "laihennetaan" vielä kermalla. Tulee todella maukasta, kun kunnolla pienellä lämmöllä hauduttaa =) Meidän lasten ja hoitolasten suosikki varsinkin makaronin kanssa =)

Paistan jauhelihan, kypsän lihan joukkoon lihaliemikuutio ja aromisuolaa. Sitten vehnäjauhoja, annan ruskistua kunnolla, sekaan kuumaa vettä ja annan kiehua jonkin aikaa, lopuksi reilut loraukset ketsuppia ja saa kiehahtaa vielä hetken.

Jos en laita ruokakermaa, laitan usein maizenaa tummille kastikkeille, http://www.maizena.fi/redning-brun.aspx sit usein laitan vasikanfondia lurauksen korvaamaan lihaliemikuution, maistuukin paremmalle, maustan jauhelihan herbamarella, paprikajauheella, jauhelihamausteella, lopuks lurautan viel ketsuppia.

vehnäjauhoista en tee ikinä, en saa vaan onnistuun.

ruskistan jauhelihan ja sipulin, nakkaan vahnäjauhot sekaan, sekoitan, lisään vettä sopivasti, suolaa, ketsuppia, valkosipulia, sieniä, ja jos on niin kolmen juuston kermaa loraus

Ruskeaan kastikkeeseen laitan sipulijauhetta jos ei ole silputtua sipulia, paprikajauhetta, mustapippuria ja yrttisuolaa.

Tomaattikastikkeeseen samoja mutta myös basilikaa.

Yhteen väliin käytin valkopippuria joka paikkaan ja saatan vieläkin lisätä sitä kastikkeisiin. Valkoisessa kastikkeessa tietysti ehdoton.

Tässäpä hyvä ohje josta meillä ainakin kaikki tykkää, jätin vain kastikkeesta oliivit pois koska niitä ei meillä syö kukaan:

KREIKKALAINEN JAUHELIHAKASTIKE

2 sipulia

3 valkosipulinkynttä (jätin nämä pois)

400g jauhelihaa

½ tl suolaa

1 tl basilikaa

½ tl mustapippuria

1 rkl tomaattisosetta

3 dl vettä

200g fetajuustoa

(2 dl oliiveja)

Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipuli. Paista jauheliha ja sipuli pannulla, mausta ja lisää vesi. Hauduta 10-15 min. Lisää vettä tarvittaessa. Lisää oliivit ja fetat kastikkeeseen. Kuumenna ja tarjoile pastan, leivän ja tuoreen salaatin kanssa.

Yhteistyössä