Miten teet risoton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuullotan sipulia ja valkosipulia. Lisään pannulle tuoreita herkkusieniä ja paistan niitä. Lisään risottoriisin pannulle ja kuullotan sitä hetken.

Sitten alan lorotellen lisätä kanalientä ja sekoittelen risottoa huolella. Raastan joukkoon parmesaania, puristan sitruunaa ja heitän mukaan vähän pippuria. Odotan että risotto kypsyy.

Kyllä ma ainakin laitan risottoon nestettä, eihän se riisi muuten kypsy. Mä kuullotan ensin riisin ja sipulin tilkassa öljyä ja siihen lisään vettä, kasvisliemijauhetta, annan kiehua pienellä lämmöllä ja myöhemmin lisään mm. kaviksia ja jauhelihaa tai kanasuikaleita ja mausteet.

Joo toi mimmin resepti on ns. oikea risoton teko tapa... Voithan sä tehä riisin ja sit sekottaa siihen mitä vaan, risottoa se ei periaatteessa ole :) Kai sä riisin osaat keittää? 1 osa riisiä, 2 osaa vettä ja annetaan kiehua kunnes veri haihtuu.

Joo osaan keittää riisin. Mutta mä oon tehnyt niin että keitän riisin kattilassa ja pannulla paistan kanaa ja kasviksia ja lopuksi sekotan ne yhteen. Mutta kun se on niin kuivaa ja muutenkin ei kovin hyvää niin sillä kyselen.

Joo osaan keittää riisin. Mutta mä oon tehnyt niin että keitän riisin kattilassa ja pannulla paistan kanaa ja kasviksia ja lopuksi sekotan ne yhteen. Mutta kun se on niin kuivaa ja muutenkin ei kovin hyvää niin sillä kyselen.

No sitten suosittelen kokeilemaan oikeaa italialaista risottoa. Googlella löytyy ohjeita mielin määrin. Yksi hyvä risottoriisi on arborio.

Risottona Suomessa tunnutaan mieltävän kaikki ruokalajit missä on riisiä ja sekaan sotkettuna "jotain" :D

Itse teen kuten eka vastaaja sanoi. Kuullostan valkosipulia ja sipulia/ purjoa, lisään esim. suppilovahveroita tai kanttarelleja, lisään oikeaa risottoriisiä. Laitan valkoviiniä ja kasvislientä. Nekin kolmessa, neljässä osassa hitaasti imetyttäen. Lopussa loraus kermaa, voita ja parmesaania. Ruoan pitää jäädä sellaiseksi löysäksi, voidaan syödä lusikalla :)

Kaveri tarjosi juuri "risottoa" meidän lapsille. Jauhelihaa, hernemaissipaprikaa ja tavallista riisiä. Päälle ketsuppia. Jep jep.

mä paistan pannulla kanat, sipulin, valkosipulin, porkkanan ja curryn. Kun ne on kypsiä laitan sekaan riisin ja maustan, paistelen hetken ja lisään vettä ohjeen mukaan. Keittelen riisin kypsäksi ja lisään erikseen keitetyt herne-maissi-paprikat...

Viimeksi muokattu:

Sehän ei ole silloin risottoa vaan kanaa ja riisiä :) ! Itse kun teen vastaavaa niin laitan ruokakermaa kanoihin ja sen jälkeen sekoitan kaiken. Ja toisekseen niin kannattaa käyttää ton tyyppisissä ruoissa puuroriisiä, se on parempaa kuin lisäkeriisi :)

Kuullotan sipulit ja valkosipulit, lisään arborio-riisin, kuullotan hetken ja lisään kasvislientä vähitellen niin, että lisään vasta sitten kun edelliset on imeytyneet. Lopuksi jätän muhimaan ison voinokareen kanssa kannen alle, että pehmenee kunnolla. Mun lemppariversio on lisätä pinjansiemeniä ja paistettua halloumijuustoa valmiiseen risottoon. Nam! :)

Kuullotan riisin voissa. Kun riisit on "kirkkaita" lisään desin sherryä. Sitten alan lisäämään pikkuhiljaa kasvislientä jossa on mukana sahramia. Lopuksi kunnon nokare voita ja parmesania joukkoon. Nam!

Kuullotan sipulit ja valkosipulit, lisään arborio-riisin, kuullotan hetken ja lisään kasvislientä vähitellen niin, että lisään vasta sitten kun edelliset on imeytyneet. Lopuksi jätän muhimaan ison voinokareen kanssa kannen alle, että pehmenee kunnolla. Mun lemppariversio on lisätä pinjansiemeniä ja paistettua halloumijuustoa valmiiseen risottoon. Nam! :)

Valkoviini taisi unohtua.

En ole varmaan koskaan tehnyt risottoa. Mutta minunkin käsitykseni on, että risotossa on paljon nestettä eikä se ole perinteinen sekavihanneksia, kanapaloja ja riisiä, mitä koulussa tarjottiin. Ainakin noissa kokkiohjelmissa pohja oli nestemäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja oisko antaa vinkkiä;23464440:
Mitä tuon kanaliemen tilalta voisi käyttää? Kävisikö pelkkä vesi? Meillä ei käytetä liemivalmisteita, niiden lisäaineiden vuoksi.

Jos olet tosi tarkka ja et pysty näitä "lisäaineettomia" (Fond du chef tms) käyttämään, niin tee nyt ihmeessä omat liemet. Kasvisliemi, lihaliemi, jne. Pelkkä vesi kuulostaa erittäin mauttomalta.

Mitä tuon kanaliemen tilalta voisi käyttää? Kävisikö pelkkä vesi? Meillä ei käytetä liemivalmisteita, niiden lisäaineiden vuoksi.

Jos itse ei ehdi/halua lientä tehdä, niin ainakin Stockmannilta valmista, oikeaa kana/lihalientä, joka on tehty kunnolla, ilman lisäaineita.

Meillä käytetään Reformin Luomua kasvisliemijauhetta. Löytyy S-marketeista ja K-kaupoista, ainakin isommista.

voita pannulle riisit cilijauhetta kevyt ruskistus lihalientä joukkoon tietysti veteen sulatettuna eli vesi kuumennetaan ja pannulle annetaan kiehua hiljaa et riisi kypsyy jauhellihaa paistettuna muruksi ja sipulia freesattuna ja mausteita mielen mukaan esim aromi suola valkosipuli sit sekoitetaan kaikki ja uuniin ennen tarjoilua et lämpiää päälle vaikka home juustoa raasteena nam...muista et riisi ei saa olla yli kypsää muuten tulee mössöä ja ei puuroriisiä!!!

Yhteistyössä