Miten te työssäkäyvät pienten lasten vanhemmat saatte arkeenne kaiken mahtumaan? Kuten...

  • Viestiketjun aloittaja "eru"
  • Ensimmäinen viesti
Ei hitto että mulla hajois pää tollasen listan kanssa...

Me sukuloidaan kun jaksetaan, kotitöitä teen joka päivä pikkasen, vapaata leikkiaikaa/perheen yhteinen aika on meille sama asia, kavereilla saa kyläillä jos muuta ohjelmaa ei ole (ja yleensä ei ole), kaupassa käydään kun tarvii. Meillä tosin erotuksella että mä en harrasta mitään kodin ulkopuolella, eikä harrasta tyttökään. Niin ja pulkkamäet/luistelut jne. tehään yleensä viikonloppusin. Niin ja ruokaa teen joka päivä.
 
kyllä
kuulostaa työläältä. Meillä ulkoillaan iltaisin, käydään kaupassa ja kirjastossa. Ruoka valmistuu useaksi päiväksi samalla vaivalla. Vanhempien jokapäiväiset harrastukset eivät sopisi meidän arkeen. Molemmilla 1 tai maks. 2 omaa harrastusta viikossa. Lenkillä ja uimassa lapset kulkee mukana. Sukuloidaan ja kyläillään vapailla ja viikonloppuna. Kotitöitä riittää aina, mutta kun ei ota stressiä ja tekee voimien ja ajan mukaan, niin hyvin nuo on saanut tehtyä. Lapsia 2.
 
"poikia3"
[QUOTE="eru";25821142]-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen
-ruuan laitto
-ruokakaupassa käynti
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta
-omat harrastukset (3-4 krt vko)
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)
-perheen yhteisen ajan
-vapaan leikkiajan
-kyläilyt kavereilla
-kyläily isovanhemmilla
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko
-kotityöt

Ei vaan aika riitä, ei sitten millään. Vinkkejä? Omista harrastuksista en luovu, eikä mieskään. Ne ovat kaikki jotain urheilua/liikuntaa, ja ilman niitä hajoo pää (ja varmaan kroppakin lopulta).[/QUOTE]

- ruuanlaitto - ruokaa ei tarvitse tehdä joka päivä, meillä on tehty sunnuntaina ruoka jota syödään myös tänään, maanantaista ruokaa syötiin eilen, tänään tehtävää ruokaa syödään myös huomenna.
- ruokakaupassa käydään pääasiassa kerran viikossa, joku päivä haetaan esim. lisää maitoa tms. jota tarvitaan, tähän menee sitten ehkä 10 minuuttia lisää.
- vaateasiat hoidetaan viikonloppuisin ja lomilla
- omat harrastukset (uinti - hoituu lasten uimatreenien aikaan, lasten treenejä meillä on tällä hetkellä 5 krt viikossa, myös muita lajeja kuin uinti, lasten kasvaessa määrä kasvaa). Lisäksi luen, pelaan nettipelejä ja teen käsitöitä
- miehen harrastukset, olen tuolloin kotona lasten kanssa, lapsilla omaa vapaata leikkiaikaa / läksyjen tekoa
- lasten harrastukset hoituvat osin samalla kuin omani 3krt viikko, ja kahdesti olen mukana katsomassa
- perheen yhteinen aika, tätä on joka ilta kun kaikki ovat yhdessä, viikonloppuisin löytyy sitten enemmänkin yhteistä aikaa.
- vapaata leikkiaikaa on aina kun ollaan kotona ja läksyt on tehty, kyllä sitä piisaa
- kyläilyt - kauhean usein ei kyläillä, lapsilla käy leikkivieraita kyllä viikottain.
- kotitöitä tehdään vähän joka päivä, viikonloppuisin isommat siivoamiset - ei ole meidän prio yksi
- vieraita ei käy kauhean usein, ja kyllä silloin ehtii tarjoamiset tekemään.
- viikonloppuisin ehditään luistelemaan ja pulkkamäkeen myös.
 
harmahtava
No ei kyllä saadakaan millään. Olen vasta syksyllä palannut hoitovapaalta ja lapsi aloitti päiväkodin 2 v. 3 kk iässä. En silloin heti vähentänyt harrastuksiani joihin menee yleensä 5 h/vk ( 2 iltaa viikossa) + matkat. Mutta nyt alkaa olla ihan pakko, varsinkin kuin noiden lisäksi on harrastukseen liittyviä esiintymisiä ainakin nyt keväällä ja kesällä kerran kuussa. Toisesta harrastuksesta taitaa olla ihan pakko luopua. Harmi, mutta perhe on kuitenkin tärkein, ja myös oma jaksaminen.
 
"Vieras"
Mitä sä sitten harrastat? Jos kyseessä on salillakäynti niin sen voi tehdä kotonakin ja samalla siinä on sitten lapsille sitä vapaata leikkiaikaa. Tai sitten se lapsiparkki?

Kaupassakäynti viikonloppuna ja tankkaus lasten harrastusten aikana? Ruokaa sitten isoja satssja kerrallaan ja vaikka pakkaseen.

Vieraita varten pullaa ja jätskiä pakkaseen. Ei kukaan kai odota mitään kovin erikoista jos viikolla käy. Viikonloppuna isovanhemmille ja voittehan viedä lapset sinne ensin, käydä harrastamassa ja sitten mennä mukaan kyläilyyn. Näin lapset saa olla isovanhempien kanssa. Teillä tuskin on niin suuri tarve tavata pitkiä aikoja joka kerta?
 
Auramaria
Ei sitten kannata alkaa selostaakaan, sillä kaikesta selviämme ihan hyvin, mutta kodin ulkopuolisia harrastuksia on karsittu minimiin. Minä käyn silloin tällöin teatterissa, mies työporukan saunailloissa. Ruuat laitetaan viikoksi kerrallaan, ettei iltaisin tarvitse kokata. Vaatteet ostetaan viikonloppuisin...kylää käydään ja meillä käy vieraita.
 
"mä"
Kyllä sitä ihan hyvin ehti kun töissä oli. Nyt päätoiminen opiskelija ja aika paljon pahemmin kortilla. Lisäksi teen hiukan töitä opintojen ohessa niin elämä on aika tiukkaan aikataulutettu. Priorisointi on aika kova sana ja vähemmän tärkeät jää tekemättä. Yh:na olen yksin vastuussa lapsesta ja se toki tuo omat haasteensa arjen pyörittämiseen. Onneksi olen tekevää ja touhuavaa sorttia niin se auttaa pitkälle :)
 
Hmm. Onhan tämä välillä juoksemista ja kiukuttelua, mutta vanhemmiten on oppinut stressaamaan vähemmän. Mietitäänpäs... taustatietoja: lapsia kaksi, teini ripari-ikäinen, piäni täyttää kohta 3 vee. Isä töissä 7-n. 14.30/15/16, päivystäessään aina tavattavissa, äidillä "vapaa" työaika (teet kun teet, etänä tai toimistossa, kunhan teet). Pienen vien hoitoon minä n. 8-8.30 ja hakee mies 15-16 välillä.

Ruuanteon aloittaa ensin kotona oleva, yhdessä tehdään loppuun. Joskus oikaistaan ja haetaan subit tai mennään ulos syömään. Tai kiireessä keitetään pelkkää spagettia. ;)

Kaupassa käydään yleensä yhdessä 2-3 krt viikossa, riippuen tarpeista. Silloin menee pidempään. Maidot ym. "hädät" hakee mies juuri ennen klo 21:ta. Nopeampi kun on, eikä jää kiinni joka houkutukseen. :D

Liikuntaa harrastan tällä hetkellä eniten minä (terveydentilani vaatii). Kerran viikossa jään heti töiden jälkeen ryhmätunnille, olen kotona 18 maissa. Aikaa perheelle jää vielä hyvin: pieni menee unille n. 20.30, teini 22 maissa, me vanhemmat olemme yökukkujia. Kerran viikossa mies vie pienen hoitoon jo klo 7, ja minä menen ryhmätunnille ennen töitä. Noin kerran viikossa lähden töistä aiemmin tai menen myöhemmin ja käyn salilla. Käyn salilla myös la tai su-aamuna, niin päivä jää muulle touhulle.

Mies harrastaa lajia, jossa teinikin oli ennen mukana, mutta lopetti, niin miehellekin tuli tauko. Nyt on aloittamassa uudelleen. Treenit klo 17-19 kahtena pvänä viikossa ja/tai "lepakkovuoroja" valinnaisina päivinä. Menee kun parhaiten sopii muihin aikatauluihin. (On aika joustava ja muita ajatteleva tuo meidän äijä muutenkin.)

Teini harrastaa naapurikunnassa, ajomatka 10-15 min. Tällä hetkellä isä vie (välillä omien treeniensä jälkeen suoraan) kerran viikossa, minä - joka harrastan samaa - käyn teinin kanssa silloin kun treenejä on: nyt 1 krt / vko, kevättä ja kesää kohden melkein joka päivä... mutta todennäköisesti pienin tulee kohta mukaan --> mies saa vähän lisää vapaa-aikaa.
Teini on myös aloittamassa kuntosaliharrastusta, jonne menee joko fillarilla tai minun kanssani.

Kotiaikaa on silti useimpina iltoina vähintään 1-2 tuntia, ellei ihan koko väellä niin vähintään puolella kerrallaan. :) Tykätään leikkiä, pelata, lukea, katsoa leffoja yms. yhdessä. Ruokahommiin saa usein menemään 1½ tuntiakin, jos rauhassa laittaa ja syö. Se on samalla hyvää jutteluaikaa.

Viikonloppuisin käydään uimassa tai muuta "kotoa-pois-yhdessä" -juttua. Töistä tullessa mies yleensä jää pienen kanssa pihalle hetkeksi, viikonloppuisin ulkoiluttaa se, jolle käy (talvella yleensä kylmääsietävämpi mies, minä sitten kokkailen).

Siivoamisesta luistetaan paaaaaljon enemmän kuin vanhassa puutalossa ja kahden kissan kanssa olisi fiksua. :D Pyykitkin kasaantuvat usein, ja lelut + muut tavarat jäävät keräämättä. Meillä on siis usein pölyistä, sotkuista ja lattiat/ikkunatkin pesemättä. Voi kuulostaa siltä, että meillä äiti ravaa jatkuvasti jossain, mutta oikeasti vedän usein työpäivistäni paloja muuhun hommaan (esim. lähden aikaisin ja käyn vaatekaupoilla, mikä ei oikein 3-veen kanssa suju) ja teen sitten iltayöstä / viikonloppuna - tai sitten muutaman kerran kuussa pidemmän päivän.

Kotityöt siis jäävät rästiin, mutta perheenjäsenillä on aikaa toisilleen. Meistä näin on hyvä. :)

Edit: Ai niin. Kaverit ovat valitettavasti jääneet vähälle huomiolle. Se harmittaa, ja mietimme korjausliikkeitä. Sukulaiset asuvat muutaman sadan kilometrin päässä, joten vierailut tapahtuvat silloin tällöin, ja pyyhkivät muut menot siksi aikaa pois.

Edit 2: Niin, ja yhteistä liikuntaa harrastamme koko perhe myös Wiipottamalla. Minä ja piäni zumbataan, hölkätään, nyrkkeillään, jumpataan, joogataan yms. noin kerran viikossa. Tunnissa saa muuten komeasti hien pintaan. Mies pelaa pienen kanssa esim. keilaus-, pyöräily- ja frisbee-pelejä ja teinin kanssa sitten "peli-pelejä". Yhdessä keilataan, pelataan tennistä tms. aina välillä. Yhteistä aikaa siis sekin, ja hauskanpitoa, mukavaa illan- tai viikonloppun viettämistä. :)
 
Viimeksi muokattu:
"polly"
[QUOTE="eru";25821142]-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen
-ruuan laitto
-ruokakaupassa käynti
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta
-omat harrastukset (3-4 krt vko)
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)
-perheen yhteisen ajan
-vapaan leikkiajan
-kyläilyt kavereilla
-kyläily isovanhemmilla
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko
-kotityöt

Ei vaan aika riitä, ei sitten millään. Vinkkejä? Omista harrastuksista en luovu, eikä mieskään. Ne ovat kaikki jotain urheilua/liikuntaa, ja ilman niitä hajoo pää (ja varmaan kroppakin lopulta).[/QUOTE]

Aikuinen ihminen keksii tapoja huolehtia omasta kunnostaan ilman, että se aika on lapsilta pois. Aivan järjetön määrä tyhjänpäiväistä harrastamista lasten kustannuksella, huh huh.

Meillä aikuisten liikunta voi koostua mm siitä pulkkamäestä, hiihtämisestä, luistelusta ja uimisesta. Korkeintaan käyn lenkillä lasten mentyä nukkumaan. Kesäisin pyöräillään, uidaan, kiipeillään puissa ja leikitään hippaa. Lasten harrastuksetkaan eivät mikään pakko ole, alle kouluikäisillä päivähoidossaolevilla lapsilla ei ole mitään tarvetta sellaisille.
 
"mammax3"
Me emme ole koskaan kerenny juurikaan itse harrastamaan mitään erikoista. Lenkkeilyä, ulkoilua ja ns.hyötyliikuntaa jokapäivä lasten kanssa ja välillä ilman. Me ollaan tehty päätös satsata lapsiin ja niiden harrastuksiin, vaikka välillä kyrsiikin kun "omaa" aikaa ei ole, mutta aika aikaansa kutakin:) Vanhimmalla on treenit 3x viikossa + 1-2 peliä viikonloppuisin, keskimmäisellä 2-3x viikossa ja nuorimmalla 1x. Nuorimman kanssa käydään vanhempien treeneissä jossa näkee muita lapsia ja vanhempia. Kaikki lomat vietetään perheen kesken kotimaassa tai ulkomailla. Kavereita ja sukulaisia nähdään silloin kun keritään. Töiden jälkeen hoidetaan kauppa reissut 2xviikossa ja vaatteita yms. ostetaan viikonloppuisin tai kun sattuu olemaan saumaa:D En valita ja mukava katsoa omien lasten kehitystä harrastuksien parissa kun niissähän se tulevaisuus on:D
 
ulkonainen
Ehdoton on kerta viikkoon siivooja, jos vaan varat sallii, se helpottaa jo sen verran etta voi kayttaa sen 3 tuntia omiin harrastuksiin per viikko. Kyllahan omaakin aikaa taytyy olla.
 
"eru"
[QUOTE="polly";25823583]Aikuinen ihminen keksii tapoja huolehtia omasta kunnostaan ilman, että se aika on lapsilta pois. Aivan järjetön määrä tyhjänpäiväistä harrastamista lasten kustannuksella, huh huh.

.[/QUOTE]

Jaa, miten liikuntaharrastus on tyhjänpäiväistä harrastamista? Et oo sitten vissiin koskaan kokeillu. Mulle se ainakin on "elinehto", mä olen paljon parempi äiti kaikin tavoin, kun saan harrastaa liikuntaa. Enkä nyt sanois että se on lasten kustannuksella. Jos mä olen lenkillä, lapset nukkuu tai mies on niiden kanssa. Jos mies on lenkillä, ne nukkuu tai mä olen niiden kanssa. Miten ne lapset siitä kärsii? Siivous ja ruuanlaitto kyllä kärsii...

Kuinka kauan menee tollaseen viikon ruokien kokkaamiseen? Olisko jotain ruokalistaesimerkkiä? En muista kuka tästä kirjotti, mutta ehkä varteenotettava vaihtoehto.
 
"nippe"
-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen (viikonloppuisin)
-ruuan laitto (vuorotellen miehen kanssa tai valmisruokaa)
-ruokakaupassa käynti (töiden jälkeen minä tai mies käydään yksin)
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta (viikonloppuisin)
-omat harrastukset (3-4 krt vko) (ei juuri ole kodin ulkopuolisia harrastuksia)
-puolison harrastukset (3-4 krt vko) (miehellä 3-4 krt vkossa oma liikuntaharrastus)
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko) (lapsella ei ole vielä harrastusta)
-perheen yhteisen ajan (iltaisin lojutaan kaikki päällekkäin sohvalla, katsotaan tv:tä, pelaillaan tms. :)
-vapaan leikkiajan (lapsella joka päivä ja ilta)
-kyläilyt kavereilla (ei vielä varsinaisia kaverikyläilyjä)
-kyläily isovanhemmilla (joskus viikolla jolloin tarjoavat ruoan, useimmiten vkonloppuna)
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko (viikonloppuisin)
-kotityöt (siinä sivussa, koko ajan)
 
"Minx"
-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen

-En vie ulkoilevat omalla pihalla, isommat luistelee ym. koulussa

-ruuan laitto

-Joskus laitetaan pikaisempaa, joskus teen pariksi päiväksi "kunnon" ruokaa kerralla.

-ruokakaupassa käynti

-Kaksi, kolme kertaa viikossa. Jos mahd. niin isompi satsi yksin, muuten sit lasten kanssa.

-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta

-Erittäin satunnaisesti, onneksi on netti. Kirppareilla käydään kyllä muksujenkin kanssa.

-omat harrastukset (3-4 krt vko)

-Ei ole.

-puolison harrastukset (3-4 krt vko)

-Ei ole puolisoa.

-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)

-Lapsilla yhteinen harrastus kerran vko.

-perheen yhteisen ajan

-Jää jonkin verran.

-vapaan leikkiajan

-Lapset saa aina leikkiä vapaasti.

-kyläilyt kavereilla

-Ei ole joka viikko.

-kyläily isovanhemmilla

-Yhdessä käydään joskus.

-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko

-Äärimmäisen harvoin.

-kotityöt

-Minä teen, jotain juttuja isommat lapset.
 
"Vieras"
[QUOTE="eru";25821513]No ymmärrän joo, siksihän mä tässä mietin :) Meidän lapset on 1v. 2v. ja 5v, joten ne ei oikeen mahdu kaikki mukaan jollekin lenkille tai pyöräilyreissulle. Mun työmatka on 50km, joten ihan heti en pyörällä lähtis. Ja en mä voi ruokiksella mitään hikiliikuntaa harrastaa, ei meidän puoli tuntia siihen+suihkuun+laittautumiseen riitä. Paljon on tehty niin, että aikuiset lähtee (tai siis toinen, kumpikin vuorollaan) lähtee lenkille kun lapset nukkuu tai just tossa lasten harrastusten kohdalla, mutta kun aina ei jaksais iltapimeellä lähteä... joskus haluis itsekin vaan olla ja kattoa telkkaa.

Mä jotenkin kuvittelin, että tää olis yleisempikin ongelma, mutta ei sitten vissiin. Tai ehkä mä en vaan osaa organisoida.[/QUOTE]

Tässä nyt paistaa läpi se, että sun suurin ongelma on asenne! En sano tätä pahalla, mutta selkeesti näin on. Mitä,ih,että sä oikein kuvittelit kun lapsia teit? Että kaikki jatkuu ennallaan ja mikään ei muutu? Kun lapsia tekee, valitettavasti joutuu tinkimään omasta ajastaan, se on ikään kuin fakta.
Ja jos teillä kuotenkin noinkin pienet lapset, niin miksi noin paljon lasten harrastuksia. Pienemmät ei tarvii vielä erillisiä harrastuksia, vaan aikaa hoitopäivän jälkeen vanhempien kanssa, ja tuolle isommallekin riittää yksi harrastus viikossa.
 
"mama"
-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen
~~ Tätä ei tehdä joka päivä, viikonloppuisin pääasiassa.
-ruuan laitto
~~ Toinen leikkii lapsen kanssa, ja toinen vanhemmista tekee ruuan sillä aikaa. Edellisenä päivänä myös esivalmistellaan/tehdään valmiiksi jos tiedetään että on muutakin menoa tms.
-ruokakaupassa käynti
~~ Yleensä kerran viikkoon käydään kaikki yhdessä, mies tekee yleensä harrastuksesta tullessaan täydennysostokset.
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta
~~ Samalla kun ruokaostoksetkin, käydään aina kauppakeskuksessa.
-omat harrastukset (3-4 krt vko)
~~ Mulla ei tällä hetkellä ole.
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)
~~ Mies käy usein töiden jälkeen niinä päivinä kun pääsee klo 15 salilla, ja sitten yhdessä 16 aikaan kotiin. Viikonloppuna käy yhtenä päivänä painimassa,siinä menee noin 1,5h per päivä.
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)
~~ Niitä ei meidän lapsella ole (3v)
-perheen yhteisen ajan
~~ Tehdään melkein kaikki yhdessä, lasken myös kauppakeikat yhteiseksi ajaksi. Viikonloppuisin sitten löhötään sohvalla ja ulkoillaan kaikki yhdessä.
-vapaan leikkiajan
~~ ?
-kyläilyt kavereilla
~~ Usein ystävät käy meillä, mutta myös yksi kerrallaan mennään, arkena tai viikonloppuna.
-kyläily isovanhemmilla
~~ Asuvat lähellä, noin kerran viikossa mennään, usein kauppareissun yhteydessä.
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko
~~ Harvemmin itse valmistan mitään, keksit on pop. Joskus kyllä lapsen kanssa leivotaan ja pakkaseen ylijäämät, niitä tarjoan.
-kotityöt
~~ Illalla, päivällä ja aamulla.
 
"Jenis"
[QUOTE="eru";25823939]

Kuinka kauan menee tollaseen viikon ruokien kokkaamiseen? Olisko jotain ruokalistaesimerkkiä? En muista kuka tästä kirjotti, mutta ehkä varteenotettava vaihtoehto.[/QUOTE]

Mä en siis kerralla kokkaa viikon ruokia, vaan teen useamman vklopun ajan aina tupla-triplasatsit kaikkea (yleensä 2-3 ateriaa) ja pakastan loput. Mulla on siis pakkasessa varmaan kuukaudeksi ruuat tälläkin hetkellä, koska aikuiset ei syö kotona enää lämmintä ruokaa työpäivän jälkeen.

Mitään ruokalistaa mulla ei ole, mutta tällä hetkellä pakkasessa on näitä:

Peppi Pitkätossun voimavuoka
Paistettu lohi + pottumuusi
Lasagne
Pastakastike (tonnikalasta) + spagetti
Jauhelihakeitto
Porkkana-bataattikeitto
Punajuuri-ohra-jauhelihavuoka
Lindströmin pihvit
Kinkkukiusaus

... ehkä vielä jotain muutakin, mutta noita nyt ainakin. Muusi pitää lämmittää kiehuvaksi että sitä viitsii pakkasesta syödä, muuten ovat aika hyvin pakastusta kestäviä ruokia.
 
"..."
Lenkit ja kuntosali vuoroaamuina miehen kanssa. Mies menee joskus illalla lasten mentyä jo nukkumaan.
- Kaupassa käyn usein ruokatunnilla samalla kun käyn syömässä
Ruuan laitto on pitkälti ulkoistettu, eli todellakaan valmisteta mitään aikaavievää arkisin, vaan syödään kaupasta saatavia valmiita ruokia yms. nopeaa.
- Kyläilyt hoidetaan viikonloppuisin, ei silloin niin kiire ole.
- Kotityöt jaetaan niin, että molemmat tekee osansa ja samoin lapset heti kun kykenevät ovat mukana tekemässä.
- Vähiten jää aikaa tuohon yhteiseen hauskanpitoon arkisin, eli siihen panostetaan sitten viikonloppuisin enemmän.
 
"vieras"
Meillä on molemmilla 7.00- 15.30 työaika

-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen

Yhdistetään kotimatkailuun, eli päiväkotimatkat kuljetaan kävellen pulkan kera ja lasketaan mäkeä kotimatkalla. Hiihtaminen ja luistelu joko illalla tai useinmiten viikonloppuisin.

-ruuan laitto

Toinen laittaa, esim. sillä aikaa kun toinen on lasten kanssa hiihtämässä pihalla.

-ruokakaupassa käynti

Viikonloppuna tai sitten toinen käy yksin, usein miten lasten mentyä nukkumaan. Ylipäätään kaupassa käydään vain kerran viikossa.

-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta

Ruokatunnilla tai viikonloppuisin

-omat harrastukset (3-4 krt vko)
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)

Meillä ei ihan noin paljoa harrasteta, mutta meillä ohjatut harrastukset ajoittuvat ilta-aikaan, eli lasten mentyä nukkumaan. Osa harrastuksista on myös työajall, esim. kunosali työpaikalla jota saa työajalla käyttää, ruokatuntijumppa ja toisaalta molemmat kuljemme töihin usein kävellen tai pyörällä plus työ on fyysistä, joten kovin paljoa ei liikuntaharrastuksia tarvitsekaan.


-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)

Arki-iltoina

-perheen yhteisen ajan

Onhan ne pulkkamäet, kotimatkat ynnä muutkin perheen yhteistä aikaa kun ne niin ajattelee ja suunnittelee. Joka ilta syödään yhdessä ja rauhoitutaan yhdessä ennen lasten nukkumaanmenoa. Viikonloppuisin tehdään spesiaalimpia juttuja.

-vapaan leikkiajan

Kotiintulon ja nukkumaanmenon välissä jossain vaiheessa aikatauluttomasti.

-kyläilyt kavereilla

Yleensä vähintään kerran viikossa, joko arki-iltana tai viikonloppuna. Harrastuksissa näemme myös ystäviä.

-kyläily isovanhemmilla

Molemmat asuvat eri paikkakunnilla, joten joko viikonloppureissu tai sitten lomalla.

-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko

Samalla tavalla kuin itsekin kyläilemme. Pakkoko sitä on aina niin kummoisia tarjottavia olla, kun kyse on ystävistä. Eri asia jos erikseen olemme kutsuneet syömään, mutta usein silloinkin laitetaan yhdessä.

-kotityöt

Pitkin päivää yhdessä.

Asenne- ja organisointikysymyshän tämä on. Kaikkea ei tarvitse tehdä joka ilta ja toisaalta perheenyhteinen aika ei tarvitse olla mitään spesiaali yhdessäoloa, vaan ihan tavallinen arki riittää. Noista harrastuksista minäkin ensimmäisenä karsisin, jos jostain pitää karsia. Lenkille tai pyöräilemään pääsee kyllä lastenkin kanssa, kun hankkii sopivat varusteet. Pienimmille hyvät rattaat tai pyöränperäkärry ja isommalle oma pyörä. Lapset ei välttämättä mitään harrastuksia tarvitse, pienimmät varsinkaan, tai sitten kannattaa miettiä sellaisia harrastuksia, jotka voisi olla koko perheen harrastuksia, esim. uinti, jossa vanhemmat voivat tehdä myös kunnon treenin.
 
Meillä hiihdetään ja lasketaan mäkeä joka päivä jos sää sallii. Ollaan tunti koko porukalla ulkona töiden jälkeen ja viikonloppuisin tietysti ulkona suurin osa päivästä.
Ruokaa laitetaan Pikku Kakkosen aikaan, eikä meilläkään joka päivä. Useasti tehdään niin iso satsi että riittää seuraavallekin, tarvii vain pannulla lämmittää. Mikroa meillä ei ole, hävitettiin turhana.
Ruokakaupassa ei käydä kuin pari kertaa viikossa. Yleensä mies hoitaa sen puolen.
Vaatekaupoissa ei ehdi juosta, ostetaan tavaratalosta ruokaostosten yhteydessä tai tilataan netistä. Muut kaupunkiasiat hoidellaan esim.ruokatunnin yhteydessä.
Minulla ei ole kuin yksi säännöllinen harrastus, joka on sunnuntaisin. Mies harrastaa omalla tontilla tai lähtee omasta rannasta kalaan/omasta pihasta metsälle. Moottoripyörää rassailee autotallissa.
Lapset niin pieniä että eivät harrastele mitään säännöllisesti. Naapurissa käydään ratsastamassa ponilla jne.
Meillä on arki-illat ja viikonloput suurimmaksi osaksi perheen yhdessä oloa.
Lapset leikkivät vapaasti kun me teemme kotitöitä.
Kavereita näen lähinnä työmatkoilla ja aikuisten saunailloissa. Todella vähän ehtii ystäviä näkemään, siten että itse kyläilisimme. Meillä onneksi käy vieraita usein.
Isovanhempien luona kyläillään, lapset useammin kuin me vanhemmat. Anoppi on meillä pitkiä aikoja joten hänen kanssaan saamme olla sitä kautta. Asuu kauempana.
Meillä käy paljon vieraita. Teemme samoja ruokia isomman määrän kuin mitä muutenkin tekisimme.
Kotitöitä teemme joka päivä vähän, joten niitä ei kasaannu.
 
"äiti"
vähentäkää omia menoja, minusta pienten lasten vanhemmilla ei voi olla tuollaista määrää menoja ellei ne urheilut ole sellasia, että siinä samalla ulkoilee lapsetkin tai hoituu kauppareissu tms. 1-2 menoa per aikunen täytyy riittää. kotitöistä voi aina pikkasen luistaa, kukaan ei kuole pikku sotkuun. Isot annokset ruokia kerralla, samoin kaupasta jääkaappi täyteen aina kun käy. Kyläilyt ei oo pakollisia, ja vieraille saa kaupasta tarjottavaa.
 
dfdf
[QUOTE="hehe";25821653]Juu, se pakastepulla oli mulle aika paha! :D Mut kyllä mä nykyään sit leivon viikonloppuna yleensä jotain, ja sitä riittää pakkaseen asti yllätysvieraiden varalle. Se on kyllä syvältä tässä työssäkäynnissä, että viikonloput menee pitkälti ruuanlaittoon/siivoamiseen/perusulkoiluun/kyläilyyn, ja maanantaina töissä on jo ihan poikki siitä viikonlopusta. Mutta eipä ne lapset ikuisesti näin pieniä ole...[/QUOTE]

Juuri tätähän se pienten lasten vanhempien elämä on, mutta se vaihe montaa vuotta kestä. Kohta niitä lapsia ei näy kotona kuin vilahdukselta.
 
rehellinen
[QUOTE="eru";25821142]-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen
-omat harrastukset (3-4 krt vko)
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko
-kotityöt
[/QUOTE]

Näitä on vähennetty merkittävästi. Omat liikuntaharrastukset on tullut korvattua pulkkämäessä ja muissa ulkotouhuissa lasten kanssa.
 
"Tuutikki"
Näin meillä:

Vanhemmat pyöräilevät työmatkat ja kaupassa käyvät työmatkalla, ei lähdetä erikseen kauppaan. (koska perhe on 7-henkinen, niin kaupassa pitää käydä melkein joka päivä, kun pyörällä tuo ostokset.) Lapset kulkevat pyöräillen itsenäisesti harrastuksiin. Näin koko perhe liikkuu ja bensaa säästyy. Ei todella vanhemmat tarvitse aikaa harrastuksiin. Mies valmentaa yhden lapsen joukkuetta, siihen menee kolme-neljä iltaa viikossa, mutta se aika on niin monen nuoren hyväksi, että mielellään sen tekee.

Ruokaa on tehtävä joka päivä, siihen menee siivouksineen maksimissaan tunti.

Koko ajan kotona kävellessä voi viedä tavaroita paikoilleen, ei tule kaaosta.

Kun ei ole lemmikkieläimiä ja koko perhe on päivät pois kotoa, rittää yksi imurointi/luuttuamispäivä viikossa.

Pyykkikone hoitaa pyykinpesun, yksi tai kaksi koneellista päivässä. Tarvittaessa käytetään kuivausrumpua.

Vaatteita ostetaan vain tarpeeseen, vaikkapa mummulareissulla kävästään kaupungilla ostoksilla.
 

Yhteistyössä