Hmm. Onhan tämä välillä juoksemista ja kiukuttelua, mutta vanhemmiten on oppinut stressaamaan vähemmän. Mietitäänpäs... taustatietoja: lapsia kaksi, teini ripari-ikäinen, piäni täyttää kohta 3 vee. Isä töissä 7-n. 14.30/15/16, päivystäessään aina tavattavissa, äidillä "vapaa" työaika (teet kun teet, etänä tai toimistossa, kunhan teet). Pienen vien hoitoon minä n. 8-8.30 ja hakee mies 15-16 välillä.
Ruuanteon aloittaa ensin kotona oleva, yhdessä tehdään loppuun. Joskus oikaistaan ja haetaan subit tai mennään ulos syömään. Tai kiireessä keitetään pelkkää spagettia.
Kaupassa käydään yleensä yhdessä 2-3 krt viikossa, riippuen tarpeista. Silloin menee pidempään. Maidot ym. "hädät" hakee mies juuri ennen klo 21:ta. Nopeampi kun on, eikä jää kiinni joka houkutukseen.
Liikuntaa harrastan tällä hetkellä eniten minä (terveydentilani vaatii). Kerran viikossa jään heti töiden jälkeen ryhmätunnille, olen kotona 18 maissa. Aikaa perheelle jää vielä hyvin: pieni menee unille n. 20.30, teini 22 maissa, me vanhemmat olemme yökukkujia. Kerran viikossa mies vie pienen hoitoon jo klo 7, ja minä menen ryhmätunnille ennen töitä. Noin kerran viikossa lähden töistä aiemmin tai menen myöhemmin ja käyn salilla. Käyn salilla myös la tai su-aamuna, niin päivä jää muulle touhulle.
Mies harrastaa lajia, jossa teinikin oli ennen mukana, mutta lopetti, niin miehellekin tuli tauko. Nyt on aloittamassa uudelleen. Treenit klo 17-19 kahtena pvänä viikossa ja/tai "lepakkovuoroja" valinnaisina päivinä. Menee kun parhaiten sopii muihin aikatauluihin. (On aika joustava ja muita ajatteleva tuo meidän äijä muutenkin.)
Teini harrastaa naapurikunnassa, ajomatka 10-15 min. Tällä hetkellä isä vie (välillä omien treeniensä jälkeen suoraan) kerran viikossa, minä - joka harrastan samaa - käyn teinin kanssa silloin kun treenejä on: nyt 1 krt / vko, kevättä ja kesää kohden melkein joka päivä... mutta todennäköisesti pienin tulee kohta mukaan --> mies saa vähän lisää vapaa-aikaa.
Teini on myös aloittamassa kuntosaliharrastusta, jonne menee joko fillarilla tai minun kanssani.
Kotiaikaa on silti useimpina iltoina vähintään 1-2 tuntia, ellei ihan koko väellä niin vähintään puolella kerrallaan.
Tykätään leikkiä, pelata, lukea, katsoa leffoja yms. yhdessä. Ruokahommiin saa usein menemään 1½ tuntiakin, jos rauhassa laittaa ja syö. Se on samalla hyvää jutteluaikaa.
Viikonloppuisin käydään uimassa tai muuta "kotoa-pois-yhdessä" -juttua. Töistä tullessa mies yleensä jää pienen kanssa pihalle hetkeksi, viikonloppuisin ulkoiluttaa se, jolle käy (talvella yleensä kylmääsietävämpi mies, minä sitten kokkailen).
Siivoamisesta luistetaan paaaaaljon enemmän kuin vanhassa puutalossa ja kahden kissan kanssa olisi fiksua.
Pyykitkin kasaantuvat usein, ja lelut + muut tavarat jäävät keräämättä. Meillä on siis usein pölyistä, sotkuista ja lattiat/ikkunatkin pesemättä. Voi kuulostaa siltä, että meillä äiti ravaa jatkuvasti jossain, mutta oikeasti vedän usein työpäivistäni paloja muuhun hommaan (esim. lähden aikaisin ja käyn vaatekaupoilla, mikä ei oikein 3-veen kanssa suju) ja teen sitten iltayöstä / viikonloppuna - tai sitten muutaman kerran kuussa pidemmän päivän.
Kotityöt siis jäävät rästiin, mutta perheenjäsenillä on aikaa toisilleen. Meistä näin on hyvä.
Edit: Ai niin. Kaverit ovat valitettavasti jääneet vähälle huomiolle. Se harmittaa, ja mietimme korjausliikkeitä. Sukulaiset asuvat muutaman sadan kilometrin päässä, joten vierailut tapahtuvat silloin tällöin, ja pyyhkivät muut menot siksi aikaa pois.
Edit 2: Niin, ja yhteistä liikuntaa harrastamme koko perhe myös Wiipottamalla. Minä ja piäni zumbataan, hölkätään, nyrkkeillään, jumpataan, joogataan yms. noin kerran viikossa. Tunnissa saa muuten komeasti hien pintaan. Mies pelaa pienen kanssa esim. keilaus-, pyöräily- ja frisbee-pelejä ja teinin kanssa sitten "peli-pelejä". Yhdessä keilataan, pelataan tennistä tms. aina välillä. Yhteistä aikaa siis sekin, ja hauskanpitoa, mukavaa illan- tai viikonloppun viettämistä.