Miten te työssäkäyvät pienten lasten vanhemmat saatte arkeenne kaiken mahtumaan? Kuten...

• Viestiketjun aloittaja "eru"
  • Ensimmäinen viesti
Tiukkaa tekee
-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen
Ulkoilut kuuluu päivään vähintään aamupäivisin, nämä ehtii silloin kun on vapaapäivä.
-ruuan laitto
Nuoremman päiväuniaikaan tai illalla myöhään kun lapset on jo nukkumassa, tehdään kerralla isompia satseja ruokaa ettei joka päivä tarvitse laittaa.
-ruokakaupassa käynti
Mies käy töistä palatessaan, kun minä olen jo hakenut lapset, tai sitten jompi kumpi käy viikonloppuna päiväuniaikaan. Joskus mies käy kaupassa sillä aikaa kun vien illalla lapsia nukkumaan.
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta
Lasten vaatteet ostetaan pääasiassa ruokaostosten yhteydessä, omia vaatteita ostetaan harvoin, vapaapäivinä ne on hankittava.
-omat harrastukset (3-4 krt vko)
Nämä olen vähentänyt 1-2 krt/vko, lisään niitä sitten kun lapset on isompia. Koiran lenkitän iltaisin lasten mentyä nukkumaan ja työmatkat käytän hyötyliikuntaan.
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)
Mies on harventanut omia harrastuksiaan vielä enemmän, käy ehkä 2krt/kk, mutta niihin meneekin sitten monta tuntia kerrallaan.
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)
Lapset harrastavat samoja lajeja samana päivänä, tosin eri ryhmissä.
-perheen yhteisen ajan
Aamupäiväulkoiluissa vapaapäivinä ja iltaisin kotona yms. olemme useimmiten yhdessä. Lomilla sitten enemmän.
-vapaan leikkiajan
Sitä riittää kyllä päivittäin.
-kyläilyt kavereilla
Harvinaisia ovat.
-kyläily isovanhemmilla
Lähinnä juhlapäivinä, kun on jonkun synttärit tms. Liian harvoin isovanhempien mielestä.
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko
Harvoin käy vieraita, tarjoomiset lähinnä valmistuotteita.
-kotityöt
Pakolliset tehdään kun ehditään.

Yhden lapsen totaaliyh
Tuo priorisointi on avainsana. Kaupassa käyn kerran viikossa, ruokaa teen aina 2-3 päiväksi kerralla. Omista harrastuksista olen luopunut, lapsen kanssa yhdessä iltaisin lenkitetään perheen koirat eli tämä harrastus on vain jäänyt. Lapsi harrastaa 2 x viikossa ja tuon ajan käytän joko kauppakäyntiin tai omaan lenkkiin. Vapaata leikkiaikaa on hetki aamuisin ja iltapäivisin, ennen ulkoilua/harrastuksia. Yhdessä ollaan kaikki vapaa aika (paitsi harrastusaika). Joka päivä yhteinen ruokahetki pöydän ääressä. Vieraita käy harvemmin viikolla, viikonloppuisin isommat kauppakäynnit (vaatteet 2-3 krt/vuosi) ja vierailut ym. ekstra. Viikonloppuisin myös isompi siivous.

"huh huh"
No meillä ei lapsella vielä mitään harrastuksia, päivähoito riittää. Ja jatkossa periaatteena on että kerta viikossa riittää.
Itse käyn lenkillä/jumppaan kotona noin kolmasti viikossa. Sillä aikaa yleensä mies tekee lapsen kanssa ruokaa. Ruokaa ostetaan myös melko lailla valmiina. Kaupassa käydään isoilla ostoksilla lauantaisin yhdessä, viikolla pikareissuja kotiintulomatkalla (se joka ei ole hakenut lasta kotiin).
Iltaisin ei kovin usein enää lähdetä lapsen kanssa ulos (poikkeus jos on tosi kiva ilma) koska hoidossa ulkoilevat kahdesti päivän aikana.
Iltaisin oleskellaan se mitä keritään ilman ohjelmaa. Kirjastossa käydään kerran parissa viikossa.
Suuri aikasyöppö on meillä koira. Se on minusta tässä kuviossa ihan liikaa mutta minkäs teet kun se on niin rakas noille kahdelle. Sen ulkoilutus, ulkoilutuksen jälkeinen pesu, koirasta aiheutuvan sotkun siivoukset kuluttavat väistämättä saman verran aikaa kuin mitä yksi lapsi kuluttaa. Koira on jo kypsällä keski-iällä ja jää allergioiden vuoksi meidän ainoaksi koiraksi joten kestettävä vielä on...

Yhteistyössä