Miten te oikein laskette menonne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mäkäti käkkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mäkäti käkkä

Vieras
Kun näitä "onko varaa taloon?" -kyselijöitä on paljon, ni menot laketaan lainan lyhennys,sähkö,vesi,lämmitys,vakuutukset, vaatteet,ruoka.. Eikö tosiaan ole muita menoja? Yksikin äiti laski että talokulujen lisäksi ruokaan JA pesuaineisiin yms 280/kk (4henkilöä), ja puhelin, auto, netti yms..100€/kk... Kerro heti mitä liittymää käytät ja missä kaupassa käyt, vaihdan HETI!! Lisäksi hällä jäi ruhtinaaliset 75€ YLIMÄÄRÄISTÄ raha näiden menojen jälkeen joka kuukausi!! XD

Mitä järkeä laskea kaikki reilusti alakanttiin ja "unohtaa" menoja lainaa laskiessa, sitten on kusessa kun tosi elämä uudessa talossa alkaa...Ei hyvää päivää!!

Jos nuo ylempänä mainitun henkilön kulut voisivatkin pitää paikkaansa(mitä hieman epäilen), tuliko mieleen että:
A) Millä maksat antibiootit ja särkylääkkeet jne. kun sairastatte?
B) Jos joudut sairaalaan, kuka sen laskun maksaa??
C) Millä ostat autoosi öljyt, pesunesteet, uudet renkaat, osan ja korjauksen kun joku paikka leviää, katsastat auton??
D) Talosta nyt puhumattakaan jos vaikka ölykattila vuotaa, hana vuotaa, kodinkone menee rikki, jostain löytyy kosteutta, ikkuna särkyy (miljoona esimerkkiä mitä VOI käydä!!)
E) Eikö teillä koskaan käydä reissussa, uimahallissa, vuokrata elokuvaa, mennä elokuviin, lapset tarvii kouluun/kerhoon rahaa retkille/keräyksiin, tarvita uusia tavaroita (vaikka paistinpannua), käydä kampaajalla (tai edes värjätä tukkaa kaupan värillä) ? jne..näihin menee pitkä penni kuussa jos kaiken laskee yhteen..
F) Tankaatteko sitä autoa ikinä?
G) Eikö kukaan harrasta mitään? Eikö lapset tarvitse pyöriä, suksia, luistimia??
H) Teilläkö ei vietetä synttäreitä tai joulua?? Olkoon vaikka pari kertaa vuodessa oleva juhla (synttärit nelihenkisessä perheessä), onhan se kurjaa sillä hetkellä jos lahjaan ja kakkuun ei ole varaa..

Voisin keksiä näitä aakkoset loppuun, mutta pointtini oli..Kun olette ostamassa taloa, ota huomioon että se talo ei ole ainoa kulusi kuukaudessa..

Ja jos et muuten usko, kerääppä huvikseen KAIKKI kuitit talteen kuukauden ajan ja huomaat todellisen kulutuksen ja lisää siihen vielä yllätysmenoja (vaikka sairaala lasku tai auton katsastus) ja JOS tili ei mennyt miinukselle harkitse taloa uudelleen..

en ymmärrä aina tota 'menee pesuaineisiin' rahaa, meillä ostetaan yksi purkki jauhetta ja se riittää vähintää vuoden ellei enemmän. sitä laitetaan vähän eikä kauhatolkulla. pesukone jauhaa meillä vähintään 3kertaa vkolla (jättikone)
kuukausimenot (pitää paikkansa)
laina 800
ruoka 400
bensa 200
autolainakulut 200
laskut 200
omat hömpötykset 50e
siinä ne perus kuukausimenot. toki tähän tulee vakuutuslaskut, lehti kun niiden laskut tulee arvio n. 90e/kk

a) lääkkeet omasta pussista, kelakorvaushan niistä menee jos on resepti
b) itse, tosin poliklinikkakäynti on yhli 20e/kerta mutta se menee kerran vuodessa
c) kaveri on merkkikorjaaja joka tekee halvemmalla ilman kuittia
d) takuut kaikista kodinkoneissa voimassa vielä
e) ei käydä, netistä elokuvat, kaverilla kampaajalla.
f) tankkaan kerran vkossa auton
g) harrastan, sain vanhat sukset, luistimet, pyörän ostin käytettynä
h) synttäreitä on ja lahja on aina max 20e

no sen takia tällä palstalla on näitä valittajia joilla ei ole aina rahat loppu ja sitten kerjätään rahaa seurakunnalta, urputetaan kun sossu ei anna toimeentulotukea... vaikka itse on ne talot ja autot hankittu ja sen takia sitä rahaa ei ole mihinkään muuhun kuten vaikka lapsen joululahjaan

t:köyhä jolla EI ole varaa asuntoon, autoon, kampaajaan tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen.

Oon miettinyt aivan samoja asioita!!
Ja ihmettelen kyllä!! Meille pankin täti oikein yrittämällä yritti tuputtaa isompaa kk lyhennystä kuin itse haluttiin. Sanoinkin sitten, että olen itse tarkasti laskenut mihin rahat riittää ja mihin ei.

Meillä ainakin menee joka kuukausi n.1000€ rahaa "hömpötyksiin". Eli vaikka kuvittelen tietäväni kuinka paljon menee rahaa mihinkin, niin tuo tonni aina ikäänkuin katoaa. Menee siis juurikin heräteostoksiin, ravintoloihin, kampaajalle, lääkkeisiin, lahjoihin ja muuhun muka yllättävään. Olemmekin sitten mitoittaneet lainamme ja säästämisemme niin, että tuo turhuustonni jää käyttöön, kun emme kuitenkaan kituuttaakaan halua.

en ymmärrä aina tota 'menee pesuaineisiin' rahaa, meillä ostetaan yksi purkki jauhetta ja se riittää vähintää vuoden ellei enemmän. sitä laitetaan vähän eikä kauhatolkulla. pesukone jauhaa meillä vähintään 3kertaa vkolla (jättikone)
kuukausimenot (pitää paikkansa)
laina 800
ruoka 400
bensa 200
autolainakulut 200
laskut 200
omat hömpötykset 50e
siinä ne perus kuukausimenot. toki tähän tulee vakuutuslaskut, lehti kun niiden laskut tulee arvio n. 90e/kk

a) lääkkeet omasta pussista, kelakorvaushan niistä menee jos on resepti
b) itse, tosin poliklinikkakäynti on yhli 20e/kerta mutta se menee kerran vuodessa
c) kaveri on merkkikorjaaja joka tekee halvemmalla ilman kuittia
d) takuut kaikista kodinkoneissa voimassa vielä
e) ei käydä, netistä elokuvat, kaverilla kampaajalla.
f) tankkaan kerran vkossa auton
g) harrastan, sain vanhat sukset, luistimet, pyörän ostin käytettynä
h) synttäreitä on ja lahja on aina max 20e

Ettekö te osta ikinä vaatteita, pyyhkeitä tai lakanoita? Ette myöskään uusi huonekaluja tai sisusta?

Esimerkki tammikuun menoista..

Ruuan ja asumisen yms.laskujen lisäksi

25€ kummitytön lahjaan
Tankkiin 200€
Kukkiin 10€ (turhaa, MUTTA turhatkin ostokaset ovat menoja! Vaikea uskoa, että valtaosa ihmisistä EI KOSKAAN osta turhaa...)Tietysti niitäkin löytyy joilla budjetti ei petä ikinä..
Lasten hotiopaikan retkeen 4€
rintaliivit+postikulut niihin 46€
Antibiootit n.10€ ja särkylääke paketti 4€ basibact rasva tulehdukseen 10€
ärrältä leffa 4,50€
sukkia (heräteostos 2€)
päivystyspoli maksu 22€

on niitä muutakin, mutta esimerkiksi näistä kertyy 140€ jos bensaa ei lasketa...

On paljon menoja joita ihmiset ei laske menoiksi.. esim.mieheni juo työaikana seolla kahvit joka aamu. kahvi 1,50 on kuussa 30€....

[QUOTE="alma";22975894]Ettekö te osta ikinä vaatteita, pyyhkeitä tai lakanoita? Ette myöskään uusi huonekaluja tai sisusta?[/QUOTE]

ja pseuaineiksi lasken myös ihonpesu aineen (lasten ja oma), hiusten pesu ja hoitoaine (oma ja lasten), hammastahna (edelleen myös lasten erikseen), käsienpesuaine vessaan, tiskiaineet...johan näihin 50€ menee hyppien keikkuen..

Olisi fiksumpi laskea niin, että paljonko nykyisellään on tulot ja paljonko jää kuukaudessa säästöön. Siitä näkee paljonko voi käyttää enemmän asumiseen, huomioiden siis kaikki asumiskulut eikä pelkästään laina. Yksi mikä kannattaisi myös huomioida omaan taloon muuttajilla, että täytyy hankkia vino pino puutarhanhoitovälineitä: ruohonleikkuri, trimmeri, lapiot, haravat, kottikärryt, puutarhalannoitteet, jänissuojat jne jne. Usein myös pieniä nikkarointivälineitä, jakareita, ruuvivääntimiä jne. Harvalla on kaikki tarvittava ollut aikaisemmin. Lisäksi nykyaikaisessa talossa pitää vaihtaa ilmanvaihtokoneen ja keskuspölynimurin suodattimia pari kertaa vuodessa jne jne, ihan nyt vaan esimerkkinä. Nekin maksaa.

Onko järkeä maksaa vuokraa asumisesta? Siis heittää raha surutta menemään koska sitä et koskaan tule enää näkemään. Omassa asunnossa maksat itsellesi (toki korot menee taivaan tuuliin, mutta silti jotain menee itsellekin). Se on sitten eriasia onko osattu osataa asunto/talo johon omat rahkeet riittää. Liian usein halutaan heti kaikki mulle ja nyt. Itse olen aloittanut asunnon omistajan uran yksiöstä, joka sitten vaihtui kerrostalo kaksioksi, sen jälkeen rivari kolmio (mies tuli kuviohin ja lapset). Nyt asutamme omakotitaloa joka valmistui 2 vuotta sitten. Tyvestä latvaan kiivetään.

Olisi fiksumpi laskea niin, että paljonko nykyisellään on tulot ja paljonko jää kuukaudessa säästöön. Siitä näkee paljonko voi käyttää enemmän asumiseen, huomioiden siis kaikki asumiskulut eikä pelkästään laina. Yksi mikä kannattaisi myös huomioida omaan taloon muuttajilla, että täytyy hankkia vino pino puutarhanhoitovälineitä: ruohonleikkuri, trimmeri, lapiot, haravat, kottikärryt, puutarhalannoitteet, jänissuojat jne jne. Usein myös pieniä nikkarointivälineitä, jakareita, ruuvivääntimiä jne. Harvalla on kaikki tarvittava ollut aikaisemmin. Lisäksi nykyaikaisessa talossa pitää vaihtaa ilmanvaihtokoneen ja keskuspölynimurin suodattimia pari kertaa vuodessa jne jne, ihan nyt vaan esimerkkinä. Nekin maksaa.

Tosi hyviä pointteja sulla!!
Mun mies laski meidän tulot ja menot ja oli kovasti sitä mieltä, että johan me maksetaan vaikka millaista lainaa!!
Mä laskin omalla tavallani paljonko meillä jäisi "enemmän" rahaa kun ei enää makseta vuokraa vaan lyhennetään talolainaa. Ja juurikin niin, että muutos laskettiin siten paljonko rahaa jää nyt ja mitkä tulot ja menot muuttuu lainanoton jälkeen. Saatiin muuten todella erilaiset tulokset!!

Toki meillä ei tule nuota sun mainitsemia lisäkuluja ruohonleikkurit ym. kun ne on jo ennestään, ollaan nytkin asuttu omakotitalossa, vuokralla tosin.

Meillä menee about noin kämppään, autoon, muihin laskuihin 2000 € kk. Sit jää yli 1000 € vielä ruokaan ja muihin hömpötyksiin, 2 henkilöä meitä siis. Uudet huonekalut on ostettu 2 v sitten joten niitä ei tarvi vaihtaa moneen vuoteen.

vaatteita saan ilmaiseksi kavereilta jotain pientä vastapalvelua vastaan. joululahjaksikin tuli kasa uusia vaatteita. eipä ole paljoa mitään tarvinnut ostaa mitään.
lakanoita meillä on uusia tuolla odottamassa pari muovikassillista, nekin on tulleet vuosien kuluessa joululahjoiksi.
en osta huonekaluja, pyrin siihen että huonekalu on kestävä eli minulla on usemman sukupolven kestäneitä huonekaluja. kaikki kuitenkin ehjiä ja siistejä ja meillä pyritään siihen että huonekalut säilyy.
sisustan toki, ostan alesta verhokankaita, ym. nämä menee tohon 'hömpötys' kohtaan.eikä niitä verhojakaan osteta kuin kerran vuodessa uudet

Yhteistyössä