Lapset, vaatteet ja imago (?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidin blogi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30184098:
Niin pitäisi ja varmasti saisi rahoilleen vastinetta. hmm..ehkäpä tuossa on myös ratkaisu siihen että saan lapseni "pysymään" lapsekkaana pitkään. Se on olut minulle yksi tärkeimmistä asioista. Vaikka hän on aika iso, pitkä ja selvästi tietoinen että keho on muuttumassa, hänkin haluaa näyttää lapselta. Olemme löytäneen "kultaisen keskitien", muutama ( minusta kamala, mutta riittävän lapsellinen) tuo monster high vaate on tullut ostettua. Vaikka, se sotii periaatteitani vastaan, en halua olla "disneyorja"...toisaalta, en halua myöskään jättää lastani sen kaiken "nuorisokulttuurin" ulkopuolellekaan. Teen kyllä itse vaatteita, mutta ihan liian vähän. Tiedän, että jälkikasvuni pitää eniten niistä vaatteista, jotka olen tehnyt..sillä ne on suunniteltu yhdessä..taskut, napit, pitsit...

Pitää kyllä nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä itse :) otetaanko naiset haaste ja kuvat myöhemmin? Vaikka parisen viikkoa aikaa? :popcorn:;)

Ai vaatteiden ompelemisessa? :D..heh. Olisi siinä kaikilla naurussa pitelemistä jos minä osallistuisin. Jätän tämän kisan väliin :D.

Ulkonäkö mulle merkkaa eniten, en juurikaan perusta merkeistä enkä etenkään osta mitään vaatetta siksi, kun se on jotain merkkiä.
Kengissä on lapsella "merkkiä" (esim. Niken tennarit, Pepe Jeansin sandaalit) ja vaatetta löytyy Burberrystä H&M:ään.
Merkillä ei tosiaan sinänsä väliä, mutta olen huomannut, ettei useimmilla lastenvaatemerkeillä ole minulle mitään. Juurikin nuo Metsolat, Småfolkit, Villervallat ym. ihan hirveitä.
Noh, lahjaksi saadut menee yöpaitoina. :D

Ainakin täällä missä mä asun (Helsinki) ja siellä mistä olen kotoisin (pieni paikkakunta pohjoisessa) on tosi yleistä, että lapsilla on jos jonkinmoista merkkivaatetta, eikä niistä tehdä mitään numeroa.
Mun mielestä sellanen oiskin aika noloa, siis vouhottaa omien lasten merkkivaatteista tai puhua muiden vaatteiden merkeistä.

Mitä väliä?

Suosin ketjuliikkeiden vaatteita; Prisma, H&M, mikä nyt ekana sattuu vastaan kun lähdetään vaateostoksille ja mistä löytyy lapsille sopivia vaatteita. Varaa olisi ostaa kalliimpiakin vaatteita, mutta ei ole tullut mieleen että tarvitsisi. Perheemme imagosta en tiedä eikä se kiinnostakaan. En ole koskaan tullut ajatelleeksi että joku muu kuin luomukankaita suosiva hippi miettisi vaatteita näin syvällisesti.

Itse olen esteetikko. Mulle merkkaa niin pinnallinen asia kuin kauneus kaikkea. Ostan vaatteen usein kauneuden, kuosin tai värin vuoksi. Ja lapselle ostaessani vaatteen "lapsellisuus" on ominaisuus jota seuraan. Se että lapsella on hyvä leikkiä, ei purista mistään tai mitkään röyhelöt ole suussa.

Joo mut kyllä minä mietin syvällisesti. Myös värien käyttöä kotona, ikkunaverhoissa, makuuhuoneen teskstiileissä. Olen myös aistiherkkä, eli materiaalin tunnulla on merkitys.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30184202:
Itse olen esteetikko. Mulle merkkaa niin pinnallinen asia kuin kauneus kaikkea. Ostan vaatteen usein kauneuden, kuosin tai värin vuoksi. Ja lapselle ostaessani vaatteen "lapsellisuus" on ominaisuus jota seuraan. Se että lapsella on hyvä leikkiä, ei purista mistään tai mitkään röyhelöt ole suussa.

Joo mut kyllä minä mietin syvällisesti. Myös värien käyttöä kotona, ikkunaverhoissa, makuuhuoneen teskstiileissä. Olen myös aistiherkkä, eli materiaalin tunnulla on merkitys.

Tuo "lapsellisuus" on minullekin tärkeä lasten vaatteissa, ja siksi en ole ollutkaan yhtään kiinnostunut niistä ns. merkkivaatteisra. Tosi monet niistä ovat minun makuuni liian asiallisia ja aikuismaisia.

Yleensä tykkään ostaa kirpputoreilta, koska voi tehdä kivoja löytöjä ja valikoimassa on hyvin monenlaisia vaatteita - kaupoissa on yleensä aina kaikki jotenkin samaan tyyliä ja sesonkia. Ja en todellakaan käytä kauheasti aikaa joidenkin tiettyjen vaatteiden etsimiseen.

Meiltä löytyy niin merkkivaatteita kuin ihan tavallisia markettivaatteita, ja niitä käytetään ihan tilanteen mukaan. Pääasia että lapsella on mukava olla ja pystyy hyvin liikkumaan. Ja löytyy niin itse ostettua, kirpparilöytöjä kuin lahjaksi saatuja ja ihan kaikkia käytetään.

Kerhoon ja päiväkotiin laitan yleensä sellaista kuluneempaa vaatetta, joten ei ole niin väliksi vaikka kerhokaveri nipsaisee saksilla palasen paidasta, märällä nurmikolla liuútaan polvillaan mäkeä alas tai jotain askarteluväriä on söhritty sinne tänne pitkin vaatteita. Kyllä mua kirpaisisi jos uuteen 50€ mekkoon olisi saksittu reikä. Reikä muutaman euron kirppispaidassa ei tunnu missään.

Mutta joo, tykkään kyllä kauniista, laadukkaista vaatteista, mutta lasten vaatteissa käytännöllisyys ennen kaikkea. Enkä kyllä lapsillekaan halua opettaa, että vaatteiden merkillä olisi väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30183958:
Kiusaamista ei kyllä saa ehkäistyä pukemalla lapsen merkkivaatteisiin. Jos häntä muuten kiusattaisiin merkittömyydestä, niin sitten kiusataan vaikka niistä merkkivaatteista. Eihän kiusaaminen johdu siitä, että ihmisessä on jokin puute tai vika, vaan se johtuu siitä, että toiset haluavat kiusata.

Jotenkin naiivi ajatus. Mitenkään kiusaamista puolustelematta kohteeksi valikoituvat yleensä massasta poikkeavat lapset. Oli lapsen erilaisuus sitten "vika" tai "ansio", kumpikin voi tarjota kiusaamishalukkaille lapsille tartuntapinnan. Erikoisilla vaatevalinnoilla voi siis olla osansa siihen, miksi joku tietty lapsi kiusatuksi päätyy.

Siispä itse pyrin pukemaan isomman lapsen tavallisesti, siististi ja ikätasoisesti. Oma imago minua ei kiinnosta, ainakaan lapsen vaatteiden merkitys siinä, sillä ei minua kukaan voi kiusata, vaikka laittaisin mekon pojalle päiväkotiin tai ompelisin lapsen vaatteet vanhoista verhoista surkeilla taidoillani. Lapsihan siinä mahdollisesti kärsii, jos vanhempien erikoisuudentavoittelu tai pihiys vaikuttaa liikaa vaatevalintoihin.

Jotenkin naiivi ajatus. Mitenkään kiusaamista puolustelematta kohteeksi valikoituvat yleensä massasta poikkeavat lapset. Oli lapsen erilaisuus sitten "vika" tai "ansio", kumpikin voi tarjota kiusaamishalukkaille lapsille tartuntapinnan. Erikoisilla vaatevalinnoilla voi siis olla osansa siihen, miksi joku tietty lapsi kiusatuksi päätyy.

Siispä itse pyrin pukemaan isomman lapsen tavallisesti, siististi ja ikätasoisesti. Oma imago minua ei kiinnosta, ainakaan lapsen vaatteiden merkitys siinä, sillä ei minua kukaan voi kiusata, vaikka laittaisin mekon pojalle päiväkotiin tai ompelisin lapsen vaatteet vanhoista verhoista surkeilla taidoillani. Lapsihan siinä mahdollisesti kärsii, jos vanhempien erikoisuudentavoittelu tai pihiys vaikuttaa liikaa vaatevalintoihin.

Vanhoista verhoista kursitut vaatteet leimaavat vähän eri tavalla kuin H&M:sta ostetut tavalliset vaatteet. Eli ei kiusaamisen pelossa tarvitse mitään merkkivaatteita ostaa - eivät ne H&M-vaatteetkaan massasta sen kummemmin erotu, nehän juuri ovat sitä massaa. Ja muutenkin outoa ajatella, että jos ei ole merkkivaatteita, on jotenkin "erikoinen" tai poikkeava.

Tykkään lastenvaatteista ihan hirmuisesti. Lapsia on kiva pukea, sillä vaate kuin vaate näyttää lapsen päällä kivalta...omalla kohdallani tilanne on valitettavasti toinen :D :D

Ostan sellaisia sisävaatteita, joiden ulkonäöstä pidän. Ulkonäkö on siis SE asia, johon ensimmäisenä kiinnitän huomiota.

Tämän jälkeen katson hintaa...vaikka vaate olisi miten ihana, hinta voi olla liian suuri. Tällöin vaate jää ostamatta. Olen nähnyt useitakin sellaisia vaatteita, joita en ole ostanut niiden kovan hinnan vuoksi. En niinkään välttämättä siksi, etteikö mulla olisi varaa ostaa sitä ihanaa, mutta kallista mekkoa, vaan siksi, etten nyt vaan yksinkertaisesti pidä sitä järkevänä. Mun mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa 200 euron mekkoa, jota lapsi käyttää kerran...jos sitäkään, sillä en tiedä raaskisiko moista sitten edes käyttää :D

Alkuperällä ei ole niin merkitystä. Olisihan se kivaa olla eettinen ja sitä rataa, mutta en yksinkertaisesti ole siinä määrin kiinnostunut eettisyydestä jne. että ostaisin kaikessa vain ja ainoastaan kotimaista, luomua jne. Teen kyllä tietyssä määrin Valintoja, mutta vaatteiden kohdalla se tarkoittaa ennemminkin valintaa ostaa käytettyä, kuin valintaa ostaa kotimaista tms.

Kirppiksiltä ostan siis paljon. Ehkä jopa 90% lasten sisävaatteista. Vaikka olisin miten rikas, käyttäisin kirppiksiä silti. Kirppistely kun on niin kivaa :)

Teen vaatteita myös itse. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt työn alla on 9 paitaa pikkumiehelle. Tästä olen juuri tällä hetkellä ehkä kaikkein innostunein...mutta aika on valitettavan rajallista, eikä ompelemaan pysty niin paljon, kuin haluaisi. Mutta ehkä aikaa myöden opin nopeammaksi ja saan siis nopeampaan tahtiin vaatteita tehtyä?!? :)

Vaatteet sinänsä eivät merkkaa. Niitä on jokaisella oltava joka tapauksessa, joten miksi niistä vaatteista ei sitten valitsisi niitä kauniita ja omaa silmää miellyttäviä? :)

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30184872:
Vanhoista verhoista kursitut vaatteet leimaavat vähän eri tavalla kuin H&M:sta ostetut tavalliset vaatteet. Eli ei kiusaamisen pelossa tarvitse mitään merkkivaatteita ostaa - eivät ne H&M-vaatteetkaan massasta sen kummemmin erotu, nehän juuri ovat sitä massaa. Ja muutenkin outoa ajatella, että jos ei ole merkkivaatteita, on jotenkin "erikoinen" tai poikkeava.

Kröhöm...mä olen ompelemassa lapsilleni takit tulevaan syksyyn niin ikään vanhoista verhoista :D :D

Kun mä ostan lapselle vaatteita, ratkaisevat asiat on hinta, ulkonäkö ja käytännöllisyys. Mitä halvemmalla saan, sen parempi. Ulkonäkö onkin sitten se, mihin mä en enää niin paljon puutu, koska tytöllä on ihan omatkin mielipiteet. Mutta en suostu ostamaan sellaista vaatetta, joka ei ole käytännöllinen. En osta vaatteita, joita ei voi pestä pesukoneessa. Tai kenkiä, joissa on liikaa korkoa. Tai ulkovaatteeksi valkoista.

Mä tunnistan Me&I-vaatteita, koska yhdessä vaiheessa tykkäsin niistä itsekin kovasti. Ja Burberryn ruutukuvion tunnistan. Muita vaatteita en tunnista miksikään tietyksi merkiksi. En kiinnitä huomiota siihen, onko lapsella merkkivaatteet vai ei, mutta huomattavan likaisiin tai resuisiin vaatteisiin tulee väkisinkin kiinnitettyä huomiota.

Ap, jos olisit mun kaverini, mulle olisi aivan sama, minkä merkkisiä vaatteita lapsillasi olisi. Vaikka pukisit hänet päästä varpaisiin kahdensadan euron vaatekappaleilla, se ei tekisi susta mun silmissäni outoa tai pinnallista. Se olisi vaan sun valintasi, jota mä en koskaan tekisi :).

Ajattelin jo olevani maapallon turhamaisin harakka, kun vaatteen esteettisyys kuuluu valintaperusteisiin...mutta kyllä yritän valita myös "oikein". Kaikista parhaimmat valinnathan löytyvät just kirppiksiltä!! oioi....vauvakokoa on monta ihanaa retrotakkia, joita en voinut jättää kirppiksille..lapseni olivat 2000 luvulla kuin mukulat vuonna 1970 ja vielä ihan oikeissa! :) olen minäkin tahnyt verhoista lapsille vaatteita ja pöytäliinasta kellohameen :vampire:

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30184988:
Mikäs siinä :D Tuossa esimerkissähän, johon vastasin, oli kyse siitä, ettei oikeasti osaisi ommella (siksi käytin sanaa "kursia") - sinä varmaan osaat ommella joten vaatteista tulee hyvät.

No yritän ainakin, vaikka ihan aina en osaa :)

Perusvaatteen nyt ompelee ihan vaan parilla saumalla, joten ei siinä mun nähdäkseni ihan älyttömästi voi kyllä metsään mennä. Mutta ymmärrän kyllä pointin :)

Me ollaan täällä korpimaisemissa ,eli ei missään. Sopivan lähellä kuitenkin kaikkia merkkivaatteita, että posti löytää ne tänne.

Huomasin vain yhden seikan: olen itse kaksikieliseltä alueelta ja puen mielelläni lapseni merkkikamoihin( ostan alennuksista, jolloin ne maksavat yhtä paljon kuin HM uutena). Eli olen omaksunut "hienostelun" verenperintönä.

Mitä muiden lapset käyttävä kouluissa/ kerhoissa? En nimittäin halua antaa väärää kuvaa meistä, tärkein ei ole vaatteen merkki vaan esteettisyys ja lapsellisuus( käytänöllisyyttä myös). Huomasin myös, että paikallisessa HM:ssä ei ole samoja tuotteita kuin netissä kokoon 140 saakka ja sekin on syy miksi usein "turvaudun" merkkikamoihin. Niissä lapselliset kuosit ja muodot ovat aina sinne 150cm saakka.
Ostan myös kirppiksiltä, kun vastaan tulee jotain ohittamatonta (vaikka retroa )

Miten te muut puette lapsenne, tai millä periaatteella? Puetteko lapsenne imagonne jatkoksi? Eikö ole varaa pukea kuin haluaisi? Merkkaako vaattet mitään? Jos niin mitä? Millä ajatuksella valitsette lapselle vaatteet? Vai olisiko varaa kaikkeen, mutta haluatte olla kohtuullisia ja kierrättää kaiken?
Kiinnostaisiko käsityönä valmistetut lasten uniikit vaatteet tai entäpä aikuisten plus koon vaatteet. Tai vaikkapa asusteet (pipot, huvit ja tonttulakit). Käykää vastaamassa kyselyyn, niin autatte ideassa eteenpäin. Kysely on anonyymi. Vastauksiin menee aikaa noin 2 minuuttia, maksimissaan 10 (mikäli haluaa vastata avoimeen kysymykseen täydennystä).

Yhteistyössä