miten te muut suhtaudutte osamaksuihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Eilen juttelin ystäväni kanssa joka valitteli että hänellä on pino osamaksuja jotka pitää maksaa taas.
miten te muut suhtaudutte jos ei ole esimerkiksi varaa ostaa telkkaria tai puhelinta/kodinkonetta? ja ostaa sen osamaksulla?

omasta mielestäni se on ok jos todella tarvitsee ja vanha on hajonnut/rikki.
mutta jos huvikseen niitä tilailee niin menee vähän yli kyllä.
että tilataan kun kerran saa ja vaikka ei sitä tarvitakkaan.
Oma mieheni on myös vähän samanlainen,usein toppuuttelen kun haluaisi tilata milloin mitäkin.
lasten trampoliinin ja xboxin viimeksi oli kiikarissa.
kielsin sitten ne.
ostetaan sitten kun on rahaa vähän säästössä.
jos koko ajan tilailee niin kohta on iso kasa laskuja maksettavana vaikka mieheni käy töissä joka päivä mutta silti.
parempi että saa ruuat pöytään ja pakolliset laskut maksettua kun että olisi kasa osamaksulappuja odottamassa.

mutta tämähän on minun mielipiteeni,miten te muut?
uteliaisuudesta kyselen :)

Joo tiedän samanlaisen perheen, kaikki ostettiin osamaksulla ja sit elettiin luotolla kun kaikki rahat meni osamaksuihin, piti vaan olla kattokaas kaikki mitä naapurillaki ja vähä enemmänki...idioottimaista!!

En pysty ostamaan osarilla kun haluan että kuussa jää paljon rahaa tilille "tuhlailuun". Tykkään siis mieluummin hummailla kaupungilla, käydä ravintolassa syömässä jne. Osarit saa koukkuun, tuntuu helpolta ja tukahduttaa elämän.

Kyllä meillä käytetään osamaksuja (esim. Hobby Hallissa korkokaan ei ole paha), mutta jos alkaa talous olla kuralla osamaksujen takia niin sitten jossain mättää...

Mulla on paha vika ostaa helposti osarilla ja kotiin kannettuna. Tosin nykyään ostan vain tarpeellista. Aikaisemmin oli tili hennesiin ja ellokselle. nyt ne on maksettu ja suljettu.

sitä ei käsitä että sellaiset ihmiset jotka ei käy töissä niin tilailee osamaksulla ja elelee kelan ja sossun ja veronmaksajien rahoilla :(

ja toiset ne tekee tosissaan töissä ja huonolla palkalla ja toiset ne vaan on tekemättä mitään.

No osamaksut (sekä lainat) ovat käteviä isompia välttämättömiä hankintoja varten. Minäkin siltä osin ymmärrän ja teen itsekkin niin.. jos esim. pyykinpesukone hajoaa, se luultavasti ostetaan osamaksulla koska muuten ei sitä pystyttäisi ostamaan heti. Jos tarvike ei ole aivan välttämätön, odotetaan kunnes meillä on varaa ostaa se. Itse en ainakaan osta sillä periaatteella osamaksulla kun tekee vaan mieli jotain juttua. Sen verran itse olen lipsunut periaatteestani, että olen tilannut ellokselta ison tilauksen kerralla jonka maksoin osamaksulla, muutamassa erässä. Tosin, maksan erien summia niin paljon kun pystyn. En siis sitä minimaksua, ja sitä saa sitten maksaa yli vuoden jos ees riittää.

Osamaksu on ihan hyvä vaihtoehto silloin jos esim jokin kodinkone tms hajoaa, eikä ole kerralla laittaa tarpeeksi rahaa siihen, mutta varovainen osamaksujen kanssa saa olla.Seon niin helppoa tilailla milloin mitäkin, mutta äkkiä voikin olla isot summat osamaksueriä.

Tulee aina silloin tällöin ostettua osarilla, mutta periaate on se, että ei ole kuin 1 tai 2 osamaksuhankintaa kerralla ja sitten kun ne on maksettu pois, niin sitten voi miettiä muuta. Varojen mukaan siis. Nyt pitäisi hankkia trampoliini ja se on sen verran hintava, että osamaksulla sen varmaan hankin, sillä muuten kesä on ohi, ennen kuin on riittävästi rahaa säästössä ja mulla on sellainen tyyli, että en osaa tilille säästää, vaan tuhlaan ne sieltä kuitenkin, joten siksi osamaksulla on parempi.

minä en myös tilille osaa säästää.
säästän pieneen rahapussiin kotiin rahaa pahan päivän varalle.
sinne yritän joka kuukausi laittaa noin 10 euroa,joskus enemmän,joskus vähemmän.
jos tarvii ostaa jotain ruokaa tai isompaa :)

Vaikka itse en ole koskaan osamaksulla ostanut ja lainaakin on vain taloon ja autoon. Niin mielestäni on ihan ok ostaa vaikkapa rikkimennyt pesukone osamaksulla ja maksaa vuodessa tai alle pois, sen käyttöikä on laskettu kuitenkin kestäväksi ainakin sen 5 vuotta. Mutta en ymmärrä yhtään miski jotain vaatteita tai muuta kulutustavaraa ostaa osamaksulla tai noihin kalliisiin Ellos yms tileille. Osalle tavaroista kun voi käydä niinkin, että ne menee rikki tai jää pieneksi ennenkuin maksuakaan on maksettu.

Jos tulisi tilanne että pesukone hajoaisi niin ettei voisi korjata, eikä olisi varaa ostaa uutta niin ehkä sitten.
Mitään niin tyhjänpäiväistä kuin monen sadan kännykkä, en ikinä ostaisi osarilla (enkä lähtisi näihin kytkyihinkään...). Kun tarvitsin puhelimen, ostin sellaisen huutonetistä 16 eurolla, toiminut on hyvin 1,5 vuotta...
Uusi telkkari meille ostetaan sitten kun vanha hajoaa, ei tilailla taulutelkkareita siksi kun kavereillakin on.
Yksi tuttavaperhe shoppaa velaksi ihan huvikseen koko ajan, autossa on todella kalliit musiikkilaitteet (osarilla) ja musiikkilaitteiden takia hälytinjärjestelmä, mutta auton arvo on sitten pari sataa... Ja hyvin usein heillä ei sitten ole varaa ostaa autoon edes bensaa, kun pitää maksella kaiken maailman osamaksuja.
Niin tosiaan, auto meillä on ostettu rahoituksella mutta senkin hinnassa pidettiin järki kädessä eli autolla on arvoa vielä sitten kohta kun se on maksettu... =)

Itse en henkilökohtaisesti halua ostaa osamaksulla. Talolaina meillä toki on, mutta muuta. Autolaina saatiin maksettua syksyllä pois ja mielellään ei enää sitäkään lainarahalla. Asuntovaunu ostettiin vuosi sitten niin, et ensin säästettiin siihen rahat. Ei toki ole ihan uusi vaunu. Oli vaunukuume jo aikaa sitten, mutta tämä oli järkevämpi ratkaisu. Ei siis olla mulle-heti-kaikki-tänne -tyyppejä.
Ymmärään toki sen, että jos esim pyykkikone hajoaa, ja rahaa ei ole heti uutta ostaa niin silloin osamaksulla. Mutta mitään taulutelevisioita/kalliita musiikkilaitteita/monen sadan kännyköitä en ymmärrä, jos ne pitää ostaa osamaksulla.
Ehkä siksikin meillä jää säästöön helpommin rahaa, kun ei tuhlata mielin määrin ja ostella osamaksuilla mitä huvittaa vaan senhetkisen rahatilanteen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Niin mielestäni on ihan ok ostaa vaikkapa rikkimennyt pesukone osamaksulla
tota mä just en ymmärrä. uuden pesukoneen osto osarilla menee kyllä mun jakeluun, mutta rikkinäisen... mä en sellaista ostais edes käteisellä....

Itse emme harrasta osamaksuja ollenkaan, enkä ymmärrä ihmisiä jotka kirjaimellisesti elää osamaksuilla. On kaiken maailman kortteja ja jos pitää vaatteetki tilata osamaksulla (ja maksaa kauneuden hoito, ulkona syöminen jne osissa) niin onhan se vähän lyhytnäköistä.. Niistä kun kertyy isot maksut maksettavaksi jos niitä on paljon.
Mutta sellasen ymmärrän toki et jos vaikka pesukone laukeaa ja ei just ole ylimääräistä niin sen sit ottaa osamaksulla. (Mut tietenki viisas ennakoi tämän ja säästää etukäteen vaikka ei olis säästökohdetta vielä tiedossa. Pikku puskuria siis...)

Yhteistyössä