miten tarkkoja teidän pph on hoitoajoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian päiväkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pian päiväkotiin

Vieras
Mua niin tympäsee nyt meijän pph. Hän narisee kun pyysin tai kerroin että lapsi on tänään hoidossa pidempään koska saapui hoitoon vasta klo 9:00 normaalin 7:00 sijaan. Tästä myöhästymisestä ilmoitin illalla jo viestillä.
Olisin hakenut lapsen kello 18:00 sillä silloin tulee täyteen se 9h mitä päivässä saa olla. Yleesä lapsi on hoidossa 7:00-16.00 mutta tänään oli käyntiä aamusta neuvolassa.
Itsellä liukuvatyöaika ja joudun tekee tunnit sisään nyt sitten pätkittäin.

Sit hoitaja vihjailee muka hienovaraisesti , että lapsi tarvii uudet kengät ja haalarin. "voikun tuo teidän "Matti" onkin kasvanut ! Me tänään mittailtiin kenkiä ja varpaat ylsi jo ihan pohjallisen reunaan! " Inhottaa tuollainen lässytys ja keljuilu. Kengät menee ihan hyvin pikkupakkasilla ja mittasin itsekin kotona! Ja siihen jäi melkeestä sentti tilaa joten ilman villasukkaa ne menee ihan hyvin pikkupakkasilla. Lapsi muka valittanut kylmiä jalkoja. pah.

Jos olisin tajunnut mikä pilkunviilajaa tuo hoitaja on en olis sopimusta tehnyt. Oikein merkkautti siihen ruoka-ajat, vaatteet mitä hoidossa olis syytä olla mukana ja sit hoitoajan klo 7-16 ja eipä tuo näytä joustavan yhtään siitä.

Varmasti en anna hyvää palautetta ihan kiusallani hoitajasta! Mä en siedä tollasta joustamattomuutta!

Omia leluja ei lapsi saa viedä kuin lelupäivänä. Tähän muka perusteleuna se että hoidossa ei vastata rikkoutuvista lapsen omista leluista. TÄmänkin oli oikein sopimukseen vääntänyt. Jos lapseni haluaa ellun tuoda aamulla ja se on ainut keino saada hänet pukeutuun niin hän varmasti vie sen hoitoon. Julmaa lasta kohtaan on se , että hoitaja laittaa lelun lapsen reppuun aamun aikana . Miksi se ei voi sillä omalla leikkiä? Syynä oli , että jakamista harjotellaan mieluummin omistussuhteiltaan neutraaleilla leluilla.

että tympäsee.

mun lasten pph oli ennen aika joustava mutta kun uudet määräykset astuivat voimaan viime syksynä niin joustot loppuivat siihen

sehän ei tosin ole hänen syytään vaan punavihersokean hallituksen

Sulla taitaa olla ny hukassa muutama asia. Ensinnäkin hoitoajat ovat sovitut ja niistä et edes päivähoidosa voi tolleen poiketa. Vakuutus on kirjatulle hoitoajalle joten jos jotain sattuu sen ulkopuolella, se menee sun piikkiin. Kolmanneksi, hoitajan ei todsiaan tarvi ykskaks venyttää päiväänsä noin. Jos vaikka se vika lähtee 17 ni sen pitäs olla sun lapsen kanssa 18?? Siis turhaa marinaa sulta.
Seuraavana, arvaa miten rasittavaa on kun koetat kertoa että lapsi tarttee isompaa ja sanoo itekkin. Vanhempi sitte tyrmää.
Kolmanneks, leluja tosiaan ei saa viedä miten sattuu ja huvittaa. Suurimmassa osassa paikkoja on se tietty lelupäivä ja piste. Munkaan pojan päikyssä ei saa viedä kun yhtenä ja syynsä silläkin.
Tunnut nyt aattelevan vaan sun kannalta ja mitä sä haluat ja vaadit.

Kyllä on parempi ettei hoitoon tuoda omia leluja ( ei tule kateutta) . Ja hoitajalla voi olla menoja illalla, hoitoaika on työaika.. ja lapselle ei ole kiva laittaa liian pieniä vaatteita , vanhemmat ei välttämättä sitä huomaa kiireisen elämän takia.. ja tottakai on hyvä kun hoitaja huolehtii , että lapsella tarvittavat vaatteet .. Ja mitä ruoka aikoihin tulee , niin tottakai ne kuuluu olla säännölliset .. HÖH..

pph pääsi työaikalain piiriin niin kuin tiedät.
Täällä johtaja tekee työvuorolistat meille sovittujen aikojen mukaan.
Klo 7.00 tarkoittaa tasan 7.00 tai vartti yli väliä. Haku samoin on klo 16 eikä vartti yli. Varttia vaille saa hakea jo. Johtaja vaatii meiltä että pidämme sovituista ajoista kiinni. Ei päiväkotikaan jousta.

Omien lelujen tuonti on yleisesti kielletty.

No ehkä niistä vaatteista sanominen saisi jäädä pois. Jos vanhemmat katsoo hyväksi lapsen pienet/liian isot vaatteet niin olkoon. Kaikkeen ei tarvi takertua.

[QUOTE="aloittaja";25366226]Ei se hoitaja ole hirviö mutta joustamaton! Se mua tympii ja pitää mua niiiin nuorena vanhemapana ettei tosi kun pitää tuollain lässyttää vaatteista.[/QUOTE]

Sulle tais kolahtaa toi vaatekommentti. Minusta taas on hienoa, että hoidosta huomataan tuollainen - usein vanhemmilla jää huomaamatta lapsen jalankasvu.

päiväkotiin ilmoitetaan ajata kanssa 2 viikkoa etukäteen eikä niistä poiketa. Ajattele nyt että itsellä alkais työt 7 ja edellisenä iltana pomo ois tekstannut et joudut jäämään 18 asti töihin. Itse en ainakaan viikolla tee pätkääkään ylitöitä joten turhaa narinaa tuo on sinun puolestasi.

Jos olisin pph (en oo eikä musta ikinä olis siihen kun suurin osa vanhemmista on just tollasia mulkeroita...) niin todellakin olisin tarkka hoitoajoista. Ihan vaan siksi että hoitajillakin on oma elämä, omia lapsia joita pitää vaikka kuskata harrastuksiin ja oikeus työaikaan joka ei yhtäkkiä veny tunnilla-parilla.

• Tykkää
Reactions: moekoe
itse en senkään takia puutu vaatteisiin kun tiedän et vanhemmilla ei ole juurikaan rahaa. Eivät pysty ostamaan uusia. En osaltani luo paineita enempää. Sen tehtävän hoitavat muut tahot.

Meillä pph:lla on nykyään 8tuntinen päivä. Jos hoitajalle on ensimmäine lapsi tullut tänään jo klo 7 ja sun muksus on siellä klo 18, niin osaat varmaan itsekin laskea, että ylitunteja tulee!!
Miksi lastasi ei voi esim. isä hakea?

[QUOTE="aloittaja";25366286]Mää vähän niin kuin kuvittelen , että mä kirjotian ihan itse omasta lapsestani ja sen pph paikasta!
Päiväkodithan on auki klo 17:00 joten mä olisin voinut siellä antaa lapsen olla ihan siihen saakka ?[/QUOTE]

ei välttämättä jos sielä on juuri se määrä työntekijöitä kuin annettujen hoitoaikojen mukaan on voinut olettaa. ei kaikki työntekijät varmana ole sielä päiväkodissa 7 -17 töissä MLL on tämmöisiä varten tai muut omat avut.

Tunnut nyt aattelevan vaan sun kannalta ja mitä sä haluat ja vaadit.

Tästähän ne suurimmat ongelmat aina tuntuvat tulevankin- MUN tenava, MUN mielestä, MÄ niin haluaisin jne.

Toisekseen, vaikka ilmoitikin, on pph voinut tehdä suunnitelmiaan illaksi jos itä ennen. Arvatkaa vain, tympiikö aina ja iänkaiken muutella niitä suunnitelmiaan?
En oikein äkkiä keksi toista niin epäkiitollista ammattia kuin perhepäivähoitajuus, tuntuu ettei koskaan tehdä oikein ja olla vanhempien mieleen. :/

Viimeksi muokattu:
Mä voin kyllä kuvitella kuinka sitä tämän lapsen PPH:ta tympäisee tällaiset äidit. Ihan uskomattoman typerää valitusta.

Hoitoajat ovat ne jotka on sovittu. PPH:n työhön ei kuulu liukuva työaika joten se että sulla sellainen on on sun oma juttusi joka sun on hoidettava työnantajasi kanssa.
Voin kertoa ettei se päiväkotikaan jousta, tavalliset päiväkodit ei monessakaan kunnassa edes ole auki 17.30 jälkeen- pääsääntöisesti sulkevat klo 17.00.

Lelupäivät- kyllä ne tarhassakin omat lelut laitetaan reppuun jos ei ole lelupäivää. Kiva kun kaikki tarhan mukulat tuovat milloin minäkin päivänä niitä lelujaan ja sitten ottavat ne vielä pihallekin ja huuto alkaa kun ne johonkin katoavat. Ja vanhemmat taas vinkuu kun päiväkoti kadotti.

Joskus mä kyllä ihmettelen mistä näitä omaan napaan tuijottajia riittää. Ihan oikeasti tää on käsittämättömän itsekästä ajattelua.

[QUOTE="aloittaja";25366286]Mää vähän niin kuin kuvittelen , että mä kirjotian ihan itse omasta lapsestani ja sen pph paikasta!
Päiväkodithan on auki klo 17:00 joten mä olisin voinut siellä antaa lapsen olla ihan siihen saakka ?[/QUOTE]

No sitten ihan käsittämätöntä. Kuvittelin tosiaan, että tää on jotain ironiaa...

Ei pph ensinkään voi yhden lapsen takia tehdä töitä 16-18: se on muiltakin sitten pois se ylityö. Oletko ollenkaan perillä siitä miten nämä työaikamääräykset muuttuivat? Kun pelissä et ole pelkästään sinä, vaan se hoitaja ja vielä ne muutkin hoitolapset. Itse en kyllä kehtaisi tuota vaatia edes hoitajalta.

Olen aina ihmetellyt, miten jotkut ihmiset kohtelevat perhepäivähoitajia.

Vaikka se päiväkoti on auki klo 17.00 niin se hoitoaika ei ole liukuva. Se on liukuva vain välillä 07-16, automaattisesti et saa lasta päiväkodissakaan pidettyä pidempään. Toki on mahdollista sopia jos henkilökuntaa on riittävästi.

Hoitoajoista täytyy pitää kiinni, ne on edellisviikolla ilmoitettu ja ei niitä voi yks kaks tunti tolkulla muutella!!
Esim. meillä on sopimus, että torstaina iltapv on tiedossa seuraavan viikon hoitoajat. Hyvinhän ne ilmoitetaan, mutta niistä ei pidetä kiinni. Esim. yksi lapsi tulee klo 10.30, näin sanoo vanhemmat. No laskin, että ehdimme toisten hoitolaisten kanssa käydä pph:n yhteiskerhossa, nähdään siis muitakin lapsia ja aikuisia. No kuinkas ollakaan, klo 10.05 tulimme sitten "kotiin", niin eiköhän tämä yhden hoitolaisen vanhempi jo kiukusta kihisten seiso oven takana ja näyttää, että repeää siihen kohtaan... missä ootte olleet, miksei ovet aukea, minulla on kiire töihin??? No kun klo 10.30 ilmoitettiin hoidon alkavan, joten sen mukaan laskin. Näreissään lähti vanhempi ajamaan ja mennessää tuhisi, että ei taas ehdi töihin ollenkaan!!! Minun vika jälleen kerran, kun en ymmärtänyt, että lapsi tuodaan automaattisesti puolta tuntia aijemmin :( Väliin kaivelee aikalailla. Samoin joskus on klo 7 ollut hoitoajan aloitus, mutta lapsi tuleekin jo 6.30 - kivakiva!! Kotonahan minä olen, mutta on mulla omakin aamu, jonka suunnittelen sen mukaan miten ajat ilmoitetaan!! Mutta ei päiväkotikaan aukea kuin varttia ennen kuin tulee eka hoitolainen, ainakaan täällä meillä päin.
Miettikää siis joskus vanhemmat omaltakin osalta tätä asiaa, älkääkä heti pph:n syyttäkö hankalaksi ja joustamattomaksi ihmiseksi!!

[QUOTE="PPH";25366442] No kuinkas ollakaan, klo 10.05 tulimme sitten "kotiin", niin eiköhän tämä yhden hoitolaisen vanhempi jo kiukusta kihisten seiso oven takana ja näyttää, että repeää siihen kohtaan... missä ootte olleet, miksei ovet aukea, minulla on kiire töihin??? No kun klo 10.30 ilmoitettiin hoidon alkavan, joten sen mukaan laskin. Näreissään lähti vanhempi ajamaan ja mennessää tuhisi, että ei taas ehdi töihin ollenkaan!!! Minun vika jälleen kerran, kun en ymmärtänyt, että lapsi tuodaan automaattisesti puolta tuntia aijemmin :( [/QUOTE]

Yllättävän moni vanhempi mieltää lapsen hoitoajaksi oman työaikansa.

Yhteistyössä