Miten suosittelisitte järjestämään lapsen hoidon tässä tapauksessa?


Olen itse aloittanut juuri työt, lapsi 1 v ja risat. Mieheni hoitaa lasta tämän kuukauden loppuun. Haimme hoitopaikkaa helmikuun alusta, mutta emme ole lähellekään tyytyväisiä saamaamme hoitopaikkaan.

Sisareni jäi työttömäksi, ja olisi halukas hoitamaan lastamme. Voisimme siis jatkaa kotihoidontuen nostamista. Jos sisareni on työkkärissä kortistossa, ja saa jotakin rahaa, voiko hän samaan aikaan hoitaa poikaamme, jos emme maksa hänelle palkkaa? Mitä jos maksaisimme hänelle kotihoidontuen, olisiko se palkanmaksua, jolloin hän joutuisi todennäköisesti työkkärin kanssa vaikeuksiin?

APua, auttakaa joku, joka tietää työkkärin kiemuroista!
 
siis kun lapsi on alle 3vee ja ei ole kunnallisessa hoidossa, sä saat siitä sen hoitorahan. Missään ei määritellä mihin se käytetään tai annatko sen jollekin. Kelaan eikä muuhunkaan tahoon tarvitse ilmoittaa, kuka lasta hoitaa. Annat hoitorahan siskollesi, siskosi ei myöskään tarvitse ilmoittaa mihinkään, että hoitaa sinun lastasi. Hän on edelleen työtön työnhakija ja sä voit maksaa käteen sen rahan.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
siis kun lapsi on alle 3vee ja ei ole kunnallisessa hoidossa, sä saat siitä sen hoitorahan. Missään ei määritellä mihin se käytetään tai annatko sen jollekin. Kelaan eikä muuhunkaan tahoon tarvitse ilmoittaa, kuka lasta hoitaa. Annat hoitorahan siskollesi, siskosi ei myöskään tarvitse ilmoittaa mihinkään, että hoitaa sinun lastasi. Hän on edelleen työtön työnhakija ja sä voit maksaa käteen sen rahan.
Mulle sanottiin että Kelalle pitää ilmoittaa kuka lasta hoitaa jos ei itse hoida.
 
vieras
Käsittääkseni työkkäri on aika tiukka linjanvedoissaan kun ei esimerkiksi saa opiskellakaan silloin kun saa työttömyyskorvausta muuta kuin iltaisin (esim. iltalukio). Ja kun pääperiaate näissä julkisissa tuissa tuntuu olevan, että kahta korvauslajia ei samalle henkilölle voi kohdentaa. Itse tekisin teidän tapauksessa niin ehkä, että sisko saisi hoitaa lasta, mutta antaisin käteen sen summan minkä nyt haluaisi kiitokseksi hoitamisesta antaa. Asiassa on vaan kaksi muttaa: moraalinen ja sitten se, että jos sisko saakin osoituksen johonkin työhön, niin mihinkäs sitten yhtäkkiä lapsi laitetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
siis kun lapsi on alle 3vee ja ei ole kunnallisessa hoidossa, sä saat siitä sen hoitorahan. Missään ei määritellä mihin se käytetään tai annatko sen jollekin. Kelaan eikä muuhunkaan tahoon tarvitse ilmoittaa, kuka lasta hoitaa. Annat hoitorahan siskollesi, siskosi ei myöskään tarvitse ilmoittaa mihinkään, että hoitaa sinun lastasi. Hän on edelleen työtön työnhakija ja sä voit maksaa käteen sen rahan.
Mulle sanottiin että Kelalle pitää ilmoittaa kuka lasta hoitaa jos ei itse hoida.
miksi? Miksi se kelalle kuuluu? Mä olen menossa keikkahommiin keväällä ja mun mies hoitaa ja sitten vuorotteluvapaalla oleva mummo hoitaa. En kyllä tasan aio mitään ilmotella.
 
vieras
Kiinnostaa luultavasti, kun työtön on työtön ja sillä siisti. Ja jos siitä lastenhoidosta saa palkkaa, vaikka kuinka pientäkin niin silloin ei ole tiukasti määritellen työtön. Mutta, vaikka te olette miehenne kanssa töissä niin ei Kelaa pitäisi kiinnostaa muu kuin se että lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa (tai yksityisellä kunnan tukemana). Minä ainakin tein hoitovapaalla keikkatyönä (öisin, iltaisin, viikonloppuisin, joskus päivisinkin kun lapselle saatiin joku hoitamaan) ns. täyttä tilipussia, eikä niitä kiinnostanut muu kuin se, että jos lapsi on kotihoidossa, niin silloin saa kotihoidontuen.
 
Mio
Sisaresi on silloin työsuhteessa eli ei ole työmarkkinoiden käytettävissä eikä näinollen työtön työnhakija. Eli ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Jos teette noin on se ns. pimeää työtä. Kannattaisi tehdä työsopimus, mutta silloin joutuisitte maksamaan hoidosta enemmän. Saisitte yksityisen hoidon tukea. Kotihoidontukea voi saada vain vanhemmat.
 
minä
Entäs sitten kun sisko saa töitä ja pitää löytyä hoitopaikka? 4 kk ennen pitää hakea paikkaa, koska tässä ei ole syynä sinun tai miehesi äkillinen työllistyminen
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
miksi? Miksi se kelalle kuuluu? Mä olen menossa keikkahommiin keväällä ja mun mies hoitaa ja sitten vuorotteluvapaalla oleva mummo hoitaa. En kyllä tasan aio mitään ilmotella.
Mä en yhtään muista..liittyköhän se eläkkeisiin jotenkin?
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Mio:
Sisaresi on silloin työsuhteessa eli ei ole työmarkkinoiden käytettävissä eikä näinollen työtön työnhakija. Eli ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Jos teette noin on se ns. pimeää työtä. Kannattaisi tehdä työsopimus, mutta silloin joutuisitte maksamaan hoidosta enemmän. Saisitte yksityisen hoidon tukea. Kotihoidontukea voi saada vain vanhemmat.
tähän lainaus kelan sivuilta:
**Kotihoidon tukea voi saada myös, kun lasta hoitaa joku muu hoitaja kuin lapsen vanhempi. Kotihoidon tuen ehtona on, että alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.**
 
Ei pidä paikkaansa että kotihoidontukea voi saada vain vanhemmat. Tai siis se on valittavissa että ottaako yksityisen hoidon tuen vai kotihoidontuen, jos vaikka naapurin täti tai mummo hoitaa lasta. Perhe sitten itse laskee, että kumpi on parempi (yleensä yksityisen hoidon tuki parempi, kun siihen päälle ei sitten ihan niin paljon tarvitse palkkaa maksaa). Ap:llä kuitenkin käsittääkseni tilanne, jossa eivät olisi muutenkaan maksamassa palkkaa siskolle yli sen kotihoidontuen summan. Silloin täytyy tosiaan teettää pimeänä jos sisko meinaa nauttia työttömyyskorvausta ja vanhemmat saada tililleen kotihoidontukea (jonka sitten antaisivat käteen siskolle). Mutta niinkuin joku kirjoittikin, niin tuossa on se moraalinen ongelma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
miksi? Miksi se kelalle kuuluu? Mä olen menossa keikkahommiin keväällä ja mun mies hoitaa ja sitten vuorotteluvapaalla oleva mummo hoitaa. En kyllä tasan aio mitään ilmotella.
Mä en yhtään muista..liittyköhän se eläkkeisiin jotenkin?
ei kai se eläkkeisiin liity...Siis jos ajatellaan näin. Mä olen kotona hoitovapaalla ja saan lapsestani hoitotuen. Olen viikon lomamatkalla yksinäni ja mieheni on kotona lapsen kanssa. Eihän se kelaa kiinnosta pätkääkään. Lapsi kun on kotihoidossa eikä käyttämässä kunnan rahoja kunnallisessa hoidossa. Sama pätee vaikka keikkahommaan. Saan viikonlopputöitä ja mieheni on viikonloput vapaalla. Edelleen tuki maksetaan minulle. Olen työelämässä, mutta lapsi kotona. Min en usko, että kelaa kiinnostaa. Sinnehän pitäs jatkuvasti olla ilmottamassa et hei ensi lauantaina hoitajana onkin se ja se, viikon päästä se ja se ja sitten sunnuntaina taas se ja se.
 
Hmm.. meneepäs kinkkiseksi, kun sisko olisi innokas hoitaja.. Entä jos ei makseta hänelle mitään :) Sitä tässä itsekin mietin, että mitä jos työllistyy yhtäkkiä. Meillä on kyllä tässä aika paljon tukiverkostoa ympärillä, joten todennäköisesti saataisiin hoito järjestymään. Ja kyse olisi vain helmi-toukokuusta. Miehellä on lomia pitämättä ja myös isovanhemmat ja muut lähisukulaiset voisivat välillä lasta hoitaa. Pitääpäs miettiä vielä..

Moraalinen ongelma tässä toki tulee, mutta niitähän elämässä riittää :saint:
 
Mä vaan
Siis Kelaa ei kiinnosta kuka sitä lasta hoitaa, mutta enemmänkin ongelma on siskosi. Esim. jos siskosi saa työmarkkinatukea ja olette ilmoittanut, että hoitaja on siskosi, tulee vastaan, onko siskosi työtön vai ja ei. Työkkäriä myös kiinnostaa samainen asia. Eli saattaa käydä, että siskoltasi tullaan perimään kaikki työttomyyskorvaukset takaisin, jos katsotaan, että hän on ollut työssä.
 
Meillä aikanaan esikoisen kummitäti oli muutaman kuukauden meillä hoitamassa lapsia. Kelalle ilmoitettiin että ei ole vakituista hoitajaa, vaan satunnaisesti, mummot, kummit, mies, minä hoidetaan, miten saadaan akataulut sopimaan, silloin tytön kummi sai nostaa työkkärin tuen, koska ei virallisesti hoitanut. Mutta kotihoidontuen verotus meni sitten mun lisäprosentilla.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
ei kai se eläkkeisiin liity...Siis jos ajatellaan näin. Mä olen kotona hoitovapaalla ja saan lapsestani hoitotuen. Olen viikon lomamatkalla yksinäni ja mieheni on kotona lapsen kanssa. Eihän se kelaa kiinnosta pätkääkään. Lapsi kun on kotihoidossa eikä käyttämässä kunnan rahoja kunnallisessa hoidossa. Sama pätee vaikka keikkahommaan. Saan viikonlopputöitä ja mieheni on viikonloput vapaalla. Edelleen tuki maksetaan minulle. Olen työelämässä, mutta lapsi kotona. Min en usko, että kelaa kiinnostaa. Sinnehän pitäs jatkuvasti olla ilmottamassa et hei ensi lauantaina hoitajana onkin se ja se, viikon päästä se ja se ja sitten sunnuntaina taas se ja se.
Juu siis ei sillon tartte ilmottaa, mutta jos lasta vakkariin hoitaa vaikka mummo niin se pitäis tai siis niin mulle ainakin sanottiin. Ja siis silloinkin kun mummolle ei makseta mitään ja kh.tuki menee vanhemmille.
 
Nostanpa tämän vielä, ja essille vastaan, että emme yksinkertaisesti ole tyytyväisiä meille osoitettuun hoitopaikkaan ja piste. En ala syitä tässä sen kummemmin erittelemään. Ja koska tällainen mahdollisuus olisi olemassa, että siskoni hoitaisi lasta kotonamme, haluaisin käyttää sen mahdollisuuden hyväksi. Väliaikaisratkaisusta on tietysti kyse. Ja todennäköisesti hoito järjestettäisiin siten, että myös muut kuin siskoni olisivat poikaa hoitamassa, miten milloinkin kenellekin passaa. Meillä ei ole muita lapsia.

Kelalle en aio ilmoittaa lapseni hoitajaa, vaan että hoitaja vaihtelee mutta pystymme järjestämään hoidon itse. Saas nähdä kuin tämä järjestyy :)
 
Kukkis2 harmailee
Just noin minäkin tekisin. Jos kerran on lähiverkostoa, joka sitten voi tarvittaessa hoitaa lasta siskon työllistyessä. Silloinhan hän on työmarkkinoiden käytettävissä ja teknisesti ottaen siis ihan oikeasti työtön. Ja antaisin mennä sen kotihoidontuen omalla lisäprosentilla.
 

Yhteistyössä