Miten suhtautuisitte, jos kolleganne sanoisi näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "wieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"wieras"

Vieras
Kollegani sanoi tänään, että "suhun ei voi luottaa". Kyse oli tilanteesta, jonka hän oli käsittänyt toisella tavalla kuin minä: hänen mielestään olimme sopineet jotain, minun mielestäni asia oli jäänyt auki. Purkauksen jälkeen hän lähti huoneestani ovet paukkuen.

Miten reagoisitte tuollaiseen?

Omassa työssäni se olisi aika paha juttu, jos kollega tuntisi, ettei voi luottaa minuun. Teemme tiimityötä, jossa ei oikein ole virheiden varaa ja toiseen pitää pystyä luottamaan. Varmaan säikähtäisin ja olisi pakko selvittää asia. Ja jos vika olisi minussa, muuttaa toimintaani.

[QUOTE="humppa";29568248]Omassa työssäni se olisi aika paha juttu, jos kollega tuntisi, ettei voi luottaa minuun. Teemme tiimityötä, jossa ei oikein ole virheiden varaa ja toiseen pitää pystyä luottamaan. Varmaan säikähtäisin ja olisi pakko selvittää asia. Ja jos vika olisi minussa, muuttaa toimintaani.[/QUOTE]

Kyllä luottamus varmaan ihan kaikessa työssä on tärkeää. Mulla oli jopa palaverimuistio, josta kävi ilmi, että asia oli jäänyt auki. Kuitenkin koki, että olen epäluotettava. Menin ihan poissa tolaltani, enkä tiedä, miten tästä eteenpäin. Mielestäni työelämän etiketteihin ei kuulu toisen syyttely eikä ovien paiskominen.

[QUOTE="a p";29568280]Kyllä luottamus varmaan ihan kaikessa työssä on tärkeää. Mulla oli jopa palaverimuistio, josta kävi ilmi, että asia oli jäänyt auki. Kuitenkin koki, että olen epäluotettava. Menin ihan poissa tolaltani, enkä tiedä, miten tästä eteenpäin. Mielestäni työelämän etiketteihin ei kuulu toisen syyttely eikä ovien paiskominen.[/QUOTE]

Näin varmasti, ovien paiskominen ei tosiaan käy laatuun. Omassa työssäni kyllä pitää voida sanoa, jos on luottamuspula, mutta miten sen sanoo, on tietysti oma lukunsa. On niitä tapahtunut työyhteisössämme. Onneksi ne on voitu selvittää. Ja joskus niihin on ollut perustettakin, niihin epäluottamuksen tunteisiin. Toinen on oikaissut jossain tai ollut lepsu ja toinen tuntee, että paletti voi hajota.

Luottamukseen ja sitä myöden yhteistyökykyihin ko. työkaverin kanssa tuo tilanne ehkä jotain vaikuttaisi, mutta en usko että sillä yksittäisenä tilanteena olisi vaikutusta siihen millaisena ja kuinka luotettavana työntekijänä itse jatkossa näkisin itseni. Hetkellisesti, päivän pari se voisi vaikuttaa suutumuksesta johtuen työhöni, erityisesti ko. työkaverin kanssa, sen jälkeen tilanne todennäköisesti olisi itseltäni jo unohtunut.

Koittakaa keskustella asiasta, ilman tuollasia yli dramaattisia paikalta poistumisia mm. oven paiskomien. Sen sijaan kollegasi olisi voinu jäädä keskustelemaan asiasta sun kanssa. Kannatta kuitenkin yrittää vielä selvittää asia, itse oisin menny perään ja sanonu, että asia puidaan nyt kerralla ja kunnolla läpi.

Yhteistyössä