Miten suhtaudutte jos nainen tienaa enemmän kuin mies?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muusa81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja N33:
Alkuperäinen kirjoittaja Pojas:
Sä oot sössiny tuolla lainan otolla. Jos et olisi ottanut lainaa vaan suunnitellut taloutesi hyvin, pystyisit nyt elämään todella lokoisaa elämää. Olet kuitenkin niin suurituloinen.

Mielestäsi vuokranmaksaminen pääkaupunkiseudun hinnoilla olisi järkevämpää? Kuka haluaa maksaa 900 euroa yksiön vuokrasta tuuleen, jos saa pari hunttia enemmällä omistuskaksion, jota maksamalla kartuttaa omaisuuttaan joka kuukausi.

Kysymys on siitä, että vaadit liikaa elämältäsi. "Maksan asuntolainaa + vastiketta, autolainaa ja opintolainaa yhteensä 1700 euroa kuussa." Olet pilattu länsimaalainen, kulutuskeskeiseen kulttuuriin kasvanut säästämisen merkitystä ymmärtämätön nykynuori.

Pitikö saada sellainen asunto juuri sieltä? Oliko pakko ottaa opintolainaa? Miksi? Vähän opintoja pitkittämällä ja työssä käymällä ei tarvitsisi maksella lainaa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Pojes:
Pitikö saada sellainen asunto juuri sieltä? Oliko pakko ottaa opintolainaa? Miksi? Vähän opintoja pitkittämällä ja työssä käymällä ei tarvitsisi maksella lainaa pois.

Asuntoasiaan kantaa ottamatta, minulla on kaksi tutkintoa. Opintolainan ottamisella maksoin itselleni opiskelurauhaa kahden suorittamiseen. Kävin silti kesäisin ja kausittain opintojen ohessa töissä. Olin 30 kun valmistuin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pojes:

Asuntoasiaan kantaa ottamatta, minulla on kaksi tutkintoa. Opintolainan ottamisella maksoin itselleni opiskelurauhaa kahden suorittamiseen. Kävin silti kesäisin ja kausittain opintojen ohessa töissä. Olin 30 kun valmistuin.

Saadakseen hyväpalkkaisen työn joutuu siitä maksamaan kalliisti. Vähemmällä lainanotolla pääsee vähemmän rahakkaaseen duuniin, mutta lopputlos on sama: molemmilla jää "ylimääräistä" saman verran käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärsinkö oikein:
Saadakseen hyväpalkkaisen työn joutuu siitä maksamaan kalliisti. Vähemmällä lainanotolla pääsee vähemmän rahakkaaseen duuniin, mutta lopputulos on sama: molemmilla jää "ylimääräistä" saman verran käyttöön.

Kyllä, aluksi se on juurikin näin. Tästähän on paljon tutkimuksia, joten ei tämä nyt mitään uutta tietoa voi olla.

Tilanne korjaantuu muutaman vuoden kuluttua, kun tulotaso ja maksukyky muuttuvat nousujohteisen uran takia ja osa lainoista on saatu maksettua. Opintolainat on maksettu muutaman vuoden sisällä ja jossain vaiheessa oletan että autolainankin voi kuitata pois sillä, että auto kuuluu palkan luontaisetuihin.

Mielestäsi vuokranmaksaminen pääkaupunkiseudun hinnoilla olisi järkevämpää? Kuka haluaa maksaa 900 euroa yksiön vuokrasta tuuleen, jos saa pari hunttia enemmällä omistuskaksion, jota maksamalla kartuttaa omaisuuttaan joka kuukausi.

No eipäs liioitella. Ainakin meilläpäin pääkaupunkiseutua tuolla rahalla saa jo kolmion. Nyt ihan vasta viimeaikoina vuokrat ovat karanneet kädestä.

eräs pena, ei koskenutkaan. Olin vain lukevinani joistain sanamuodoista käsitystä hyvätuloisuudesta. Ehkä olen väärässä. Sivuhuomautuksena halusin tuoda esille, ettei eläminen niin kummoista ole korkeammillakaan tuloilla.

Luulisin, että meidänkin elintasomme nousisi merkittävästi jos/kun muutamme yhteen. Tällä hetkellä kumpikin maksaa vielä omaa asunto- ja autolainaa, minä lisäksi opintolainaa. Elämistä Suomessa ei vaan oikein ole suunniteltu yksineläjän maksettavaksi ja asuminen pääkaupunkiseudulla vie helposti 60% nettotuloista. Niin kauan kuin vastaan yksin kaikista edellisistä kuluista, ei minulla ole toivoamaan minkäänlaisista ulkomaanmatkoista ja taulutelkkareista, näilläkään tuloilla.

Totta että kaksin asuminen on halvempaa. Se mikä kirjoituksessasi tökkii on yleistäminen. Se että itse pitää selviönä ja lähes pakollisena hulppeaa asunto - ja autolainaa, ei tarkoita että muille ne selviöt ovat samat, eikä kannata lähteä tältä pohjalta yleistämään.

Minusta 35 000-45 000 euroa vuodessa ansaitseva on hyvätuloinen. Se haluaako ne rahat sitten sijoittaa ulkomaanmatkoihin, taulutelkkareihin, seiniin, autoon tai iham mihin vaan on jokaisen oma asia.

Ketjun aiheeseen. Minulla on itseasiassa miestäni parempi palkka. Mutta koska teen töitä noin 15 tuntia viikossa, tuloni ovat häntä kolme kertaa pienemmät.

Koska itse tykkään enemmän elää tätä päivää enkä säästellä eläkkeitä, niin tietoisesti olen valinnut pienimmän työtuntimäärän jolla tulen toimeen ja saan joskus tehdä niitä kalliita hankintojakin.

Yhteistyössä