Miten suhtaudutte jos nainen tienaa enemmän kuin mies?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muusa81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muusa81

Vieras
Omassa suhteessani olen koulutetumpi ja tienaan enemmän rahaa kuin poikakaverini. Hän kuitenkin selkeästi käyttää rahansa fiksummin kuin minä. Kysymykseni on suunnattu lähinnä juuri miehille.

Miten te suhtaudutte siihen että nainen on koulutetumpi ja tienaa enemmän? Onko se ongelma, tai voiko siitä tulla ongelma jossain vaiheessa?

Eipä tuossa mitään kummallista suhtautumista tarvita. Enemmän on kysymys omasta suhtautumisestasi, eli tuotko paremmat tulosi esille ja jos, niin miten. Annatko kaverisi tuntea alemmuutta pienemmistä hankkeista? Jos et, lienee asia kunnossa.

Puolisoni tienaa kuukaudessa bruttona noin 2500 euroa enemmän kuin minä. En koe sitä ongelmaksi. Siitä sen sijaan saattaisin olla kateellinen, jos puolisoni viihtyisi omassa työssään mutta minä en omassani.

En voi antaa poikakaverini tuntea alemmuutta pienemmistä hankkeista, sillä hän tekee suurempia hankkeita kuin minä :DJa ostelee minullekin tavaroita joita tarvitsen mutten osaa säästää rahojani. Että en todellakaan tuo parempia tulojani esille kun ei ole mitään tarvetta.

Mieheni on sanonut, että hänelle ei olisi minkäänlainen ongelma, jos vaimo (=minä) tienaisi vaikkapa 10.000 euroa kuukaudessa. Hänelle kuulemma sopisi ihan loistavasti se, että hän vain olisi "seurapiiriherrana" kotona:)

Itse tienaan enemmän kuin mieheni, mutta tosin ero ei ole suuri. Olellisempaa on se, että kummallakin raha riittää (maksamme omat kulumme itse ja yhteiset kulut puoliksi) eikä kumpikaan koe jäävänsä paitsioon.

Hyvä ystäväni tienaa hyvin (johtotason työtä) ja mies on tavisduunari. Mies kuulemma myös on lähinnä ylpeä hyvin menestyvästä vaimostaan. Miehellä ei ole ylenemishaluja ja hänelle riittää tavallinen kasista neljään -homma. Miehellä luonnollisesti on myös paljon vastuuta perheestä (esim. lasten päivähoitoon kuskaus, neuvolakäynnit) verrattuna siihen, että työkuviot olisivat päinvastoin. Heillä on onnellinen suhde ja arvostus ei ole kiinni tuloista.

Tienaan bruttona 3600 euroa kk

Mies bruttona 2200 euroa kk

Hänelle se on ongelma, ei vakava, mutta selvästi ongelma.

Minä en jaksa välittää, niin lapsellinen homma mielestäni alkaa rahasta kadehtimaan, varsinkin kun samassa pesässä tässä ollaan. Ihan kuin olisimme jotain kilpakumppaneita hyvänen aika?! Outoa minusta...

Meillä mä tienasin ennen noin 45 000 euroa vuodessa ja mies tienasi alle 30 000 euroa vuodessa. Vaihdoin työpaikkaa ja mies yleni, nykyään mä tienaan sen alle 30 000 euroa vuodessa ja mies noin 40 000. Luulen, että mua rassaa enemmän tää nykyinen tilanne kuin miestä se aiempi. Mua haittaa tienata selvästi vähemmän kuin mies. Mua haittaa, että mies haluaa osittaa yhteiset menot tulojen suhteessa, eli että hän maksaa enemmän. Hänelle se ei ole mikään ongelma kuin ei ollut sekään kun mä tienasin enemmän. Onhan tähän jo tottunut, mutta mun mielestä helpointa olisi jos molemmat tienaisi suunnilleen saman verran.

Niin ja ennen kuin sanotte tyhmäksi kun vaihdoin työn paikkaan, josta saan lähes 20 000 euroa vuodessa vähemmän kuin ennen, niin vaihdoin sen siksi etten enää jaksanut olla aina töissä, tehdä yli 10 tuntia viikossa ylitöitä ja stressata koko ajan. Nyt teen sen 7 tuntia pvssä eikä duuni paina vaan antaa voimia ja innostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maiju:
Niin ja ennen kuin sanotte tyhmäksi kun vaihdoin työn paikkaan, josta saan lähes 20 000 euroa vuodessa vähemmän kuin ennen

minä tienaan koko vuodessa alle sen 20 000... eikä ole edes miestä. jotenkin täs vaan hengissä pysyy. olispa kiva kun joku tienais edes vähän mun avuksesi.

Anteeksi kun poikkean aiheesta, mutta haluaisin tähän väliin sanoa että huomioikaa tulevaisuutenne.
Itse olen hyväkuntoinen 63v.työeläkeläinen.
Oikeastaan elämässäni ei ole muuta vikaa kuin eläkkeeni, vaikka se on ollutkin tiedossa, vasta nyt sen kokee nahoissaan.
Jos olisi velkoja maksettavana, en tiedä miten pärjäisin.

Meillä minä olen myös se koulutetumpi ja nettoan noin kolme kertaa enemmän kuin mieheni. Ei ole ollut mikään ongelma. Maksamme molemmat omat henkilökohtaiset juttumme ja yhteiset menot (vuokra, ruoat yms) sitten nettotulojen suhteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muusa81:
Omassa suhteessani olen koulutetumpi ja tienaan enemmän rahaa kuin poikakaverini. Hän kuitenkin selkeästi käyttää rahansa fiksummin kuin minä. Kysymykseni on suunnattu lähinnä juuri miehille.

Miten te suhtaudutte siihen että nainen on koulutetumpi ja tienaa enemmän? Onko se ongelma, tai voiko siitä tulla ongelma jossain vaiheessa?

Voihan sitä vaikka tienatakin, mutta kun ei sitten jaksakkaan osallistua yhteisen kodin kuluihin. Mies jos ruokakauppaan joutuu raukka omin rahoin menemään, niin ranskalaisia, nakkeja,,, mahdollisimman halpaa. Viis siitä, että minä maksoin 95% perheemme ruokamenoista ensimmäiset 10 vuotta. Sitten annoinkin miehelle avaimet keittiöön, nähdäkseni raksuttaako insinöörin päässä. -Ei raksuta edelleenkään.

mutta miehenä myönnän että nykyinen tilanne, jossa minä olen sekä koulutetumpi että parempituloinen tekee olostani helpon, kun jutenkin pinnistelemättä pystyn olemaan naiselleni se Mr Big, toisaalta hän on minua selvästi pidempi ja hyvinkin näyttävä nainen. Eli vastauksena näillä asiolla on toki merkitystä, mutta en silti usko että kenenkään kannattaa perustaa omaa identiteettiään ja varmuuttaan näihin seikkoihin, jotka perustuvat aina osittain ihan tuuriin miten sattuu onnistumaan uralla ja liiketoiminnassa.

Meille ei ole ongelma, että tienaan enemmän. Minulle on ongelma, koska mies on sitä mieltä että "aivoillaan" työtä tekevä henkilö ei voi väsyä työssään ainoastaan ruumillista työtä tekevä voi olla väsynyt työpäivän jälkeen. Kun olen ollut 6 tuntia pitämässä jostakin vaikeasta aiheesta luentoa niin hän ihmettelee , kuinka voin olla väsynyt, kun en ole tehnyt mitään .

Koettu on suhde, jossa nainen tienasi enemmän kuin mies, ja silti miehen piti melkein elättää koko ajan. Kun nainen oli tuhlannut kuukausiansionsa meikkeihin, kampaukseen, hierontaan, manikyyriin ja luis vuittonin laukkuun sekä cosmopolitaneihin, piti miehen yliassarin pienestä palkasta ostaa ruoka, ettei neiti kuole nälkään. En suhtautunut koskaan kovin iloisna mielin, mutta sitten se päättyikin. Ei sentään ex-muijaa tarvi tästä syyttää, vaan sitä edeltänyttä.

Meillä myös nainen tienaa enemmän, 35000e/vuosi laadunvalvojana (työssä oppinut).
Minä 8000-9500e/vuosi + työttömyyskorvaukset. Nyt ois pienet mahikset saada jatkuva työ ja samalla hyödyntää vanhaa tutkintoa, jossa saisin ehkä huimat 2100e kuussa brutto. Ongelma on nytten hänen vihjailut että pärjäänkö siinä ja että hyvähän se on sinun kun oot kouluja käynyt (koulun)... Minusta ei oikein tajua miten helposti hänelle on asiat järjestyny. Olen hakenut ko. tehtaaseen vuosia tuloksetta, ottavat taas sinne lisää väkeä kaikesta huolimatta, saa nähä tärppääkö...

Miksi te suostutte maksamaan enemmän, jos tienaatte vähemmän? Meillä on ainakin hyväksi koettu yhteinen tili, jonne molemmat laittaa tietyn summan suoraveloituksena joka kuukausi nettotulojemme suhteessa. Sieltä sitten maksetaan vuokra, ruoka ja muu yhteinen meno. Kummallakin on sen lisäksi omat tilit, joilla olevilla rahoilla saa tehdä mitä vaan ja joilta maksetaan kaikki omat menot. Yhteiselle tilille laitetaan vähän enemmän kuin sieltä kuluu, joten saamme myös säästöön yhteistä rahaa, jota voi sitten käyttää isompiin yhteisiin hankintoihin kuten matkoihin tai huonekaluihin. Meistä tämä on helppoa ja kätevää, koskaan ei tarvitse miettiä kuka on maksanut mitäkin. Eli omien tilien lisäksi yhteinen tili, jonne kummallakin on oikeudet, pankkitunnarit ja pankkikortit ja josta menee kaikki yhteiset menot.

Hupaisia nämä esimerkit hyvätuloisina esitetyistä puolisoista. Minä tienaan n. 4000 euroa bruttona kuussa, mies 4200 €. Ei meillä kumpikaan kykene keulimaan tuloillaan. Makaronilaatikoilla elellään ja parin kuukauden kohokohta on halpisristeily Tallinnaan. Vaikka sinänsä olemme kai hyvätuloisia, ei tässä mitenkään hulppeasti elellä. Saati sitten joillain 35-45 tonnin tuloilla.

Sinänsä kuitenkin meidänkin tilanteemme kuuluu aiheeseen, että minä olen jonkinnäköisessä uraputkessa, mies ei enää niinkään. Ei mene kauaa, että minä ohitan hänet. Kuulemma ei haittaa. Toivotaa ettei itseänikään. Kaikki aiemmat miesystäväni ovat olleet selkeästi parempituloisempa kuin minä. Riippuu varmaan siitä miten paljon tulevaisuudessa sitten yhteisistä asioista lankeaa minun maksettavakseni.

Alkuperäinen kirjoittaja N33:
Hupaisia nämä esimerkit hyvätuloisina esitetyistä puolisoista. Minä tienaan n. 4000 euroa bruttona kuussa, mies 4200 €. Ei meillä kumpikaan kykene keulimaan tuloillaan. Makaronilaatikoilla elellään ja parin kuukauden kohokohta on halpisristeily Tallinnaan. Vaikka sinänsä olemme kai hyvätuloisia, ei tässä mitenkään hulppeasti elellä. Saati sitten joillain 35-45 tonnin tuloilla.

Alkuperäinen kysymyksenasettelu ei muuten koskenut hyvätuloisuutta. Se koski parempituloisuutta. Kysymys oli siis kahden palkan vertailusta toisiinsa nähden, ei suomalaisten keskipalkkaan nähden.

Asiasta rasiaan; meidän yhteenlasketut bruttotulomme ovat noin 4200 euroa kuussa, eli saman verran kuin teillä toisen palkka. Tuloillamme emme mekään keuli, se on mautonta, oli ne tulot minkälaiset tahansa

Kummasti meillä on varaa tehdä näilläkin tuloilla 1-2 ulkomaanmatkaa vuodessa, tehdä kalliita hankintoa ja elää mukavasti.

Makaroonilaatikkoa ja muuta perusruokaa syödään täälläkin.

eräs pena, ei koskenutkaan. Olin vain lukevinani joistain sanamuodoista käsitystä hyvätuloisuudesta. Ehkä olen väärässä. Sivuhuomautuksena halusin tuoda esille, ettei eläminen niin kummoista ole korkeammillakaan tuloilla.

Luulisin, että meidänkin elintasomme nousisi merkittävästi jos/kun muutamme yhteen. Tällä hetkellä kumpikin maksaa vielä omaa asunto- ja autolainaa, minä lisäksi opintolainaa. Elämistä Suomessa ei vaan oikein ole suunniteltu yksineläjän maksettavaksi ja asuminen pääkaupunkiseudulla vie helposti 60% nettotuloista. Niin kauan kuin vastaan yksin kaikista edellisistä kuluista, ei minulla ole toivoamaan minkäänlaisista ulkomaanmatkoista ja taulutelkkareista, näilläkään tuloilla.

Alkuperäinen kirjoittaja N33:
Hupaisia nämä esimerkit hyvätuloisina esitetyistä puolisoista. Minä tienaan n. 4000 euroa bruttona kuussa, mies 4200 €. Ei meillä kumpikaan kykene keulimaan tuloillaan. Makaronilaatikoilla elellään

Sulle jää siis käteen noin 34 000 euroa vuodessa. Se tekee yli 2800 euroa nettona kuukaudessa. Miten ihmeessä et tule sillä kunnolla toimeen? Vaikka asunto veisi 60 % (ihanko oikeasti noin paljon?), niin silti rahaa jäisi käytettäväksi yli tonni kuukaudessa kaikkeen muuhun.

Minä käytän ruokaan noin viisi euroa päivässä ja syön hyvin, joskin teen ruoat itse ja pidän ruoanlaitosta. Hyvään ruokaa kuluu minun mallillani siis noin 150 euroa kuukaudessa eli sinun tuloillasi käytettävissä olisi vielä tonni.

Joku nyt mättää. Et hallitse rahankäyttöä.

Missä olen sanonut etten tule toimeen? Sanoin ettei näillä tuloilla ja menoilla rellestetä ja ostella taulutelkkareita.

Nettona tienaan 2600 €. Maksan asuntolainaa + vastiketta, autolainaa ja opintolainaa yhteensä 1700 euroa kuussa. Jäljelle jää 800 euroa, josta pitää maksaa bensat (n 150-200 €/kk), vakuutusmaksut (3 X v 400€), sähkö (50 €/kk)t, hammaslääkärit, ruuat sun muut. Ruuan teen itse, en käy ulkona syömässä, en ostele juurikaan vaatteita, en käy elokuvissa tms. Aika pitkään saisi säästellä, että ulkomaille lähtisi. Aina tulee kuitenkin jotain pakollista yllättävää, eläinlääkärimaksuja, kodinkone hajoaa, autonhuoltoa tms.

Mutta tämä on oma valintani. Voisin toki kulkea bussilla ja matkustella. Jos kuitenkin haluan ylläpitää suhteellisen tavallista elintasoa, johon kuuluu se auto (ihan tavallinen pieni Auris) ja asunto (kaksio Espoosta), on se yksinkustantamalla melko tarkkaan laskettua.

Sä oot sössiny tuolla lainan otolla. Jos et olisi ottanut lainaa vaan suunnitellut taloutesi hyvin, pystyisit nyt elämään todella lokoisaa elämää. Olet kuitenkin niin suurituloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pojas:
Sä oot sössiny tuolla lainan otolla. Jos et olisi ottanut lainaa vaan suunnitellut taloutesi hyvin, pystyisit nyt elämään todella lokoisaa elämää. Olet kuitenkin niin suurituloinen.

Mielestäsi vuokranmaksaminen pääkaupunkiseudun hinnoilla olisi järkevämpää? Kuka haluaa maksaa 900 euroa yksiön vuokrasta tuuleen, jos saa pari hunttia enemmällä omistuskaksion, jota maksamalla kartuttaa omaisuuttaan joka kuukausi.

Yhteistyössä