Miten stressi/masennus vaikuttaa vauvaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut mamma

Vieras
Mulla on elämä täyttä härdelliä just nyt.. Talous on kaatumassa nurin ja miehen kanssa tulee riitaa. Eniten pelkään sitä miten minun hermoromahdukset, itkut ym vaikuttavat vauvaan? Vauvan syntymään ei ole enää kauaa aikaa. Poden huonoa omaa tuntoa omasta olostani vauvan takia, mutta en oikein pysty myöskään hallitsemaan oloani. Surkea tilanne. :(

Meidän 2-vuotias on oikein iloinen ja tyytyväinen tapaus, ollut vauvasta asti. En ole siis huomannut, että minun stressi/masennus tms. huono olo (raskausaikana) olisi vaikuttanut lapseen mitenkään.

Stressi auttaa vauvaa itseään tottumaan stressihormoneihin ja parantaa stressinhallintaa myöhemmin.

Äärimmäisen kova stressi, esim. sotatila tai lähiomaisen yhtäkkinen kuolema voi lisätä autismiriskiä. Tästä oli vastikään tutkimus Israelista. Lievää stressiä esim. talousasioista tämä uhka EI koske.

vauva vaistoaa äidin stressin ja itkut. saattaa itsekin tulla itkuiseksi jos näkee äidin usein itkuisena. ihmeellistä, mutta vauva todella vaistoaa äidin mielialan. jaksamista sinulle