B
Borkku
Vieras
Niin ja tää ajatus lähti ihan siitä et olin luennolla jossa käsiteltiin väkivaltasen oppilaan kohtaamista väkivaltatilanteissa just siellä koulussa =)
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:tottakai tilanne pitää saada rauhalliseksi. Jos ei sanallisesti tapahdu mitään, on jonkun mentävä väliin. Hankalia on nuo tapaukset varmasti. Itse ollut hoitoalalla väkivaltatilanteissa ja kyllä sitä vaan on hoitajanakin mietittävä miten siihen väliin menee, ettei koko homm sitten kaadukkin niin että se on itse joka onkin yhtäkkiä syyllinen.
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Jos lapseni ei suusanallista ohjetta uskoisi saisi hänet nostaa/raahata pois tilanteesta.
Ja todella toiviosin että näin myös tehtäisiin, ja että asiaa käsiteltäisiin hänen kanssaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:Saisi kersa kotona satikutia! Kyllänsä hankala tilanne, kun ajattelee sen kärsivän lapsen vanhempien kannalta. Minä en ainakaan alkaisi laulamaan siinä "ei meidän Eero kyllä koskaan..."-kuorossa.
Mä en nyt kysyny mitä kotona vaan kun se tilanne on päällä et miten toivois lastaan kohtaan käyttäydyttävän.
Alkuperäinen kirjoittaja qaz:Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:Saisi kersa kotona satikutia! Kyllänsä hankala tilanne, kun ajattelee sen kärsivän lapsen vanhempien kannalta. Minä en ainakaan alkaisi laulamaan siinä "ei meidän Eero kyllä koskaan..."-kuorossa.
Mä en nyt kysyny mitä kotona vaan kun se tilanne on päällä et miten toivois lastaan kohtaan käyttäydyttävän.
Se pitää poistaa yhteisöstä. Esimerkiksi pihalta pitää viedä vaikka toimistoon. Sitten myöhenmmin, kun muut tulevat sisälle saa esittää anteeksipyynnön porukan edessä.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Aah...eli nyt oli kyseessä jonkun muun lapsi eikä oma lapsi. En osaa sanoa. Sen tiedän, että jotkut ihmiset ovat kuin Hamelnin pillipiipareita.
Alkuperäinen kirjoittaja pois koulusta:Jos ei puhe auta ja tilanne jatkuu niin erottaminen koulusta. Laittaisin lapsen tarkkailuluokalle johonkin häiriintyneitten kouluun. Kokemuksesta tiedän ettei väkivaltaista oppilasta kannata päästä terveiden lasten lähelle.
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Minun mielestäni lapselle pitäisi kertoa, mitä väkivalta voi aiheuttaa ja pitää puhuttelu.
Siinä tilanteessa, paikan päällä, kun asia tapahtuu, tietysti pitäisi mennä väliin ja ottaa se lyövä lapsi pois tilanteesta ihan vaikka kantamalla ja kiinnit pitämällä.
Jos lapsi ei ymmärtäisi hänelle pidettyä puhuttelua ja käytös jatkuisi samanlaisena, niin minusta lapsi tarvitsisi silloin vähän enemmän apua, elikkä vaikka koulupsykologin juttusille sitten.
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Minun mielestäni lapselle pitäisi kertoa, mitä väkivalta voi aiheuttaa ja pitää puhuttelu.
Siinä tilanteessa, paikan päällä, kun asia tapahtuu, tietysti pitäisi mennä väliin ja ottaa se lyövä lapsi pois tilanteesta ihan vaikka kantamalla ja kiinnit pitämällä.
Jos lapsi ei ymmärtäisi hänelle pidettyä puhuttelua ja käytös jatkuisi samanlaisena, niin minusta lapsi tarvitsisi silloin vähän enemmän apua, elikkä vaikka koulupsykologin juttusille sitten.
Näin juuri. =)
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:jos sinun lapsesi koulussa toimisi toista oppilasta kohtaan väkivaltaisesti (lymällä ja potkimalla) miten häntä kohtaan tulisi sinun mielestäsi toimia aikuisen taholta tilanteessa?
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:hmm.oma on vasta päivis ikäinen eli tässä tapauksessa ensin sanomalla ja sitten poistamalla tilanteesta, sitten se että tapahtuma käytäisiin lapsen kanssa läpi, siis se että mitä tapahtui ja mitkä tunteet(pienelle aikuinen voi sanoittaa tunteet ja isomman vaatia itse miettimään ja kertomaan) johti tekoon. sitten se että ehdottomasti ei saa satuttaa muita ikinä. tietysti myös anteeksi pyyntö pitää muistaa.
ja ylä aste ikäinen jos muu ei auta niin vaikka sitten ne poliisit paikalle ja jos käytös toistuu niin sitten psykologille säännölliset käynnit joksikin aikaa. lapsi pitää herättää siihen että väkivalta on ehdottomasti väärin.
lapseni saa kantaa pois tilanteesta, tai jos olis todella todella paha tilanne niin vaikka käärii jonkun sisälle ettei pysty satuttaa itseään tai muita. mutta satuttaa ei saa aikuinenkaan!
Riippuu tietysti lapsen iästä, muta nykyinen prustusopetuslakihan antaa opettajalle ja rehtorille luvan käyttää myös tarpeen vaatimia voimakeinoja väkivaltaisen oppilaan poistamiseksi koulun alueelta.Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:Oma laps mut mitä opettajien pitäis tehdä tilanteessa koulussa kun siis se tilanne on päällä just. Miten puuttua siihen jos Junnu käyttäytyis väkivaltasesti jotain oppilasta kohtaan siis.
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:jos sinun lapsesi koulussa toimisi toista oppilasta kohtaan väkivaltaisesti (lymällä ja potkimalla) miten häntä kohtaan tulisi sinun mielestäsi toimia aikuisen taholta tilanteessa?
Tottelevat aikuisen auktoriteettia, joten sanallinen käsky riittää lopettamaan kahinoinnin. Tämän jälkeen molemmat osapuolet puhutteluun + yhteys vanhempiin.
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Minun mielestäni lapselle pitäisi kertoa, mitä väkivalta voi aiheuttaa ja pitää puhuttelu.
Näin juuri. =)
=) kiitos.
Oli muuten todella hyvä luento
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Riippuu tietysti lapsen iästä, muta nykyinen prustusopetuslakihan antaa opettajalle ja rehtorille luvan käyttää myös tarpeen vaatimia voimakeinoja väkivaltaisen oppilaan poistamiseksi koulun alueelta.Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:Oma laps mut mitä opettajien pitäis tehdä tilanteessa koulussa kun siis se tilanne on päällä just. Miten puuttua siihen jos Junnu käyttäytyis väkivaltasesti jotain oppilasta kohtaan siis.
Eli jos junnu kävis oppitunnilla jonkun koulukaverinsa kimppuun, niin opettaja nakkaisi junnun luokasta ulos. Joko puhumalla tai - jos junnu niskuroisi vastaan - niskaperseotteella.
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Minun mielestäni lapselle pitäisi kertoa, mitä väkivalta voi aiheuttaa ja pitää puhuttelu.
Näin juuri. =)
=) kiitos.
Oli muuten todella hyvä luento
Kenen luennolla kävit? =) Minä käväsin tänään vihdoinkin työpaikalla, olin aika iloinen kun pääsin kotiin vauvan luo. :saint:
Alkuperäinen kirjoittaja minä :Minun lapseni saisi kyllä poistaa tilanteesta vaikka "niska-persus" -otteella ja sen jälkeen vakava puhuttelu ja ilmoitus kotiin.