Miten sinun mielestäsi tulisi toimia väkivaltatilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Borkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Te olette siellä koulussa vain auttamattomasti myöhässä. Siihen pitäisi puuttua jo aiemmin.

Meillä ainakin eskarissa väkivaltaan kyllä puututaan, mutta seuraukset on vähän niin ja näin. Esim. painiminen on sallittu leikki ja sitten kun sattuu, niin se on anteeksi ja sillä selvä.

Väkivaltaiseen käytökseen pitäisi tarttua jo eskarissa tosissaan. Nyrkkeilyt ja painit pitää olla kiellettyjen listalla. Varhainen tarttuminen poistaisi ne ongelmat kouluista.

Koulussa on vähemmän valvojia ja vähemmän resursseja. Kuitenkin jokaiseen tapaukseen pitäisi puuttua. Mielestäni edelleen oikea tapa puuttua on se, että ensin poistetaan, sitten jutellaan ja lopuksi pyydetään julkisesti anteeksi. Ja molemmat osapuolet erikseen, jotta ei saada tukea toisesta ja joudutaan yksin kantamaan vastuu.

Ongelma puuttumisiin on vielä siinä, että aikuisilla ei ole sovittuna selkeitä puuttumisen rajoja. Joku toinen on sitä mieltä, että niin kauan kun kukaan ei itke ei tarvitse puuttua. Toisella on se mielipide, että väkivaltaa saa olla niin kauan, kun se on suunnilleen tasapuolista. Sitten on meitä, joiden mukaan toista ei saa satuttaa, nöyryyttää tai alistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Toi ilmoitus kotiin on mun omasta mielestä erittäin tärkeää, mutta se että asiaa käsiteltäis kotona myös on vieläkin tärkeämpää. Toi jälkimmäinen ei vaan valitettavasti aina toteudu.

Kotona käsittelemiselle ei ole avaimia, kun ilmoituksesta ei tule kaikki selville. Lapset voivat viedä vanhempiaan kuin pässiä narussa, jos huonosti käy.

Jos vanhemmat otetaan mukaan, niin silloin vanhemmat tulee paikalle.

Saa ottaa kiinni jos ei puhe tehoa. Ja jos siinä tilanteessa raivoavalle lapselle tulee vaikka mustelma niin en olisi karjumassa syytettä kyseiselle henkilölle. Jos miun kullannuppuni joskus pistelee toisia turpaan niin toivon että hänet poistetaan rauhallisesti mutta tiukasti siitä tilanteesta ja sitten selvitellään missä on vika.

Alkuperäinen kirjoittaja qaz:
Toi ilmoitus kotiin on mun omasta mielestä erittäin tärkeää, mutta se että asiaa käsiteltäis kotona myös on vieläkin tärkeämpää. Toi jälkimmäinen ei vaan valitettavasti aina toteudu.

Kotona käsittelemiselle ei ole avaimia, kun ilmoituksesta ei tule kaikki selville. Lapset voivat viedä vanhempiaan kuin pässiä narussa, jos huonosti käy.

Jos vanhemmat otetaan mukaan, niin silloin vanhemmat tulee paikalle.

Ai tulee vai.

No ei pidä kyl paikkaansa toikaan aina, mut olihan se hienoa ku niin olis. Niitäki vanhempia on jotka piut paut välittävät ite.

Ja se että koulussa oltais myöhässä ei ole koulun vika vaan........ Me ainaki puututaan ja meillä on ihan selkeät rajat koko koulussa, joten pyritään ainakin parempaan.

Kiitos mielipiteestäs.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Saa ottaa kiinni jos ei puhe tehoa. Ja jos siinä tilanteessa raivoavalle lapselle tulee vaikka mustelma niin en olisi karjumassa syytettä kyseiselle henkilölle. Jos miun kullannuppuni joskus pistelee toisia turpaan niin toivon että hänet poistetaan rauhallisesti mutta tiukasti siitä tilanteesta ja sitten selvitellään missä on vika.

Kiitos.

Olen elämäni aikana muutamat puhelut tehny vanhemmille joissa olen ilmoittanut mahdollisesta mustelmasta, jotka ovat voineet tulla pidettyäni tiukasti kiinni jossakin tilanteessa.

Olen elämäni aikana muutamat puhelut tehny vanhemmille joissa olen ilmoittanut mahdollisesta mustelmasta, jotka ovat voineet tulla pidettyäni tiukasti kiinni jossakin tilanteessa.

Itse olen sitä mieltä, että hyvin paljon on pitänyt mennä vikaan, jos tälläiseen on jouduttu. Mielestäni tilanne, jossa lapseen ei saa muuten otetta on tilanne, jossa pitää alkaa etsimään niitä ratkaisuja ammattilaisten kanssa. Sossut kotiin ja lapsi terapiaan.

Kiitos.

Miä ymmärrän oikein hyvin että raivoissaan olevaa lasta ei vaan oteta kädestä nätisti kiinni ja kävelytetä pois. Siinä tilanteessa voi tulla useampikin mustelma. Voin myös kuvitella sen toisen ääripään mielipiteen asiasta ja niiden vanhempien reaktion :/ Miusta se tilanne pitää keskeyttää ja siinä ei aina ihan riitä että sanotaan pikku Petterille että viitsitkö lopettaa sen riehumisen ja tulet tänne?

Myös minun lapsen saa ottaa tilanteesta juurikin niin vahvoilla keinoilla kun tilanne vaatii. Tuntisin itseni kyllä surkeaksi kasvattajaksi jos tällainen tilanne tulisi kohdalle. :|

Ongelma puuttumisiin on vielä siinä, että aikuisilla ei ole sovittuna selkeitä puuttumisen rajoja.

Terveen lapsen väkivaltainen käyttäytyminen lähtee kodista ja kasvatuksesta. Tulevat ongelmatapaukset tunnistetaan usein ennen eskaria, monessa tapauksessa jo neuvolassa.

Tunnistamisella ei kuitenkaan hyötyä, koska lievissä tapauksissa ei löydy keinoja puuttua lapsen kasvatukseen ja kehitykseen.

Jos 6v tekisi niin, valvoja voisi napata kainaloon ja viedä vaikka sisälle rauhoittumaan. Kun olisi rauhoittunut, voisi molemmilta osapuolilta kysyä mikä tilanne oli ja normaalit anteeksipyynnöt lappu kotiin jne.

12 vuotiasta ei niin vain napata kainaloon ja varmasti kyllä tottelee jo sanomasta. Jos kuitenkaan ei tottelisi, niin kädestä tai olkapäästä ote ja katsekontakti. Selvittelyt, mistä käytös johtui ja tilanteen pahuudesta riippuen yhteys vaikkapa kuraattoriin, koska ei sen ikäisen enään pitäisi toisia satuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kleopatra84:
mua ei itseäni haittaa vaikka mun poikaa on tappelutilanteessa, raivokohtaustilanteessa pidetty väkisin kiinni.. siksi niin tehään ettei lapsi vahingoita muita tai itteään.. ja ehdottomasti haluan kuulla asiasta samana päivänä henkilökunnalta..

tietenkin lapsen ikä vaikuttaa, jos yläasteikäinen niin jos tappelu ei lopu kehoituksesta niin poliisit paikalle.. kuraattorit ym

:wave: tätä aika hyvin voin peesta. ihan voimalla saa koskea jos ei sanalla usko.

Tottakai saisi viedä lapsen pois tilanteesta. Ehdottomasti! Hiukka eriasia mennä opettajana mottasemaan väkivaltasta lasta turpaan näyttääkseen miltä se tuntuu :whistle: Tiukka komento ja jos ei tehoa niin napakasti vain kiinni ja tilanteesta pois vienti.

Sitten keskustelua asiasta ja HETI ilmoitus vanhemmille. Jos tilanne toistuisi niin asiasta olisi syytä palaveerata koulun ( mahdollisesti kuraattorinkin? ) kanssa porukalla jatkossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Alkuperäinen kirjoittaja kleopatra84:
mua ei itseäni haittaa vaikka mun poikaa on tappelutilanteessa, raivokohtaustilanteessa pidetty väkisin kiinni.. siksi niin tehään ettei lapsi vahingoita muita tai itteään.. ja ehdottomasti haluan kuulla asiasta samana päivänä henkilökunnalta..

tietenkin lapsen ikä vaikuttaa, jos yläasteikäinen niin jos tappelu ei lopu kehoituksesta niin poliisit paikalle.. kuraattorit ym

:wave: tätä aika hyvin voin peesta. ihan voimalla saa koskea jos ei sanalla usko.

kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Tottakai saisi viedä lapsen pois tilanteesta. Ehdottomasti! Hiukka eriasia mennä opettajana mottasemaan väkivaltasta lasta turpaan näyttääkseen miltä se tuntuu :whistle: Tiukka komento ja jos ei tehoa niin napakasti vain kiinni ja tilanteesta pois vienti.

Sitten keskustelua asiasta ja HETI ilmoitus vanhemmille. Jos tilanne toistuisi niin asiasta olisi syytä palaveerata koulun ( mahdollisesti kuraattorinkin? ) kanssa porukalla jatkossakin.

Ei kyllä tulis mieleenikään mottasta lasta, vaikka itekin saisin ensin nyrkistä.

kiitos mielipiteestä =)

Ei ole mitään perustetta sallia vähää väkivaltaa tai pienentää seurauksia siksi, että aikuinen tuli väliin.

mihin tekstiin sä tällä viittasit

Yleiseen asenteeseen. Kun aikuinen estää tilanteen, niin sitä pidetään selvitettynä. Ei se ole. Useimmille riittää se, että mitään ei tapahtunut. Jos tapahtuma estetään ja valvova silmä oli paikalla, niin silti pitää toimia. Se että puututtiin ei saa riittää.

Ei ole mitään perustetta sallia vähää väkivaltaa tai pienentää seurauksia siksi, että aikuinen tuli väliin.

mihin tekstiin sä tällä viittasit

Yleiseen asenteeseen. Kun aikuinen estää tilanteen, niin sitä pidetään selvitettynä. Ei se ole. Useimmille riittää se, että mitään ei tapahtunut. Jos tapahtuma estetään ja valvova silmä oli paikalla, niin silti pitää toimia. Se että puututtiin ei saa riittää.

Ei sais ei, mut.....

Ei kyllä tulis mieleenikään mottasta lasta, vaikka itekin saisin ensin nyrkistä.

kiitos mielipiteestä =)

:laugh: En sitä tarkottanukaan :D
Vähän epäselvästi selitin mutta siis kun nykyään tuntuu ettei uskalla edes kädestä tarttua riehuvaa lasta kun vanhemmat on syyttämässä jos jonkinmoisesta kurittamisesta ja väkivallasta :/ Noin niinkun ammatikseen kasvatustyötä tekevän ei nykyään oikein sallita käyttää jämäköitä otteita missään. Tosi varovainen saa olla.

Siksi sanoin että on eriasia mottasta sitä lasta kuin tarttua napakasti kiinni tilanteessa missä kokee sen todella olevan tarpeellinen.
Eli minusta vanhempien ei tarvitse heti nousta takajaloilleen jos lapsi viedään tiukasti pois tilanteesta, ainoastaan silloin jos lapseen kohdistuu tarpeetonta väkivaltaa ( esimerkkinä tuo mottaisu ). =)

kiitos mielipiteestä =)

:laugh: En sitä tarkottanukaan :D
Vähän epäselvästi selitin mutta siis kun nykyään tuntuu ettei uskalla edes kädestä tarttua riehuvaa lasta kun vanhemmat on syyttämässä jos jonkinmoisesta kurittamisesta ja väkivallasta :/ Noin niinkun ammatikseen kasvatustyötä tekevän ei nykyään oikein sallita käyttää jämäköitä otteita missään. Tosi varovainen saa olla.

Siksi sanoin että on eriasia mottasta sitä lasta kuin tarttua napakasti kiinni tilanteessa missä kokee sen todella olevan tarpeellinen.
Eli minusta vanhempien ei tarvitse heti nousta takajaloilleen jos lapsi viedään tiukasti pois tilanteesta, ainoastaan silloin jos lapseen kohdistuu tarpeetonta väkivaltaa ( esimerkkinä tuo mottaisu ). =)

Samaa mieltä oon sun kans noissa asioissa

Yhteistyössä