Miten sinä saat arjen kaaoksen kuriin vai elätkö suht'tyytyväisenä kaaoksen keskellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teet työtäs laulellen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teet työtäs laulellen

Vieras
Tämmöinen ongelma on edelleen itsellä menossa, että en tahdo millään saada päivässä keittiön kaaosta kuriin. Eteinen on nopea siistittävä ja samoiten olkkari. Olkkarissa tosin annan lapsen lelut olla levällään, mutta ns. pinnat pyrin pitämään suurimmilta kaaoksilta kurissa. Kodinhoitohuonekin on suht' ok kunnossa ja pyrin päivittäin pyörittämään 1-2 koneellista pyykkiä ettei tule pyykistä turhia kaaosvuoria.

Mutta sitten takaisin keittiön kaaokseen. Eli päivässä tulee useita (5 ateriaa) aterioita syötyä ja siksi tiskiä kertyy vain tasaiseen tahtiin & vielä päälle kattilat sun muut syteemit. Koen, että en saa sitä tahtia likatiskiä siistittyä, mitä sitä tahtoo päivän ruoista tulla. Tiskikonettakaan en monesti pysty kerralla täyttämään tai tyhjentämään, kun pikku termiitti (1,5v) keksii kaikkea lisätyötä ja sitten koneen täyttö / tyhjennys vain siirtyy ja siirtyy. Mistä seuraa tuo kaaostuma eli likaisia tiskejä löytyy lopulta niin keittiön pöydältä, tiskipöydältä kuin muiltakin tasoilta. Sitten kaaostumaa on vain entistäkin työlästä harventaa ja vähentää. Lopulta olen joko kiukkuinen ja harmissani tilanteesta tai sitten vain annan olla koko sotkun ja keskityn lasten kanssa olemiseen. Vaikka monasti mietin, että ei tämä koti kyllä hääviltä näyttäisi, jos tänne joku tulisi yllätyskäynnille. Keittiössä kamala kaaos ja lapsen leluja siellä sun täällä levällään. Eteisessä rapaa isomman lapsen kengistä kulkeutuneena.

( Tiedän senkin miten hyvää ja hyödyllistä aikaa olisi kotitöille lapsen päiväunien aika, mutta olen semmoinen lusmu ja laiskimus, että haluan kanssa nukkua päikkärit, koska koen, että pirteänä olen jaksavampi äiti. Puolen päivän maissa olen itsekin jo niin sippi ja väsyksissä, että en vain jaksa alkaa mitään tiskisysteemejä raivaamaan parempaan kuntoon. )

No en minä toista käske keittiötöitä tekemään iltaisin, kun hänellä on pitkät työpäivät. Minä taas olen kotiäiti ja koen, että minun on vain jotenkin tämä arkirumba haltsattava, vaikka se taas niin kovin vaikealta ja haastavalta tuntuukin. Monesti olen miehelle jo vitsinä heittänytkin, että tarvitsen tänne siivoojan avukseni arkipäiviin. Näin voisin olla enemmän lasten kanssa ja taatusti olisin paremmalla tuulella.

Niin siinä sitten voi käydä - en edes viitsi ajatella sitä aikaa. Mutta onneksi sitten tietysti arjessa tulee tiskiä vähemmän. Aamupala, iltaruoka ja iltapala - tiskit. Viikonlopulta taas täysi määrä.

No nyt pitää vaan ottaa itseä niskasta kiinni, muu ei auta. Tai sit pitää sietää se ainainen kaaos. Meillä tiskikone käy melkein koko ajan (ohjelmat on ärsyttävän pitkiä nykyään) ja astiat laitetaan koneeseen suoraan pöydästä. Lapsetkin laittaa, tosin ovat jo 10 ja 8, mutta ovat pitkään laittaneet. Välillä vähän järjestän jos on jäänyt välejä lautasiin tms mut suurimmaks osaks menee ihan hyvin. Ison kattilan voi pestä vaikka käsin, ei mee kauaa ja saa muut astiat mahtumaan koneeseen. Meillä laitetaan aina iltapalan jälkeen kone päälle. Aamulla puuroa keitellessä sitten puran. Aamiaisastiat ja lounasastiat koneeseen ja kone päälle. Tais tulla vähän jyrkkää tekstiä, sorry :ashamed: mut näin meillä tehdään.

Lapsia kun on pyöreät nolla, niin ei mulla ihan samoja hankaluuksia ole mitä aapeella. Mutta mun mielestä kannattaa lopettaa siivouksesta stressaaminen. Lapset ei muista lapsuudestaan oliko siistiä vai ei, mutta ilmapiirin ja vanhempien ajan(tai sen puutteen) he muistaa. Tilaisin siivoojan jos ottaisin noin kauheasti stressiä huushollin siisteydestä. Hukun nytkin koulupapereihin ja vaatteisiin mut ei ne haittaa:D Kunhan ei oo likaista niin on hyvä!!

Mulla on lähinnä ongelma se että jos ollaan paljon menossa ts. Käydään vaan kotona syömässä niin kone ei ehdi pyöriä kun ei sitä voi vahtimatta jättää (kerran heitti vedet lattialle kun poistoputki oli tukossa, onneksi olin vieressä).
Muutenniin pesen ihan just niin monta koneellista kun tarvii, kaikki astiat, kattilat ja pannut pestään koneessa(paitsi yks valurautapannu jota harvoin tulee käytettyä).
Pari koneellista päivässä siis. 11kk ikäinen termiitti touhottaa vieressä, puhtaita lautasia ojentelee äidille tai paukuttaa lusikalla kattilaa. Jos en saa harhautettua koneen täytön ajaksi niin laitan sen syöttötuoliin katselemaan. Monesti kyllä myöskin lapsi järsii jotain hedelmää tms ruoan päätteeksi tuolissaan sillä aikaa kun siistin keittiön. Toki kaikki eivät varmasti syöttötuolissa kiin hyvin viihdy..

Turhauttaahan se välillä silti siivota sitä samaa pöytää viis kertaa päivässä, isommat lapset onneksi auttavat, hekin vasta 4 ja 5 joten itsekseen eivät osaa konetta täyttää, tyhjäävät kyllä.

"Meillä laitetaan aina iltapalan jälkeen kone päälle. Aamulla puuroa keitellessä sitten puran. Aamiaisastiat ja lounasastiat koneeseen ja kone päälle." / Kuulostaa todella toimivalta systeemiltä ja noinhan sen tiedän, että pitäisi tehdä. Mutta kun itsellä on niin tuhottoman touhukas taapero, niin ei se vain noin tahdo kuitenkaan mennä. Kun en vain kerkeä, kuin puolet täyttämään tai tyhjentämään koneesta, niin on jo katsottava mitä taapero on saanut aikaiseksi. Eikä toinen kauaa köytettynäkään syöttiksessään viihdy. Matkasängyssä hän aikansa viihtyi, kunnes alkoi tehdä sitä, että sormet kurkkuun ja pulit sänkyyn. Joten nykyään taapero on pakko pitää vapaana täällä huushollissa koko päivän - päikkäreitä lukuunottamatta.

Meitä on 6. Lapset 1-7v, joista vanhin koulussa muut kotona.
Pesen koneellisen joka toinen ilta (meillä on iso kone) ja puran sitten aamulla samalla kun teen aamupalaa ja lapset kattoo aamuohjelmia/nukkuu + 1v häärii keittiössä "apuna". Ruokailujen jälkeen astiat koneeseen tai jos on tosi kiire esim. kerhoon niin tiskialtaaseen. Sieltä ne on nopee iltpäivällä kun pienin nukkuu päikkäreitä ja muut leikkii/askartelee nostella koneeseen.
Taapero meillä tykkää olla mukana tiskarin täytössä ja tyhjäämisessä. Muoviastioita kun hälle nostelee niin pysyy touhukkaana, laittelee niitä omaan laatikkoon tai koneeseen. Samalla pystyy myös leikkimään esim. pallolla kun vierittää sitä aina sopivan kauas ja toinen hakee. Musiikkia myös "tehdään" kolkuttelemalla kattiloita kauhoilla.
Keksit vaan tekemistä taaperolle, että pysyy tyytyväisenä siinä mukana jos muuten tekee "kolttosia" :)
Eikä tosiaan kannata stressata jos astioita notkuu pöydällä kyllä ne siitä nopeesti katoaa kun on aikaa siivota. Eikä siihen koneen täyttöön mene kuin pari minuuttia. Ajan kanssa sitä oppii luovimaan kotitöiden kanssa, etttä tekee ne välttämättömimmät jo toisella kädellä ;)
Samaan aikaa voi tehdä ruokaa, täyttää konetta, leikkiä taaperon kanssa, tehdä kauppalistaa ja imuroida keittiön lattiaa...

"Samaan aikaa voi tehdä ruokaa, täyttää konetta, leikkiä taaperon kanssa, tehdä kauppalistaa ja imuroida keittiön lattiaa... " Vautsi vau, olet todella taitava äiti - Ylva!! Itse en vain ole kovin hyvä ja taitava moisessa menossa. Olen niin jotenkin järjestelmän ihminen, että ensin on yksi asia saatava valmiiksi, sitten toinen ja niin edes päin. Mutta nyt kun yritän soheltaa ja suheltaa monta asiaa yhtä aikaa, niin tulos on "kaaos". Mutta tässä elämäntilanteessa ei pysty keskittymään ja tekemään vain yhtä juttua kerrallaan. Pakko on "revetä" moneen paikkaan ja asiaan samaan aikaan. On tehtävä näitä kotitöitä, viihdytettävä ja vahdittava ja juostava taaperon perässä, annettava huomiota isommallekin lapselle jne jne....

Meillä ei ole väijyvää kaaosta, jonka kanssa pitäisi taistella tai opetella elämään, onneksi. Tulisin hulluksi. Nykyiselläänkin koen pieniä harmistuksen värähtelyjä, jos olohuoneeseen, keittiöön tai muihin asiaankuulumattomiin tiloihin on jäänyt leluja leikkien päätyttyä, jos huonekalut ovat poissa paikaltaan tai asiat muuten poissa matriisista. Meillä kaaoksettomuuteen vaikuttaa varmasti perheemme pienempi koko ja joukon yleinen temperamentti ja järjestyksen taju.

Yksi asia, mikä rauhoitti kovasti mieleni järjestelmää aiemmasta (silloin ahdistuin epäjärjestyksestä huomattavasti enemmän kuin nykyään), oli oma tila. Meillä on kaikilla perheenjäsenillä omat huoneet, joissa on oma järjestys, yksityisyys ja rauha. Oven saa laittaa kiinni merkiksi oman rauhan kaipuusta, eikä silloin ole muilla asiaa huoneeseen ilman lupaa.

Sitten taas. Vinoon potkaistu matto häiritsee minua kovasti, kissan kuratassun jäljet kaakelilattialla ei lainkaan. Meillä on käytössä siivouksen suhteen matalimman ärsytyskynnyksen systeemi. Miehellä menee nopeammin hermot lojuviin tiskeihin, joten hän hoitaa ne ärtyessään kertymästä. Mun siisteydentarpeeni kaipaa pölyttömiä, muruttomia pintoja, tavaroita oikeilla paikoillaan ja hyllyttämistä, jolloin mä huolehdin itselleni tärkeistä kohteista herkemmin. Miehelle siivottomuus on pölyä lattialla, mulle kamaa laskutasolla: mies hoitaa imuroinnin, minä järjestän tavarat paikoilleen.

Viimeksi muokattu:
No ei meillä ole kamalan siistiä muttei kamalaa sotkuakaan. Lapsia pieni vauva, ja 2v taapero. Ruokailun jälkeen, astiat suoraan koneeseen. Säästää paljon aikaa ja hermoja kun niitä ei jätetä ensin altaaseen lillumaan ja haisemaan (jos eivät liotusta kaipaa). Miehelle piti aikansa jupista tuosta mutta oppi sitten sekin.. Taapero mukaan siivoukseen ja ruoanlaittoon. Osaa itse kerätä lelunsa ja viedä pyykkiä pyykkikoriin, yms pientä kivaa. Taaperokin osaa hämmentää salaattikulhoon aineksia sekaisin ja nostella niitä sinne. Jos kokataan yms ja muruja tulee niin pöydät pyyhkästään heti samantien. Pyykkiä ripustaessa, pienikin lapsi osaa auttaa ja laittaa vaatetta telineeseen. Tai kun laitetaan koneeseen pyykkejä, ja näyttää, että annappa sieltä esim. valkoiset vaatteet, ja näyttää jonkun malliksi niin lapsi oppii väriä ja osaa ne oikeat jutut etsiä ja homma hoituu leikin varjolla..

Niin ja ei TOD ole kotiäidin tehtävä hoitaa kaikkia kotitöitä. Miten jos osiitte kumpikin töissä, eikö sit siivoais kukaan?? Kyllä pitää miehenkin tehdä oma osansa kotitöistä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30363263:
"Meillä laitetaan aina iltapalan jälkeen kone päälle. Aamulla puuroa keitellessä sitten puran. Aamiaisastiat ja lounasastiat koneeseen ja kone päälle." / Kuulostaa todella toimivalta systeemiltä ja noinhan sen tiedän, että pitäisi tehdä. Mutta kun itsellä on niin tuhottoman touhukas taapero, niin ei se vain noin tahdo kuitenkaan mennä. Kun en vain kerkeä, kuin puolet täyttämään tai tyhjentämään koneesta, niin on jo katsottava mitä taapero on saanut aikaiseksi. Eikä toinen kauaa köytettynäkään syöttiksessään viihdy. Matkasängyssä hän aikansa viihtyi, kunnes alkoi tehdä sitä, että sormet kurkkuun ja pulit sänkyyn. Joten nykyään taapero on pakko pitää vapaana täällä huushollissa koko päivän - päikkäreitä lukuunottamatta.

Anteeksi mutta toi kuulostaaa musta todella omituiselta. Tai mistäs mä tiedän jos on yleistäkin mutta en ole koskaan kuullut että joku pieni lapsi tekis noin. Miten ihmeessä se on tommosen keksiny?

meillä lapset 13vkoa ja neljä vee. mies päivisin töissä. laskelmieni mukaan ei tule kuin kolmelta ihmiseltä tiskiä, kun toi pienin vielä tissillä. se nyt on vain välttämätön paha. itse olen pitänyt periaatteen että kerran päivässä tiskataan. niin, totta meillä ei ole tiskikonetta :D aiemmassa kämpässä oli ja voi sitä autuutta. Joskus tiskit jää kesken,joskus ei.jokainen päivä kunon valtavan erilainen. tietenki syöisrytmit ja unirytmit lapsilla-ja leikki tottakai.muissa asioissa voiaina joustaa. kyllä ne äitien hermotkin tapaa joustaa;)

HippuTar, sen kun tietäisin, kun ei ole kukaan moista tapaa hänelle edes opettanut. Se on vain nähtävästi hänen viimeinen keinonsa päästä pois matkiksesta takaisin perheensä pariin.

Miten jos osiitte kumpikin töissä, eikö sit siivoais kukaan?? / Mahdollisesti imurointi vähenee minimiin tai kokonaan ainakin arkipäivisin. Mutta eihän täällä olisi sitten kukaan enää päivisin sotkemassa. Taatusti lattiat pysyisivät siistimpinä. Samoiten pyykinpesu kanssa siirtyisi lähinnä viikonloppuihin.

"Taapero mukaan siivoukseen ja ruoanlaittoon. Osaa itse kerätä lelunsa ja viedä pyykkiä pyykkikoriin, yms pientä kivaa. Taaperokin osaa hämmentää salaattikulhoon aineksia sekaisin ja nostella niitä sinne. Jos kokataan yms ja muruja tulee niin pöydät pyyhkästään heti samantien. Pyykkiä ripustaessa, pienikin lapsi osaa auttaa ja laittaa vaatetta telineeseen. Tai kun laitetaan koneeseen pyykkejä, ja näyttää, että annappa sieltä esim. valkoiset vaatteet, ja näyttää jonkun malliksi niin lapsi oppii väriä ja osaa ne oikeat jutut etsiä ja homma hoituu leikin varjolla.." / Kiva, että jollakin on noinkin etevä pieni apuri. En voisi moista itselläni kuvitella olevankaan. Meillä "täystuho" tekee kaikkia omia mieleisiä tekemisiä ja tutkimusretkiä. Meillä pyykkiteline on minusta vielä niin korkealla, ettei taapero edes sinne asti kunnolla yletä. Leluja en ole vielä hänen pahemmin käskenyt laatikoihin keräämään, vaan hän on saanut lelunsa pitää sikin sokin olkkarissa ja keittiössä.

"kyllä ne äitien hermotkin tapaa joustaa." / Toisinaan siedän kaaosta paremmin ja toisinaan huonommin ja kun on itsellä ns. huono päivä, niin sitten tulee äristyä lapsillekin herkemmin. Isompi siitä aina sanookin, että äiti on taas huonolla tuulella tai kiukkuinen ja herännyt väärällä jalalla ylös. Sanon sitten hälle, että teille en ole vihainen, vaan itselle ja tälle kaaokselle, kun en osaa pitää huusholliani siistinä.

Hmm. Meillä on 7-henkinen perhe ja kone pyörii kerran päivässä. Joskus menee ylikin päivä pyöritysten välissä. Meillä pestään vain täysiä koneellisia. Järkyttävältä kuulostaa tuollainen jatkuva koneen pyöritys. Yhdestä kupista voi juoda useammin. Mutta siis meillä otetaan rennosti tämänkin asian kanssa. Astiat koneeseen ruuan jälkeen. Se laittaa kenen vuoro on. Ja se yksittäinen (7 kpl) kuppi voi olla pöydällä, että saa juoda, kun janottaa.

Siis mitä se taapero siellä touhottaa jos yrität tehdä kotihommia? Meillä saa viilettää pitkin kotia, se on tehty semmoiseksi ettei mitään kovin pahaa voi sattua. Eli en todellakaan juokse taaperon perässä.. Pyykkihuoneeseen lapsi yleensä tulee mukaan. Joo ei meilläkään yllä ripustelemaan vaatetta narulle, mutta ottaa koneesta jotain yksittäisiä sukkia ja antaa äidille pyydettäessä.
Jos ei yhden kanssa pärjää kotihommissa niin mitä kettua? Kyllä sen lapsen voi köyttää siihen syöttötuoliinkin kun siivoat keittiötä, annat porkkanatikun käteen. Vöiden avulla ei pääse pois. Siinähän huutaa sen muutaman minuutin jos ei rauhassa suostu istumaan... Tai jos noin paljon ahdistaa niin onko se 5-10 minuuttia päiväunista tosiaan niin paljon pois, etteikö ensin voi siivota sitä keittiötä ja sen jälkeen vasta unille...?

Kyllä meilläkin taapero oli tosi vahdittava, tykkäsi mm. leikkiä vessaharjalla, silputa paperia ja tunkea tavaroita vessanpönttöön, tyhjensi kaapit, kiipeili, kippasi koirankupit nurin jne... tykkäsi kyllä autella, mutta jaksoi keskittyä yhteen puuhaan noin minuutin. No sain kyllä silti tarpeelliset hommat tehtyä ja lapsi oppi katsomaan välillä piirrettyjä :D täyttää nyt kolme ja tekee edelleen kaikkea pientä kivaa kun silmä välttää...

Tisikoneen täyttö/tyhjennys ei montaa minuuttia vie, että sen kyllä ehtii aina. Pyykkien levitys taas jää joskus kesken. Itseä ei pieni sotkuisuus haittaa, mutta yritetään pysyä siedettävällä tasolla ja niin, et vartissa saa kämpän siistittyä sen verran et oven kehtaa avata vieraille :D imuroida pitäis useammin, mut hiekkaa, karvaa ja muruja riittää joten en viitsi useammin, ennen kuin vauva alkaa ryömiä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30363263:

No ei se meilläkään kauaa viihtyny köytettyvä mut pakko se vaan oli tehdä loppuun mitä oli tekemässä. Ei se ap säry vaikka annat kotvan kiljua ja laitat sen koneen loppuun asti. Pakko ei oo taipua taaperon tahtoon.

Meillä on neljä lasta ikähaarukassa 3kk-7v. Toiseksi nuorin on kohta 2v taapero.

Kyllä mä pääpiirtettäin saan kotihommat hoidettua, vaikka se edellyttääkin sitä että teet useampaa juttua yhtäaikaa. Astiat laitetaan suoraan pöydästä koneeseen, mä olen aina inhonnut sitä kun likaisia astioita kertyy tiskipöydälle. Ei se meillä niin paljoa aikaa vie kun heti tekee ja kone päälle kun se on täysi.

Kyllä meillä 2v haluaa koittaa kaikkea ja tehdä omia retkiään, ei se silti mikään ylivilkas tuhoaja ole. Pikemminkin hakee äidin huomioa nyt kun on vauva. Pyykkiä ripustaessa hän antaa mulle vaatteita yksi kerrallaan ja haluaa painaa pyykkikoneen päälle. Pölyjä pyyhkiessä kulkee rättinsä kanssa ja mun imuroidessa auttaa omalla imurillaan. Tavaroita kerätessä kokoilee lelujaan laatikoihin. Tykkää auttaa ruuanlaitossa.

Muuten voin siinä samalla siivoillessa tai ruokaa laittaessa myös seurustella hänen kanssaan. Hän voi vaikka rakennella palikoilla tai piirrellä siinä vieressä. Myönnän käyttäväni tarvittaessa myös dvd-filmejä avuksi kun kaipaan rauhassa keskittymistä johonkin. Kun taapero oli sellainen 1v eikä vielä oikein mukana hommissa niin jätin hänet ruuan jälkeen istumaan syöttötuoliin siksi aikaa että sain keittiön kuntoon.

Yhteistyössä