miten selvitä hautajaisista ? entäs lapset....?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Niin, eli tilanne on se,että menetin rakkaan, ja äärettömän läheisen isäni reilu pari viikkoa sitte, ja siinä samalla menettivät lapset vaarinsa, elämänsä aikuisen, joka oli heille kaikki kaikessa.
nyt olisi hautajaiset vkonloppuna edessä, ja en todellakaan tiedä kuinka niistä selvitään...onko olemassa jotakin rauhoittavaa (ei mitään kovia myrkkyjä)jotakin mietoa, jota voisi yhden pillerin ottaa, joka auttaisi pysymään vähän paremmin kasassa ?
Entäs lapsille...kyseessä 9 ja 11 vuotiaat, ja tämän isomman puolesta olen enemmän kuin huolissani.on äärettömän herkkä muutenkin, ja pelkään hänen romahtavan todella pahasti,tämä pariviikkoinen on ollut äärettömän raskasta ja vaikeaa hänelle, ja nyt pelkää itse suunnattomasti hautajaisia.olen joka ikinen ilta hänen kanssaan jutellut, ja yrittänyt asioita selittää,mutta tuntuu,ettei omat keinot riitä, eli mitä voin tehdä, kuinka toimia ?
Kokemuksia ??

ensinnäkin otan osaa..todella ikävää mutta toisaalta kaikille myös pakollista joskus.. :( anna lapsen romahtaa..itkeä itkunsa ja aikanaan alkamaan jatkaa elämäänsä. on hienoa että tunteita onb ja paljon, se kertoo että lapsesi on ehjä ihminen josta kasvaa ehjä ja rakastava aikuinen!
Oletko puhunut kuolemasta lopullisena, pelottavana ja surullisena vai jotenkin kauniisti jossa vanhan on hyvä olla ja varmana on lähelläsi ollessaan kuollutkin?ehkä tällainen pehmentäminen auttaa selviämään kovassa surussa hieman helpommin? voimia teille kaikille, kyllä te selviätte!!

Mä olen itse ottanut jonkun miedon rauhoittavan (en muista valitettavasti nimeä) kun mentiin sirottelemaan esikoisen isän tuhkaa, lapsi oli silloin 6v ja ajattelin että mun on tärkeämpää olla siellä hänelle tukena kun mahdollisesti "seota" täysin. Se vei jotenkin sen terävimmän piikin pahalta ololta ja pystyin pitämään itseni jotenkuten kasassa.
Käypä lääkärillä ja kerro asiasta niin varmasti saat jotain apua. Lapselle en kyllä antaisi mitään, vaikutus kun ei välttämättä ole mitä pitäisi ja lapsi voi pelästyä jos tuleekin tokkkurainen olo tms. Tärkeintä että pystyt itse, tai joku muu läheinen, olemaan lapsille tukena

Onko lapsilla muita/muuta aikuista jolle voisivat puhua omasta surustaa tai sellaista joka voisi olla heidän tukenaan hautajaisissa? Saisit keskittyä omaan suruusi ja lapset paremmin omaansa, lapsi voi myös esim. pelätä oman surunsa näyttämistä tai "romahtamista" ja samalla olla huolissaan siitä miten sinä sen kestäisit.

ja olen puhunut asiasta kauniisti, en niin, että se olisi pelottavaa ja kamalaa.
Lähinä siis itselleni apuja kyselin tuon rauhoittavan muodossa, kyllä voi romahtaa ja surut surra, niin teemmekin, mutta itse hautajaiset ovat tilaisuus jossa minun pitäisi kyetä toimimaan ja osittain viemään kuviota eteenpäin,niin kappelilla kuin muistotilaisuudessa sekä rauhoitella lapsiani siinä sivussa ja siitä ei tule mitään jos en pysy itse edes jollain lailla kasassa - jälkeen päin saan ja voin romahtaa ja olla kykenemätön toimimaan, mutta en siellä tilaisuudessa :/

Surut pitää surra ja itkut itkeä, älä turruta itseäsi ja jätä niitä sisällesi. Jossain vaiheessa ne kuitenkin pyrkivät ulos, pääset toipumaan surustasi kun käyt sen nyt läpi. Olen pahoillani rakkaan ihmisen menetyksestä.

Osanottoni suureen suruunne :hug:

Luulen, että parempi antaa mielen tehdä tehtävänsä ja päästää suru ulos sellaisena kuin se tulee.
Jos pelkäät täysin romahtavasi, niin käy toki lääkäriltä hakemassajokin rauhoittava lääke.
Lapset saa romahtaa myös, luulen, että helpottaa asian käsittelyä, jos he saavat itkeä koko sydämestään, jos juuri sillä hetkellä siltä tuntuu.

Voimia!

Itse hautajaiset ovat aika rutiininomainen juttu, missä mennään kaavan mukaan ja sitä voi seurata. Pahin vaihe on varmaan kukkien lasku ja muistosanojen lausuminen. Ortodoksihautajaiset on jotenkin pahemmat, kun siellä on arkku avoinna ja kaikki iskee jotenkin konkreettisemmin, kun se läheinen on siinä näkyvillä kuolleena.

Muistotilaisuudessa voi ihan rauhassa itkeä ja vaikka nauraakin, kun muistelee niitä hauskojakin muistoja, niin me teimme vanhampamme muistotilaisuudessa. Jaksamisen kannalta pidä huolta, että saat nukuttua tarpeeksi, hanki vaikka vaikka jotain lääkettä sitä varten, jos ei muuten onnistu. Yliväsyneenä on kaikki paljon hankalampaa.