pohdin taa
Ihminen nimenomaan selviytyy omalla tavallaan. Tarkoittaa myös sitä, että joku selviytyy ja joku ei. Ihan samoin on monien muidenkin tapahtumien ja ongelmien kanssa. Yhtä isoja juttuja elämässä voivat olla sairastuminen, lääketieteellinen hoitovirhe (vahingosta, huolimattomuudesta tai taitamattomuudesta), muu väkivalta fyysinen tai henkinen, petetyksi tuleminen tavalla tai toisella, varkaus. Ihmistä syvästi satuttavia loukkauksia voi olla muitakin.Alkuperäinen kirjoittaja lapsena raiskattu:Minut on raiskattu lapsena monet kerrat. Yksi mikä on minua auttanut selviytymään on se etten anteeksi anna. Teot olivat väärin katsoi asiaa ihan miten päin vain ja uhria ei pidä pakottaa anteeksi antelemaan. En tarkoita että vihaa pitäisi jäädä hautomaan, mutta paljon enemmän voimia uhri voi saada jos hän saa itse valita tiensä eheytymiseen.
Anteeksi anto ja pyyntö eivät kauheasti eroa toisestaan. Menisitkö itse pyytämään anteeksi raiskaajaltasi? Uhrien suut vaan tukkoon kristillisellä diibadaaballa.
Raiskaus on vain yksi tapa anastaa toisen intimiteetti, ylittää se persoonallinen raja, joka meillä kaikilla pitäisi olla ympärillämme suojelemassa yksityisyyttämme. Jokaisella tuon tason loukkaus jättää arpia, ikäviä muistoja. Ehkäpä on silloin jo pitemmällä selviytymisessä, kun voi puhua vain muistoista, kun teko ja kokemus ei ole läsnä ja arkea.
Raiskaus ja seksuaalinen väkivalta jättää arvet seksuaalisuuteen. Silti voi olla päällisin puolin parantunut. On jättänyt kokemuksen taakseen ja voi ajatuksissaan keskittyä muuhun, parempaan. Raiskauksenkin arvet ovat yleensä henkisiä, jolloin vain omat ajatukset parantavat.
Ihan yhtä vaikea, jopa vaikeampi asia ajatuksen tasolla on käsitellä pitkään jatkunutta henkistä väkivaltaa, jossa jo oma tahto, omanarvontunto, henkinen kantti voi olla menetetty. Vahvan itsetunnon omaava voi sen sijaan selvitä raiskauksestakin paremmin.
Anteeksianto, mitä se itse kullekin merkitsee, on kuitenkin vain ajatus. Monet voivat mieltää sen alistuneeksi ajatustavaksi, johon liittyy myös henkinen nujertaminen samoin kuin henkisessä väkivallassa. Pitää ikään kuin pyytää anteeksi omaa olemassaoloaan: anteeksi, että olen, olin silloinkin paikalla, kun raiskaus tapahtui.
Siinä mielessä anteeksi antamisen käsitettä ei pitäisi turhaan viljellä. Muistaakseni kristillisestikin, Pyhässä kirjassa, anteeksi annon pyyntö ei kohdistunut itseen, kun pyydettiin Isää taivaasta antamaan anteeksi niille, jotka eivät tienneet, mitä tekivät.