Miten selittää miehelle asia niin, että hän ymmärtäisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liamondest
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liamondest

Vieras
Mies on kehittänyt itselleen sellaisen harrastuksen/huvin, että joskus täytyy lähteä reissuun ja olla jopa yötä pois kotoa.

Alkuun sovittiin, että minä menen aina myöskin mukaan (harrastus sellainen, että naisten mukana olo ei ole ongelma eikä mikään) ja jos minä en ole jostain syystä (yleensä lapsenvahtiongelmat) mukana, niin mies tulee kotiin yöksi.
Tämä kotiin yöksi tuleminen ei ole mikään ongelma järjestää. Harrastuskaverinsakin ajaa aina kotiin perheensä luokse yöksi.

Nyt sitten mies on ruvennut jäämään aina näille reissuillensa yöksi ja toteaa ykskantaan "voivoi" jos ei saada lastenvahtia reissun ajaksi.

Minua on tilanne ottanut päähän jo jonkin aikaa. Tai ei tilanne, vaan lähinnä miehen asenne. Välinpitämätön alkuun sovituista asioista ja siitä, että minä en pääse mukaan. Nämä reissut ovat siis lähinnä hauskanpitoa, eli ei sellaisia reissuja, jotka ovat yleensä naisten mielestä tylsää hommaa (kalastamiset ym.)

Miehellä on näitä reissuja tasaisin väliajoin.
On ollut jo jonkin aikaa niin, etten ole mennyt miehen mukana, koska en ole jaksanut vaivoin hankkia lastenvahtia.
Jos sitten satun ehdottamaan miehelle, että minä menen kaverin kanssa viihteelle, niin mies siihen toteaa, että "minun vuoroni seuraavaksi sitten" :o
Herra senkun viipottaa menemään ilman minua ja sitten kun itse menen, niin toinen yrittää saada vielä lisää menoja itselleen, koska minäkin satun joskus halumaan käydä ystävieni kanssa kaupungilla.

Tänään tuli sitten mieheltä puhelu jossa innoissaan selitti että heillä olisi taas reissu jossain tosi hienossa paikassa. Onko meillä siis mitään hommaa keskellä viikkoa, että pääseekö hän menemään.
Tällä kertaa sanoin, että ei meillä ole mitään menoa, mutta minä tulen tällä kertaa mukaan.
Joten jos lapsenvahtia ei löydy, tämä reissu ei tule toteutumaan!
Tiedän että mies lähtee joka tapauksessa -löytyi se lastenvahti tai ei- ja se tässä ottaakin päähän.

JOTEN miten selittää miehelle asia niin, että hänkin ymmärtää tämän asian pointin.
Ymmärtää että kun kerran ollaan asioista aikaisemmin sovittu, niin ei niitä voi yhtäkkiä ruveta muuttelemaan, vaan pysytään siinä sovitussa. Eli tässä tapauksessa se, että minä pääsen yhtälailla mukaan. Jos ei löydy lastenvahtia, niin reissua ei tarvitse tehdä -TAI tulee edes yöksi kotiin.

Kaiken huippu tässä on se, että mies painaa töitä paljonkin ja ei voi ottaa tuntiakaan vapaata perheen vuoksi. ("Töissä on pakko olla ja pakko saada hommat tehtyä"). Mutta sitten kun tällainen huvireissu tulee eteen, niin mies pystyy helposti ottamaan monta tuntia vapaata, että pääsee ajoissa liikenteeseen.

Jos mikään muu ei mene jakeluun, taidan tehdä tosissani kusiset temput ja kun mies tulee käymään reissupäivänä ennen lähtöä kotona, minä juoksen ulos ja en tule takaisin koko päivänä.
Siinä sitten tosiaan yrittää etsiä sen lastenvahdin tai ottaa lapset mukaan (mikä ei ole taasen mahdollista).
Täytyy varmaan vielä varoittaa sukulaisiakin, ettei avaa vahingossakaan ovea miehelleni, ettei pääse työntämään muksuja oven raosta sisään. :kieh:
On varmasti mukava selitellä kavereilleen että mikä on homman nimi ja miksi ei pääse liikenteeseen vaikka asia on sovittu.

Mitä sinä tekisit?
Sietäisit miehen reissuja vai laittaisit kovan kovaa vastaan?

Tuo oli kuin mun näppikseltä joskus aikanaan... :hug:
Meillä oli aikanaan avoliitossa ihan sama tilanne. Et haluaisi tätä kuulla, mutta on kuitenkin kerrottava, että itse päädyin eroon, ei miehelle sitä selvitetä millään, ellei sen oma järki asiaa oivalla... ainakaan mun kokemuksen mukaan. Oli meillä alkoholiongelmaa myös lisäksi, mutta siis luottamuspula ja juuri tuo eriarvoisuus menojen suhteen alkoi hiertää lopulta niin, että totesin, etten jaksa enää vääntää asiasta toivottomalle tapaukselle. Taitaa tuo harrastustoimintakin olla samaa kyseisten ihmisten kohdalla ja työ vei meilläkin miehen ajan suurimmaksi osaksi. Koko elämä pyöri jo sen ehdoilla, mitta täyttyi kun vapaa-ajallakin jäimme lasten kanssa toiseksi.

AP:n jutusta ei saa selvää minkälainen harrastus tai huvi on. Omalla kohdallani riippuu paljon reissujen luonteesta. Itse olen sopinut hyväksyväni urheilun vuoksi paljon poissa olevan miehen menot. Niisä kun on myös monenlaisia sopimuksia, eikä varsinkaan joukkuelajeissa poissaolosyyksi riitä, ettei vaimo saanut lastenhoitajaa. Syksytä kevääseen ei miestä paljon kotona näy. Tapauskohtaista.

Alkuperäinen kirjoittaja liamondest:
Jos mikään muu ei mene jakeluun, taidan tehdä tosissani kusiset temput ja kun mies tulee käymään reissupäivänä ennen lähtöä kotona, minä juoksen ulos ja en tule takaisin koko päivänä.
Siinä sitten tosiaan yrittää etsiä sen lastenvahdin tai ottaa lapset mukaan (mikä ei ole taasen mahdollista).

tätä ratkaisua olen ehdottanut useallekin kaverilleni jotka valittaa että joutuvat aina vahtimaan lapsia. esim mies reissuhommissa ja kun pääsee kotiin niin lähtee asentamaan autoa kavereiden kanssa joka viikonloppu...

Mun mielestä, jos et voi vain lähteä veke, jos olette jos sopineet miehen menosta. Mutta mä ainakin voisin hankkia vasite oman menon siihen ajan kohtaan jolloin miehellä olisi taas se meno ja panisin miehen etsimään itse lapsenvahdin, jos omille menoilleen meinaa mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
AP:n jutusta ei saa selvää minkälainen harrastus tai huvi on. Omalla kohdallani riippuu paljon reissujen luonteesta. Itse olen sopinut hyväksyväni urheilun vuoksi paljon poissa olevan miehen menot. Niisä kun on myös monenlaisia sopimuksia, eikä varsinkaan joukkuelajeissa poissaolosyyksi riitä, ettei vaimo saanut lastenhoitajaa. Syksytä kevääseen ei miestä paljon kotona näy. Tapauskohtaista.

Mieheni ei ole urheilija.

Näihin reissuihin kuuluu useimmiten (silloin kun jäädään yöksi) alkoholi ja hauskanpito.
Baarissa notkutaan ja sen jälkeen menevät jonnekin saunomaan ja ryyppäämään.
Aamulla nukutaan puolille päiville, eikä miestä näy kotona kuin vasta seuraavana iltana.

Harrastus on sellainen, että miestäni tarvitaan siellä ja mieheni mielellään (kuten kirjoituksestani jo huomaatte) menee. Mutta mies voi myös kieltäytyä näistä reissuista. Niin kieltäytyy joskus myös kaverinsakin.
Tässä "joukkuelajissa" yleensä ovat miehet puolisoineen mukana pitämässä hauskaa.
Eli ei ole yksinään mikään miesten juttu.

Yritän jutella asiasta tänään miehen kanssa ja jos ei mene jakeluun, niin toteutan tuon kettumaisen tempun sitten lähtöpäivänä.

Taitaapa silloin vitutuskäyrä miehellä nousta ja taitaa vihdosta viimein ymmärtää miksi minuakin v*tuttaa.

Yhteistyössä