miten selitetään täysin aidon tuntuiset etiäiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vier
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vier

Vieras
ja en nyt puhu niistä "musta tuntuu" -jutuista, vaan siitä kun joet jonkun tilanteen etukäteen.

mulla on ollut näitä useita. aina ne liittyy siihen, että kuulen ja näen jonkun tutun ihmisen tulevan meille. kuulen äänet oven kolahdukset, koiran haukkumisen - mutta ketään ei tule. vasta noin 10 minuutin kuluttua tilanne oikeasti tapahtuu, äänet menevät täysin 100% samalla tavalla kuin aiemmin kuulemani. joka kerran tilanne on niin aito, että menen "halpaan" aina.

juuri hetki sitten näin tapahtui taas, enkä voi olla miettimättä sitä, mistä ihmeestä tämmöinen johtuu?

no miten ihmeessä se häiriö aivoissa osaa tuottaa tismalleen samat äänet, kuin 10 minuutin kuluttua tuleva ihminen? ei ole kyse siitä, että kuulen jotain ovikellon soittoa, vaan täysin elävästi sen tilanteen kun joku tulee. siis esim kuulen että ovi avataan, joku astuu sisälle, hengähtää, heittää repun ja takin lattialle. ja kun ihmettelen miksei tervehdykseeni vastata, menen katsomaan ja totean ettei ketään ole missään. vasta hetken päästä lapsi saapuu kotiin ja tuottaa täysin samat äänet uudelleen kuin jotka jo kuulin.

tai äskettäin. kuulin täysin selvästi miten auto ajoi pihaan ja koira haukkui. nousin, en nähnyt pihalla ketään ja hain koiran sisälle. meni 10 min, kuulin täysin saman auton äänen, koira haukkui, ryntäsin ikkunaan ja näin tyttäreni poikakaverinsa auton kanssa. ja kun kysyin, niin sanoi ettei aikaisemmin tuosta ajanut eikä se voinut olla kukaan muukaan koska tie päättyy meidän pihaan. tänne pääsee vain yhtä kautta, ei läpi.

no miten ihmeessä se häiriö aivoissa osaa tuottaa tismalleen samat äänet, kuin 10 minuutin kuluttua tuleva ihminen? ei ole kyse siitä, että kuulen jotain ovikellon soittoa, vaan täysin elävästi sen tilanteen kun joku tulee. siis esim kuulen että ovi avataan, joku astuu sisälle, hengähtää, heittää repun ja takin lattialle. ja kun ihmettelen miksei tervehdykseeni vastata, menen katsomaan ja totean ettei ketään ole missään. vasta hetken päästä lapsi saapuu kotiin ja tuottaa täysin samat äänet uudelleen kuin jotka jo kuulin.

tai äskettäin. kuulin täysin selvästi miten auto ajoi pihaan ja koira haukkui. nousin, en nähnyt pihalla ketään ja hain koiran sisälle. meni 10 min, kuulin täysin saman auton äänen, koira haukkui, ryntäsin ikkunaan ja näin tyttäreni poikakaverinsa auton kanssa. ja kun kysyin, niin sanoi ettei aikaisemmin tuosta ajanut eikä se voinut olla kukaan muukaan koska tie päättyy meidän pihaan. tänne pääsee vain yhtä kautta, ei läpi.

Ei vittu!

No se häiriö aivoissa väittää sulle sitten kun se oikeasti tapahtuu että olisit kuullut sen jo aiemmin. Kai sä kerrot perheenjäsenille myös niistä etiäisistä ennen kuin joku oikeasti tulee? Ja he sitten tulevat ajan kanssa huomaamaan että olet aina ennustanut 10 minuuttia aiemmin.

Varmaan lapsen kotiin tulo on odotettu juttu ja kun odotat, haluat hänen tulevan ja ikään kuin elät hänen tulemisen. Se, että et pysty erottamaan sitä todellisesta kotiintulosta, on aika mielenkiintoista. Onko sulla ollut tätä pitkään vai onko joku tietty asia tai tapahtuma laukaissut sussa jonkun aistiyliherkkyyden tai muun tunneelämään vaikuttavan jutun. Jos nuo kuulemiset ja näkemiset alkavat vaivata ja muuttuvat pelottaviksi, ehdottottamastasti lääkäriin juttelemaan. Ei mun mielestä ihan normaalia, ainakaan jos alkavat kovasti toistua ja voimistuvat.

Etiäisiä on ollut kautta aikojen osalla ihmisistä. Eiköhän tiede vielä noihinin löydä vastauksen, toivotaan. Juuri tuo kaava toistuu minkä kerroit, että kuulee ennalta esim. vieraiden äänet.

Etiäinen (myös eeliänen) on kansanuskomusten mukaan ihmisen kuvajainen, kaksoisolento tai aistittava vaikutelma, joka kulkee hänen edellään ja tekee tai on tekevinään edellä samoja asioita jotka asianosainen myöhemmin itse tekee. Etiäiseksi voidaan kutsua myös kokemusta tällaisen "olennon" kohtaamisesta. Etiäinen voi kuulua, joskus näkyäkin.

Ihmiset saattavat kuulla esimerkiksi perheenjäsenensä kävelevän pihaan, avaavan oven, jopa nähdä tämän hahmon tai varjon, kunnes huomaavat, ettei tämä todellisuudessa vielä tullutkaan. Pian perheenjäsen kuitenkin tulee ja toistaa saman kuin etiäisensä.

[QUOTE="Vieraana";28664538]Etiäisiä on ollut kautta aikojen osalla ihmisistä. Eiköhän tiede vielä noihinin löydä vastauksen, toivotaan. Juuri tuo kaava toistuu minkä kerroit, että kuulee ennalta esim. vieraiden äänet.[/QUOTE]

Höpö höpö, ihmisillä on vain kova tarve kuvitella olevansa hieman poikkeuksellisia muihin nähden. Minäkin voisin kertoa tietäväni ihmisten kuoleman etukäteen, koska olen sen "nähnyt" mutta osaan kuitenkin pitää ne kokemukset mielen tuotoksina. Näillä kokemuksillani olisin jo varsinainen noita ja ennustaja jos ne ns. etiäisiä olisivat.

[QUOTE="vieras";28664702]Höpö höpö, ihmisillä on vain kova tarve kuvitella olevansa hieman poikkeuksellisia muihin nähden.[/QUOTE]

Onhan tuo teoriassa mahdollista. Ihmisessä on myös "henkisyys". Sitä ei voi redusoida uskottavasti materiaan, koska tietoisuuden ongelma on yhä ratkaisematta.

Mä hei koin tälläsen keväällä...tai se nyt ei ollut etiäinen vaan uni. Olin aiemmin alkukeväästä nähnyt unen, että puhun puhelimessa veljeni tyttöystävän kanssa, jota en ole koskaan tavannut... Unesta en muuta muista, kuin lauseen " Kuka on lähin omainen". Mä olin unohtanut koko unen, kunnes vappuna mulle soitti vieraasta numerosta nainen, luulin puhelinmyyjäks ku esitteli itsensä. Sitte kertoi olevansa mun veljen tyttöystävä. Mun veli oli pari päivää aiemmin joutunut sairaalaan ja oli tosi huonossa kunnossa. Siinä puhelussa tää tyttöystävä kysy multa että tiedänkö kuka on merkitty mun veljen lähimmäksi omaiseksi....

Onneks veli selvis kuitenkin. Mutta aika jännää, että tuo uni toteutui....

Oletko kokeillut kirjoittaa ylös tai kertoa jollekin silloin kun kuulet/huomaat jotain? Siis onko sinulla todisteita että oikeasti olisit etukäteen huomannut jotain?

Koska Déjà-vu vissiin toimii niin että ihminen kuvittelee kokeneensa saman ennen tai nähneensä unta samasta tilanteesta. Mutta oikeasti aivoissa vain sumppaa.

En nyt täysin teilaisi ap:n kokemuksia. Olen uskovainen mutta en sulje pois telepaattisten ilmiöiden olemassaoloa, koska itselläni niistä kokemuksia. Lapsena/nuorena usein kun olin tarttumassa puhelimeen soittaakseni jollekulle(usein samojen ihmisten kanssa) niin tämä soittaa juuri sillä hetkellä ennenkuin ehdin itse. Tätä tapahtuu nykyäänkin mutta ei liene niin harvinaista tai varsinainen etiäinen.
Etiäisiä en ole kokenut tuolleen kuvina vaan vahvana tunteena että joku tulee kohta käymään, kerrankin tuli ihminen, jonka kanssa ei pidetty juurikaan yhteyttä eikä nähty kuukausiin, ilmestyi varoittamatta(paitsi etiäisenä :D) oven taakse. Isoäitini kuulemma myös sai etiäisiä.
Dejavu-kokemukset on helpompi selittää aivotoiminnan fiboilla.

Mun vanhin lapsi tiesi saavansa pikkuveljen ennenkuin olin ees raskaana. Ja sii meille ei pitänyt enää tulla lapsia kun tää lapsi ilmoitti mulle että mun mahassa on hänen pikkuveli. Nauroin räkäsen naurun ja sanoin että ei siellä mitään vauvoja enöä ole,kaikki on synnytetty eikä enempää tuu.lapsi sanoi siihen että hän tietää varmasti että mun mahassa on vielä yksi vauva. No,parin viikin päästä tästä huomasin menkkojen olevan myöhässä. Tein testin joka oli positiivinen siitä huolimatra ettäkoko ajan oli ehkäisy päällä. Ja se vauva oli poika.

Tiedän tunteen, mä oon vaan laittanut sen aivohärön piikkiin :D

Vähän sama kun tiedät et puhelin soi kohta tms.. Aivoissa tiedät miltä teillä kuulostaa, kun joku tulee. Sattumalta vaan ajattelet sitä just sillä hetkellä ja kohta se tapahtuu ja saa sut ajattelemaan noin.

Itselläni soi usein puhelin ja kaivan sen taskusta, sillä hetkellä se alkaa soimaan oikeasti. Sitä puhelinta katsoo niin usein, että sitä ajattelee et on jokin etiäinen kun "kuuli" puhelimen soivan hetkeä aiemmin

Oon tosi huono selittämään, toivottavasti tajusit mitä tarkoitan.

Tiedän tunteen, mä oon vaan laittanut sen aivohärön piikkiin :D

Vähän sama kun tiedät et puhelin soi kohta tms.. Aivoissa tiedät miltä teillä kuulostaa, kun joku tulee. Sattumalta vaan ajattelet sitä just sillä hetkellä ja kohta se tapahtuu ja saa sut ajattelemaan noin.

Itselläni soi usein puhelin ja kaivan sen taskusta, sillä hetkellä se alkaa soimaan oikeasti. Sitä puhelinta katsoo niin usein, että sitä ajattelee et on jokin etiäinen kun "kuuli" puhelimen soivan hetkeä aiemmin

Oon tosi huono selittämään, toivottavasti tajusit mitä tarkoitan.

Miten se voi olla häiriö aivoissa...
Miten sen puhelimen soinnin voi aavistaa etukäteen? Monesti käy niin että otan puhelimen käteen soittaakseni jollekin tietylle ja juuri silloin hän soittaa.

Miten se voidaan selittää että näkee unessa esim. jonkun kuoleman joka oikeasti kuolee silloin? Siis sellaisen joka ei ole odotettu kuolema.

Siis sattumaa, että puhelin justiinsa silloin soi. Monesti otan puhelimen taskusta esille ja sillä samalla hetkellä se soi, vaikkei ois sinä päivänä soinut kertaakaan ennen sitä ja ollut taskussa kokoajan :D

Siis sattumaa, että puhelin justiinsa silloin soi. Monesti otan puhelimen taskusta esille ja sillä samalla hetkellä se soi, vaikkei ois sinä päivänä soinut kertaakaan ennen sitä ja ollut taskussa kokoajan :D
Vahvistusvinouma. Uskot, että sinulle käy usein näin. Niinpä et kiinnitä mitään huomiota niihin kertoihin, kun otat puhelimen käteen, eikä se soi, ja pidät erityisen merkittävänä niitä kertoja, kun puhelin soi. Jos sinulla on todella yliluonnollinen kyky aavistaa ennakolta puhelimen soiminen, ei kun sähköpostia James Randin säätiölle. Kun kykysi todennetaan, saat yli miljoonan dollarin palkkion.

Vahvistusvinouma. Uskot, että sinulle käy usein näin. Niinpä et kiinnitä mitään huomiota niihin kertoihin, kun otat puhelimen käteen, eikä se soi, ja pidät erityisen merkittävänä niitä kertoja, kun puhelin soi. Jos sinulla on todella yliluonnollinen kyky aavistaa ennakolta puhelimen soiminen, ei kun sähköpostia James Randin säätiölle. Kun kykysi todennetaan, saat yli miljoonan dollarin palkkion.

Tällainen se varmaan on, sama kellon kanssa (digitaalisen), tuntuu et melkein joka kerta kun sitä katsoo, siinä on joku hassu luku, 11:11, 12:12, 12:34 tai vastaava :D
vaikka eihän se tietysti näin ole...

Suomalaisiin sopii Nietzschen lause: "I'm afraid we're not rid of God because we still have faith in grammar". Tahtoo sanoa, että kansamme rakastaa sääntöjä ja insinöörimäistä järkeä todellisuuskäsityksissään - mikä ei välttämättä silti ole se lopullinen totuus. Järkeä tunteva ymmärtää paremmin järjen rajat.

Kerran kuussa pitäisi jakaa vaikka luku Nietzscheä joka suomalaiskotiin kuten olen palstalla ehdottanut :)

Yhteistyössä