Miten sanoa ystävälle, että hänen lapsi ei tervetullut kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyläpaikan kamala täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muuten olen periaatteessa samoilla linjoilla ap:n kanssa, mutta tuo sohvan hinta :o ja se, ettei puhtailla käsillä saa läpsiä seinää, meni multa yli. Mutta suunnilleen samat systeemit meillä.

Ja kyllä, mun kaveri veti herneen nenään kun kysyin maksaako hän vai laitetaanko vakuutukseen videoiden huoltolasku. Poikansa tunki sinne kasetin tilalle voileivän kun olin itse oman lapseni kanssa vessassa...

Kuulostaa ihan esikoiseltani. Hän vilkas tapaus ja turhautuu helposti. Poika on vielä kaiken lisäksi utelias luonteeltaan ja yrittää koskea kaikkeen minkä näkee. Poikaani on kutsuttu "vitsikkäästi" ADHD:ksi . Minua on myös kehoitettu laittamaan lapsi päivähoitoon. Mitään vikaa lapsessa ei oikeasti ole. Hän on vain TODELLA vilkas ja haluaisi koko ajan huomiota. Onneksi lapseni on vieraskorea eli riehuu kuvaamallasi tavalla yleensä vain kotona. En silti mielellään ota molempia lapsia samaan aikaan kyläilemään muualle kuin sukulaisille. Heillä riittää ymmärrystä, ainakin toivottavasti :ashamed: .

En yleensä nauti kyläilystä koska esikoista on koko ajan vahdittava (varmuuden vuoksi) ja kuopus kiipeää joka paikkaan. Vierailut ovat stressaavia koska haluan lasten käyttäytyvän hyvin ja en pysty keskittymään keskusteluun tms. Usein teen kyläpaikasta vaarattomamman (tietysti vain omistajan luvalla) ja esim. nostan kaiken lasitavaran pois sohvapöydiltä. Näin säästän sekä hermojani että lompakkoani.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
kylässä, kaupassa, kirkossa, ravintolassa jne. istutaan hiljaa iästä riippumatta. ja jos on lupa voi leikkiä annetuuilla leluilla. kotona saa riehua ja pomppia niin paljon kuin sielu sietää.

Onneksi meidän tuttavissa ei noin tiukkapiposia ole. Nekin lapsettomat tajuaa että koti ei mene rikki eivätkä vaadi tollasta natsikuria lapsivierailta. Tietenkään 2v ei saa riehua eikä mitään tuhota jne. Että kaupassakaan saa liikkua+puhua? huhhuhh. Eihän aikusetkaan oo liikumatta ja puhumatta kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
voi vee! se on 2v :D onneksi mulla ei oo tuollaisia "ystäviä" kuin sinä ap! oot kouluttanu omat muksut vissiin aika hyvästi :o valkoinen sohva lapsiperheessä, öö.....?

jokaisella saa olla sellainen sohva kun tahtoo,se on se "kuri" mikä pitää sen sohvan valkoisena..jos sanotaan että syödään pöydässä eikä hypitä ruuan kanssa sinne sohvalle niin se pysyy kummasti puhtaana uskoisin..
lapsi on terve kun leikkii mutta en minäkään kehtaisi antaa lasteni kaverilla pistää paikkoja matalaksi vaan komennan ettei saa veuhtoa.

No, mä oon niinkuin ap monessakin suhteessa mitä tulee siisteyteen. Ja musta on jotenkin typerää takertua nyt siihen, että ap on "siivousneurootikko", kun kyse on mielestäni enemmänkin siitä, että kunnioitetaanko vieraspaikan sääntöjä vai ei. Kaikki kai siitä ovat samaa mieltä että jos jonnekin mennään kylään niin sääntöjen mukaan mennään eikä sovelleta sitä että kaikkien pitää toimia kuten meidän perheessä toimitaan?

Jos menen ystäväni luokse kylään, joka sanoo että tänään saatte hyppiä sohvalla ja lääppiä seiniä niin siitä vaan, sääntöjen puitteissa mennään. Samalla tavalla oletan että kun meille tullaan kylään, niin kunnioitetaan kyläpaikan sääntöjä, oli ne sitten kuinka "hullunkurisia" (itse en näe sohvalla hyppimisessä, tyynyjen lattialle heittämisessä mitään hullunkurista, ainoastaan kuritonta ) tahansa.

Lisäksi kummastuttaa kun Kotilehmäkin sanoo että heillä ainakin saa heittää vaikka kananmunia seiniin jos yhdessä sovitaan ja tehdään niin siitä vaan! Mutta kai sinä itsekin tiedät että todella moni ODOTTAA että heidän kotonaan käyttäydytään? Edes peruskäytöstavat pitää olla. Mun mielestä kenenkään tavaroiden (oli ne tyynyjä, kännyköitä, kirjoja... ) heittäminen lattialle on huono tapa. Sohvalla hyppiminen on huono tapa. Kyllä me kotona hullutellaan ja harrastetaan joskus näitä huonoja tapoja, mutta en minä niitä ystävieni koteihin ikinä vie.

Minussa on sitten varmaan joku vika kun ei mua haittaa jos kavereiden lapset hyppii sohvilla tai heittelee tyynyjä ja nojailee seiniin ja kyllä ne joskus availee laatikoitakin mutta en mä jaksa siitäkään välittää. En mä jaksa nipoilla koko aikaa. Mutta pidän kyllä huolen että oma tyttöni käyttäytyy kylässä eikä hajoita paikkoja. Meillä käykin paljon vieraita kun tietävät että meillä saa lapset leikkiä.

Heh. Mä käskytän vieraiden lapset siinä missä omanikin :D :D Kun tulee vieraita, kerron lapsille jo pöydässä, että syönnin jälkeen peskää kädet, pyyhkikää suu ja menkää sitten leikkimään. Lisää saa tulla hakemaan, mutta syödään ne pöydässä. Sotkua tosin tulee aina, kun vieraita on. Tosin mulla ei ole tainnut ihan noin hurjaa porukkaa ollakaan :D Mitä nyt joskus joku innostuu kiipeilemään sohvalla tai syömään olohuoneessa. Mä en odota noin pienten lasten osaavan käyttäytyä ilman, että kyläpaikan säännöt on tehty selviksi. ja kerran parin jälkeen vanhemmatkin tietää, mikä ei meillä ole sallittua. Ketään en kehtaisi olla kutsumatta enkä kyllä kehtaisi asiasta huomauttaakaan, vaikka suoraan lapsia kiellänkin. Lapsen käyttäytymisestä sanominen voi olla viimeinen niitti ystävyydelle. Tuskin moni sellaista palautetta osaisi ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen kamala täti:
Heh. Mä käskytän vieraiden lapset siinä missä omanikin :D :D Kun tulee vieraita, kerron lapsille jo pöydässä, että syönnin jälkeen peskää kädet, pyyhkikää suu ja menkää sitten leikkimään. Lisää saa tulla hakemaan, mutta syödään ne pöydässä. Sotkua tosin tulee aina, kun vieraita on. Tosin mulla ei ole tainnut ihan noin hurjaa porukkaa ollakaan :D Mitä nyt joskus joku innostuu kiipeilemään sohvalla tai syömään olohuoneessa. Mä en odota noin pienten lasten osaavan käyttäytyä ilman, että kyläpaikan säännöt on tehty selviksi. ja kerran parin jälkeen vanhemmatkin tietää, mikä ei meillä ole sallittua. Ketään en kehtaisi olla kutsumatta enkä kyllä kehtaisi asiasta huomauttaakaan, vaikka suoraan lapsia kiellänkin. Lapsen käyttäytymisestä sanominen voi olla viimeinen niitti ystävyydelle. Tuskin moni sellaista palautetta osaisi ottaa.

Kyllä mäkin käskytän muut siinä kun omani ja samoin tekee toisetkin. Jos on aihetta. Yhtään riiviötä ei meillä käy kylässä,niitä normaaleja 2v kylläkin jotka opettelevat olemaan eikä niitä vaadita käyttäytymään kuten aukuiset ja olemaan täysin vaivattomia. Saa meillä leikkiä ja touhuta eikä tarvi napottaa lelukorin ääressä.

Mä kyllä ymmärrän ap:ta.
Ja tuosta et lasten pitää antaa olla lapsia ja touhuta.. No joo, meillei todellakaan ole kalliit sohvat, mut ei me olla rikkaitakaan eli ei ole varaa ostaa muutaman vuoden välein uusia, ja meidän sohvissa on hyvin leveät käsinojat, jotka varmasti houkuttaa kiipeämään ja istumaan.
Kuitenkin jo ostaessa sohvien mukana tuli ohjeet joissa ehdottomasti kielletään istumasta niillä, koska niiden rakenne voi kärsiä ja sohva sen myötä sit hajota. Mä kyllä kiellän niillä istumisen ja kiipeemisen ihan sanomalla ettei ne kestä.
Ja ruokapöytä on meillä syömistä varten, kädet pestään syönnin jälkeen, nää on musta itsestäänselvyyksiä, mut luettuani tän ketjun alan tajuta miks meillä käyvät tutut ihmettelee meidän valkoisia mattoja ja kangassohvia jotka on SIISTIT ja PUHTAAT.;)
Jos niiden lasten antaa kulkea ruokien kaa ympäriinsä niin kai ne tavarat menee ihan kamaliks.
Mut yllättävän paljon vanhemmat antaa lastensa vaan olla ja tehdä mitä vaan, vaikka sanotaan et meillä tehdään näin. Kyllä muakin otti päähän kun yks äiti antoi lapsensa juosta paljain pyllyin pitkin meidän kotia, istuskella joka paikassa ja vielä totesi miten on hyvä tulettaa kun lapsella on pipelitulehdus päällä.=/ EI oo uudelleen kutsuttu tuon jälkeen, ei ollu kiva pestä huonekaluja..
Ja oon mielellään nipo näissä asioissa, meidän lapset saa kyllä leikkiä reippaitakin leikkejä sisällä, tietyissä rajoissa, ja niihin leikkeihin ei kuulu paikkojen likaaminen suklaisilla käsillä tai tavaroiden viskely ja hajoittaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyläpaikan kamala täti:
En ole siisteysneurootikko. Mutta en oikeasti halua, että upouuden asunnon seinät pitää vuoden kuluttua maalata uudelleen. Tai että 5000 euron sohva näyttää puolen vuoden päästä nukkavierulta.

Kuten sanottu, en minäkää läpsi käsillä seiniä tai istu sohvan käsinojalla. En saanut tehdä niin lapsenakaan. Eikä se tarkoita, ettei kotona saisi olla luova ja tehdä kaikenlaisia muita kivoja juttuja. Oikeasti, kuinka luovaa on läpsiä seinää huoneesta toiseen kävellessään?

Lapsen mielestä se voi olla hyvinkin luovaa ja se juuri on niin surullista että me aikuiset emme enää muista mitä hauskaa on vaikka piirtää kuvia auton huuruisiin ikkunoihin, tai miksi sohvalla on kiva hyppiä kun ihan hyvin voisi odottaa sitä että kolmen viikon päästä pääsee hoplopiin hyppimään. Meidän lapsille koti on koti ja he saavat rakentaa majojaan minne haluavat ja jos lapset haluavat kokea miltä tuntuu heitellä kananmunia seinään, niin me haetaan kennollinen ja valitaan maalattu seinä. :D
Kaikesta tuosta kotona olevasta vapaudesta huolimatta lapseni eivät hypi kylässä sohvilla tai sotke muutenkaan. Koti on koti, ja siellä on ihan eri säännöt. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun lapsille antaa paljon vapauksia ja tekemistä kotona, niin eivätpä lapset sitten kiukuttele turhista tai valita tylsyyttä. Jokainen päivä voi olla elämys ja vanhemmat aivan liian paljon rajoittavat lapsiaan vain siksi että he eivät ymmärrä mitä hauskaa jossain lapsen tekemisessä on.
Minä en sellaista vanhempaa tunne joka ei lapsiaan mitenkään rajoittaisi, mutta toisaalta tiedän miksi yhdellä pojalle ei ole ystäviä, koska hänellä on niin pelottava äiti ettei kukaan uskalla mennä kylään :/

Mutta kyläpaikkaa kuuluu kunnoittaa. Siinä mennään vieraan ihmisen kotiin VIERAIKSI. Siellä ei asuta, siellä pätee isäntäperheen säännöt. Vieras on vain vieraana. Lapsen pitää kestää myös se, että vaikka kotona saa rakentaa majoja, syödä olkkarissa ja annetaan erilaisia vapauksia, toisen kodissa on eri säännöt. Ja jos lapsi on niin pieni, ettei ymmärrä vanhemman tehtävä aikuisena ihmisenä on ohjata lasta.

Meillä on kaksi tosi rauhallista lasta, joille olen tehnyt selväksi, että vierailulla totellaan ja heidän kotiaan kunnoitetaan. Muuten jääpi vierailut siihen. Vastaavasti tuo nuorin, jolla ajatus ja vauhti on 800 kertaa kovempi, on valvovan silmän alla vierailulla. Siellä ei saa erivapauksia.

Hitto miten sekavaa tekstiä... Ei ole nyt ajatukset oikein suorina tänään. Tahi sitten ovat liiankin suorina.

Vielä Muoks. taisitkin puhua kodin erivapauksista ja lasten luovuuden sitomisesta kotioloissa. Tämä on niin ei minun aamu. Mutta kyllähän tuo silti on niin, että ihmiset on erilaisia. Kaikille ei sovi se, että lapset saavat rakentaa majoja kotona minne haluavat tai mitä nyt luovuuden nimissä voivat tehdä. Hekin, lapset siis, oppivat siihen ahdistumatta. Eikä se välttämättä rajoita luovuutta, lapsi käyttää luovuuttaan kuitenkin hyvinkin monella tapaa.

Tapasin yhden äidin netin kautta ja puistoilimme hetken aikaa yhdessä, kutsuin heidät meille kylään ja sen jälkeen yhteydenpito hiipui aika nopeasti. Koskaan meillä ei ole ollut tuollaista 3-4-vuotiasta kylässä, heti kun äiti sai vaatteet riisuttua niin poika juoksi mun ja miehen sänkyyn pomppimaan, sit etsi meidän kissan ja alkoi sitä rääkkäämään ja roikottamaan ennen kuin ehdin väliin. Ruokapöydässä pelleili koko ajan, ei uskonut mitään, leluilla leikki väkivaltaisesti ja paiskoi tavaroita, omaani päälle 1-vuotiasta kohtaan oli ilkeä ja väkivaltainen...tuli sit tän äidin kans pieni yhteenotto kun tää "veijari" työnsi 1-vuotiaani täysillä selälleen ihan vaan ilkeyttään...äiti oli ihmeissään kun sanoin lasta ilkeäksi, lapsihan on vaan vilkas... se lapsen komentelu oli niin huvittavaa, ei uskonut yhtään äitiään, äiti uhkaili vaan mutta mitään ei tapahtunut... tuskimpa ap:n tapauksessa tilanne mihinkään tulee muuttumaan, parempi vaan jättää yhteydenpito vähemmälle niin helpomalla selviää

Hankala homma ja ymmärrän sinua täysin. Toki koti on elämistä varten ja lasten tulee saada leikkiä ym. mutta talossa talon tavoilla! Itse en varmaan vaan kutsuisi heitä kylään/ehdottaisin jotain muuta paikkaa. Niinkuin joku jo sanoikin, voi olla että ystävyys ei kestä lapseen kohdistuvaa kritiikkiä, riippuu varmaan paljon ystävästäsi. Itselläni on myös ystävä jonka lapsi on oikea tuholainen ja olen varma että ystäväni suuttuisi jos sanoisin sen hänelle ääneen. Meidän kohdallamme tosin ei ole tätä kyläilyongelmaa, koska ystäväni ei vie lasta kylään mihinkään jossa ei ole tavarat nostettu ylös jne.. eli ystäväni kyllä tiedostaa asian itsekin..

Ymmärrän AP:tä, mulla samankaltainen tilanne yhden ystävän kanssa..
Kehottaisin ap:tä sanomaan suoraan ystävällensä että jos mielii lapsensa kanssa teillä kyläillä, niin sitten on pidettävä lastaan sen verran silmällä ettei pääse riehumaan kovasti ja teidän kodin säännöt pätevät yhtälailla vieraisiin kuin omiinkin lapsiin.

Ite katoin haavi auki kun ystäväni lapset meni omin nokkineen jääkaapillemme, kyseessä siis alta kouluikäiset lapset..

Onpa surullista luettavaa. 2-vuotias ei enää saa olla lapsi, vaan pitäisi olla jokapaikassa hyvinkäyttäytyvä miniaikuinen. Enkä nyt tarkoita likaisten käsien seinään/sohvaan pyyhkimistä, vaan aivan tuota muuta.

Onneksi mä en ole koskaan ollut niin materian perään, että kotona pitäisi olla paikallaan ja siististi, ettei vaan tule sotkua... Juu meillä on uusi auto, muttei kukaan ole istuimia potkinut. Ei omat eikä vieraat. Ja meidän autossa saa kyllä syödä, tietysti yleensä ruokailut hoidetaan kotona.

Mitään ei täältä mukaansa saa, eikä ne tavarat ole kuin tavaroita. Ne voi korvata uusilla. Suosittelen löysäämään pipoa ja ottamaan välillä rennosti. Se on yllättävän mukavaa.

Nojoo. Jos et sää henno sanua mitä mieltä oot tosta muksun käytöksestä/äireen saamattomuudesta, niin älä kutu kylään.

TAI tee näin. Juokset itte hervottomana sen muksun perässä kyläilyn ajan, et paa tarjolle suttaavia aineksia tai et tarjoa mitään ja huokaset helpotuksesta ja siivoat mutisematta kun kyläily on ohitte.

Mää itte oon niin kiukkuseen tapaan komentanu erään vieraan erittäin vilkkaita lapsosia, äidin luvalla ihan, että nää lapsoset kattoo minua vähä kieroon, ehkä jopa pelkäävät tavallaan. Mut ainaki uskovat hetken aikaa kun oon komentanu. Tosin meillä ei oo eikä tuu valkeeta sohvaa, mut ei myöskään livetä pöyästä eväiden kera.. Mun koti, mun säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja sohva max tonni:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyläpaikan kamala täti:
En ole siisteysneurootikko. Mutta en oikeasti halua, että upouuden asunnon seinät pitää vuoden kuluttua maalata uudelleen. Tai että 5000 euron sohva näyttää puolen vuoden päästä nukkavierulta.

Kuten sanottu, en minäkää läpsi käsillä seiniä tai istu sohvan käsinojalla. En saanut tehdä niin lapsenakaan. Eikä se tarkoita, ettei kotona saisi olla luova ja tehdä kaikenlaisia muita kivoja juttuja. Oikeasti, kuinka luovaa on läpsiä seinää huoneesta toiseen kävellessään?

5000 euron sohva? Hui... ettei olis liian hieno koti toisten sotkettavaksi...

Ei se sohvan väri tai hinta vaikuta mitenkään siihen, mitä sohvalla saa tehdä. Sen määrittelee kyläpaikan äiti.

Yhteistyössä