Miten sanoa sukulaiselle, että ei laita suunnittelemaansa nimeä lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Eikös Elin ja elin ole kaksi eri asiaa?
Elinille ja elimelle...
Voithan sä kertoa, mitä mielikuvia sulle nimestä tulee, mutta varaudu siihen, että saat pervon maineen.

Eiköhän joka jannu, etenkin koululaisista ota mieluummin itselleen sen pervon maineen kunhan vaan saa kiusattua toista???

Ja jos joku koululainen ei tiedä mitä sana elin tarkoittaa, kannattaa sen aloittaa kouluvuoden ihan alusta uudestaan...

niinpä näköelimillä minä tätä tekstiä tiiraan ja kuuloelimillä aistin lasten naurua tuolta olohuoneesta telkkarin äärestä ja tuntoelimeni kertoo että olen istunut epämukavalla tuolilla jonkun aikaa. Ruuansulatuselimeni taas viestivät sitä että voisin pientä iltapalaa vielä napata ennen kuin menen nukkumaan ja sitten tuo mies valittaa että hengityselimeni pitävät ihmeääntä jota hän kuorsaukseksikin kutsuu.
Ja palstallahan on käyty taas pientä elintasokeskusteluakin tänä iltana... Ja puututtu myös joidenkin elinkeinoihin joihin eläimetkin liittyy

voin kuvitella biologiantunnit, kun lapsi lauma tirskuu kun luetaan tuntoelimistä ja näköelimistä jne. huh huh!

MUTTA kukas nyt elin nimeä jostakin tietystä elimestä käyttää (jos sitä tässä ketjussa ap tarkoitti)???? Ei ainakaan siveä normikaksplussalainen vaan ihan ne muut nimet ne tulee täälläkin keskustelussa ilmi. enkä usko että lapsellekaan sanotaan suihkussa että muistitkos elimesi pestä tai sukupuolielimesi?!!!

Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
äiti 40plusplus...kirjoittaminen on kumminkin ihan eri asia kuin lausuminen vai puuttuuko sinulta puhe-elin vai onko ruotsinkielentaitosi ruostunut?

nu förstod jag inte vad du menade med detta. Vad har telefon att göra med allt detta?? :laugh: :laugh: eller menade du mun? Men i alla fall förstod jag inte vad var problemet!

Nimi ja sisäelimet ovat erikseen, jokaisen pitäisi tajuta se. Eipä ole kuopusta haukuttu ruotsinkielisessä koulussa kuumaksi vaikka hänen nimensä on Heta (heta=kuuma ).

Entäs nimi Jorma, eikö sitä enää kukaan suomenkielinen laita lapsensa nimeksi?
Tai Anna, Impi tms

Pointtini on että likaisella mielikuvituksella saa miltei jokaisesta nimestä väännettyä jotain sontaa.

Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Okei, ruotsinkielesi on tallella...kumminkin tyhmää tekstiä...Elin on eriasia kuin elin.

just så, och så kan en svenskspråkig flicka heta Elin! '
Mutta mikä oli tyhmää, siinähän oli vain pientä sanaleikkiä suomen kielellä vai oliko se mielestäsi pyhien asioiden pilkkaa?? Mutta eihän tämä palstakaan niin vakava paikka ole vai onko? :laugh: :laugh: :laugh:

Elinille ja elimelle...
Voithan sä kertoa, mitä mielikuvia sulle nimestä tulee, mutta varaudu siihen, että saat pervon maineen.

Eiköhän joka jannu, etenkin koululaisista ota mieluummin itselleen sen pervon maineen kunhan vaan saa kiusattua toista???

Ja jos joku koululainen ei tiedä mitä sana elin tarkoittaa, kannattaa sen aloittaa kouluvuoden ihan alusta uudestaan...

niinpä näköelimillä minä tätä tekstiä tiiraan ja kuuloelimillä aistin lasten naurua tuolta olohuoneesta telkkarin äärestä ja tuntoelimeni kertoo että olen istunut epämukavalla tuolilla jonkun aikaa. Ruuansulatuselimeni taas viestivät sitä että voisin pientä iltapalaa vielä napata ennen kuin menen nukkumaan ja sitten tuo mies valittaa että hengityselimeni pitävät ihmeääntä jota hän kuorsaukseksikin kutsuu.
Ja palstallahan on käyty taas pientä elintasokeskusteluakin tänä iltana... Ja puututtu myös joidenkin elinkeinoihin joihin eläimetkin liittyy

voin kuvitella biologiantunnit, kun lapsi lauma tirskuu kun luetaan tuntoelimistä ja näköelimistä jne. huh huh!

niin siis nimenomaan elimistä ei Elineistä, taipuvat vähän eri tavalla..

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Pointtini on että likaisella mielikuvituksella saa miltei jokaisesta nimestä väännettyä jotain sontaa.

Niinpä.

niin juuri, ja lapset kyllä keksii nimestä kuin nimestä jonkun haukkuma nimen. Mielestäni Elin on kaunis nimi.

Nimi ja sisäelimet ovat erikseen, jokaisen pitäisi tajuta se. Eipä ole kuopusta haukuttu ruotsinkielisessä koulussa kuumaksi vaikka hänen nimensä on Heta (heta=kuuma ).

Entäs nimi Jorma, eikö sitä enää kukaan suomenkielinen laita lapsensa nimeksi?
Tai Anna, Impi tms

juuri niin.

Ja jos ei nimestä itsestään niin muutamalla jotakuta kirjainta -Jussi- N.ussi

musta Elin on kaunis nimi. kiusatuksi tulee jos on tullakseen ihan muiden kuin nimen perusteella. ja eikohan tankin lapsen kanssa satu samalla luokalle jos jonkinmoisen nimen omaavaa lasta. ja btw, jospa taa perhe suunnittelee viettavansa loppuelamansa jossain muualla kuin suomessa. Elin on varsin helppo nimi maahan kuin maahan. en ymmarra mika ap:n probleema on!

No tuo nyt on sama kuin kysyis että mikä jorma on miehillä housuissa. Elin isolla E:llä on nimi, ei vain ruotsissa vaan muuallakin. Jorma isolla J:llä on nimi (oletettavasti vain suomessa mutta kuitenkin )

[/quote]

Totta. Kaikki suomalaisethan mainitsevat puheessaan aina sanooko sanan isolla vaiko pienellä kirjaimella.
Esimerkiksi en ole koskaan kuullut uimahallissa kenenkään sanovan toiselle: Noniin kalle, isolla koolla, laitahan se elimesi, pienellä eellä sinne uimahousuihin

mitvit kenenkään nimivalinnat muille kuuluu? Miten sanoa jollekin että ihan jokaiseen asiaan ei kenenkään tarvi puuttua? Jollakin kun on tarve sanoa kaikkiin asioihin oma mielipiteensä..outoa.'Varjele minua ennen muuta siltä kohtalokkaalta luulolta, että minun on sanottava jotakin joka ikiseen asiaan ja joka ikisessä tilanteessa..'

Alkuperäinen kirjoittaja no jo on:
No tuo nyt on sama kuin kysyis että mikä jorma on miehillä housuissa. Elin isolla E:llä on nimi, ei vain ruotsissa vaan muuallakin. Jorma isolla J:llä on nimi (oletettavasti vain suomessa mutta kuitenkin )

Totta. Kaikki suomalaisethan mainitsevat puheessaan aina sanooko sanan isolla vaiko pienellä kirjaimella.
Esimerkiksi en ole koskaan kuullut uimahallissa kenenkään sanovan toiselle: Noniin kalle, isolla koolla, laitahan se elimesi, pienellä eellä sinne uimahousuihin[/quote]

Huoh, no älä sitten tajua. Kun äiti kutsuu lastaan, tule tänne Elin, niin sinä näet siinä jotain aivan muuta kuin lapsen joka lähtee äitinsä tykö.

Esimerkiksi en ole koskaan kuullut uimahallissa kenenkään sanovan toiselle: Noniin kalle, isolla koolla, laitahan se elimesi, pienellä eellä sinne uimahousuihin

Huoh, no älä sitten tajua. Kun äiti kutsuu lastaan, tule tänne Elin, niin sinä näet siinä jotain aivan muuta kuin lapsen joka lähtee äitinsä tykö.

[/quote]

Kyllä, siinä osuit naulan kantaan!!!
Ja sinäkö luulet että olen ainoa ihminen maailman päällä ketnellä tulee se jokin muu mieleen. Siinähän se koko pointti minulla olikin... eli AIVAN VARMASTI myös muilla tulee se jokin muu ensimmäiseksi mieleen, ja siitä syystä oletettavasti lasta tullaan ainakin jonkun osalta varmasti kiusaamaa, tai sitten ainakin naureskellaan selän takana...

Kyllä, siinä osuit naulan kantaan!!!
Ja sinäkö luulet että olen ainoa ihminen maailman päällä ketnellä tulee se jokin muu mieleen. Siinähän se koko pointti minulla olikin... eli AIVAN VARMASTI myös muilla tulee se jokin muu ensimmäiseksi mieleen, ja siitä syystä oletettavasti lasta tullaan ainakin jonkun osalta varmasti kiusaamaa, tai sitten ainakin naureskellaan selän takana...[/quote]

Tuo nimi lausutaan Eelin........

Jolleivät kysy mielipidettäsi, niin mitäs sitä sitten tyrkyttämään? Jos kysyvät, niin silloin voi sanoa reilusti, että periaatteessa tosi kaunis nimi, mutta sillä on tällainen toinenkin merkitys suomeksi, minkä takia et itse laittaisi.

Lausuessa tyttö itse kuitenkin lausuu nimensä kahdella eellä, joten tuskin tarvitsee erikseen mainita, että Eelin isolla Eellä.

Ruotsinkielisessä koulussa ei muuten takuulla puhuta mistään elimistä edes biologian tunneilla. Elin ei ole elin joka kielellä.

Eli koilukiusatuksi tuskin tulee jos n menossa ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun.
Koulun jälkeen työpaikoilla yms. ei käsittääkseni enää ole tapana ilkkua ihmisille nimien takia.

En näe ongelmaa, mielestäni oikein kaunis nimi.

Elinille ja elimelle...

No mikä se sellainen puhe-elin ja näköelin on ei sellaisista missään kirjoissa lue. teinit nyt tirskuvat vaikka paahtoleivälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tulee koulukiusatuksi...lapsirukka...

Nykylapset sen verran fiksuja, etteivät kyllä toisiaan nimistä kiusaa. Harva on Matti tai Maija nykyisin.

Entäs jos antaisivat nimeksi vaikka ANNA oiskos se parempi kuin Elin: Anna tänne leipää annatko annan annan...

Yhteistyössä