miten saan mieheni oma-aloitteiseiksi kotitöiden suhteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nalkuttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nalkuttaja

Vieras
Meillä mies tekee kotitöitä vain jos minä käsken. Ja joudun monesti sanomaan useasti. Ja aina yrmeällä naamalla tekee. Perus keskustelu meillä menee näin:

-muistathan että huomenna on imurointipäivä.
-Joo
seuraavana päivänä mitään ei tapahdu, joten pitää alkaa vihjailemaan: -3tunnin päästä vauva menee päiväunille.
-joo
-Syönnin jälkeen olis aikaa tehdä kotitöitä.
-Joo
-Kohta vauva menee nukkumaan, sitten pitää olla hiljaa.
-Joo joo.
-Sun pitäis imuroitko tänään.
-Joo.
-Milloin sä imuroit?
-meillä on leegojen rakentaminen nyt kesken isomman kanssa. Kohta...

Ja äidin pinna kiristyy kun odottelee tuntitolkulla sitä että milloinkahan mies suvaitsee aloittaa. Ja jokaista pikkujuttuakin joutuu kysymään pari kertaa kun mitään ei tapahdu heti. Tai mies ei pysty kertomaan milloin aikoo kyseisen jutun tehdä. Eli tyyliin joo, mä imuroin 13.00.

Haluisin vähän suunnitella omiakin tekemisiä ja juttuja, niin ärsyttää tuollainen. Varsinkin kun olen sellainen että en osaa istua toimettomana ollenkaan vaan teen koko ajan jotain itse. Ja sotkuinen ja likaine koti ahdistaa ja meillä ei kyseisen miehen takia ole pesty edes vessaa moneen viikkoon :( Mitään se ei tee vaikka pyytäisin nätisti. Se unohtaa, ehkä tietoisesti,, ehkä ei. En tiedä.

Ja sitten mua haukutaan nalkuttajaksi joka päivä. Itsepähän mies antaa syyn sille.

Et sitten niin millään, on vastaus kysymykseen... Sori

Lueskelin uudestaan kirjoittamaasi... Jos keskustelut etenevät kuvaamallasi tavalla, ei ihme, ettei tapahdu. Sinä kommunikoit kuten naisen kanssa, vaikka vastassa on mies.

Jos haluat, että jotain tapahtuu, sano, että silloin ja silloin teet sen ja sen homman. Piste. Ja jos mies (tai lapsi, BTW) sanoo: joo, joo. Kysy, että mitä tarkoitti: joo, kuulin vai joo, ymmärsin ja teen. ;)

*add/adhd-lapsiin ja mieheen tottuneena helppo väittää...*

Alkuperäinen kirjoittaja nalkuttaja:
-muistathan että huomenna on imurointipäivä.
-Joo
seuraavana päivänä mitään ei tapahdu, joten pitää alkaa vihjailemaan: -3tunnin päästä vauva menee päiväunille.
-joo
-Syönnin jälkeen olis aikaa tehdä kotitöitä.
-Joo
-Kohta vauva menee nukkumaan, sitten pitää olla hiljaa.
-Joo joo.
-Sun pitäis imuroitko tänään.
-Joo.
-Milloin sä imuroit?
-meillä on leegojen rakentaminen nyt kesken isomman kanssa. Kohta...

Päivän vinkki: älä vihjaa, sano suoraan.

Sen kun keksit olet löytänyt viisastenkiven...
Ei vaan, joskus luin artikkelin, jossa kerrottiin aika napakasti siitä, miten naiset määrää kodissaan kaikesta, esim. siisteystason määrittelee aina nainen ja muutkin kodin työt, lastenhoitotavat ym. Mies on vain vieras, statisti, nalkutuksen kohde ja apulainen omassa kodissaan. Roolit menevät niin, että nainen on matroona, äiti, joka dominoi ja jakaa tehtävät ja mies vain toteuttaa naisen toiveita ja siivouskäsitystä.
Olihan kärjistettyä, mutta miettikääpä... Itse en haluaisi olla esim. samalla tavalla miehen käskyjen kohteena tai vaikka anopin huushollissa tämän määräämää järjestystä toteuttamassa. Haluaisitko sinä?

Miksi sinä et imuroi ite, minä ainakin mielelläni teen hommia kun joku vaan leikkii lasten kanssa että saa rauhassa tehdä, ja oletan että mies on töissä ja sä kotona vauvan kanssa. Jos toisinpäin niin sitten mies siivotkoon kun sinä leikit lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
lakkaa nalkuttamasta.
Miehet inhoaa kun heitä holhotaan ja käsketään

Peesi. Nalkuttaminen kääntyy vain itseään vastaan. Ja eipä se ole ap:n tapauksessakaan tuottanut tähän mennessä tulosta. Ei ole juuri järkeä tehdä asioita kerrasta toiseen samalla tavalla, ja toivoa toisenlaista lopputulosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Sano suoraan, älä anna tekemättömyyden häiritä. Vihjailu ei miesten kanssa auta- eikä lasten. Äläkä ainakaan syvään huokaisten ala tehdä hommaa itse.

Taas rinnastetaan lapsi ja mies. Tasa-arvoako?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Sitäpä sitä... Molemmista saattaa kasvaa aikuisia :saint:

Oikeasti molemmat ajattelevat rehellisen mutkattomasti, tämäkin on siis pelkkä yleistys. Useat naiset onnistuvat tekemään yksinkertaisetkin asiat hankaliksi miettimällä epäoleellisia juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Oikeasti molemmat ajattelevat rehellisen mutkattomasti, tämäkin on siis pelkkä yleistys. Useat naiset onnistuvat tekemään yksinkertaisetkin asiat hankaliksi miettimällä epäoleellisia juttuja.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen kun keksit olet löytänyt viisastenkiven...
Ei vaan, joskus luin artikkelin, jossa kerrottiin aika napakasti siitä, miten naiset määrää kodissaan kaikesta, esim. siisteystason määrittelee aina nainen ja muutkin kodin työt, lastenhoitotavat ym. Mies on vain vieras, statisti, nalkutuksen kohde ja apulainen omassa kodissaan. Roolit menevät niin, että nainen on matroona, äiti, joka dominoi ja jakaa tehtävät ja mies vain toteuttaa naisen toiveita ja siivouskäsitystä.
Olihan kärjistettyä, mutta miettikääpä... Itse en haluaisi olla esim. samalla tavalla miehen käskyjen kohteena tai vaikka anopin huushollissa tämän määräämää järjestystä toteuttamassa. Haluaisitko sinä?

Ei päde ainakaan meillä! Meillä molemmat määrittää siisteystason. Molemmat huolehtii niistä asioista mitkä on tärkeitä itselle. Mä en voi sietää sekasortoa ja epäsiistejä pöytätasoja ja olen ihan hitler niiden suhteen, roskat lattialla kuuluu minusta elämään. Miehen siisteyskäsitys taas lähtee siitä, että lattiat on imuroitu ja luututtu - muusta viis. Siksi minä pidän yllä yleistä järjestystä ja vastaan siivoamisesta muuten, mutta mies touhuaa imurin ja mopin kanssa kerran-pari viikkoon. Mua ei myöskään häiritse ylikasvanut nurmikko tai epäsiisti kukkapuska, mies hoitaa ne... Sohvan ja verhojen ja mattojen valinnasta päätetään yhdessä. Yleensä siten, että mä esittelen minua miellyttävät vaihtoehdot ja mies hyväksyy niistä mieleisimmät tai sanoo, että ei kelpaa mikään, etsi lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Peesi.

Peesin peesi. Kummatkaan ei ymmärrä vihjailuja, ja tarkoitin toki pieniä lapsia.

Ja yks hyvä neuvo jos hermot kestää- jätä tekemättä. Pian alkaa löytyä oma-aloitteisuutta ;)

Olen kokeillut että mitä tapahtuu jos jätän siivoamatta:
puhtaat astiat loppuu. Mies ehdottaa että ens kauppareissulla hän kyllä ostaa kertakäyttölautasia. Kaikki pöydät on täynnä ruuanmuruja ja likaisia astioita.

Viherkasvit on kuollut ilman vettä.

Puhtaat sukat, alushousut loppuu laatikosta ja mies käyttää useaa viikkoa samoja paitoja, farkkuja jne. Ja kaivaa jo likapyykkikorista samoja alusvaatteitaan uudelleen käyttöön. Sitten kun omanikin on jo loppunut, niin olen pessyt pyykin.
Märkä pyykki on ollut koneessa2pv eikä se ole siirtynyt itsestään narulle kuivumaan, "kun ei mies ole tiettyt katsoa koneeseen"

Mies valittaa: vessassa haisee pahalle. Sanon että no tee jotain, esim tyhjää kannellinen vaipparoskis joka on yli täytetty. Mies ei tee mitään, vaan unohtaa asian, tai nostaa koko roskiksen pihalle ja ehdottaa että vien joka vaipan ulos asti (pakkaseen alaston vauva sylissä) tästä lähtien.

Imoroimattomuus ei häiritse miestä: ruuan muruja ja lemmikkien karvoja on lattiat täynnä jopa2,5viikkoa (kun yleensä imuroidaan 1krt/vko) kunnes itse en enää tykkää siitä että vauva syö likaa ja alistun imuroimaan vaikka se olisi miehen homma meillä.

Lakanoiden vaihtamattomuus ei häiritse ainakan kuukauteen. Itse haluan 1krt/vko uudet lakanat.

Lattioita tms ei miehen mielestä tarvitse pestä koskaan. Jos kaatu maitoa tms akuuttia isoa likaa, niin sellainen pitää pestä hänestäkin ja hän yleensä nappaa lapset syliin silloin ja huutaa äidin auttamaan, eli siivoamaan. Ja sanoo että hänen pesutulos ei kuitenkaan kelpaa, joten ei hän edes aloita.

Olen yrittänyt käskeä myös suoraan niin mies sanoo siihen että miks sä et voi olla ystävällisempi ja kohteliaampi, en mä oo mikään orja jota voi vaan käskeä...

Meillä menee joka ilta niin että mies leikkii lasten kanssa ja mä siivoan. Sitten laitamme lapset yhdessä nukkumaan ja mies alkaa katsoa tv:tä ja minä teen edelleen kotitöitä tai istun tietokoneen ääreen

niin ja sitten vielä sellainen juttu että jos sanon että tiskikone pitäisi tyhjätä. Niin mies sanoo kyllä mä tiedän. Mutta nyt kun sä käskit mua ja sanoit sen ääneen niin NYT en ainakaan voi tehdä sitä. Sä et mua määräile. En oo kotiorja. Teen kun haluun.

Että mitäs tähän sitten vastaatte???
Siksi yritän olla hissun kissun ja vain vihjailla aluksi että mies muistaisi mukamas itse tehdä homman... Ettei se jätät hommaa kokonaan tekemättä. Että mulla kiehuu aivot tämän takia. Joka päiväinen riidan aihe!!!

Yhteistyössä