Miten saan itseni uskovaiseksi? Oli se sitten mikä uskonto tahansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ateisti vastoin tahtoaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ateisti vastoin tahtoaan

Vieras
Mä olen tässä pohtinut uskonasioita. Haluaisin uskoa Jumalaan, mutta kun en vaan usko. Milläs mä saan itseni uskomaan? Vuosia olen etsiskellyt sitä omaa ja lukenut ja keskustellut eri ukonnoista, mutta mä en vaan usko enkä voi sille mitään.
Ja jos sitten lopulta alankin uskomaan vaikka kristinuskon Jumalaan ja se oikea sattuukin olemaan Allah ja pieleen meni, niin joudunko mä sitten helvettiin? Tai entäs jos uskonkin Jeesukseen tai Buddhaan ja se oikea onkin Allah, niin taas mene ihan pieleen. Millä ihmeellä näistä voi tietää mikä se on se oikea vai onko mikään. Kaikkein järkeenkäyvimmältä kuulostaa tuo iso pamaus juttu ja evoluutioteoria, mutta se ei poista sitä, että HALUAISIN uskoa johonkin :D

Miksi alkuräjähdysteoria ja luomisteoria automaattisesti sulkee toisensa pois? Eihän ne ihan semmosenaan voi molemmat olla totta, mutta miksei Jumala ole voinu saada alkuräjähdystä ja evoluutiota aikaan?

Tule Ystävien seuraan. Ei tarvitse välttämättä uskoa mihinkään sen kummempaan. :)

Tosin kveekareilla helvetti ei ole mitenkään suuressa roolissa, eikä siihenkään uskomista vaadita. Enemmän meitä yhdistää työskentely maanpäällisen helvetin poistamiseksi.

[QUOTE="Nappi";24397805]Miksi alkuräjähdysteoria ja luomisteoria automaattisesti sulkee toisensa pois? Eihän ne ihan semmosenaan voi molemmat olla totta, mutta miksei Jumala ole voinu saada alkuräjähdystä ja evoluutiota aikaan?[/QUOTE]

no sejkin vielä.
kukas jumala se sitten olis ollut? ja milläs mä sen perustelisin itselleni niin hyvin että ihan oikeasti voisin siihen uskoa :/

Luulen että sinun pitää ensin saada itsesi jotenkin uskomaan tuohon juttuun.

Voit alkaa aivopestä itseäsi rukoilemalla säännöllisesti ja sanomalla joka ilta jotain sellaista kuin "tule minun elämääni jeesus ja tee minun mieleeni kotisi" tms. nonsensea.

Rukoile Jumalaa. Käy rauhanyhdistyksellä seuroissa.. sinne on kaikki lämpimästi tervetulleita. Usko antaa elämään sisältöä, rauhoittaa mieltä ja antaa tulevaisuudelle toivon..:)

[QUOTE="Nappi";24397805]Miksi alkuräjähdysteoria ja luomisteoria automaattisesti sulkee toisensa pois? Eihän ne ihan semmosenaan voi molemmat olla totta, mutta miksei Jumala ole voinu saada alkuräjähdystä ja evoluutiota aikaan?[/QUOTE]
Evoluutio pikkusen niinkuin tarkoittaa sitä, että kaikki olennot on kehittyneet jostain. Jokin maaginen jumalolento, joka on aina vaan ollut eikä ole mistään tullut, on tosiaankin aika pahassa ristiriidassa sen kanssa. Ja jumalat alkuräjähdysteoriassa.. Jos sitä vaikka kokeeksi luet sitä vähän nimeä pidemmälle, niin huomaat, ettei siellä tosiaan ole sijaa jollekin etäiselle tarkkailijalle, joka ei ole tapahtumassa osana.

Evoluutio ja alkuräjähdysteoria molemmat lähtevät karkeasti ottaen siitä liikkeelle, että monimutkaisuus on kehkeytynyt yksinkertaisimmista osista. Siksi ajatus äärimmäisen monimutkaisista jumalista liikkeellepanijana on tosiaan ristiriitainen, heti kun pintaa syvemmältä niitä teorioita raaputtaa.

Aloittajalle: Pidä kiinni tieteellisestä maailmankuvasta ja avaramielisestä uteliaisuudesta. Sen kautta ymmärtää maailman ihmeellisen monimutkaisuuden ja kauneuden. Sitä on turha pilata jollakin vanhentuneella "partainen taivashirviö teki sen" -oletuksella. Se oletus ei kestä loogista tarkastelua ja on tuottanut ihmiskunnalle sivuoireillaan mittaamatonta kärsimystä.

Viimeksi muokattu:
En pysty uskomaan, että oikea jumala välittää pätkän vertaa siitä, millä nimellä kukakin sitä kutsuu, vaan välittää paljon enemmän siitä, millainen ihmisen sydän on.

Hengellisen uskonnollisen ero on tässä:

Kaksi budhalaista munkkia käveli joen vartta. Joen ylityspaikalla istui tyttö itkemässä, koska ei päässyt joen yli. Munkiot eivät saa koskea naisiin, mutta vanha munkki kantoi tytön joe yli. Puolen tunnin kuluttua nuori munkki kysyi "miten voit koskea tyttöön, kun emme saa koskea naisiin" vanha vastasi "päästäisit sinäkin hänet jo, minä päästin puolituntia sitten".
Ei ole väliä millä nimellä jumalaa kutsuu tai uskooko jumalan persoonaksi, vaan väliä on sillä, että toeteuttaa hyvyyden henkeä, joka on jokaisessa uskonnossa sama. jostain syystä vaan hyvät filosofiat muuttuu vallankäytön välineiksi heti kun niitä aletaan kutsua sanalla uskonto :(

Yhteistyössä