Miten saada oma toiminta sujuvammaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Kyse on jälleen työssäoppimisesta vanhainkodissa.

Tässä kun olen vapaalla 2 päivää ollut, niin olen vähän väliä miettinyt mitä puutteita omassa toiminnassa vielä on ja en ole lainkaan tyytyväinen itseeni.

Koen, että jotenkin omat muistihäiriöt vaikeuttavat työskentelyä. Että vaikka kuinka yritän painaa mieleeni mitä missäkin vaiheessa pitää tehdä, niin silti aina joku unohtuu tai teen pieniä virheitä työskentelyssäni.

Pitäisi myös oppia jotenkin enemmän aktiivisemmaksi mitä nyt olen. Usein suunnittelen ja mietin mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, kun jotenkin koen vieläkin päivän ohjelman sekavaksi, niin äkkiä sitten joku hoitajista jo sanookin, että hei sinähän voit mennä sinne tai tänne jne jne. Tulee jotenkin itselle nolo olo, että vitsit - olisi vain pitänyt hoksata omatoimisesti mennä tiettyyn juttuun mukaan osallistumaan.

Koen myös aamu-ja iltatoimet vanhuksilla kumman sekaviksi, vaikka ihan yksinkertaisia juttuhan ne ovat - ei vaikeita. Mutta jotenkin omat muistijutut noissakin tekevät ongelmia työhön. Koen, että vieläkin tulee pieniä virheitä jatkuvasti. Niistä pitäisi päästä eroon.

En esim; aina hoksaa että kumpaan suuntaan nostolakanaa pitää tuupata, kun käännellään potilasta puolelta toiselta. Koen, että ylipäätään olen liian hidas noissa kuivitustilanteissa. Pitää muistaa myös että sänkyn pääty alas ja koko sänky ylös. Laidat pitää muistaa nostaa ylös kun työt on tehty. Pitää muistaa ottaa oikea vaippa oikeaan aikaan. Jotkut laittavat pesulaput jo vessassa valmiiksi - toiset taas vasta potilaan lähellä. Pitää muistaa ottaa likainen roskapussi roskasankosta pois kun työt on tehty ja vaihtaa uusi roskis tilalle. Kun tyhjentää pissakipon pitää vetää vessa. Kun potilaan vaippa on vaihdettu ja kuka ei ole pessyt potilasta alaosastosta, rasvaa potilaan jalat. Pitää muistaa laittaa aamulla kuulokojeet tietyille henkilöille ja ainakin iltaisin pitää muistaa pestä potilaitten tekarit. Pitää laittaa silmätippoja tietyille potilaille aamuin illoin. Likaisia vaatteita ja kroonikkovaippoja ei saa heittää lattialle, vaan laittaa kroonikko roskiin ja vaate roskiksen päälle jne jne.

Samoiten koen hitaiksi vielä ruoanjakotilanteet. En vieläkään muista (4 päivää töissä jo ollut) kaikkien potilaitten nimiä ja saatikka sitä, että ketkä syövät itse ja ketkä eivät. Sitten aikani äinöilen ja mietin, että kenelle syötettävälle veisin ruoan (johtuen siitä etten muista vielä missä huoneessa kukin potilas majailee) ja sitten pohdin, että mitä lääkkeitä annan kenellekin. Luulen, että tuo taatusti ärsyttää muita hoitajia.

Ja saatan vieläkin syöttää liian hitaasti potilaita, yleensä ruokailuhetkissä kerkeän vain 2-3 potilasta syöttämään, usein käy niinkin että joudun viemään ruokatarjottimen välineineen pikkukeittiöön, kun varsinaiset ruokakärryt on jo viety pääkeittiöön.

Alkaa jo myös hiljalleen tuleva tutkintosuunnitelmakin ahdistamaan, kun en tiedä mitä siitä edes saan irti. Ja vielä kurjempi homma on työssäoppimisjaksolle liittyvä oppimistehtävä, koen etten saa tuostakaan mitään irti.

Ylipäätään alkaa myös edessäpäin oleva näyttöviikkokin hiljalleen ahdistamaan, en ole lainkaan varma että saisin tästä jaksosta numeroksi 2:sta. Voi käydä niinkin että saan vain 1:sen mikä ei olisi kyllä yhtään kiva juttu ja vielä kun työssäoppmimisen ohjaajakin on jo valmiiksi pelotellut millainen henkilö tuleva näytön arvioija on.

Itse olen tehnyt myös samanlaisia harjoitteluita opiskelu aikaan. Ja voin myöntää, että alussa oli itsekkin ihan pihalla. Mutta neuvoisin sinua nyt vaan ottamaan rennosti, vaikka vaikealta kuulostaa. Olet kumminkin harjoittelun alussa vasta niin noi pikku jutut tulee rutiiniksi kun vaan teet hommia. :)
Ja se ruanjako.. minusta on ihan ymmärrettävää, ettei alussa muista ihmisten nimiä ja mitä kukakin syö. senkin oppii vaan sitten ajallaan muistamaan.:)

Tsemppiä!

Hei. Olet ollut vasta muutaman päivän töissä kyseisessä työpaikassa. Siinä voi mennä vaikka kolmekin kuukautta ennen kuin pääsee jyvälle talon toiminnasta kokonaan. Nuo on pikku juttuja mitä mainitsit että ei muista miten päin lakanat laitetaan ja sänkyjen laskut ja nostot, ne tulee rutiineiksi kun teet tarpeeksi työtä.
Puhu näistä asioista työpaikkaohjaajalle ja muillekkin työntekijöille, kysele kysele kysele vaikka tuntuukin tyhmältä niin aina on parempi kysellä ja työntekijät arvostaa sitä etttä kysyt etkä mene suinpäin hommiin niinku oisit tehny työtä koko elämäsi :)

En tiedä mikä systeemi teillä on tuola työpaikalla mutta meillä oli sellainen että joka vuorossa päätettiin ketkä asiakkaat hoitaa kukakin ja niistä on pidettävä huolta sinä työvuorona, esim 4 asiakasta/työntekijä.
Ota pieni muistivihko johon merkkaat kaikki asiat, esim. Mitä pitää muistaa kenenkin kohdalla syötöissä, mitä pitää muistaa iltapesuilla ja nukkumaan laitossa. Kirjaat ylös kaikki ja kurkit koko ajan sieltä mitä piti tehdä, kohta huomaat että tunnetkin asiakkaan "toimenpiteet".

Tsemppiä työhösi. Opit kun kyselet ja kirjaat! :)

Lähihoitaja, olen kyllä kirjaamisesta lukenut aiemminkin. Mutta en oikein tiedä mitä pitäisi merkata? Kun esim, iltapesut ja nukkumaanlaitot menevät kaikkien kohdalla suunnilleen samalla kaavalla. Potilas ensin pestään ja laitetaan vaipat, sen jälkeen hampaiden ja jalkojen hoito, lopuksi potilas laitetaan nukkumaan joko oikealle tai vasemmalle kyljelle.

Sama juttu on syötössä, sänkypotilaat syötetään ja juotetaan - ei siinä sen ihmeempiä. Sen tosin yksi hoitajista sanoi, että laktuloosi tms. annetaan aina kiisselin kanssa, ei koskaan lämpimän ruoan kanssa. En tuotakaan äkännyt alkuviikosta kysyä ja annoin tuon nestelitkun lämpimän ruoan kera. No nyt muistan miten se oikeasti pitää antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lähihoitaja, olen kyllä kirjaamisesta lukenut aiemminkin. Mutta en oikein tiedä mitä pitäisi merkata? Kun esim, iltapesut ja nukkumaanlaitot menevät kaikkien kohdalla suunnilleen samalla kaavalla. Potilas ensin pestään ja laitetaan vaipat, sen jälkeen hampaiden ja jalkojen hoito, lopuksi potilas laitetaan nukkumaan joko oikealle tai vasemmalle kyljelle.
kirjaat KAIKEN SEN MITÄ SINÄ TUNNET TARVITSEVASI. ei sillä ole mitään merkitystä mitä toiset kirjaa, jokainen kirjaa sen mitä tietää/luulee tarvitsevansa. ja jokainen on varmasti kirjannut alkuun paljon yksityiskohtaisempia muistiinpanoja kuin vuosien työn jälkeen. ainakin itse tein alkuun tosi tarkat muistilaput, nykyään niissä lukee lähinnä muutokset, lääkemuutokset, muutokset ottoajoissa tai jos on joku erityisesti tarkkailtava asia.
ja halutessasi voit tehdä "yleismuistiinpanot" esim illasta jossa on yleisesti muistettavat asiat juuri nämä
ensin pestään ja laitetaan vaipat, sen jälkeen hampaiden ja jalkojen hoito, lopuksi potilas laitetaan nukkumaan joko oikealle tai vasemmalle kyljelle.
lisäksi voit tehdä lyhyen merkinnän jos on jotain spesiaali muistettavaa juuri sillä potilaalla, esim laitetaan 3 tyynyä päänalle tms.

Kuinka kauan olet ollut harjoittelussasi? Tietyt asiat tulee rutiinilla, kun niitä on tarpeeksi tehnyt, ei kukaan voi alussa muistaa, että kuinka se Virtasen Martta nyt laitettiinkaan, mitkä on juuri hänen omat juttunsa. Yleensä laidan laskut/nostot tulee automaattisesti eikä niihin kiinnitä huomiota. Likulakanan laitto minunkin täytyy edelleen joko kokeilla kädellä tai katsoa saumoista kuinka päin se laitetaan, että liukuu.
Älä ole itsellesi liian anakara.

Yhteistyössä