Miten saada miehen suvulle perille ettei meille tulla lähiviikkoina heti synnytyksen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"alkup."
[QUOTE="hip";22993359]Juuri näin! Mutta ap kun keksit tarpeeksi toimivan tavan viestittää tämä suvulle, niin kerro minullekin. Suku osaa olla varsin tunkeilevaa. Pitää vissiin muuttaa ja laittaa osoite salaiseksi :) Ymmärtäisin jotenkin, jos muuten oltaisiin paljon tekemisissä, mutta kun tosi harvoin pidetään yhteyttä ja vauvoja pitäs päästä katsomaan saman tien. Viimeksikin yhdetkin ystävälliset toivat kivat taudit tuliaisinaan.[/QUOTE]

meillä nämä tuppautujat on suurelta osin niitä, joita olen nähnyt viimeksi yli viisi vuotta sitten. Muuten ei kiinnostusta, mutta nämä vauvat nyt on suuri ihmetyksen aihe.
Noita tautejakin pelkään, koska ne ei tajua mitä tarkoittaa, jos pieni ennenaikaisesti syntynyt saa jonkun pahan taudin.
 
"TYTTÖ"
[QUOTE="vieras";22993296]Et voi omia lapsiasi noin, kyllä sukulaisten täytyy saada nähdä suvun uudet tulokkaat.[/QUOTE]

Tää oli varmaankin VITSI?
ei kenenkään muun tarvii lapsia nähdä!!!
En mä ainakaan halunnu meille kotiin ketään kahteen viikkoon..
 
[QUOTE="vieras";22993669]Tuskin tulisi ihan heti sektion jälkeen mieleen lähteä lenkille. Siksipä meille olisi vieraat tervetulleita ja varsinkin lähisuku joka auttaisi lapsien hoidossa ja ulkoiluttaisi isompia ja kävisi vaikka siellä kaupassakin, ettei tarvi erikseen lähteä. Ja jos minä menen lenkille, en tiedä enkä keksi mitä sosiaalista elämää siinä olisi??? Mutta mä asunkin maalla...[/QUOTE]

Lenkki ja lenkki. Itse olen ekoilla kävelyillä käynyt sektioiden jälkeen heti kotiuduttuani, eli parhaillaan vauvojen ollessa 2 päivän ikäisiä. Se sosiaalisen kanssakäymisen tarve ja tarjonta vaihtelee. Itse tuossa kilometrin, kahden kävelyllä about aina tapaa jokusen tutun ja uuden vauvan kanssa liikkuess atulee aina jokunen sana vaihdettua. Jos vaihtoehtona olisi ap:n appivanhempien kaltaiset suvut niin itse mielummin hoitaisin sen sosiaalisen puolen vaikka pikkukävelyillä tuossa kylillä, niin ettei siis tarvi istua yksin neljän seinan sisällä.

Ja tosissaan en suvutkin vaihtelee. Eli jos ne vierailevat sukulaiset toimivat perheen (ja siis ennen akikkea äidin) toivomalla tavalla, anntavat pyydettäessä sitä imetysrauhaa ja jopa auttelevat isompien lasten kanssa niin tiplanne on varmasti aivan erilainen kuin ap:lla. =)
 
Toki jokaisella on oikeus omiin ratkaisuihinsa, kieltää tai estää vierailut, esittää isompia tai pienempiä vaatimuksia. Ratkaisuilla voi olla seurauksensa, ei ehkä ole järkevää suuttua tai loukkaantua pyynnöistä pysyä poissa, mutta niin voi silti tapahtua. Kumpi on perheelle tärkeämpää pilata välit isovanhempii, vai luovia tilanne joten kuten niin että kaikki osapuolet voivat olla edes kohtuullisen tyytyväisiä.
 
"vieras"
Harmi homma että raskautesi loppuvaiheessa sulla ei ole hyvä olo.
Jos sä koet että et halua ketään mukaan sinne lastenhoitoon niin sitten sä vaan sanot että ei käy. Mutta mun veljelle ja hänen vaimolle kun syntyi kaksoset, heillä ei todellakaan ollut tuollainen asenne ettemmekö saisi mennä auttamaan. Siinä on aika paljon puuhaa ja jos teillä on vielä muita lapsia niin niiden huomioiminen ja hoitaminen samaan, voi tuoda kahdelle vanhemmalle liikaa töitä alkuun.
Miksi et voi ottaa positiivisempaa asennetta.. miten niin ei osaa hoitaa lapsia, kun ovat vanhuksia, ovathan ne sunkin miehen osanneet kasvattaa... ??
Kerro heille selvät pelisäännöt, mutta uskoisin että jos vaan avaan oven niille niin huomaat että heistäkin voi apua olla vaikka tekevätkin jotain asioita eritavalla kuin sinä.
Ei osaa hoitaa. Esikoisesta sen jo näimme ettei näiltä hoitaminen onnistu. Joo, anoppi sai mieheni elävänä aikuiseksi, mutta lähellä oli ettei saanut. Mieheni oli vauvana kauan sairaalassa teho-osastolla, kun anoppi "vähän" hoiti hänen vaivojaan omilla taidoillaan. Hoidon seuraukset on vieläkin nähtävissä. Miehenikin pitää anoppia kykenemättömänä tähän hommaan. Eikä ole ainoa tilanne, jossa se anoppi on mokannut pahasti. Positiivista asennetta turha ottaa, kun pelkään anopin touhuja sen verran.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22993669]Tuskin tulisi ihan heti sektion jälkeen mieleen lähteä lenkille. Siksipä meille olisi vieraat tervetulleita ja varsinkin lähisuku joka auttaisi lapsien hoidossa ja ulkoiluttaisi isompia ja kävisi vaikka siellä kaupassakin, ettei tarvi erikseen lähteä. Ja jos minä menen lenkille, en tiedä enkä keksi mitä sosiaalista elämää siinä olisi??? Mutta mä asunkin maalla...[/QUOTE]

Onko sun suku samanlainen kuin ap:n suku? Että eivät osaa käyttäytyä? Ja tunkeilevat? Jos ei,niin sittenhän tilanne ei ole mitenkään verrattavissa :) Onhan se lenkillä käyntikin enemmän kuin neljän seinän sisällä istumista.
 
"vieras"
Toki jokaisella on oikeus omiin ratkaisuihinsa, kieltää tai estää vierailut, esittää isompia tai pienempiä vaatimuksia. Ratkaisuilla voi olla seurauksensa, ei ehkä ole järkevää suuttua tai loukkaantua pyynnöistä pysyä poissa, mutta niin voi silti tapahtua. Kumpi on perheelle tärkeämpää pilata välit isovanhempii, vai luovia tilanne joten kuten niin että kaikki osapuolet voivat olla edes kohtuullisen tyytyväisiä.
Kumpi on isovanhemmille tärkeämpää,kunnioittaa perheen toivetta vai tunkea kyselemättä kylään senkin uhalla että se tulehduttaa välit?
 
"vieras"
minä taas olin sektion jälkeen niin kipeä sairaalassa ettei olisi tullut mieleenkään kutsua sinne vieraita. onneksi meillä onkin ymmärtäväinen lähisuku. kotiuduttua isovanhemmat kävivät kylässä ensimmäisellä viikolla. kaikki muut vasta kuukauden päästä.
 
[QUOTE="vieras";22993779]Kumpi on isovanhemmille tärkeämpää,kunnioittaa perheen toivetta vai tunkea kyselemättä kylään senkin uhalla että se tulehduttaa välit?[/QUOTE]

Riippuu tietenkin aivan tilanteesta ja isovanhemmista :), niitä ei tässä tilanteessa oikein enää voi vaihtaa. Omille ratkaisuille ja suhtautumiselle ehkä vilelä voi jos niin haluaa. Itseään suhtautumistaan on helpompi muuttaa kuin toista vierasta ihmistä. ...mutta ei ei kenenkään kanssa ole mikään pakko olla väleissä, kaikkia ei voi eikä tarvitse miellyttää :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22993759]Onko sun suku samanlainen kuin ap:n suku? Että eivät osaa käyttäytyä? Ja tunkeilevat? Jos ei,niin sittenhän tilanne ei ole mitenkään verrattavissa :) Onhan se lenkillä käyntikin enemmän kuin neljän seinän sisällä istumista.[/QUOTE]

No mitä sosiaalista elämää siinä sitten olisi? Täällä törmää korkeintaan oravaan tai karhuun, ei takuulla ihmiseen. Minä saan kyllä suuni auki, jos vieras on niin kiinnostunut ettei imetysrauhaa saa, voin lyödä oven jopa lukkoon ja ihan rauhassa imetellä. En mä niin kursaile varsinkaan sukulaisia. Ja saunaan ei kyllä tulisi ainutkaan elävä olento mun siellä ollessa juttelemaan... joko olisi aika märkä juttelija jos jollain konstilla sisälle luikertelisi tai sitten huomaisi löytävänsä itsensä ulkoa. Mutta tiedän myös ihmisiä jotka ei saa suutansa auki ennenkuin selän takana.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22993824]No mitä sosiaalista elämää siinä sitten olisi? Täällä törmää korkeintaan oravaan tai karhuun, ei takuulla ihmiseen. Minä saan kyllä suuni auki, jos vieras on niin kiinnostunut ettei imetysrauhaa saa, voin lyödä oven jopa lukkoon ja ihan rauhassa imetellä. En mä niin kursaile varsinkaan sukulaisia. Ja saunaan ei kyllä tulisi ainutkaan elävä olento mun siellä ollessa juttelemaan... joko olisi aika märkä juttelija jos jollain konstilla sisälle luikertelisi tai sitten huomaisi löytävänsä itsensä ulkoa. Mutta tiedän myös ihmisiä jotka ei saa suutansa auki ennenkuin selän takana.[/QUOTE]

No joo,ei se kyllä sit oliskaan kovin sosiaalista :) Täällä kaupungissa näkee muitakin ihmisiä ja vio lenkkitreffit tehdä vaikka kaverin kanssa. Mä tykkään että jos meille tulee vieraita,niin en läimi ovia naamalle tai komentele pysymään jollain tietyllä alueella,siksi sanon mielummin etukäteen että nyt ei sovi tulla ollenkaan.
 
"Vierailija"
Ilmoitat ystävälliseti mutta tiukasti, että tervetuloa katsomaan vauvoja (esim.) maaliskuussa, mutta alkuajat rauhoitatte omalle perheelle. That's it.

Sovit etukäteen miehen kanssa, että vieraita ei yksinkertaisesti oteta vastaan. Ja jos anoppi on kovin tuppautuvaa sorttia, varmistatte, että ulko-ovi on ja pysyy lukossa...

Itse olen ottanut vieraita vastaan heti, mutta ymmärrän kyllä, jos joku ei näin halua tehdä. Onhan se hieman outoa opetella imettämistä, kun käytännössä ihan vieras täti toljottaa vieressä. Sinänsä vieraat alkuviikkoina ovat varsin helppoja, koska tuovat tyypillisesti kahvitarjottavat mukanaan.
 
[QUOTE="vieras";22993824]No mitä sosiaalista elämää siinä sitten olisi? Täällä törmää korkeintaan oravaan tai karhuun, ei takuulla ihmiseen. Minä saan kyllä suuni auki, jos vieras on niin kiinnostunut ettei imetysrauhaa saa, voin lyödä oven jopa lukkoon ja ihan rauhassa imetellä. En mä niin kursaile varsinkaan sukulaisia. Ja saunaan ei kyllä tulisi ainutkaan elävä olento mun siellä ollessa juttelemaan... joko olisi aika märkä juttelija jos jollain konstilla sisälle luikertelisi tai sitten huomaisi löytävänsä itsensä ulkoa. Mutta tiedän myös ihmisiä jotka ei saa suutansa auki ennenkuin selän takana.[/QUOTE]

Ihmiset on tosissaan erilaisia tarpeineen. Sinä kaipaat vieraita ja teidän vieraat osaa käyttäytyä, joten kiva että olet saanut seuraa heti synnytyksen jälkeen.

Ap taas ei ainakaan vielä usko kaipaavansa tuolloin vieraita, ainakaan sellasia joiden käytös on tuollaista mitä appivanhemmilla nyt sattuu olemaan. Siksi hänellä on myös oikeus ensin rauhassa tutustua vauvoihin ja saada imetystä käyntiin ennen kuin vieraita tulee.

Teilläpäin ei sitten ulkoillessa törmää ihmisiin, mutta ehkä ap silti voi saada omista ulkoiluistaan sitä sosiaalista kanssakäymistä sen mitä hän kaipaa.
 
"alkup."
Tätä on helppo peesata sanasta sanaan. Siksi ihmettelen ehkä, koska kuten sanottu, mulla ei ole ollut ongelmia vieraiden kanssa.

Mutta olisiko tämäkin asia sellainen josta ap:n kannattaisi sanoa synnytyksen jälkeen, eikä keuhkota jo ennen vauvojen syntymää. Mistä sen tietää etukäteen miten hommat menee. Ja tosiaan, miksi isovanhempia ei voi pyytää sairaalaan moikkaamaan. Siellä ei tarvi kokata, ei puunata eikä kuljetella. Sitten on helppo sanoa että kutsutaan kotiin myöhemmin.

Mulla vaan nousee karvat pystyyn tosta asenteesta että jo puoli vuotta ennen lapsen syntymää päätetään että nehän ei vauvoja nää ja piste! Kukin tyylillään, mutta jos on ap.n miehen suvun asenteessa ongelmaa niin ehkä ap voisi myös itse miettiä jotain kompromissia? Napit vastakkain olemisesta ei ole kuin haittaa.
Ei tässä kyllä puolta vuotta siihen "synnytykseen"(sektioon) ole vaan noin kuukausi riippuen miten loppuaika menee. Isovanhempia on vain yksi miehen puolelta ja nämä muut on miehen muuta sukua. Vanhuksia. Siis suureksi osaksi sellaisia, joita olen nähnyt vain kerran elämässäni enkä varmaan edes tunnistaisi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22993824]No mitä sosiaalista elämää siinä sitten olisi? Täällä törmää korkeintaan oravaan tai karhuun, ei takuulla ihmiseen. Minä saan kyllä suuni auki, jos vieras on niin kiinnostunut ettei imetysrauhaa saa, voin lyödä oven jopa lukkoon ja ihan rauhassa imetellä. En mä niin kursaile varsinkaan sukulaisia. Ja saunaan ei kyllä tulisi ainutkaan elävä olento mun siellä ollessa juttelemaan... joko olisi aika märkä juttelija jos jollain konstilla sisälle luikertelisi tai sitten huomaisi löytävänsä itsensä ulkoa. Mutta tiedän myös ihmisiä jotka ei saa suutansa auki ennenkuin selän takana.[/QUOTE]

Kyllä suu on auki saatu, mutta kun sitä ei uskota.
siitähän se olisi riemu revennyt kun olisi anopin ainoat vaatteet kasteltu jouluna ja ulos heitettynä 70km päässä kotoa. Kuuli kyllä perkeleet ja muut, mutta eipä uskonut. Koin sen niin, että lähti sieltä saunasta vasta kun hänen komentelunsa loppui ja halusi itse lähteä tai halusi näyttää niin että meidän kehoitukset ei häneen tehoa.
 
hr
Mun vanhemmat on halunneet nähdä HETI vastasyntyneen ja ovatkin käyneet sairaalassa katsomassa. Kotiin ei olekaan heidän tarvinnut sitten tupata, eivätkä ole soitelleetkaan, ennen kuin me ollaan soiteltu heille päin. Mä nimenomaan en ole halunnut ketään kotiin, vaan ennemmin sairaalaan pikavisiitille. Ja toivetta on kunnioitettu molempien lasten kanssa.

Oletteko ajatelleet sitä työmäärää mikä kaksosissa on ja sitä että teillä ilmeisesti on myös esikoinen(?) joka tarvitsee huomiota? Että saattaisitte kuitenkin tarvita anopin tms apua lasten kanssa aluksi? Kannattaako mennä mölisemään mitään, jos sitten tarvitsisittekin yhden tai kahden käsiparin lisää avuksenne?!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja määä;22993458:
aijaa, kyllä meillä siskoni otti avosylin vastaan ja pyyteli isovanhemmat ja sisarukset katsomaan ilman mitään ongelmia. heti sairaalaan + kotiinkin. tosin hällä oli helppo alatiesynnytys ym.
No hyvä juttu, mutta mitä tekemistä siskosi teoilla ja valinnoilla on ap:n tilanteen kanssa? Ei yhtään mitään! Ymmärrän häntä todella hyvin! Tuollaiset vanhemmat ihmiset, joille mikään ei mene perille, ovat hankalia. Tunkea nyt häiritsemään toisten saunahetkeä ja syöttää vauvalle voileipiä?!
 
"Mie"
Eikö lähimmät sukulaiset vois sairaalassa käydä katsomassa vauvoja niin että miehes käy näyttämässä jossain oleskeluhuoneessa vauvat ja sit muut tulee kotiin vasta sit kun olette siihen valmiita. Kyllä joku kompromissi varmasti löytyy.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22993725]Ei osaa hoitaa. Esikoisesta sen jo näimme ettei näiltä hoitaminen onnistu. Joo, anoppi sai mieheni elävänä aikuiseksi, mutta lähellä oli ettei saanut. Mieheni oli vauvana kauan sairaalassa teho-osastolla, kun anoppi "vähän" hoiti hänen vaivojaan omilla taidoillaan. Hoidon seuraukset on vieläkin nähtävissä. Miehenikin pitää anoppia kykenemättömänä tähän hommaan. Eikä ole ainoa tilanne, jossa se anoppi on mokannut pahasti. Positiivista asennetta turha ottaa, kun pelkään anopin touhuja sen verran.[/QUOTE]

Kauheaa! Joo, kannattaa olla varovainen, jos anopin "hoitotavat" ovat vähintääkin arveluttavat!
 
"vieras"
En saanut ihan selvää, mitä mies on mieltä vanhempiensa vierailusta? Onko hänellä mitään sanottavaa tähän?

Jos minulle sanottaisiin, etten ole tervetullut käymään, en todennäköisesti tulisi enää ollenkaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22994231]En saanut ihan selvää, mitä mies on mieltä vanhempiensa vierailusta? Onko hänellä mitään sanottavaa tähän?

Jos minulle sanottaisiin, etten ole tervetullut käymään, en todennäköisesti tulisi enää ollenkaan.[/QUOTE]

Niin just,että sinä sinä sinä,jos sinä et pääse toisen kotiin silloin kun SINÄ haluat niin sit adios ja välit poikki?
 
[QUOTE="vieras";22994231]En saanut ihan selvää, mitä mies on mieltä vanhempiensa vierailusta? Onko hänellä mitään sanottavaa tähän?

Jos minulle sanottaisiin, etten ole tervetullut käymään, en todennäköisesti tulisi enää ollenkaan.[/QUOTE]

Ainakin mies pitää anoppia kykenemättömänä lastenhoitoon, eikä hirveästi tykännyt anopin tunkeutumisesta mukaan saunaan. :D

Mutta siis jos minulle (olin sitten mummo, sisko tai ystävä) tuoreet vanhemmat sanoisivat etteivät ota vieraita vastaan ensimmäisten viikkojen aikana niin en kyllä sen takia pistäisi välejä poikki. :O Toisaalta en kyllä menisi kenenkään imetystä häiritsemään enkä syöttäisi toisen kuukauden ikäiselle vauvalle leipää/kakkua varsinkaan jos äiti sen kieltää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22994231]En saanut ihan selvää, mitä mies on mieltä vanhempiensa vierailusta? Onko hänellä mitään sanottavaa tähän?

Jos minulle sanottaisiin, etten ole tervetullut käymään, en todennäköisesti tulisi enää ollenkaan.[/QUOTE]

Entäs jos sulle sanottaisi että "Olemme todella iloisia että olet kiinnostunut vauvoista ja haluat nähdä heidät,mutta toivoisimme että saisimme viettää ensimmäiset viikot kotona oman perheen kesken. Olet lämpimästi tervetullut kylään hieman myöhemmin". Ja sit sä vastaat että jaa,no en tuu sit ollenkaan *niisk* herneet nenään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22994319]En tiedä miten joillakin jossain metsikössä on tapana elellä,mutta meillä täällä sivistyksen keskellä on tapana mennä kylään toisen luo kun kutsutaan.[/QUOTE]

Näin juuri
 

Yhteistyössä