miten saa itsevarmuutta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelko

Vieras
sosiaalisten tilanteiden pelko. En uskalla edes kauppaan mennä, se kassalle meno on kauheeta ja varsinkin jos jonoa kertyy taakse paniikki iskee.
vihaan itseäni kun olen tälläinen paska.

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta...
Lakkaat ensinnäkin nimittelemästä itseäsi paskaksi. Et ole kuitenkaan.
Tee lista, missä olet hyvä (olet jossakin takuulla) ja tankkaat niitä itsellesi. Se on hyvä alku.

Mikä olis pahinta mitä kassajonossa vois tapahtua? Joku puhuisi sulle? Vanhukset usein tykkää heittää läppää, olen huomannut ;-)
Siedätyshoito toimii varmaan parhaiten tässäkin...mietit etukäteen, mitä "kamalaa" voi muka tapahtua ja huomaat ehkä, ettei se olekaan kamalaa tai kovin todennäköistä edes kun vaan kokeilee....

Mullakin on sosiaalisten tilanteiden pelko, ja vihaan esim. puhelimessa puhumista. Ainut keino mikä auttaa on pelon kohtaaminen uudestaan ja uudestaan. Kotiin eristäytyminen EI AUTA. Pakko on mennä ulos ja katsottava ihmisiä silmiin. Jotkut päivät on helpompia kuin toiset, ja tutussa ympäristössä on helpompaa. Pakotan itseni soittamaan useampaan paikkaan kerralla kun olen sillä tuulella, ja hoidan siten asiat kerralla, koska tiedän, että seuraavana päivänä en halua edes vastata puhelimeen. Minä aina ajattelen, että esim. kaupan kassat oikeesti vihaa minua, tai säälii, tai ajattelee että olen omituinen. Ei ne varmasti ajattele, mutta aina tulee sellainen olotila, että olen joku kauhean ruma, vastenmielinen ihminen, jonka hiljaisuus ja ujous ärsyttää ihmisiä. Vaikeeta on joskus, mutta pakko on yrittää elää normaalisti.

[QUOTE="vieras";23518157]Mullakin on sosiaalisten tilanteiden pelko, ja vihaan esim. puhelimessa puhumista. Ainut keino mikä auttaa on pelon kohtaaminen uudestaan ja uudestaan. Kotiin eristäytyminen EI AUTA. Pakko on mennä ulos ja katsottava ihmisiä silmiin. Jotkut päivät on helpompia kuin toiset, ja tutussa ympäristössä on helpompaa. Pakotan itseni soittamaan useampaan paikkaan kerralla kun olen sillä tuulella, ja hoidan siten asiat kerralla, koska tiedän, että seuraavana päivänä en halua edes vastata puhelimeen. Minä aina ajattelen, että esim. kaupan kassat oikeesti vihaa minua, tai säälii, tai ajattelee että olen omituinen. Ei ne varmasti ajattele, mutta aina tulee sellainen olotila, että olen joku kauhean ruma, vastenmielinen ihminen, jonka hiljaisuus ja ujous ärsyttää ihmisiä. Vaikeeta on joskus, mutta pakko on yrittää elää normaalisti.[/QUOTE]

samaa puhelinkammoa täälläkin. hoidan netin kautta kaiken tai mitä vähää nyt onkaan. Työtä teen itsenäisesti, muut ihimiset häiritsee. Ulkona kävelen ja vältän katsekontaktia muilta.. noloa. Jos menen eri paikkakunnalle ongelma melkein häviää. Todella masentavaa.
Olen paljon yksin kotona en "pääse" edes ulos asti. Onneksi on kohtalotovereita. Tsemppiä sinulle!

Yhteistyössä