Miten reagoisit ekaluokkalaisen tytön puheisiin? Itse en saa rauhaa :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
On sanonut eri tilanteissa useaan otteeseen, ettei halua mennä uimarannalle joka on tienvieressä, koska sinne voidaan kytätä.
Siis jos ajetaan ohi jostain kivannäköisestä rannasta, ja kysyn käydäänkö tuolla kesällä, vastaa ettei halua, kun tieltä näkee sinne.

Olen kysynyt, että kuka kyttää, kuulema humalaiset äijät tms. ei juuri noita sanoja käyttänyt, mutta jotain vastaavaa. Yritin kysyä onko sitten joku kytännyt tai muuta, ja vastaus oli kyllä sellainen, että menee enemmänkin mielikuvituksen piikkiin. Että kuulema joskus on joku mies rannalta katsonut kun on uinut kaverin kanssa kauempana.

Voiko tuollaiset jutut olla opittua isommilta, tytöllä on yksi hyvä kaveri joka on jo 12v, ja sen ikäisillähän on jo noita "hyi ei kai kukaan tuijota" juttuja.

Silti vaivaa, mikä tässä on takana.

No nykyäänhän paljon puhutaan, että lapsia kytätään. Lapsi saattaa ihan tosissaan pelätä sellaista. Tai ehkä lapsi on nähnyt, että joku todella kyttäsi. Ehkä ei ole mitään tapahtunut, mutta jos joku oikeasti kyttää, niin lapsi saattaa osata tulkita sen katseen oikein ja se saattaa tuntua pahalta.

Sano, että sinun kanssasi hän on turvassa ja että jos joku todella "kyttää" jotenkin omituisesti, sinä voit käydä sanomassa sille että hei älä kyttää tai soitan poliisit. Siis ihan lapsen takia, koska hän nyt ilmeisesti pelkää.

Kannattaa kertoa lapselle myös, että kaikki katsominen ei ole mitään kyttäämistä, vaan että monet ihmiset katselevat lapsia mielellään, koska lapset ovat iloisia ja söpöjä ja lasten näkemisestä tulee iloinen mieli.

joo kyllä mä olen sanonut, että monista on kiva katsoa lasten leikkiä, minustakin on. että se lasten ilo saa hyvälle tuulelle.

Mutta miksi juuri tien vieressä olevat uimarannat, mistä se keksi haisevat äijät? :O mielikuvitustako vain?

[QUOTE="a.p";23784958]joo kyllä mä olen sanonut, että monista on kiva katsoa lasten leikkiä, minustakin on. että se lasten ilo saa hyvälle tuulelle.

Mutta miksi juuri tien vieressä olevat uimarannat, mistä se keksi haisevat äijät? :O mielikuvitustako vain?[/QUOTE]

Onkohan joku isompi tyttö kertonut? Tai itsellä joku kokemus? Nykyäänhän miehillä ei aina ole käsitystä siitä, minkäikäisille on soveliasta huudella esim. autosta. Sukulaistytölle huudeltiin, kun hän oli 14. : / Aika ällöttävää.

Vaikea sanoa suuntaan tai toiseen mutta on hyvä jos saisit keskusteltua asiasta. Ota tosissasi tytön tunteet, olivat ne tapahtumat mielikuvitusta tai ei, ne tunteet saattaa olla täysin aitoja.
Itse muistan ku n oli 8v. ja oltiin serkkujen isoisän ja isoäidin mökillä kesällä(serkun synttäreillä), tunsin että tämä minulle tuntematon isoisä osoitti sellaista kiinnostusta minua kohtaan mikä vielä tänäpäivänäkin inhottaa. Hän siis tuli rantaan katselemaan kun siskojen kanssa uitiin mutta katseli vain minua. sitten myöhemmin heitin virveliä, (kokemusta oli jo ennestään,) niin tämä isoisä tuli kädestä pitäen näyttämään miten virveliä heitetään eli laittoi kädet ympärilleni jne. Kun oli kakun aika ja pieni serkku puhalteli kynttilöitä, tämä isoisä vaan tuijotti minua, ei kakkua tai päivänsankaria. Vanhemmilleni en ole koskaan kertonut asiasta.
Mikään näistä asioista ei ole yksittäin mitään muuta kun normaalia mutta muistan vieläkin elävästi sen ahdistuksen tunteen minkä silloin koin. Ja se on jäänyt takaraivoon, minulle tulee vieläkin epämiellyttävä olo jos joku katsoo minua pitkään, pilke silmäkulmassa.

Vaikea sanoa suuntaan tai toiseen mutta on hyvä jos saisit keskusteltua asiasta. Ota tosissasi tytön tunteet, olivat ne tapahtumat mielikuvitusta tai ei, ne tunteet saattaa olla täysin aitoja.
Itse muistan ku n oli 8v. ja oltiin serkkujen isoisän ja isoäidin mökillä kesällä(serkun synttäreillä), tunsin että tämä minulle tuntematon isoisä osoitti sellaista kiinnostusta minua kohtaan mikä vielä tänäpäivänäkin inhottaa. Hän siis tuli rantaan katselemaan kun siskojen kanssa uitiin mutta katseli vain minua. sitten myöhemmin heitin virveliä, (kokemusta oli jo ennestään,) niin tämä isoisä tuli kädestä pitäen näyttämään miten virveliä heitetään eli laittoi kädet ympärilleni jne. Kun oli kakun aika ja pieni serkku puhalteli kynttilöitä, tämä isoisä vaan tuijotti minua, ei kakkua tai päivänsankaria. Vanhemmilleni en ole koskaan kertonut asiasta.
Mikään näistä asioista ei ole yksittäin mitään muuta kun normaalia mutta muistan vieläkin elävästi sen ahdistuksen tunteen minkä silloin koin. Ja se on jäänyt takaraivoon, minulle tulee vieläkin epämiellyttävä olo jos joku katsoo minua pitkään, pilke silmäkulmassa.

Järkky kokemus. Niinkuin sanoin, lapsi voi pelkästä katseesta aistia tosi inhottavia asioita. Ja vaikka se olisi pelkkä katse, niin silti se, mitä lapsi aistii, voi olla ihan täyttä totta.

Ehkä joku isompi kaveri on puhunut jotain "namusedistä". Muistan itse alakoululaisena, että tytöt pelkäsi kovasti sotaa ja maanjäristyksiä, kun isommat oli niistä puhuneet. Tuskin kovin moni ekaluokaklainen oikeasti tietää mitä esim. sota oikeasti on.

Yhteistyössä