Miten ratkaisette sen, kumman vanhemmilla vietätte JOULUN,jos välimatkaa paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VoihanJoulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VoihanJoulu

Vieras
Me asutaan mieheni kotikaupungissa, jossa myös hänen vanhempansa asuvat. Minun kotikaupunkini on taas yli 500 km päässä, jossa minun vanhempani asuvat.

Nyt kun on lapsi, niin täytyy alkaa miettimään tarkemmin joulukuvioita. Ennen vietimme joulut aina omien vanhempiemme luona, koska se sopi meille hyvin.

Minä haluaisin tietysti aina omille vanhemmilleni, kun näen heitä muutenkin harvemmin. Tänä vuonna mennäänkin. Ja toisaalta mun miehelle on aika sama missä ollaan, mutta anoppi...

Anoppi on jo nyt muistanut sanoa noin 15 kertaa, kuinka he aikanaan tasapuolisuuden nimissä olivat vuoron perään jouluja hänen ja hänen miehensä vanhempien luona.

Onko se tosiaan niin, että on pakko vuorotella nyt kun on lapsi? Vai voiko vaan olla siellä missä minä tahdon, koska miehelle ihan sama????

Anoppia näen paljon useammin kuin omaa äitiä, koska asuvat tuossa 8 km päässä. Oma äitini (ja isäni tietysti) asuvat siis yli 500 km päässä, joten olenko itsekäs paska, jos haluan viettää kaikki joulut vanhempieni luona?

Meillä ei välimatkaa ole noin paljon, vaan anoppila on samassa kunnassa kuin me ja mun koti on 70km päässä. Me on päätetty niin että aatto ollaan kotona, 25pv toisen kotona ja 26pv toisen. Ja kun tätä on tehty alusta asti, sitä ei enää kukaan kyseenalaista. Tälle vuotta mun kotiin mennään 25pv koska on pikkusiskon 18v synttärit (virallinen pv 26pv, vaihtelee vuosittain koska juhlii) ja anoppilaan 26pv, ens vuonna voi olla toisin, tai samoin.

No me ollaan aina vietetty joulut ihan kuten ollaan itse, MEIDÄN PERHE, haluttu. Eikä lapsen tulo ole sitä muuttanut. Yleensä ollaan oltu omalla porukalla omassa kodissa.

No ei tietenkään ole pakko viettää vuoroin toisen vanhemmilla, mutta me tehdään niin. Meillä tuo tilanne toisinpäin, asutaan mun kotipaikkakunnalla ja miehen kotiin on 500km. Mies käy kotonaan 4-6krt vuodessa, minä mukana aina kun pystyn töiltä lähtemään. Joulut vietetään joka toinen siellä, joka toinen täällä.

Mä oon ratkaissu asian 10 vuotta sitten niin että ne jotka haluaa meitä jouluna tavata voivat tulla meille, joulupöytä on katettu ja pukki tilattu.
nyt 10 vuotta meillä on aattona olleet mun vanhemmat ja miehen vanhemmat + kaikki tai osa meidän sisaruksista 25 henkee parhaimmillaan

meillä mun äidille on n.500km ja miehen vanhemmat asuvat 200m päässä ja joulut ollaan joko kotona (useinmiten) tai mun äidin luona niin kuin tänä jouluna.Syy tähän, miehen vanhemmat ei juuri juhli joulua, vaan tekevät kyllä ruuat mut muuten on kuin ihan normi päivä. (heillä myös joulu on jännityksen aikaa koska miehenisä on tuurijuoppo ja yleensä ratkeaa aina jouluna ja juhannuksena ryyppäämään kahdeksi viikoksi niin se on myös varmaan syy miks heillä ei juhlita)

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:
No me ollaan aina vietetty joulut ihan kuten ollaan itse, MEIDÄN PERHE, haluttu. Eikä lapsen tulo ole sitä muuttanut. Yleensä ollaan oltu omalla porukalla omassa kodissa.

Kuin myös! JOs joku haluaa nähdä meitä, niin ovat tervetulleita, mut me ei aleta neljän lapsen kanssa koluamaan sukulaisia! Mekin halutaan rauhoittua joulun viettoon, eikä säntäillä ympäriinsä

Meillä on se "hyvä" tilanne että viime vuosina joko meijän porukat tai me ollaa oltu reissussa joten tänä vuonna matkustetaan meijän porukoille vaikka miehen vanhemmat asuu samassa kaupungissa meijän kanssa. Tullaa sitte aattoiltana tai joulupäivän kotiin ja laitetaan sitte jouluruoat meillä miehen vanhemmille.

Miten tämä "tulkoot muut meille, jos haluavat" toimii, jos muillakin on pieniä lapsia?

Mun veli tekee juuri noin, ja olenkin siksi kyläillyt hänen luonaan vuosia jonakin joulunpyhänä. Nyt minullakin on lapsia - jos sanon samoin, kukaan ei tapaa jouluna. Ainakin lapsista olisi kiva nähdä serkkuja.

Me mennään mun vanhemmille ihan vaan sen vuoksi, että miehen vanhemmilla on kissa jolle mies on allerginen ja matkaa 300km, joten ei voi vain äkkiä piipahtaa ja palata kotiin yöksi.

Kotona ollaan ihan koko jouluaatto miehen ja lapsen kanssa. Sitä mieltä ollaan että jouluna pitää saada viettää ihan oma joulu jos niin haluaa eikä tuli perseessä kierrellä sukulaisia läpi. Eikä kummankaan vanhemmat edes ole kysellyt meitä aatoksi. Molempien vanhemmat ovat eronneetkin eli tulisi aika monta paikkaa kierrettäväksi. Ennen kuin lapsi syntyi, kävimme syömässä äitini luona kun asutaan niin lähekkäin (mutta ei sielläkään koko aattoa oltu) eikä mieheni vanhemmat niin kauheasti vietä joulua. Lapsen syntymän jälkeen oli itsestään selvää että laitetaan oma joulu omaan kotiin. Joulupäivänä olemme myös yleensä ihan vaan kotona ja jos joku haluaa tulla käymään niin tulkoon, joskus anoppi käy silloin. Tapaninpäivänä käymme kahvilla yleensä appiukon ja sen vaimon luona. Äitiäni näen usein muulloinkin ja isääni. Ja minun mummoni luona käymme yleensä ennen joulua tai joulun jälkeen, samoin mieheni papan luona.

Sama matka kumpaankin mummilaan ja jouluaatto ollaab minun kotona. Ei siitä tarvitse edes keskustella.

Silloin kun lasta ei ollut, vietimme yleensä joulut kaksin miehen kanssa.
Nyt kun lapsi niin on kivempaa kun porukkaa on enemmän koolla.

Pyydetään miehen ja minun vanhemmat meille ja vietetään joulu porukalla.

Molemmat mammat ovat innokkaita kokaajia joten he ottavat jotain ruokia mukaansa ja me miehen kanssa paistetaan kinkku ja tehdään jälkiruuat ja sellaiset ruuat joita ei viitsi autossa kuljetella.

Näin on mukavaa ja isovanhemmat saa viettää joulua lapsenlapsensa kanssa, eikä tarvi joka toinen vuosi pahoittaa toisien mieltä kun ollaan toisessa paikassa jouluaatto.

Asutaan 5min matkan päässä miehen vanhemmista ja omat vanhempani asuvat 500km päässä. Kaikki joulut on aina vietetty omilla vanhemmillani, koska joulu omalla kotiseudullani on minulle tärkeä. Näin tulee olemaan jatkossakin. Anoppi ei ole ainakaan tähän mennessä vielä valittanut ja uusi vuosi vietetään aina heidän kanssaan. Meillä 1v 2kk tyttö. Kun tyttö syntyi, mieheni alkoi miettiä "joka toinen joulu-periaatetta", mutta ainakin toistaiseksi mennään kuten aiemminkin. Perustelen tätä myös sillä, että kauempana vanhempieni luona on aina varmasti lunta maassa ja tyttö saa ns valkean joulun. Muutenkin siellä enemmän tekemistä.

Me on kaksi joulua kohta oltu putkeen mun vanhemmilla, kun mies sen päätti ;) välimatkaa siis 300km. mutta miehen veli ja muu suku varmaan ottavat vähän itseensä kun kun ei taaskaan olla samassa kaupungissa..
musta olisi kivaa vuorotella, mutta kai se lopulta on aivan sama :D

Me ollaan joku joulu mun vanhempien luona, kun mies ei halua olla omien vanhempiensa kanssa oikein missään tekemisissä ja meillä on vanhemmat jouluperinteet muutenkin. Mies haluaisi varmaan viettää aattoiltaa kotona, mutta siihen minä en suostu, että koko ilta kykitään kotona, vaan käydään syömässä ja jakamassa lahjat mun vanhempien luona ja sitten tullaan kotiin.

Yhteistyössä