MIten rahat riittää taas joululahjoihin!???

Tässä siis luettelo sukulaisista, jotka kaikkiostavat meille lahjoja..
+ jälkeen on lapset..

Miehen suku:
sen oma perhe 2+3 henkeä
sen tädin hyvin läheinen perhe 2+3 henkeä
isovanhemmat 4hlö
setä ja sen vaimo 2 henkeä

Mun suku:
vanhemmat 2
siskon perhe 2+3
Sisko 1
siskon perhe 2+1

mies ja omat + 2 lasta

yhteensä 30 henkeä..
ja kaikki ovat oikeesti todella läheisiä, olemme todella suku rakkaita..
miten saada taas rahat riittämään?
On niin noloa olla jouluna kun kaikki kasaavat meille röykkiön lahjoja, jos ei ole itsellä antaa mitää
me mennään miehen palkoilla ja mun minimi äippärahalla ja maksetaan niillä asuntoolainaa pois.. siispä paljoa ylimäärästä ei jää..

tälläistä täällä mietin..rakantavaa kommentia saa nataa, mutta pään aukojille en jaksa vastata!!

mitä tekisin itse.. ? kenen lahjat yhdistäisin?
jos laitan kunkin lahjaan 10e, niin sekin tekee jo 300e, ja ei ol eirroitaa selliasta rahaa, kaikki veron palautuksetkin menee autolainaan..

köyhää
Meidän oli rahatilanteen takia tänä vuonna pakko sopia ettei aikuisten kesken osteta lahjoja. Onneksi maksetaan aina veroja liikaa niin sieltä tulee edes lapsien lahjoihin rahat.

meillä
ei aikuisten kesken lahjoja vaihdeta. Sopii kummankin suvuille sekä lähimmille ystäville.

Rahaa olisi kaikilla suht koht kaikille ostella, mutta emme näe siinä mitään järkeä.

vieras
riittäiskö joku vähän "vaatimattomampi" mutta ajatuksella tehty lahja? esim teet itse karkkeja, ostat (tai kierrätät) lasipurkin ja koristelet sen kauniisti+kortti. sama idea esim kekseille,salaatinkastikkeille,sinapille,hilloille ym.

tai teet itse vaikka heijastimia huovuttamalla. kudo huiveja,villasukkia,lapasia,pipoja jne.

tai osta vaikka perheille yhteiseksi jokin peli, vaikka joku afrikan tähti, ei monestikaan maksa paljoa ja on koko perheelle =)

esim
Tee itse sellaisia lahjakortteja. Siis esim. miehen vanhemmille jossa lukee että leikkaatte heidän nurmikon, pesette ikkunat tmv. Isovanhemmille voisit vaikka leipoa jotain kivaa. Minä sain veljeltäni "lahjakortin" jossa hän lupasi vahtia lapsia että päästään mieheni kanssa kahdestaan jonnekkin. Minusta se oli ihana lahja. Veljeni opiskeli joten hänellä ei ollut rahaa lahjoihin.

jos vaan ois paljon rahaa
Mie en taas tiedä, millä tavalla vois lopettaa joillekin lahjojen ostelun.
Siis esim sisarusten lapsille olen ostanut pienestä pitäen, mutta nyt kun he ovat aikuisia, enkä näe joitain kuin kerran vuodessa, niin tuntuu tyhmältä ostaa heille lahjoja.
Mutta tiedän että niitä kuitenkin odottavat.
Meilläkin on sellaset 40 - 50 henkilöä, keille on ostettu lahja :/

Perheille yhteiseksi lahjaksi lautapeli.

Leipokaa ja koristelkaa piparitaloja, niiden ei tarvitse olla isoja. Jokaiselle henkilökohtainen pipari joka on juuri hänelle koristeltu. Joululimppujen teko ei ole vaikeaa myöskään.
Isovanhemmille voi lapset askarrella joulukuusenkoristeita.

**
no ei kai nyt aikuisille mikään pakko ole lahjoja ostaa! Jos jotenkin haluat muistaa niin tee vaikka ite jotain namuja tai kakkua tms.
Tai sit voit laittaa kirjekuoreen lupauksen jostain, vaikka lastenhoidosta tai siivousavusta tai ruokailusta jne.

Jos et oo esim. näissä jäsenenä niin kannattaa tilata koko perheen nimillä edulliset lahjat =) Leffakerhossa on ostopakko, ennenkuin saa erota mutta eiköhän tuo vuodessa-parissa tulisi osteltua? Noissa leffa-sarjoissa ei oo ostopakkoa. Ja, ennakoi jatkossa lahjat pitkin vuotta!

http://www.vaukirja.fi/

http://www.homeenter.com/index_fi.asp

Mari
Leivo aikuisille vaikka joululimppua, itse tehtyä glögiä, sinappia, marmelaadia, marinoituja valkosipuleita, joulupullaa, kuivakakkuja, hilloja jne. Siis jotain näistä jokaiselle aikuiselle.

Ja lapsille tee itse tehtyjä makeisia, niitähän on miljoonia vaihtoehtoja ja useat edullisia ja helppoja tehdäkin.

Näin ei tarvitse ostaa muuta kuin pakkausvärkit ja tarvikkeet :)

**
Alkuperäinen kirjoittaja jos vaan ois paljon rahaa:
Siis esim sisarusten lapsille olen ostanut pienestä pitäen, mutta nyt kun he ovat aikuisia, enkä näe joitain kuin kerran vuodessa, niin tuntuu tyhmältä ostaa heille lahjoja.
50 henkeä! Aivan sairasta! Mitä iloa on joulusta kun pitää vaan stressata että taas menee kaikki rahat muille?

Uskon
uskon että aikuiset lahjottavat ymmärtävät että teillä on rahallisesti tiukkaa kun kummatkin ei ole töissä. Aja se ajatus on tärkeämpi kuin lahjojen määrä.

Leivo piparitaloja, sellaisia pieniä ja koristele. Ja laita kertäkäyttölautaselle ja sellofaania päälle. Älä osta mitään taikinaa tai kuorrutetuubejakaan valmiina vaan kaikki alusta asti itse tee, niin ne on aika halpoja.

Mä sain viime vuonna tällaisen, ja oli muuten yks joulun parhaista lahjoista joka jäi mieleen. Laitoin sen kauniille lautaselle ja se oli koristeena yli kuukauden keittiön pöydällä. Sitten se meni pölyisenä roskiin.

jos vaan....
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja jos vaan ois paljon rahaa:
50 henkeä! Aivan sairasta! Mitä iloa on joulusta kun pitää vaan stressata että taas menee kaikki rahat muille?
Missä mie sanoin stressaavani asiasta?
Ja lahjojen ostelu on nimenomaisesti hauskaa, siitä tulee joulun tuntua.
En myöskään ole väittänyt, että ahdistaisi kun rahani menee muille.
Pohdin ainoastaan, voisko sitä vaan lopettaa ostamasta lahjoja joidenkin sisarusten lapsille, kun ei heitä juurikaan enää näe, saati, että olis niin paljon rahaa, jotta voisi ostaa juuri sen mitä tarvitsevat.
Pienemmille lapsille on vaan niin paljon helpompi ostaa, kuin aikuisikää kolkutteleville teinipojille...

Yhteistyössä