Miten puuttua lapsen ruokavalioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miimu78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miimu78

Vieras
Törmäsin surffaillessani tähän Maikkarin kyselyyn ja asia rupesi mietityttämään minuakin:

Karkkip

Oma tyttöni on nyt 3,5 vuotta ja kovasti kiinnostunut kaikesta herkuista ja ns. "kielletystä ruoasta". Itse välttelen viimeiseen asti einesruokia, makeutusaineita ja glutamaattia, mutta en oikein tiedä miten pitäisi toimia tytön kanssa. Toki yritän opettaa hänelle hyvän ja puhtaan ruoan arvoja, mutta onko silti typerää kieltää häneltä esim. kaikki einestuotteet ja virvoitusjuomat? Mitä mieltä olette?

Minusta kultainen keskitie on hyvä. Eli ei kannata kaikkea kieltää niin ehdottomasti. Eikö se riitä että suurimmaksi osaksi syötte terveellisesti ja jotain herkkuja voisi maistaa ja harrastaa silloin tällöin. Se kun ei ketään pilaa eikä tapa :)

En lukenut artikkelia mutta jos karkkipäiväst puhuttiin niin en ole myöskään karkkipäivän kannalla koska mielestäni viikoittainen karkinsyönti on sairasta! Ajatelkaa viikossa on vain ne 7 päivää ja yhtenä päivänä karkkia. Ei vetele eikä meillä karkkipäivää siis olekaan.

Sitä vartehan satunnaiset herkuttelu ja roskaruokapäivät on keksitty. Kukaan ei kerta-annoksiin "kuole" eikä ne nosta edes riskiä sairastua tms. Et edes sinä.

Tietänet varmaan sen että kielletty on lapselle aina se mikä houkuttaa - terveempää on opettaa kohtuus noissakin asioissa, joskus voi vaan vetästä sen glutamaattiannoksen. Piste. Eli on tyhmää minusta.

3,5 vuotias ei vielä itse osta ruokia. Eikä sen ikäinen vielä tarvitse aikuisten "herkkuja". Herkkuhetkeen voi käyttää mehua ja itse (yhdessä) tehtyjä leivonnaisia tai muuta mukavaa.

Me ollaan varmaan ruoka-asioissa tyypillisin suomalainen perhe mitä olla voi. Lapsille tarjotaan kotiruokaa ja jopa viikoittain eineksiä (puolivalmiita, jotka saa työpäivän jälkeen nopsaan valmiiksi pienellä vaivalla).

Sen verran ruokavaliotietoisesti pyritään syömään, että tarjotaan kasviksia ja hedelmiä ja herkkuja ei syödä ihan joka päivä. Karkkipäiviä ei olla nähty tarpeellisiksi pitää vaikka suurimmaksi osaksi herkutellaan vain viikonloppuisin.

Kyllä meillä puhutaan terveellisistä ja ei terveellisistä ruoista. Lapsikin tietää että hedelmät on hyviä, maitokin. Ja mehuja vaan herkuksi. Ja kerrotaan että herkkuja saa syödä harvoin. Mutta kaikkea syödään! Usein leivotaan jatehdään alusta ruokaa, mutta joskus haetaan hesestä, nam....Karkkipäivää ei ole, koska harvoin sitä syödään. Jäätelöä kyllä varmaan jokapäivä... En missään nimessä sano kielletyiksi tai pahoiksi mitään ruokaa. Ja aikuiset voi ottaa vaikka vaan yhden perunan, jos sitä haluaa vältellä, mutta aikuisetkin syö kaikkea.

Mun meilestä lapselle voi olla tarjoamatta eineksiä ja herkkuja niin pitkään, kun eivät niitä pyydä. Mutta jos ollaan kylässä ja tarjolla on mehua tai karkkia tai nakkeja, niin en näe syytä alkaa lasta kieltämään ottamasta, jos muutkin lapset niitä syövät. Kotiin niitä ei taritse ostaa, jos ei vanhemmatkaan niitä syö.

Minä olen aikuine ja lapseni huoltaja, toki esim tyttö 3v voi ehdottaa kaupassa mitä ostetaan mutta minä kannan vastuun ja päätökset lasteni ruokavaliosta viimekädessä.

Yhteistyössä