Miten possupöpö testataan?Mun tyttö huonona parhaillaan ensiavussa...

:/
Alkuperäinen kirjoittaja anu:
Miksi sitten minun aikuisena pitää sitä syödä? Off topic. sori
No, kun sitä Tamifluta ehdittii ostaa varastoihin jo niin paljon lintuinfluenssa epidemian pelossa. Pitäähän ne nyt johonkin tumpata, ennen kuin vanhenevat....
 
pimpula
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun täytyy kyllä sanoo et ensiavussa olisin sairaan lapseni vierellä olin sit raskaana tai en.
ja jokaikiseen ketjuun mahtuu näköjään joku sunlainen tollo,joka yrittää vaan ihan tahalleen pahottaa toisten mieltä!
 
onneksi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun täytyy kyllä sanoo et ensiavussa olisin sairaan lapseni vierellä olin sit raskaana tai en.
eikös se isä ole ihan yhtä hyvä tuki ja turva lapselle. meidän perheessä me vanhemat olemme tasavertaisia. ilmoita ap kun kuuluu jotain
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun täytyy kyllä sanoo et ensiavussa olisin sairaan lapseni vierellä olin sit raskaana tai en.
On isilläkin oikeus olla lapsensa tukena.
Juurikin näin. Jos ja kun on näin hienosti asiat, että isä osallistuu lapsensa elämään niin miksi ihmeessä pitäisi riskeerata äidin ja tulevan vauvan terveys.? Ihme ideologiaa.... :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun täytyy kyllä sanoo et ensiavussa olisin sairaan lapseni vierellä olin sit raskaana tai en.
Olen päivystyksessä töissä ja ollaan huomattu että on kaikkien kannalta parempi että rauhallisempi vanhempi lähtee sairaan kanssa ja toinen jää kotiin. Ei sillä niin väliä onko isä vai äiti, kunhan lapsella turvallinen syli eikä kukaan ole hysteerinen.
Joskus paikalle saapuu puoli sukua ja se on muille potilaille raskasta kuunneltavaa sekä myös aika käy pitkäksi terveille sisaruksille jotka on raahattu mukaan ja hulabaloo on valmis.
Eri asia tietenkin tilanne jossa lapsi taistelee hengestään ja kiidätetään suoraan saliin eikä mitään jonotuksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun täytyy kyllä sanoo et ensiavussa olisin sairaan lapseni vierellä olin sit raskaana tai en.
Mä taas en näe mitään syytä miksi mun pitäis mennä riskialttiimpana sinne tauteja hakemaan kun isäkin on halukas viemään.Asia eri jos kuoleman sairas olisi.

Niin ja tyttö pääsi kotihoitoon,ei testata kuulemma enää tota pöpöä mutta kyl meidän neiti sika pöpö diagnoosin sai.

Nyt vaan hoidetaan kotona niinku tavis flunssaa ja uudelleen lääkäriin jos vielä vointi pahenee.Tamiflua ei mielellään kirjoiteta muuten perusterveelle lapselle.

Ja kiitos kaikille! :heart: :hug:

 
labra
Noniin, selvennetäänkö vähän tuota näytteenottoa, kun siitä näkyy olevan epätietoisuutta. Possunuhanäyte siis otetaan nenänielusta, se on eri asia kun nenä tai nielu. Se voidaan ottaa joko suun kautta tai nenän kautta, tykkään enempi ite ottaa nenän kautta. Kumpikaan ei ole kivaa, mutta jos pitäis itse valita lapselle, niin nenän kautta. Näytteenottotikkua ei pyöritellä pelkässä sieraimessa, vaan se työnnetään tosi syvälle, kuorikoihin asti.

Aivastuttaa vietävästi, mutta nielun kautta otettaessa se taas yököttää. Näytteenotto ei ole samanlainen kun streptokokki eli kansankielellä angiina, vaan no-tikkua viedään yläviistoon nielusta nenään päin. Tätä tapaa ei meillä oikeestaan käytä kukaan.
 
hoitsu
possunuhaa, kuten muitakaan influenssoja, ei pysty tutkimaan pelkästään suusta otettavan nielunäytteen avulla. Influenssatesti otetaan aina nenänielusta, eli pitkä ohut tikku työnnetään nenän kautta nieluun.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja labra:
Noniin, selvennetäänkö vähän tuota näytteenottoa, kun siitä näkyy olevan epätietoisuutta. Possunuhanäyte siis otetaan nenänielusta, se on eri asia kun nenä tai nielu. Se voidaan ottaa joko suun kautta tai nenän kautta, tykkään enempi ite ottaa nenän kautta. Kumpikaan ei ole kivaa, mutta jos pitäis itse valita lapselle, niin nenän kautta. Näytteenottotikkua ei pyöritellä pelkässä sieraimessa, vaan se työnnetään tosi syvälle, kuorikoihin asti.

Aivastuttaa vietävästi, mutta nielun kautta otettaessa se taas yököttää. Näytteenotto ei ole samanlainen kun streptokokki eli kansankielellä angiina, vaan no-tikkua viedään yläviistoon nielusta nenään päin. Tätä tapaa ei meillä oikeestaan käytä kukaan.
Kiva, että joku vähän korjas näitä epätietoisuuksia täällä :) . Meinasin just kirjoittaa kuta kuinkin samalla tavalla... Eikä sen testituloksen saaminen todellakaan vie viikkoa, vaan hyvässä lykyssä vastaus tulee samana tai seuraavana päivänä.

Kyllä sen testaamisesta on hyötyä. Jos todetaan, että kyseessä on sikainfluenssa, voidaan tarkkailla tarkemmin, kehittyykö potilaalle keuhkokuume. Lisäksi diagnoosin varmistusta tarvitaan myös, jos potilas joutuu sairaalahoitoon. Erotusdiagnostiikka täytyy tehdä, jotta saadaan selville, millainen eristys on tarpeen. Sikainfluenssaeristys on tiukennettu kosketus- ja pisaraeristys, ja sinne pitää pukea päälle suurinpiirtein kaikki mahdolliset suojavetimet. Jos tauti ei olekaan possua, voidaan eristystä lieventää. Ja taas jos se onkin jotain muuta, joka vaatii toisenlaisen eristyksen, niin sekin pitää saada selville.

Ap:lle jaksamista. Toivottavasti tyttö paranee pian!
 
labra
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
possunuhaa, kuten muitakaan influenssoja, ei pysty tutkimaan pelkästään suusta otettavan nielunäytteen avulla. Influenssatesti otetaan aina nenänielusta, eli pitkä ohut tikku työnnetään nenän kautta nieluun.
Ei nenän kautta nieluun, vaan NENÄnieluun. Ne on kaksi eri asiaa. Kiitos.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja labra:
Noniin, selvennetäänkö vähän tuota näytteenottoa, kun siitä näkyy olevan epätietoisuutta. Possunuhanäyte siis otetaan nenänielusta, se on eri asia kun nenä tai nielu. Se voidaan ottaa joko suun kautta tai nenän kautta, tykkään enempi ite ottaa nenän kautta. Kumpikaan ei ole kivaa, mutta jos pitäis itse valita lapselle, niin nenän kautta. Näytteenottotikkua ei pyöritellä pelkässä sieraimessa, vaan se työnnetään tosi syvälle, kuorikoihin asti.

Aivastuttaa vietävästi, mutta nielun kautta otettaessa se taas yököttää. Näytteenotto ei ole samanlainen kun streptokokki eli kansankielellä angiina, vaan no-tikkua viedään yläviistoon nielusta nenään päin. Tätä tapaa ei meillä oikeestaan käytä kukaan.
Kiva, että joku vähän korjas näitä epätietoisuuksia täällä :) . Meinasin just kirjoittaa kuta kuinkin samalla tavalla... Eikä sen testituloksen saaminen todellakaan vie viikkoa, vaan hyvässä lykyssä vastaus tulee samana tai seuraavana päivänä.

Kyllä sen testaamisesta on hyötyä. Jos todetaan, että kyseessä on sikainfluenssa, voidaan tarkkailla tarkemmin, kehittyykö potilaalle keuhkokuume. Lisäksi diagnoosin varmistusta tarvitaan myös, jos potilas joutuu sairaalahoitoon. Erotusdiagnostiikka täytyy tehdä, jotta saadaan selville, millainen eristys on tarpeen. Sikainfluenssaeristys on tiukennettu kosketus- ja pisaraeristys, ja sinne pitää pukea päälle suurinpiirtein kaikki mahdolliset suojavetimet. Jos tauti ei olekaan possua, voidaan eristystä lieventää. Ja taas jos se onkin jotain muuta, joka vaatii toisenlaisen eristyksen, niin sekin pitää saada selville.

Ap:lle jaksamista. Toivottavasti tyttö paranee pian!

Miksi testiä ei sitten oteta? Ei otettu minultakaan vaan sain automaattisesti tamiflureseptin ja antibioottikuurin...
 
sairaanhoitaja
Pikatesti otetaan nenästä.Se on suuntaa antava ja saa tuloksen max2h aikana.Jos se positiivinen lähetetään eteenpäin ja 99%tuloksen sai viime perjantain helsingissä 2-3pvän aikana,mutta tällä vkolla tapausten nopeasta kasvussta johtuen menee n. 4-5pvää.
 
vieras
Vie lapsesi lääkäriin, jos...
Keskiviikko 4.11.2009 klo 19.09

...alle 15-vuotiaalla on influenssan kanssa jokin seuraavista oireista:

- Hengitysvaikeuksia, iho sinertää tai on harmaa.

- Ei juo tarpeeksi.

- Oksentaa voimakkaasti tai jatkuvasti.

- Pikkulapsi on ärtyisä eikä halua olla sylissä.

- Influenssan oireet häviävät, mutta palaavat takaisin.

Lähde THL, STM

STT
 

Yhteistyössä