Miten PIZZERIAN pizzapohja tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olin töissä pizzeriassa ja tein useasti pizzataikinaa. Mikä oli jännä, niin taikinaan laitettiin myös kananmunaa. Muuten ihan normi taikina.

Ja palloiksi muotoiltiin ja laitettiin pakastimeen. Joka päivä otettiin jonkun verran niitä sulamaan ja kun joku tilasi pizzan, vedettiin taikinakoneen läpi. Kotipizzassa taikina muotoillaan taas käsin.

[QUOTE="vieras";25689073]Mä olin töissä pizzeriassa ja tein useasti pizzataikinaa. Mikä oli jännä, niin taikinaan laitettiin myös kananmunaa. Muuten ihan normi taikina.

Ja palloiksi muotoiltiin ja laitettiin pakastimeen. Joka päivä otettiin jonkun verran niitä sulamaan ja kun joku tilasi pizzan, vedettiin taikinakoneen läpi. Kotipizzassa taikina muotoillaan taas käsin.[/QUOTE]

Siis kaulintakonetta tarkoitin tuolla taikinakoneella.

[QUOTE="mä";25690030]EN jaksanu lukee koko ketjua, mutta ap, ihan vaan hiivapohja ohueksi kaulittuna ja paistaminen kiviarinalla. Muuten ei tule samanlaista![/QUOTE]

Niin ja lisään, että meillä on leivinuuni ja siellä tulee maalilman parhaimmat pitsat :D En enää koskaan tee sähköuunissa pitsaa, se on kamalaa!

meidän kaupungin parhain kebab-pizzeria laittaa pizzapohjiinsa veden sijasta soodavettä ja spritee(oon ollut töissä siellä niin kattosin vierestä), ja se pohja on kyllä aika semmonen muhkea. :D

98% Oulun pizzerioista käyttää valmistaikinoita. Tiedän koska olen jokaisen keittiössä käynyt muutama vuosi sitten siellä asuessani ja pizzerian omistajana ollessani. Pizzanpaistajat tuntevat kaikki toisensa ja ovat kavereita keskenään

Hyvä resepti on esim. tuo:
http://maailmankuva.com/reseptit/piiraat-ja-leivonnaiset/pizzapohja/3252

mutta oon kuullut etä pizzerian pohjat paistetaan TODELLA KUUMASSA uunissa, eli himassa ei sellaisia uuneja oo... :(

Tän kirjan avulla saat tehtyä hyvän pizzapohjan. Kirja on nimeltään Pizza, kirjoittaja Carla Bardi. Itse teen kyseisen kirjan ohjeella välillä, pitkän kaavan mukaan ja paistan leivinuunissa niin tulee kyllä parempaa kuin pitserian pitsasta. Ohjeessa vaivataan pitkään taikinaa, se taitaapi olla se salaisuus. Jauhoja lisätään pikkuhiljaa ja niin pitkään että taikinapallo irtoaa kulhon reunoista. Kirja nyt lainassa niin en voi antaa tarkkaa ohjetta.

En tiedä onko jo vastattu mutta käytä durumvehnäjauhoja (pitsapohjan ohje pussin kyljessä). Ja jos käytät hiivaa niin älä nostata pohjaa.minä kyllä käytän usein ihan leivinjauhetta. Ja tosiaan kaulimella kaulin ihan ohueksi. Tulee sitten niin hyvä pohja - rapea ja ohut!

Itse käytän italialaisia grano tenero 00 jauhoja.
Yksi hyvistä ohjeista on vera pizza Napoletano.
Hiivaa käytetään erittäin vähän vaivau koneella hiljaisella nopeudella noin20 min kohotus 2h, jako osiin ja palloiksi kohotus 4 tuntia. Pizza taputellaan käsin ilman kaulitsemista. Täytteet päälle ensin t-kastike sitten juusto ja sen jälkeen muut, paistetaan noin 320C 3min.

Kotona ei pääse ihan pizzeriatulokseen koska uuni ei ole yhtä kuuma. Ja ilman pizzakiveä vielä vaikeampaa. Mutta parempi lopputulos tulee kun antaa sen taikinan muhia jääkaapissa kelmuun käärittynä. 3-4 päivää on aika optimaalinen. Siinä välissä voi pari kertaa ottaa taikinan ulos ja vaivata siitä ilmakuplat pois.

Sitten pitsaa tehdessä levitetään pohja mahdollisimman ohueksi. Jos siihen repeää pieni reikä, niin se ei haittaa mitään ja sen voi paikata pienellä palalla taikinaa. Ohut pohja paistuu rapeaksi ja siihen voi saada syntymään jopa niitä sellaisia pizzerian ruskeita ilmakuplia, vaikkei uuni olekaan yli 300-asteinen.

"Ainekset
VEHNÄJAUHO,
vesi,
kasvirasva ja öljy (palmu, kookos, rypsi:sick::sick::sick::sick::sick:),
hiiva,
sokeri,
suola,
aromi:alien:,
VEHNÄGLUTEENI:sick::sick:,
emulgointiaine (E472e),
väri (beta-karoteeni).

VETEMJÖL, vatten, vegetabiliskt fett och olja (palm, kokos, ryps), jäst, socker, salt, arom, VETEGLUTEN, emulgeringsmedel (E472e), färg (betakarotin).

Saattaa sisältää pieniä määriä soijaa, kananmunaa ja maitotuotteita."
Täällä tällaista, siis eikiitos!

olen ravintolassa kokkina. meillä tehdään niinku samanlai ku kotonaki, eli jauhoista puolet on karkeita ja puolet puolikarkeita sit vettä ja suolaa. ei mitään hiivaa tai leivinjauhoo siihen taikinaan, sen ei ole tarkoitus kohota. mutta kotona pizzasta ei ikinä saada samanlaista koska ei ole pizzauunia mut koitappa.. esipaista ensin ihan minuutti uunin täydellä teholla, ota pois ja lisää täytteet ja paista 250 asteessa. näin minä saan aika lähellä olevaa kotonakin.
? pizza pohja tehdään 00 jauhoja käyttäen ja kylläpohjaal tulee lisätä hieman hiivaa. Olet kokki `? olen itsekkin kokki ja sinun neuvosi on väärä. jos haluaa hyvän pizza pohjan tulee tehdä niin sanotusti esitaikinan.

Yhteistyössä