Miten PIZZERIAN pizzapohja tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jokaisessa tehdään varmaan eri tavalla ne pitsat ja paljon se on tekijästäkin kiinni. Et aika monessa ne tehdään itse
Hiivaa, jauhoja,suolaa ym oikeessa suhteessa(oon kyllä nähny ja tierän reseptinkin suunnilleen mut :xmas: )

(kotipitsalle ne tulee tehtaalta ne taikina pallot).

olen ravintolassa kokkina. meillä tehdään niinku samanlai ku kotonaki, eli jauhoista puolet on karkeita ja puolet puolikarkeita sit vettä ja suolaa. ei mitään hiivaa tai leivinjauhoo siihen taikinaan, sen ei ole tarkoitus kohota. mutta kotona pizzasta ei ikinä saada samanlaista koska ei ole pizzauunia mut koitappa.. esipaista ensin ihan minuutti uunin täydellä teholla, ota pois ja lisää täytteet ja paista 250 asteessa. näin minä saan aika lähellä olevaa kotonakin.

ei missään nimessä kaulita! käsillä avataan. alla pitää olla pöydällä karkeaa vehnäjauhoa. taikinapallon olisi hyvä antaa nousta hieman huoneen lämmössä, sitten jääkaappiin pariksi tunniksi kelmun alle(vettä ruiskutettuna) jonka jälkeen taas huoneen lämpöön hetkeksi ja avaamaan taikinaa käsillä.

http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2005/10/perinteinen-pizza.html

En noista pizzerian pohjista tiedä,mutta tätä kannattaa ehdottomasti kokeilla.Onnistuu joka kerta ja pohja on ihanan rapeeta,ohutta ja nam:P

olen nähnyt yhdessä turkkilaisessa paikassa kaulintakoneen, samalla kylmäkoneen pöydällä jossa pitsanpäällisiä säilytetäänalla laatikoissa. Koneeseen heitetään sopivan kokoinen pallo taikinaa ja kone tekee siitä lätyn, siitä sitten vaan vähän käsin levitellään ja sitten on ohja valmis. Oli muuten siinä kunnossa sen kylmäkoneen sisuskalut että täytteet ei voi millään olla 100% kunnossa jos sellaisessa pöly/rasvamössön seassa joutuu olemaan, ei varmaan koko laitteen eliniän aikana ole putsattu ollenkaan, se oli yksi syy minkä takia korjausta tarvittiin kun ei enää pitänyt kylmänä täytteitä ja lopulta meni rikki kun kävi koko ajan täysillä yrittäen kylmentää sitä kaappia!!

Mulla oli lättypaja aikanaan uudellamaalla ja pohjat kyllä ostettiin suoraan tukusta,Fazerin pullia jotka sit hiljalleen sulateltiin.Turkkilaiset monesti vääntää kyl pohjat itte kun noi valmiit on aika kalliita.Ite en tehnyt kertaa itse noita pohjia.Aika työlästä jne..

Yhteistyössä